SOTE-sopimus

Lähihoitaja ja sairaanhoitaja, JHL on #soteliitto juuri sinulle! Me teemme sote-sopimuksen, joka määrää palkkasi, lomasi ja muut työsi ehdot.

Hoitotyöntekijöitä potilaiden kanssa.

SOTE-sopimus koskee sinua, jos teet sosiaali- tai terveydenhuollon töitä hyvinvointialueilla. Olethan muistanut päivittää sopimustiedon omiin tietoihisi omaJHL:ssä? Katso tarkemmat ohjeet, miten päivitys tapahtuu.

JHL on mukana kehittämässä SOTE-sopimusta sen kaikissa kohdissa. Liitto valvoo jäsentensä etuja ammattinimikkeestä riippumatta.

Sote-alan ammattilainen, liity JHL:n jäseneksi tästä!

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työ- ja virkaehtosopimus SOTE 2022–2025

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön tes/ves SOTE 1.5.2022–30.4.2025 (KT:n sivuilla)

Katso myös uutinen 8.6.2022, jossa tiivistetysti avataan SOTE-sopimuksen pääkohtia: Tällainen on kolmevuotinen SOTE-sopimus ja sen palkkaohjelma

Kertapalkkion kohdentamisperusteet

Katso ohjeemme koskien maaliskuussa 2023 maksettavan kertapalkkion kohdentamisperusteita tästä.

SOTE-sopimuksen henkilöstölle maksettava kertapalkkio (liittyy valmiuslain aikaisiin erityisolosuhteisiin)

Hyvinvointialuella työskentelevä, tarkista palkkalaskelmasi

Hyvinvointialueiden ensimmäinen mahdollinen palkanmaksupäivä oli 13. tammikuuta. SOTE-sopimuksen mukainen palkanmaksupäivä on vakituisilla työntekijöillä ja viranhaltijoilla viimeistään kalenterikuukauden 16. päivä ja määräaikaisilla kuukauden viimeisenä arkipäivänä, ellei paikallisesti ole muuta sovittu.

Tarkista palkkalaskelmasi heti kun saat sen. Jos huomaat virheitä, ilmoita niistä välittömästi esihenkilöllesi ja pyydä virheiden korjaamista.  Katso toimintaohjeita JHL:n palkkalaskelmaa koskevasta uutisesta (13.1.2023).

Hyödyllistä infoa

SOTE-sopimukseen siirtyneiden jäsentietojen päivittäminen

SOTE-sopimuksen piiriin siirtyneillä henkilöillä sopimusala on vaihtunut KVTESistä SOTE-sopimukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että siirtyneiden henkilöiden on päivitettävä omat jäsentietonsa JHL:n jäsenrekisteriin. Se tapahtuu omaJHL:n kautta.

Sopimusala muutetaan omaJHL:ssä kohdassa Jäsentiedot > Työsuhteet. Samalla on hyvä tarkistaa, että muutkin omat tiedot, esimerkiksi henkilötietojen alla olevat yhteystiedot  ovat ajan tasalla.

Oikeat ja ajantasaiset jäsentiedot ovat tärkeitä, jotta JHL voi jatkossakin laittaa siirtyneille jäsenilleen heidän sopimusalaansa liittyviä tärkeitä viestejä.

Jos et ole vielä tähän mennessä käynyt kirjautumassa omaJHL:ään, katso ensin ohjeet.

Ketkä neuvottelevat SOTE-sopimuksen sisällöstä?

SOTE-sopimuksen sisällöstä neuvottelevat JAU (JHL ja Jyty), JUKO ja Sote ry (Tehy ja Super), sekä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT.