Painava syy – Lakot 2024

Suomen hallitus suunnittelee leikkauksia, jotka kurjistavat työelämää, huonontavat työntekijöiden asemaa ja heikentävät sosiaaliturvaa. Nyt on painava syy toimia.

Lakot keskeytyvät maanantaina 8. huhtikuuta

SAK:n hallitus totesi kokouksessaan torstaina, että ammattiliitot keskeyttävät poliittiset työtaistelutoimet ensi maanantaina. Seuraavan kerran SAK:n hallitus arvioi tilannetta kokouksessaan 18. huhtikuuta.

– Annamme nyt hallitukselle tilaa toimia. Lakot keskeytyvät maanantaina 8.4. Olemme valmiit keskusteluihin jo ennen sitä, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo tiedotteessa.

Lakkotahto kestää Kotkan sataman ratapihalla: ”Tämä tappelu on käytävä nyt!”

Liity JHL:n jäseneksi ja vastusta työelämän romuttamista

Me pidämme huolta siitä, että jäsentemme työehdot pysyvät kunnossa. Ammattiliitto JHL:n jäsenenä saat työpaikalle luottamushenkilön, joka auttaa jos työnantajan kanssa ei kaikki sujukaan kuten pitäisi.

Ammattiliitto on paras turva sinulle, kun työelämässä myrskyää.

Tietoa hallituksen leikkauksista

#Painavasyy on SAK:n ja sen ammattiliittojen hätähuuto työtä tekevien puolesta. Orpon hallitus haluaa muuttaa ensimmäisen sairauspäivän palkattomaksi sekä helpottaa työntekijän irtisanomista ja määräaikaisten työsuhteiden käyttämistä. Hallitus aikoo poistaa yt-neuvottelut alle 50 hengen työpaikoilta.

Hallitus aikoo myös:

Lisäksi hallitus aikoo rusikoida julkisia palveluja rankalla kädellä. Hyvinvointialueita odottavat miljardiluokan säästöt, jotka vaarantavat suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastusalan toiminnan.

Painava syy -lakkokyltti JHL:n jäsenen kädessä.

Orpon-Purran hallituksen leikkauslista

Olemme koonneet kattavan listan hallituksen suunnittelemista leikkauksista, lataa se itsellesi ja jaa tietoa somessa ja työpaikallasi.

Hallitusohjelman työelämäheikennykset on kopioitu työnantajapuolen tavoitteista

Tekemästämme vertailusta selvisi, että hallituksen työelämäheikennykset ovat kopio elinkeinoelämän ja työnantajien tavoitteista. Lataa tiedosto vertailusta ja jaa infoa eteenpäin.

SAK murskasi myyttejä: 20 + 1 väittämää, joilla työelämäheikennyksiä perustellaan

Historiallisen suuria työelämäheikennyksiä perustellaan muun muassa työllisyyden lisäämisellä. Perusteelliset työllisyysvaikutusarviot kuitenkin puuttuvat. Leikkausten väitetään tasapainottavan julkista taloutta, mutta samaan aikaan veroaste laskee. Suomen hallituksen puheet ja teot ovat ristiriidassa.

Julkisessa keskustelussa esiintyy paljon vääriä väittämiä työelämään kohdistuvista heikennyksistä. SAK käy niistä läpi 21.

Ammattiliitto JHL on Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n jäsenliitto.

SAK:n merkittävä vastaantulo ei ole kelvannut hallitukselle

Hallitus on sitkeästi kieltäytynyt joustamaan leikkauksistaan, eivätkä keskustelutkaan ole kelvanneet. JHL:n kattojärjestö SAK on pyrkinyt joustanut ja osoittanut neuvotteluhaluja, mutta se eivät hallitukselle kelpaa.

– Hallitusohjelmassa on lukuisia työntekijöiden kannalta kovia työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia. Pahimpien muutosten vaikutukset ovat ankaria ja pitkäaikaisia. Olemme pyrkineet hakemaan niihin kohtuullistamista, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo liiton tiedotteessa maaliskuussa 2024.

Uutisia hallituksen leikkauksista Ladataan uutisia

Miten voin osallistua Painava syy -kampanjaan?

• Seuraa aktiivisesti aluetoimistosi ja oman JHL-yhdistyksesi viestintää ja muista päivittää yhteystietosi omaJHL-palveluun.
  • Osallistu lakkoihin, vetoomuksiin ja mielenilmauksiin.
  • Jaa tietoa kotona, työpaikalla, lenkkipolulla, kaikkialla.
  • Tykkää, kommentoi ja jaa somessa aihetunnisteilla #JHLry ja #PainavaSyy. Tehdään yhdessä viestimme näkyväksi.

JHL:n lisäksi myös muut SAK:n liitot järjestävät mielenilmauksia ja poliittisia työtaisteluita.

Ammattiliittosi JHL ja SAK tuottavat paljon materiaalia, jota voi jakaa tai käyttää taustana, kun keskustelet hallituksen toimista työpaikallasi. Muista esimerkiksi JHL:n kokoama leikkauslista ja vertailu hallitusohjelman ja elinkeinoelämän tavoitteiden välillä.

Aineistopankistamme löydät myös valmiita teksti- ja kuvapohjia, joita voit tulostaa mielenilmauksissa käytettäviä kylttejä varten. Aineistopankista löydät myös pohjatekstin rintanappiin.

Mielenilmaukseen ja työtaisteluun osallistuminen on laillinen oikeus

JHL:n järjestämät tilaisuudet ovat poliittisia mielenilmauksia, joihin osallistuminen on täysin laillista. Jos ammattiliitto ilmoittaa työtaistelusta tai ulosmarssista, siihen osallistuvat ne jäsenet joiden työtä ilmoitus koskee.

Virkamies tai viranhaltija ei voi osallistua poliittiseen työtaisteluun työaikana. Vapaa-ajalla jokaisella on oikeus osallistua.

Ohjeita lakkoon osallistumisesta

Muista, että ainoa luotettava tietolähde mahdollisessa työtaistelutilanteessa on oma ammattiliittosi. Ota ensin yhteyttä omaan luottamushenkilöösi. Jos hän ei pysty auttamaan, ota yhteyttä aluetoimistoosi. Jos et saa muualta apua, voit ottaa yhteyttä osoitteeseen lakko(at)jhl.fi.

Seuraa viestintäämme myös Facebookissa, Instagramissa ja viestipalvelu X:ssä. Muista myös seurata aktiivisesti aluetoimistosi ja oman JHL-yhdistyksesi viestintää ja päivittää yhteystietosi omaJHL-palveluun.

Lakkoavustus

Lakkoavustus maksetaan vain liittoon kuuluville työntekijöille, joiden jäsenmaksut on maksettu. Ammattiliitto JHL päättää lakkoavustuksen määrästä erikseen jokaisen lakon kohdalla. Lue lisää lakkoavustuksen ehdoista.

Lakkoavustus on veronalaista tuloa 16 euroa ylittävältä osalta (TVL 88§verohallinnon päätös ). Verokorttia ei tarvitse toimittaa.

Ammattilitto JHL:n kylttejä ilmassa Stop nyt -mielenosoituksessa. Painava syy.

Menneet Painava syy -tapahtumat

• Rovaniemellä JHL:n tapahtuma Lordin aukiolla kello 16–17
  • Oulun Rotuaarin lavalla ja kävelykadulla kello 16–17 jaossa puuropusseja, Painavasyy-rintanappeja ja sekä Orpon hallituksen leikkauslista -flyereita.
  • Haastamme koulunkäynninohjaajat koko Pohjois-Pohjanmaalla aluetoimiston alueella näkymään työpaikoilla ja sosiaalisessa mediassa. Jakakaa kuvia tunnisteella #PainavaSyy, osallistuminen kampanjaan tapahtuu vapaa-ajalla.
  • Porissa päivystämme torilla kello 13–17. Paikalla vaneriseinä, johon voit kirjoittaa viestisi hallitukselle.
  • Naantalissa ruotsinkielinen #PainavaSyy-tapahtuma Ukko-Pekan kävelytiellä klo 16:30 jälkeen. Tule lähettämään terveisesi päättäjille! Myös suomenkieliset tervetuloa!

Koulunkäynninohjaajat keskeyttävät työnteon ja pitävät 10 minuutin tauon torstaina 28.9. Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa koulujen pihalla kello 13. Mukana ovat työntekijät näistä kunnista:

• Pohjois-Karjala: Heinävesi, Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kitee, Kontiolahti, Lieksa, Liperi, Nurmes, Outokumpu, Polvijärvi, Rääkkylä, Tohmajärvi
  • Pohjois-Savo:  Iisalmi, Joroinen, Kaavi, Keitele, Kiuruvesi, Kuopio, Lapinlahti, Leppävirta, Pielavesi, Rautalampi, Rautavaara, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Varkaus, Vieremä.

Mielenilmaukset Kuopion ja Joensuun toreilla sekä Mikkelissä kävelykadun laidalla (torin laidalla) kello 12–17 yhteistyössä PAMin ja Rakennusliiton kanssa. Tietoa leikkausten ja lakimuutosten vaikutuksista työntekijöille. Voit kirjoittaa palautetta hallitusohjelmasta vaneriseinille.

• Toritilaisuus Mikkelin kävelykadulla kello 16–18, paikalla keittotarjoilu.
  • Kouvolassa näkyvyystempauksia keskustassa.
  • Työpaikkakierrokset Kaakkois-Suomen alueella, jaossa muun muassa PainavaSyy-materiaalia.
  • Vaasan juna-asemalla jaossa hallituksen leikkauslista ja PainavaSyy-puuropusseja. Olemme paikalla ennen 5.25 ja 16.25 lähteviä junia.
  • Vaasan torilla JHL:n, Pamin ja Rakennusliiton yhteinen tapahtuma kello 11–13. Tarjolla infoa, ohrapuuroa ja makkaraa.
  • Vaasassa ja Seinäjoella JHL-aktiivit ja pääluottamus jakavat infoa keskussairaalan sisäänkäynneillä aamulla kello 6.30–8.30.

Ammattiliitto JHL:n jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan 15 minuutin ajaksi seuraavissa kohteissa ja ammattiryhmissä:

• Kello 8.00–8.15 Äänekosken terveysasema (Ruokapalvelu)
  • Kello 10.00–10.15 Kyllön terveysasema (Laitoshuolto)
  • Kello 11.00–11.15 Kukkumäen ateriapalvelukeskus (Ruokapalvelu)
  • Kello 11.30–11.45 Sairaala Nova (Sairaalan tekniset, osastonsihteerit, logistiikka)

Tapahtumat ovat poliittisia työtaisteluita, jotka eivät kohdistu työnantajaan tai voimassa olevaan työehtosopimukseen. Ulosmarssi ei koske viranhaltijoita.

Toritilaisuus Jyväskylässä, Väinönkatu 7 kello 13.00–17.00. Yhteistyössä JHL, Rakennusliito ja PAM.

• Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksessa ulosmarssi kello 13.30-14.00.
  • Vantaalla, Espoossa, Kauniaisissa sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella JHL:n jäsenet järjestävät työpaikoilla hiljaisen hetken ja keskeyttävät työntekonsa kymmeneksi minuutiksi. Työnseisauksessa ovat mukana ne JHL:n jäsenet, joiden työnantaja on Espoon, Vantaan tai Kauniaisten kaupunki, Vantti Oy tai Vantaan- ja Keravan hyvinvointialue. Viranhaltijat ja omassa kodissa työskentelevät perhepäivähoitajat eivät ole mukana työnseisauksissa.
  • Meilahden sairaala-alueella Helsingissä JHL tarjoaa aamukahvit työvuoroon tuleville kello 6.45–7.15. Kahvitarjoilu ulkotiloissa.
  • Nurmijärvellä järjestämme toritapahtuman kello 16–17.
  • Järvenpäässä JHL ja KeuSote järjestävät toritapahtuman kello 16.30 alkaen.
  • Karjaan juna-asemalla JHL jakaa tietoa hallituksen leikkauksista yhdessä Teollisuusliiton kanssa kello 6.15–7.30.
  • Vantaan Tikkurilassa, Tikkuraitilla on jaossa Painavasyy-materiaalia ja puuropusseja kello 17–19.
  • Helsingissä JHL-talon edustalla osoitteessa Sörnäisten rantatie 23 JHL:n maahanmuuttajaverkosto järjestää mielenilmauksen kello 16.45.
  • JHL:n työntekijät Hämeen tekstiilihuolto Oy:ssä keskeyttävät työskentelyn noin 10 minuutin ajaksi kello 10.
  • Riihimäellä teknisen toimen työntekijät keskeyttävät työteon kello 10–10.30 ja ajavat kaupungin ajoneuvoja Riihimäen vanhalle torille, Torikuja 6.
  • Mielenilmaus Hämeenlinnan torilla kello 16–17. Mukana tapahtumassa myös PAU, PAM ja SAK:n paikallisjärjestö.
  • Toritapahtuma Jokioisissa kello 15.30-17.00. Makkaratarjoilu ja jaossa leffalippuja joka 40. 80. ja 120. kävijälle.
  • Tampereen Sorin aukiolla JHL:n, PAMin ja Rakennusliiton yhteistapahtuma kello 16.00–18.00 Paikalla viestiseinä, jaossa tietoa, makkaraa ja Painavasyy-puuropusseja.
  • Kotkan ja Haminan ratapihojen ja satamien raiteilla keskeytetään kahdeksaksi tunniksi, eli koko aamuvuoron ajaksi. Poliittisen lakon järjestää Raideammattilaisten osasto Kaakon Satamat JHL ry. Katso lakkouutinen.
  • Nokian kello 18 SAK:n paikallisjärjestön koulutus- ja keskustelutilaisuus kaikille SAK:n liittojen jäsenille, paikkana kirjasto- ja kulttuuritalo Virta. Mukana JHL:n paikallisyhdistys.
  • Helsingissä JHL jakaa Painavasyy-materiaalia Pukinmäen asemalla kello 8.00–9.30 ja Malminkartanon asemalla 8–9.
  • Mielenilmaus Helsingissä Uusix-verstaan edustalla Kyläsaaressa kello 11–11.30.
  • Ulosmarssit Kiasmassa ja Ateneumissa klo 10-11 ja Sinebrychoffin taidemuseossa klo 11-12.
  • Helsingissä Staran työntekijöiden ulosmarssi kaikissa toimipisteissä ja työmailla. Tunnin mittaiset ulosmarssit alkavat klo 13–14.30.
  • Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys Tatsin mielenilmaus Eduskuntatalolla kello 11–14. Ammattiliitto JHL kannustaa jäseniään mukaan tapahtumaan! JHL:n väki kokoontuu presidentti Svinhufvudin patsaan luona aivan Eduskuntatalon edessä.
  • Helsingissä Kansalaistorilla klo 15-17 JHL-yhdistysten 133, 871, 872 ja 882 mielenilmaisu hallituksen toimia vastaan. Tarjolla makkaraa ja puuropusseja. Tule ja kerro mielipiteesi hallituksen toimista!

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat tiistaina 7.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla

• Inarin kiinteistöt Oy, Inari
  • Meriva sr, Kemi
  • Pellon Serviisi Oy, Pello
  • Tornion työvoimalasäätiö, Tornio
  • Eduro-säätiö, Rovaniemi
  • Napapiirin Residuum Oy, Rovaniemi, Pello, Ranua
  • Rovaniemen keskuspesula,Rovaniemi
  • Oulun keskuspesula Oy
  • Oulun ulkoliikuntapaikat ja liikuntahallit:
    • Lintulan urheilukeskus
    • Heinäpään urheilukeskus- ja jalkapallohalli
    • Niittyaron urheilukeskus
    • Castrenin urheilukeskus
    • Pateniemen urheilukeskus
    • Maikkulan urheilukeskus
    • Oulunsalon jäähalli
    • Raksilan jäähalli, harjoitushalli, tekojääkenttä ja pesäpallostadion
  • Oulun uimahallit
    • Oulun uimahalli
    • Raatin uimahalli
    • Uimahalli Vesi-Jatuli
  • Jatulin liikuntakeskus
  • Oulun tuotantokeittiö Oy Lööki
  • Kiertokaari Oy, Ruskon jätekeskus
  • PPE Köökki Oy, Juho Oksan keskuskeittiö, Oulainen

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 8.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla

• Kuntec Oy
  • Lounais-Suomen Jätehuolto Oy
  • Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy, Turku
  • Turun Kaupunkiliikenne Oy
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Turku Energia
  • Salon kaupunki, kirjasto- ja liikuntapalvelut

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat torstaina 9.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla

• Sakupe Oy, Siilinjärven ja Joensuun pesulat
  • Riveria – Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä
  • Sakky – Savon koulutuskuntayhtymä
  • Itä-Suomen yliopisto

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat tiistaina 14.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla

• Provina Tekstiilipalvelut – Textilservice Oy, Seinäjoki
  • Vaasan uimahalli
  • Lapuan urheilutalo
  • Virkistysuimala Sateenkaari, Lapua
  • Halkokarin koulu, Kokkola
  • Kokkaamo ateriapalvelut Oy
  • Ekorosk Oy

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 15.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla

• Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
  • Keräämö Oy
  • Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu
  • Äijänsuon urheilukeskus, Rauma
  • MeriPorin uimahalli
  • Porin keskustan uimahalli
  • Porin urheilutalo

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat torstaina 16.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla

• Saimaan Tukipalvelut Oy (lakon ulkopuolelle rajattu hyvinvointialueelle tehtävä ruoka- ja puhtauspalvelutyö sekä kotipalvelun ruoka)
  • Imatran Kiinteistö- ja Aluepalvelu Oy
  • Mikkelin Pesula Oy

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat tiistaina 21.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla:

• Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
  • Jyväskylän yliopisto
  • Monetra Keski-Suomi Oy
  • Sakupe Oy, Jyväskylä.

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 22.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla:

• Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy, Kerava
  • Aleksia-liikelaitos, Nurmijärvi
  • Espoo Catering Oy
  • Espoon kaupunki: kaupunkitekniikan keskus
  • Tilapalvelut-liikelaitos, Espoo
  • Vantaan kaupunki: kaupunkiympäristön toimiala, kaupunkikulttuurin ja hyvinvoinnin toimiala, liikunnan palvelualue
  • Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy
  • Kauniaisten kaupunki: tilakeskus, kunnossapito
  • Kerava: vapaa-ajan ja hyvinvoinnin toimiala, liikuntapalvelut
  • Hyvinkää: kulttuuri ja vapaa-aika, Liikunta, Sveitsin uimala, tekniikan ja ympäristön toimiala, tekninen keskus, liikuntapaikat
  • Nurmijärvi: ympäristötoimiala, tekninen keskus
  • Tuusula: sivistyksen toimialue, vapaa-aikapalvelut
  • Järvenpää: hyvinvoinnin palvelualue, liikuntapalvelut
  • Mäntsälä: tekninen ja elinvoimapalvelut, kuntatekniikka.

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat torstaina 23.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana seuraavilla työpaikoilla:

• Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos
  • VR kaupunkiliikenne, Tampereen ratikka
  • Lempäälän Kiinteistöhuolto ja -tekniikka LEKITEK Oy
  • Tampereen Energia Oy
  • Tampereen Vera Oy
  • Pirkanmaan Jätehuolto Oy.

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 28.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana alla mainituilla työpaikoilla.

Lisäksi JHL julistaa samoilla työpaikoilla ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä tilapäisen siirron kiellon ajalle 24.−28.11.2023. Tilapäisen siirron kiellon tarkoituksena on estää tilanteet, joissa työntekijöitä siirretään esimerkiksi henkilöstövajauksesta johtuen eri työskentelypaikkoihin. Kielto tarkoittaa, ettei JHL:n jäsentä voida siirtää työskentelypaikasta toiseen tai työtehtävästä toiseen. Kaikista näistä siirroista kieltäydytään työtaisteluun vedoten.

• Forssa: tekninen ja ympäristötoimi; infrapalvelut, tilapalvelut, kiinteistön hoito, viherpalvelut, sivistys- ja vapaa-aikapalvelut; Forssan jäähalli ja Urheilutalo Feeniks
  • Hollolan Tilapalvelu Oy
  • Hollola: elinvoiman palvelualue; kuntatekniikka
  • Hämeenlinna: kaupunkirakenne; yhdyskuntarakentaminen ja kunnossapito sekä luonnonhoitopalvelut
  • Hämeenlinnan Liikuntahallit Oy
  • Hämeen Tekstiilihuolto Oy
  • Lahti: sivistyksen palvelualue; liikunnan ja kulttuurin vastuualue, liikuntapalvelut ja Lahden kaupunginteatteri, konsernihallinto; Lahden tilakeskus, sekä kaupunkiympäristön palvelualue
  • Päijät-Hämeen Laitoshuoltopalvelut Oy
  • Riihimäki: tekninen toimiala, elinvoima toimiala; maankäyttö, kaavoitus, ympäristönsuojelu ja rakennusvalvonta
  • Riihimäen Vesi: laitosyksikkö ja verkkoyksikkö.

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 29.11. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana alla mainituilla työpaikoilla.

Lisäksi JHL julistaa samoilla työpaikoilla ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä tilapäisen siirron kiellon ajalle 24.−29.11.2023. Tilapäisen siirron kiellon tarkoituksena on estää tilanteet, joissa työntekijöitä siirretään esimerkiksi henkilöstövajauksesta johtuen eri työskentelypaikkoihin. Kielto tarkoittaa, ettei JHL:n jäsentä voida siirtää työskentelypaikasta toiseen tai työtehtävästä toiseen. Kaikista näistä siirroista kieltäydytään työtaisteluun vedoten.

• Helsingin kaupungin asunnot Oy
  • Kansallisgalleria
  • Liikelaitos Stara
  • Pakilan työkeskus
  • Uusix-verstaat: Uusix-Kyläsaari ja Uusix-Suvilahti.

JHL ja muut energia-alan ammattiliitot järjestävät vuorokauden poliittisen lakon useassa voimalaitoksessa torstaina 14. joulukuuta.

Lakot järjestetään seuraavissa kohteissa:

• Vantaan Energia: jätevoimala, Martinlaakson voimalaitos, Järvenpään voimalaitos
  • Fortum: Suomenojan CHP-laitos
  • Tampereen Energia: kaikki toimipaikat
  • Turun Seudun Energiantuotanto: Naantalin voimalaitos
  • Oy Alholmens Kraft Ab: Pietarsaaren voimalaitos
  • Tampereen Vera Oy: kaikki yhtiön toimipaikat.

Lakoissa on mukana myös Ammattiliitto Pron, Sähköliiton, Insinööriliiton ja Konepäällystöliiton jäseniä. Työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat torstaina 14.12.2023 kello 00.00–23.59. Lisäksi liitot julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä tilapäisen siirron kiellon ajalle 8.–14.12.2023.

Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat torstaina 14.12.2023 klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana.

Poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat seuraavissa työpaikoissa tehtävät työt:

• VR Group
  • VR Kaupunkiliikenne
  • VR Fleetcare

Poliittisen työtaistelun alaiset tehtävät ja työpaikat:

• Finavia, Turun lentoasema

• Helsingin metroliikenne
  • Raitiovaunuliikenne
  • Metron ja raitiovaunujen huolto.

Poliittiset työtaistelut koskevat työvuoroja, jotka alkavat torstaina 14.12. klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana alla mainituilla työpaikoilla.

Lisäksi JHL julistaa samoilla työpaikoilla ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä tilapäisen siirron kiellon ajalle 11.−14.12.2023. Tilapäisen siirron kiellon tarkoituksena on estää tilanteet, joissa työntekijöitä siirretään esimerkiksi henkilöstövajauksesta johtuen eri työskentelypaikkoihin. Kielto tarkoittaa, ettei JHL:n jäsentä voida siirtää työskentelypaikasta toiseen tai työtehtävästä toiseen. Kaikista näistä siirroista kieltäydytään työtaisteluun vedoten.

• Aleksia liikelaitos, Nurmijärvi
  • Nurmijärven kunta: ympäristötoimiala, tekninen keskus
  • Vantaan kaupunki: kaupunkiympäristön toimiala, kaupunkikulttuurin ja nyvinvoinnin toimiala, liikunnan palvelualue
  • Järvenpään kaupunki: hyvinvoinnin palvelualue, liikuntapalvelut
  • Kauniaisten kaupunki: tilakeskus, kunnossapito, ruokapalvelut
  • Espoon kaupunki: kaupunkitekniikan keskus, tilapalvelut-liikelaitos
  • Keravan kaupunki: vapaa-ajan ja hyvinvoinnin toimiala, liikuntapalvelut
  • Tuusulan kunta: sivistyksen toimialue, liikuntapalvelut
  • Hyvinkään kaupunki: kulttuuri ja vapaa-aika, liikunta, Sveitsin uimala, tekniikan ja ympäristön toimiala, tekninen keskus, liikuntapaikat
  • Mäntsälän kunta: tekninen ja elinvoimapalvelut, kuntatekniikka
  • Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy
  • Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy.

• Kansallisgalleria
  • HUS Kiinteistöt Oy
  • Helsingin bussiliikenne Oy: Koiviston Auto Helsinki Oy.

• Hollolan kunta: elinvoiman palvelualue; kuntatekniikka, ruoka- ja siivouspalveluiden vastuualue
  • Lahden kaupunki: sivistyksen palvelualue; Lahden kaupunginteatteri, liikunnan ja kulttuurin vastuualue; liikuntapalvelut, konsernihallinto, Lahden tilakeskus
  • Riihimäen kaupunki: tekninen toimiala, elinvoima toimiala; maankäyttö, kaavoitus, ympäristönsuojelu, rakennusvalvonta, Riihimäen vesi; laitosyksikkö ja verkkoyksikkö
  • Hämeenlinnan kaupunki: kaupunkirakenne; yhdyskuntarakentaminen ja kunnossapito, luonnonhoitopalvelut
  • Forssan kaupunki: tekninen ja ympäristötoimi; infra-, tila- ja viherpalvelut, kiinteistön hoito, sivistys- ja vapaa-aikapalvelut; Forssan jäähalli ja urheilutalo Feeniks
  • Hollolan Tilapalvelut Oy
  • Hämeenlinnan liikuntahallit Oy
  • Hämeen Tekstiilihuolto Oy
  • Päijät-Hämeen laitoshuoltopalvelut Oy.

• Jyväskylän kaupunki: liikuntapalvelut, kaupunkirakennepalvelut
  • Jyväskylän yliopisto
  • Saarijärven seudun ravitsemispalvelut SaaSeRa Oy
  • Jämsän ateria- ja puhtauspalvelut Oy.

• Lempäälän kiinteistöhuolto ja -tekniikka LEKITEK Oy
  • Pirkanmaan jätehuolto Oy
  • Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitos
  • Tampereen kaupunki: sivistyspalveluiden liikunta- ja nuorisoryhmä
  • Pirkanmaan Voimia Oy
  • Tampereen Infra Oy
  • Tampereen tilapalvelut Oy.

• Mikkelin Pesula Oy
  • Mikkelin kaupunki: koulunkäynninohjaajat
  • Lappeenrannan kaupunki: liikunta- ja tekninen toimi, koulunkäynninohjaajat
  • Kouvolan kaupunki: liikuntapaikkojen tekninen henkilöstö, koulunkäynninohjaajat sekä kouluavustajat
  • Savonlinna kaupunki: liikuntatoimi, teknisen toimen liikenneväylä ja puisto, koulunkäynninohjaajat.

• Seinäjoen kaupunki: liikuntapaikkojen hoitajat
  • Vaasan kaupunki: liikuntapalvelut
  • Vaasanseudun Areenat ky
  • Lapuan kaupunki: Lapuan urheilutalo, Virkistysuimala Sateenkaari, ravitsemispalvelut
  • Kokkolan kaupunki: koulujen puhtaus- ja ruokapalvelut; valmistuskeittiöt ja koulujen jakelukeittiöt, koulujen puhtauspalvelut, koulunkäynninohjaajat
  • Isojoen kunta: ruoka- ja siivouspalvelut
  • Ähtärin kunta: ruoka- ja siivouspalvelut
  • Kuortaneen kunta: ruoka- ja siivouspalvelut
  • Soinin kunta: ruoka- ja siivouspalvelut
  • Kokkaamo ateriapalvelut Oy.

• Kuntec Oy
  • Lounais-Suomen jätehuolto Oy
  • Turun kaupunkiliikenne Oy
  • Salon kaupunki: liikuntapalvelut, tilapalvelut (pois lukien päivystys).

• Länsirannikon koulutus Oy WinNova
  • Keräämö Oy
  • Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu
  • Rauman kaupunki: Äijänsuon urheilukeskus, Rauman uimahalli
  • Porin kaupunki: Meri-Porin uimahalli, Keskustan uimahalli, Porin urheilutalo.

• Joensuun kaupunki: liikuntapalvelut, tilakeskus, katujen hoito ja rakennus
  • Opiskelija-Asunnot Oy Joensuun Elli
  • Kiteen kaupunki: tekninen keskus, urheilutalo-uimahalli Vespeli
  • Lieksan kaupunki: liikuntatoimi, Kuntatekniikkaliikennelaitos
  • Lieksan kiinteistöt Oy
  • Nurmeksen kaupunki: kaupunkirakennepalvelut
  • Mestar Kuopio Oy
  • Servica Oy: rakennus- ja kiinteistötekniikka, Kuopio
  • Kiinteistö Oy Petterinkulma: siivous ja kiinteistönhoito
  • Niiralan kulma Oy
  • Varkauden kaupunki: liikuntapaikat, liikuntatalo, keskuskenttä, uimahalli, Kämäri, tekninen virasto, tukipalvelut/kiinteistön hoito, Varkauden varikko; kiinteistön hoito, rakennusten kunnossapito, sähköjaos, tekninen toimi/mittamiehet
  • Iisalmen kaupunki: kadut ja ympäristö, tilapalvelut, viher- ja liikunta-alueet
  • Kuopion kaupunki: sisäliikuntahallit.

• Oulun kaupunki: Lintulan urheilukeskus, Heinäpään urheilukeskus- ja jalkapallohalli, Niittyaron urheilukeskus, Castrenin urheilukeskus, Pateniemen urheilukeskus, Maikkulan urheilukeskus, Oulunsalon jäähalli, Ouluhalli, Oulun uimahalli (osa Raksilan liikuntapuistoa), Enegvia Areena, Oulun jäähalli (osa Raksilan liikuntapuistoa), Raksilan tekojääkenttä, Raksilan harjoitushalli, pesäpallostadion (osa Raksilan liikuntapuistoa), Raatin uimahalli, uimahalli Vesi-Jatuli, Jatulin liikuntakeskus, infra, tilapalvelut
  • Oulun keskuspesula Oy
  • Oulun tuotantokeittiö Oy Lööki
  • Kiertokaari Oy
  • PPE Köökki Oy, Oulainen; Juho Oksan koulu keskuskeittiö, Jauhinkankaan koulu, Jokiraitin koulu, Lehtopään ja matkanivan yksiköt, Oulaistenlukio, Petäjäkosken koulu, Yläkoulu.

• Inarin kiinteistöt Oy
  • Meriva sr
  • Pellon Serviisi Oy
  • Tornion Työvoimalasäätiö
  • Eduro säätiö
  • Napapiirin Residuum Oy
  • Rovaniemen Keskuspesula Oy
  • Inarin kunta: tekninen toimi; ympäristön rakentaminen, liikuntatoimi (kunnossapito).

• Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy: kaikki toimipisteet.

Poliittisessa lakossa ovat mukana kaikki Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan varhaiskasvatusyksiköt. Lakko koskee sekä julkisia että yksityisiä päiväkoteja ja myös perhepäivähoitoa.

Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.1.2024 kello 05.00 ja torstain 1.2.2024 kello 20.59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Lisäksi lakossa ovat kaikki Seuren tarjoamat varhaiskasvatuksessa tehtävät työtehtävät seuraavien kaupunkien alueella, niin kunnallisen kuin yksityisen varhaiskasvatuksen puolella ja kaikilla sopimusaloilla: Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa.

Kirkkaan pinkkiä taustaa vasten lukee aika- ja paikkatiedot STOP nyt! -mielenosoituksesta. 1.2. klo 12–14 STOP nyt! mielenosoitus Helsngin Senaatintorilla #STOPnyt

Tule mukaan Stop nyt! -mielenosoitukseen, joka järjestetään torstaina 1. helmikuuta kello 12–14 Helsingin Senaatintorilla! Mielenosoituksella vastustetaan hallituksen leikkaussuunnitelmia, jotka kurjistavat työelämää ja heikentävät sosiaaliturvaa.

Torilla on tarjolla ohjelmaa, ruokaa ja juomaa. SAK järjestää yhteiskyytejä tapahtumaan, joten muualtakin kuin pääkaupunkiseudulta pääsee helposti paikan päälle.

Varmista itsellesi ajankohtainen informaatio klikkaamalla mukaan tilaisuuden Facebook-tapahtumaan!

JHL on tehnyt liittotasolla päätöksen poliittisesta mielenilmauksesta. Kaikilla ammattiliitto JHL:n työsuhteisilla jäsenillä on oikeus poistua työpaikaltaan kello 11–15 väliseksi ajaksi. Toivomme totta kai, että tulisit mukaan Senaatintorin tapahtumaan, mutta voit poistua työpaikaltasi tuoksi ajaksi vaikka et pääsisikään mukaan mielenosoitukseen.

Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat torstain 1.2.2024 kello 00.01 ja perjantain 2.2.2024 kello 23.59 välisenä aikana.

• Helsinki-Vantaan lentoasema
  • Turun lentoasema
  • Kittilän lentoasema
  • Ivalon lentoasema
  • Kemi-Tornion lentoasema
  • Oulun lentoasema
  • Kuusamon lentoasema
  • Kajaanin lentoasema
  • Vaasan lentoasema
  • Kokkola-Pietarsaaren lentoasema
  • Porin lentoasema
  • Joensuun lentoasema
  • Savonlinnan lentoasema
  • Maarianhaminan lentoasema.

Seuraavilla lentoasemilla rajoituksia puolustusvoimien pyynnöstä (Finavia ja Airpro):

• Rovaniemen lentoasema
  • Pirkkalan lentoasema
  • Jyväskylän lentoasema
  • Kuopion lentoasema.

Energia-alalla järjestetään laaja lakko 1.–2. helmikuuta. Mukana on lukuisia yhtiöitä, jotka vastaavat sähköverkkojen rakentamisesta ja kunnossapidosta. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat torstain 1.2. kello 00.01 ja perjantain 2.2. kello 23.59 välisenä aikana.

• Suomen energiaurakointi SEU Oy
  • KSS-rakennus Oy
  • Lahti Energia Sähköverkko Oy
  • Tampereen Energia Oy
  • Tampereen Energia sähköverkko Oy
  • Tampereen Vera Oy
  • Enersense IN Oy, EIV työehtosopimuksen piirissä olevat kaukolämpötyöt (Helenin kaukolämpöverkon huolto- ja kunnossapito)

Lakko pysäyttää Suomen junaliikenteen, Helsingin metro- ja raitiovaunuliikenteen ja Tampereen raitiovaunuliikenteen perjantaina 2. helmikuuta. Lakko vaikuttaa myös bussiliikenteeseen. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat perjantaina 2.2.2024 kello 00.01 ja 23.59 välillä.

• Helsingin bussiliikenne Oy:ssä tehtävät työt
  • Tampereen kaupunkiliikenne Liikelaitos (lakko ei koske viranhaltijoita)
  • Turun kaupunkiliikenne oy

VR Group:

• VR Kaupunkiliikenne
  • Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
  • NRC Group

Lisäksi työtaistelun ulkopuolelle on rajattu Pohjois-Suomen matkustajayöjunaliikenne.

Lakko Haminan ja Kotkan satamissa ja ratapihoilla

Raideammattilaisten osasto Kaakon Satamat JHL ry toteuttaa torstaina 1.2.2024 vuorokauden mittaisen (24 h) poliittisen työtaistelun Haminan ja Kotkan ratapihoilla ja satamanosissa. Käytännössä kaikki ratapihatoiminnot keskeytyvät. Kaakon Satamat JHL ry:n jäsenet osallistuvat myös lakkoon, jonka JHL on ilmoittanut VR-Groupiin perjantaina 2. helmikuuta.

VR Group:

• VR Kaupunkiliikenne, Lähiliikenne
  • NRC Group

Poliittisen työtaistelun kesto
Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantaina 12.2.2024 klo 00:01 ja 23:59 välisenä aikana.

Poliittisen työtaistelun kesto

– Poliittisen työtaistelun piirissä ovat kaikki varhaiskasvatuksessa tehtävät työtehtävät seuraavien kaupunkien alueella niin kunnallisen, seurakuntien kuin yksityisen varhaiskasvatuksen puolella ja kaikilla sopimusaloilla: Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen, Vaasa, Mustasaari, Rovaniemi, Tampere, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Oulu, Turku, Pori.

– Lisäksi poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat kaikki varhaiskasvatuspaikoissa tehtävät tukipalvelut. Puhtaus-, keittiö- ja kiinteistöpalveluihin liittyvät työt. Helsingin osalta Palvelukeskus Helsinki ja Jyväskylän osalta Kylän kattaus.

– Poliittisen työtaistelun piirissä ovat kaikki Seuren tarjoamat varhaiskasvatuksessa tehtävät työtehtävät seuraavien kaupunkien alueella, niin kunnallisen kuin yksityisen varhaiskasvatuksen puolella ja kaikilla sopimusaloilla: Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa

– Tämä koskee myös muita henkilöstövuokrausyrityksiä, jotkavälittävät työvoimaa seuraavien kuntien alueilla toimivien kunnallisten, yksityisten ja seurakuntien varhaiskasvatuksen tehtäviin: Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen, Vaasa, Mustasaari, Rovaniemi, Tampere, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Oulu, Turku, Pori.

Poliittisen työtaistelun kesto
Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat tiistain 13.2.2024 klo 00:01 ja keskiviikon 14.2.2024 klo 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

• Vantaa Tilapalvelut Vantti Oy
  • Espoo Catering Oy
  • Oulun tuotantokeittiö Oy, Lööki
  • Pirkanmaan Voimia Oy
  • Tampereen Infra Oy
  • Tampereen tilapalvelut Oy
  • Kaarea Oy
  • Servica Oy
  • Polkka – Pohjois-Karjalan tukipalvelut Oy
  • Teese Botnia Oy Ab

Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat tiistaina 13.2.20 klo 00:01 ja keskiviikkona 14.2. klo 23:59 välisenä aikana.

Poliittisen työtaistelun alaiset tehtävät ja työpaikat

• Tampereen kaupunkiliikenne Liikelaitos.

Poliittisen työtaistelun kesto

Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 14.2. klo 00:01 ja torstaina klo 23:59 välisenä aikana.

Poliittisen työtaistelun alaiset tehtävät ja työpaikat

• Turun kaupunkiliikenne oy.

• Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

VR Group

• VR Kaupunkiliikenne, Tampereen ratikka

Poliittisen työtaistelun alaiset tehtävät ja työpaikat

• Koiviston auto, Helsinki Oy:ssä tehtävät työt.

Poliittisen työtaistelun kesto Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 14.2.2024 klo 00:01 ja torstaina 15.2. klo 23:59 välisenä aikana.

• Kuopion Energia Oy
  • Enersense IN, Helen Oy:n toiminnot
  • Helen Oy

Lakon kesto

14.2. – 16.2.2024, koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 14.2. klo 00.01 ja perjantaina 16.2. klo 23.59 välisenä aikana.

Satamat, joissa käytössä Paltan työehtosopimus:

• Etelä-Suomen Satamapalvelut Oy
  • Helsingin Satama Oy
  • Kokkolan Satama Oy
  • Kvarkenhamnar Aktiebolag, Filial I Finland/Merenkurkun Satamat Oy (Vaasa)
  • Loviisan Satama Oy
  • Naantalin Satama Oy
  • Oulun Satama Oy
  • Porin Satama Oy
  • Raahen Satama Oy
  • Rauman Satama Oy
  • Silverstone Bay Logistics Oy
  • Olmar Pori Oy

Satamat, joissa käytössä Avaintyönantajat Avainta ry:n työehtosopimus:

• Turun Satama Oy
  • Uudenkaupungin Satama Oy
  • HaminaKotka Satama Oy
  • Kemin Satama Oy
  • Hangon Satama-Hangö Hamn Oy Ab

Poliittisen työtaistelun kesto
Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantain 11.3.2024 kello 00:01 ja sunnuntain 7.4.2024 kello 23:59 välisenä aikana.

Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lisäksi työtaistelun ulkopuolelle rajataan Helsingin Katajanokan-, Olympia- ja Länsi-Terminaaleissa matkustajaliikennettä tukevat työt sekä samoin työt Turun, Naantalin ja Vaasan matkustajasatamissa.

• VR Group: VR Transpoint
  • North Rail Oy
  • Olmar HaminaKotka Oy (RP Group)

• VR Group: VR Transpoint
  • Olmar HaminaKotka Oy (RP Group)

Poliittisen työtaistelun kesto
Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantain 25.3.2024 kello 00:01 ja sunnuntain 7.4.2024 kello 23:59 välisenä aikana. Työtaistelun rajoituksista neuvotellaan yhtiöissä paikallisesti.