Vägande skäl

Finlands regering planerar att genomföra nedskärningar som försämrar arbetslivet och arbetstagarnas ställning samt försvagar socialskyddet. Nu har vi vägande skäl att handla.

Strejkerna avbryts måndagen den 8 april

FFC:s styrelse konstaterade på sitt möte på torsdag att fackförbunden avbryter de politiska strejkerna nästa måndag. Nästa gång behandlas frågan på FFC:s styrelsemöte den 18 april.

– Nu ger vi regeringen Orpo-Purra spelrum att agera. Strejkerna avbryts måndagen den 8.4. Vi är redo att överlägga redan före det, säger FFC:s ordförande Jarkko Eloranta i ett pressmeddelande.

JHL och andra förbund inledde vägande strejk

Ditt fackförbund JHL deltar i strejkerna som började den 11 mars. Strejkerna var ursprungligen planerade att pågå i två veckor. Strejkerna fortsätter fram till den 7 april, eftersom regeringen driver kompromisslöst igenom nedskärningar i arbetslivet och socialskyddet.

Hamnar som följer Servicearbetsgivarna Paltas kollektivavtal:

• Etelä-Suomen Satamapalvelut Oy
  • Helsingfors hamn Ab
  • Kokkolan Satama Oy
  • Kvarkenhamnar Aktiebolag, Filial I Finland/Merenkurkun Satamat Oy (Vasa)
  • Loviisan Satama Oy
  • Nådendals Hamn Ab
  • Oulun Satama Oy
  • Porin Satama Oy
  • Raahen Satama Oy
  • Rauman Satama Oy
  • Silverstone Bay Logistics Oy
  • Olmar Pori Oy

Hamnar som följer Avainta-arbetsgivarna rf:s kollektivavtal:

• Åbo Hamn Ab
  • Uudenkaupungin Satama Oy
  • HaminaKotka Satama Oy
  • Kemin Satama Oy
  • Hangon Satama-Hangö Hamn Oy Ab

Den politiska strejkens tidpunkt
Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan måndagen den 11 mars 2024 klockan 00.01 och söndagen den 7 april 2024 klockan 23.59.
Strejken gäller inte sådana arbetsuppgifter där ett avbrott i arbetet skulle medföra fara för människors liv, hälsa eller egendom.  Utanför strejken begränsas även sådant arbete som stöder passagerartrafiken vid Skatuddens terminal, Olympiaterminalen och Västra terminalen i Helsingfors samt arbete vid passagerarhamnarna i Åbo, Nådendal och Vasa.

• VR Group: VR Transpoint
  • North Rail Oy
  • Olmar HaminaKotka Oy (RP Group)

Den politiska strejkens tidpunkt

Strejken gäller inte sådana arbetsuppgifter där ett avbrott i arbetet skulle medföra fara för människors liv, hälsa eller egendom. Utanför strejken begränsas även sådant arbete som stöder passagerartrafiken vid Skatuddens terminal, Olympiaterminalen och Västra terminalen i Helsingfors samt arbete vid passagerarhamnarna i Åbo, Nådendal och Vasa.

• VR Group: VR Transpoint
  • Olmar HaminaKotka Oy (RP
    Group)

Den politiska strejkens tidpunkt

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan måndagen den 25 mars 2024 klockan 00.01 och söndagen den 7.4.2024 klockan 23.59. Man förhandlar lokalt i bolagen om strejkbegränsningarna.

Vanliga frågor om exportbranschernas strejker

Vad är målet med strejkerna? Hur länge pågår de? FFC har sammanställt ett nyttigt informationspaket om de pågående politiska strejkerna.

Bli medlem i JHL och motsätt dig att arbetslivet skrotas

Vi ser till att våra medlemmars arbetsvillkor hålls i skick. Som medlem i fackförbundet JHL får du en förtroenderepresentant till din arbetsplats som kan hjälpa dig om inte allt går som det ska med din arbetsgivare.

Fackförbundet ger dig trygghet när det stormar i arbetslivet.

Information om regeringens nedskärningar

#VägandeSkäl är FFC:s och dess medlemsförbunds nödrop för arbetstagarnas rättigheter. Orpos regering vill göra den första sjukfrånvarodagen oavlönad samt göra det lättare att säga upp folk och anställa dem på viss tid. Regeringen tänker avskaffa samarbetsförhandlingarna på arbetsplatser med under 50 arbetstagare.

Övriga planer som regeringen har:

• Avskaffa alterneringsledigheten.
  • Avskaffa vuxenutbildningsstödet.
  • Begränsa strejkrätten.
  • Begränsa hur länge politiska strejker kan vara.
  • Försvåra sympatistrejker så att starkare branscher inte längre kan stöda de svagare.
  • Rasera socialskyddet för låginkomsttagare.
  • Skära ner bostadsstödet med miljontals euro.

Regeringen tänker även markant skära ner i finländarnas tjänster. För välfärdsområdena väntar miljardstora nedskärningar, vilket äventyrar finländarnas social- och hälsovårdstjänster och räddningsväsendets verksamhet.

Regeringen Orpo-Purras nedskärningslista

Vi har sammanfattat en omfattande lista på regeringens planerade nedskärningar. Ladda ner den och dela informationen i sociala medier och på din arbetsplats.

Regeringens arbetslivsförsämringar är kopierade från näringslivets målsättningar

Vår jämförelse avslöjar att den nuvarande regeringens regeringsprogram har kopierat sina arbetslivsförsämringar nästan ord för ord från näringslivets och arbetsgivarnas målsättningar. Ladda ner filen och dela informationen.

FFC krossade myter: 20 + 1 påståenden som felaktigt används för att motivera försämringarna i arbetslivet

De historiskt omfattande nedskärningarna motiveras bland annat med ökad sysselsättning. Man har dock inte gjort någon grundlig konsekvensbedömning av vilka effekter reformerna i verkligheten har på sysselsättningen. Nedskärningarna påstås förbättra den offentliga ekonomin, men samtidigt sänks skatterna. Regeringens ord och handlingar går helt enkelt inte ihop.

I den offentliga debatten förekommer just nu många felaktiga påståenden om arbetslivsförsämringarna. FFC går igenom 21 sådana påståenden.

Fackförbundet JHL är ett av medlemsförbunden i Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC.

FFC har varit beredd att gå regeringen till mötes på betydande sätt, men det har inte dugt åt regeringen

Regeringen har envist nekat till att kompromissa i sina nedskärningar och en vilja att diskutera finns inte heller. JHL:s takorganisation FFC har strävat att gå till mötes och visat diskussionsvilja, men det duger inte åt regeringen.

– Regeringsprogrammet innehåller många arbetslivsförsämringar och nedskärningar i socialskyddet som drabbar arbetstagarna hårt. De värsta förändringarna får hårda och långvariga konsekvenser. Vi har strävat efter att de ska lindras, säger FFC:s ordförande Jarkko Eloranta i förbundets pressmeddelande i mars 2024.

Nyheter om regeringens nedskärningar Laddar nyheter

Hur kan jag delta i Vägande Skäl-kampanjen?

• Följ aktivt ditt regionkontors och din egen JHL-förenings kommunikation, och kom ihåg att uppdatera dina kontaktuppgifter i mittJHL.
  • Delta i strejker, adresser och demonstrationer.
  • Dela information hemma, på jobbet, på joggingspåret, överallt.
  • Gilla, kommentera och dela inlägg i sociala medier med hashtaggarna #JHLry, #PainavaSyy och #VägandeSkäl. Tillsammans kan vi göra vårt budskap synligt!

Utöver JHL ordnar även andra FFC-anslutna förbund demonstrationer och politiska stridsåtgärder.

JHL och FFC producerar mycket material som du kan dela eller använda som grund när du diskuterar regeringen på din arbetsplats. Kom ihåg JHL:s nedskärningslista och jämförelsen med regeringsprogrammet och näringslivets mål!

I vår materialbank hittar du även färdiga skylttexter på tre språk samt en tom skyltbotten, som du kan skriva ut och använda på demonstrationer. I materialbanken finns även en textbas till pinser.

Du har en laglig rätt att delta i demonstrationer och stridsåtgärder

Det är fullständigt lagligt att delta i de politiska demonstrationerna som ordnas av JHL. Om fackförbundet varslar om stridsåtgärder eller en utmarsch, deltar de arbetstagare vilkas arbete varslet gäller.

En tjänsteman eller tjänsteinnehavare kan inte delta i politiska stridsåtgärder på arbetstid. På fritiden har alla rätt att delta.

Strejkanvisningar

Gör så här före och under strejken

Kom ihåg att den enda pålitliga informationskällan under en potentiell arbetskonflikt är ditt fackförbund. Kontakta alltid först din förtroendeman. Om din förtroendeman inte kan hjälpa dig, ska du kontakta ditt regionkontor. Om du inte får hjälp från något annat håll kan du kontakta oss på adressen lakko(at)jhl.fi.

Följ oss också i sociala medier (Facebook på svenska, på finska även Instagram och X.) Kom även ihåg att aktivt följa ditt regionkontors och din egen förenings kommunikation och uppdatera dina kontaktuppgifter i mittJHL.

Strejkbidrag

Strejkbidrag betalas endast till arbetstagare som hör till förbundet och har betalat sina medlemsavgifter. JHL beslutar om strejkbidragets summa separat för varje strejk. Läs mer om villkoren för strejkbidrag.

Strejkbidraget är skattepliktig inkomst till den del som det överstiger 16 euro per dag (Inkomstskattelagen 88 §, skatteförvaltningens beslut). Du behöver inte skicka ditt skattekort.

Tidigare Vägande skäl-evenemang

• I Uleåborg delar vi ut grötpåsar, pinsar och flygblad med regeringen Orpo-Purras nedskärningslista på gågatan Rotuaari och vid Rotuaarin lava.
  • Vi utmanar alla skolgångshandledare i Norra Österbotten att synas på arbetsplatser och i sociala medier. Dela bilder med hashtaggen #VägandeSkäl eller #PainavaSyy. Deltagandet i kampanjen sker på fritiden.
  • Svenskspråkigt #VägandeSkäl-evenemang i Nådendal på Ukko-Pekkas gågata efter 16:30. Kom och skicka dina hälsningar till beslutsfattarna!
  • I Björneborg står är vi på plats på torget klockan 13–17. Även här finns en vanervägg där du kan skriva ditt budskap till regeringen.

Skolgångshandledare avbryter sitt arbete och håller en 10 minuters paus på skolgårdar i Norra Savolax och Norra Karelen torsdagen den 28 september klockan 13. Arbetstagare från följande kommuner deltar:

• Norra Karelen: Heinävesi, Ilomants, Joensuu, Juga, Kides, Kontiolax, Lieksa, Libelits, Nurmes, Outokumpu, Polvijärvi, Bräkylä, Tohmajärvi
  • Norra Savolax:  Idensalmi, Jorois, Kaavi, Keitele, Kiuruvesi, Kuopio, Lapinlax, Leppävirta, Pielavesi, Rautalampi, Rautavaara, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Varkaus, Vieremä

Demonstrationer på torgen i Kuopio och Joensuu samt i S:t Michel vid gågatan (vid sidan av torget) klockan 12–17 i samarbete med PAM och Byggnadsförbundet. Vi informerar om hur nedskärningarna och lagändringarna påverkar arbetstagare och reser en vanervägg där du kan skriva respons om regeringsprogrammet.

• Torgevenemang på gågatan i S:t Michel klockan 16–18, soppservering
  • Synlighetsevenemang i Kouvola centrum
  • Arbetsplatsrundor i hela regionen, vi delar bland annat ut #VägandeSkäl-material
  • Vi delar ut regeringens nedskärningslista och grötpåsar på Vasa tågstation. Vi är på plats före tågen som avgår 5.25 och 16.25.
  • JHL, PAM och Byggnadsförbundet ordnar ett gemensamt evenemang på Vasa torg klockan 11–13. Vi delar ut information och serverar korngröt och korv.
  • I Seinäjoki och Vasa delar JHL-aktiva och huvudförtroendemannen ut information vid centralsjukhusets ingångar på morgonen 6.30–7.50.

Fackförbundet JHL:s medlemmar inom följande branscher på följande arbetsplatser tågar ut från sina arbetsplatser i 15 minuter:

• Klockan 8.00–8.15 Hälsostationen i Äänekoski (Kosthållsarbetare)
  • Klockan 10.00–10.15 Hälsostationen i Kyllö (Lokalvårdare)
  • Klockan 11.00–11.15 Måltidstjänstcentralen i Kukkumäki (Kosthållsarbetare)
  • Klockan 11.30–11.45 Sjukhuset Nova (Sjukhuset tekniska personal, avdelningssekreterare, logistikarbetare)

Stridsåtgärderna är politiska och riktar sig inte mot arbetsgivaren eller det gällande kollektivavtalet. Utmarschen gäller inte tjänsteinnehavare.

Torgevenemang i Jyväskylä, Väinönkatu 7 klockan 13.00–17.00. Samarbete mellan JHL, Byggnadsförbundet och PAM.

• En utmarsch avbryter säkerhetskontrollerna vid Helsingfors-Vanda flygplats klockan 13.30–14.00.
  • JHL-medlemmar i Vanda, Esbo, och Grankulla samt inom Vanda och Kervo välfärdsområde tystnar och avbryter sitt arbete i tio minuter. I arbetsnedläggelsen deltar de JHL-medlemmar vilkas arbetsgivare är Esbo, Vanda eller Grankulla stad, Vantti Oy eller Vanda och Kervo välfärdsområde.  Arbetsnedläggelsen gäller inte tjänsteinnehavare eller familjedagvårdare som arbetar i sitt eget hem.
  • I Nurmijärvi ordnar vi ett torgevenemang klockan 16–17.
  • I Träskända ordnar JHL och KeuSote ett torgevenemang från och med klockan 16.30.
  • Karis tågstation delar JHL ut information om regeringens nedskärningar tillsammans med Byggnadsförbundet klockan 6.15–7.30.
  • På Dickursstråket i Dickursby (Vanda) delar vi ut #VägandeSkäl-material och grötpåsar klockan 17–19.
  • Invandrarnätverket ordnar en demonstration utanför JHL-huset i Helsingfors (Sörnäs strandväg 23) klockan 16.45.
  • På Mejlans sjukhusområde i Helsingfors bjuder JHL på morgonkaffe till dem som kommer på jobb klockan 6.45–7.15. Kaffet serveras utomhus.
  • JHL:s arbetstagare i Hämeen tekstiilihuolto Oy avbryter sitt arbete och håller en cirka 10 minuters paus klockan 10.
  • I Riihimäki avbryter tekniska sidans arbetare sitt arbete mellan klockan 10–10.30 och kör stadens fordon till Riihimäkis gamla torg, Torikuja 6.
  • Demonstration på Tavastehus torg klockan 16–17. PAU, PAM och FFC:s lokalorganisation deltar.
  • Ett torgevenemang ordnas i Jockis klockan 15.30-17.00. Det bjuds på korv och dessutom ges biobiljetter till var 40:de, 80:de och 120:de besökare.
  • I Tammerfors på Sorin Aukio ordnar JHL, PAM och Byggnadsförbundet ett gemensamt evenemang klockan 16.00–18.00. En meddelandevägg finns på plats och folk delar ut information, korv och VägandeSkäl-grötpåsar.
  • Arbetet kommer att avbrytas i åtta timmar, det vill säga under hela morgonskiftet, på spåren vid bangårdarna och hamnarna i Kotka och Fredrikshamn. Den politiska strejken ordnas av Raideammattilaisten osasto Kaakon Satamat JHL ry. Läs strejknyheten (på finska).
  • I Nokia ordnar FFC:s lokalorganisation ett utbildnings- och diskussionstillfälle för alla medlemmar i FFC-anslutna förbund. Tillfället ordnas klockan 18 i biblioteks- och kulturhuset Virta. JHL:s lokalförening deltar också.
  • I Helsingfors sker arbetstagarnas utmarsch från Stara i alla Staras verksamhetsställen och byggplatser. Utmarschen varar i en timme och i praktiken börjar utmarscherna mellan kl. 13 och 14.30.
  • I Helsingfors delar JHL ut VägandeSkäl-material vid Bocksbacka station klockan 8.00–9.30 och vid Malmgårds station klockan 8–9.
  • Utmarscher från Kiasma och Ateneum kl. 10–11 och från Sinebrychoff konstmuseum kl. 11–12.
  • Demonstration i Helsingfors utanför Uusix i Byholmen klockan 11–11.30.
  • Stödföreningen för arbetslösa fackmedlemmar Tatsis demonstration (nyheten på finska) vid Riksdagshuset klockan 11–14. Fackförbundet JHL uppmuntrar sina medlemmar att delta i evenemanget! JHL:s team samlas vid statyn av president Svinhufvud precis framför Riksdagshuset.
  • I Helsingfors ordnar JHL-föreningarna 133, 871, 872 och 882 en demonstration mot regeringens åtgärder på Medborgartorget. Det bjuds på korv och delas ut grötpåsar. Kom och berätta din åsikt om regeringens åtgärder!

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 tisdagen den 7 november på följande arbetsplatser:

• Inarin kiinteistöt Oy, Enare
  • Meriva sr, Kemi
  • Pellon Serviisi Oy, Pello
  • Tornion työvoimalasäätiö, Torneå
  • Eduro-säätiö, Rovaniemi
  • Napapiirin Residuum Oy, Rovaniemi, Pello, Ranua
  • Rovaniemen keskuspesula,Rovaniemi
  • Oulun keskuspesula Oy
  • Utemotionsplatser och motionshallar i Uleåborg
    • Lintulan urheilukeskus
    • Heinäpään urheilukeskus- ja jalkapallohalli
    • Niittyaron urheilukeskus
    • Castrenin urheilukeskus
    • Pateniemen urheilukeskus
    • Maikkulan urheilukeskus
    • Oulunsalon jäähalli
    • Raksilan jäähalli, harjoitushalli, tekojääkenttä ja pesäpallostadion
  • Simhallar i Uleåborg
    • Oulun uimahalli
    • Raatin uimahalli
    • Uimahalli Vesi-Jatuli
  • Jatulin liikuntakeskus
  • Oulun tuotantokeittiö Oy Lööki
  • Kiertokaari Oy, Ruskon jätekeskus

PPE Köökki Oy, Juho Oksan keskuskeittiö, Oulais

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 onsdagen den 8 november på följande arbetsplatser:

• Kuntec Oy
  • Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab
  • Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy, Åbo
  • Åbo Stadstrafik Ab
  • Åbo yrkeshögskola
  • Åbo Energi
  • Salo stads biblioteks- och motionstjänster

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 torsdagen den 9 november på följande arbetsplatser:

• Sakupe Oy, Siilinjärven ja Joensuun pesulat
  • Riveria – Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä
  • Sakky – Savon koulutuskuntayhtymä
  • Östra Finlands universitet

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 tisdagen den 14 november på följande arbetsplatser:

• Provina Tekstiilipalvelut – Textilservice Oy, Seinäjoki
  • Simhallen i Vasa
  • Lapuan urheilutalo
  • Rekreationsbadet Sateenkaari, Lappo
  • Halkokarin koulu, Karleby
  • Kokkaamo ateriapalvelut Oy
  • Ekorosk

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 onsdagen den 15 november på följande arbetsplatser:

• Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
  • Keräämö Oy
  • Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu
  • Äijänsuo idrottscenter, Raumo
  • MeriPori simhall
  • Simhallen i Björneborgs centrum
  • Porin urheilutalo

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 torsdagen den 16 november på följande arbetsplatser:

• Saimaan Tukipalvelut Oy (kost- och rengöringstjänstarbete för välfärdsområdet och hemtjänstens mat är avgränsade utanför strejken)
  • Imatran Kiinteistö- ja Aluepalvelu Oy
  • Mikkelin Pesula Oy

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 tisdagen den 21 november på följande arbetsplatser:

• Jyväskylä utbildningssamkommun Gradia
  • Jyväskylä universitet
  • Monetra Keski-Suomi Oy
  • Sakupe Oy, Jyväskylä.

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 onsdagen den 22 november på följande arbetsplatser:

• Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy, Kervo
  • Aleksia-liikelaitos, Nurmijärvi
  • Esbo Catering Ab
  • Esbo stad: Stadsteknikcentralen
  • Affärsverket Lokalcentralen, Esbo
  • Vanda stad: verksamhetsområdet för stadsmiljön, verksamhetsområdet för stadskulturen och välfärd, motion och idrottstjänster
  • Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy
  • Grankulla stad: Lokalcentralen, service
  • Kervo: Fritids- och välfärdssektorn, motionstjänster
  • Hyvinge: kultur och fritid, motion, Sveitsi simhall, tekniikan ja ympäristön toimiala, tekninen keskus, motionsplatser
  • Nurmijärvi: ympäristötoimiala, tekninen keskus
  • Tusby: sivistyksen toimialue, vapaa-aikapalvelut
  • Träskända: hyvinvoinnin palvelualue, liikuntapalvelut
  • Mäntsälä: Tekninen ja elinvoimapalvelut, kuntatekniikka.

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 torsdagen den 23 november på följande arbetsplatser:

• Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos
  • VR stadstrafik, Tampereen Ratikka
  • Lempäälän Kiinteistöhuolto ja -tekniikka LEKITEK Oy
  • Tampereen Energia Oy
  • Tampereen Vera Oy
  • Pirkanmaan Jätehuolto Oy.

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 tisdagen den 28 november på nedan nämnda arbetsplatser.

Dessutom utlyser JHL övertids- och skiftbytesförbud samt förbud mot tillfällig omplacering på samma arbetsplatser under tiden 24.−28.11.2023. Syftet med förbudet mot tillfällig omplacering är att förhindra situationer där arbetstagare flyttas till olika arbetsställen till exempel på grund av personalbrist. Förbudet innebär att en JHL-medlem inte kan flyttas från ett arbetsställe till ett annat eller en arbetsuppgift till en annan. Vägra alla sådana omplaceringar och hänvisa till strejken.

• Forssa: tekninen ja ympäristötoimi; infrapalvelut, tilapalvelut, kiinteistön hoito, viherpalvelut, sivistys- ja vapaa-aikapalvelut; Forssan jäähalli och Urheilutalo Feeniks
  • Hollolan Tilapalvelu Oy
  • Hollola: elinvoiman palvelualue; kuntatekniikka
  • Tavastehus: kaupunkirakenne; yhdyskuntarakentaminen ja kunnossapito, luonnonhoitopalvelut
  • Hämeenlinnan Liikuntahallit Oy
  • Hämeen Tekstiilihuolto Oy
  • Lahtis: sivistyksen palvelualue; liikunnan ja kulttuurin vastuualue, liikuntapalvelut ja Lahden kaupunginteatteri, konsernihallinto, Lahden tilakeskus sekä kaupunkiympäristön palvelualue
  • Päijät-Hämeen Laitoshuoltopalvelut Oy
  • Riihimäki: tekninen toimiala, elinvoima toimiala; maankäyttö, kaavoitus, ympäristönsuojelu ja rakennusvalvonta
  • Riihimäen Vesi; laitosyksikkö ja verkkoyksikkö.

De politiska strejkerna gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 onsdagen den 29 november på nedan nämnda arbetsplatser.

Dessutom utlyser JHL övertids- och skiftbytesförbud samt förbud mot tillfällig omplacering på samma arbetsplatser under tiden 24.−29.11.2023. Syftet med förbudet mot tillfällig omplacering är att förhindra situationer där arbetstagare flyttas till olika arbetsställen till exempel på grund av personalbrist. Förbudet innebär att en JHL-medlem inte kan flyttas från ett arbetsställe till ett annat eller en arbetsuppgift till en annan. Vägra alla sådana omplaceringar och hänvisa till strejken.

• Helsingfors stads bostäder Ab
  • Nationalgalleriet
  • Affärsverket Stara
  • Pakilan työkeskus
  • Uusix-verkstäderna: Uusix Byholmen och Uusix Södervik.

JHL och andra fackförbund inom energibranschen ordnar en dygnslång politisk strejk vid flera kraftverk torsdagen den 14 december.

Strejker ordnas på följande arbetsplatser:

• Vanda Energi: avfallskraftverket, Mårtendals kraftverk, Järvenpään voimalaitos
  • Fortum: Finno kraftvärmeverk (CHP)
  • Tampereen Energia: alla verksamhetsställen
  • Turun Seudun Energiantuotanto: Nådendals kraftverk
  • Oy Alholmens Kraft Ab: Pietarsaaren voimalaitos
  • Tampereen Vera Oy: bolagets alla verksamhetsställen.

Medlemmar från fackförbundet Pro, Elektrikerförbundet, Ingenjörsförbundet och Maskinbefälsförbundet deltar också i strejkerna. Strejken gäller arbetsskift som börjar torsdagen den 14 december 2023 klockan 00.00–23.59. Fackförbunden utlyser även övertids- och skiftbytesförbud samt förbud mot tillfällig omplacering under tiden 8.–14.12.2023.

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 torsdagen den 14 december.

• VR Group
  • VR Stadstrafik
  • VR Transpoint

Arbetsplatser som omfattas av strejken: Finavia, Åbo flygplats

• Helsingfors metrotrafik
  • Spårvagnstrafiken
  • Underhåll av metrotåg och spårvagnar.

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan kl. 00:01 och 23:59 torsdagen den 14 december vid arbetsplatserna nedan.

JHL utlyser även övertids- och skiftbytesförbud samt förbud mot tillfällig omplacering under tiden 11–14.12.2023. Syftet med förbudet mot tillfällig omplacering är att förhindra situationer där arbetstagare flyttas till olika arbetsställen till exempel på grund av personalbrist. Förbudet innebär att en JHL-medlem inte kan flyttas från ett arbetsställe till ett annat eller en arbetsuppgift till en annan.

• Aleksia liikelaitos, Nurmijärvi
  • Nurmijärvi kommun: ympäristötoimiala, tekninen keskus
  • Grankulla stad: lokalcentralen, service, kosthåll
  • Esbo stad: stadsteknikcentralen, affärsverket Lokalcentralen
  • Kervo stad: fritids- och välfärdssektorn, motionstjänster
  • Tusby kommun: sivistyksen toimialue, liikuntapalvelut
  • Hyvinge stad: kulttuuri ja vapaa-aika, liikunta, Sveitsi simhall, tekniikan ja ympäristön toimiala, tekninen keskus, liikuntapaikat
  • Träskända stad: hyvinvoinnin palvelualue; liikuntapalvelut
  • Mäntsälä kommun: tekninen ja elinvoimapalvelut, kuntatekniikka
  • Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy
  • Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy.

• Nationalgalleriet
  • HUS Fastigheter Ab
  • Helsingfors busstrafik Ab: Koiviston Auto Helsinki Oy.

• Hollolan kommun: elinvoiman palvelualue; kuntatekniikka, ruoka- ja siivouspalveluiden vastuualue
  • Lahtis stad: sivistyksen palvelualue; Lahden kaupunginteatteri, liikunnan ja kulttuurin vastuualue; liikuntapalvelut, konsernihallinto, Lahden tilakeskus
  • Riihimäki stad: tekninen toimiala, elinvoima toimiala; maankäyttö, kaavoitus, ympäristönsuojelu, rakennusvalvonta, Riihimäen vesi; laitosyksikkö ja verkkoyksikkö
  • Tavastehus stad: kaupunkirakenne; yhdyskuntarakentaminen ja kunnossapito, luonnonhoitopalvelut
  • Forssa stad: tekninen ja ympäristötoimi; infra-, tila- ja viherpalvelut, kiinteistön hoito, sivistys- ja vapaa-aikapalvelut; Forssan jäähalli ja urheilutalo Feeniks
  • Hollolan Tilapalvelut Oy
  • Hämeenlinnan liikuntahallit Oy
  • Hämeen Tekstiilihuolto Oy
  • Päijät-Hämeen laitoshuoltopalvelut Oy.

• Jyväskylän stad: liikuntapalvelut, kaupunkirakennepalvelut
  • Jyväskylän yliopisto
  • Saarijärven seudun ravitsemispalvelut SaaSeRa Oy
  • Jämsän ateria- ja puhtauspalvelut Oy.

• Lempäälän kiinteistöhuolto ja -tekniikka LEKITEK Oy
  • Pirkanmaan jätehuolto Oy
  • Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitos
  • Tammerfors stad: sivistyspalveluiden liikunta- ja nuorisoryhmä
  • Pirkanmaan Voimia Oy
  • Tampereen Infra Oy
  • Tampereen tilapalvelut Oy.

• Mikkelin Pesula Oy
  • S:t Michels stad: skolgångshandledare
  • Villmanstrands stad: liikunta- ja tekninen toimi, skolgångshandledare
  • Kouvola stad: liikuntapaikkojen tekninen henkilöstö, skolgångshandledare och skolgångsassistenter
  • Savonlinna stad: liikuntatoimi, teknisen toimen liikenneväylä ja puisto, skolgångshandledare.

• Seinäjoki stad: liikuntapaikkojen hoitajat
  • Vasa stad: idrottstjänster
  • Vaasanseudun Areenat ky
  • Lappo stad: Lappo idrottshall, Virkistysuimala Sateenkaari, kosthållstjänster
  • Kokkola stad: skolornas rengörings- och kosthållstjänster; tillredningskök och distributionskök, rengöringstjänster, skolgångshandledare
  • Storå kommun: kosthålls- och städtjänster
  • Etseri kommun: kosthålls- och städtjänster
  • Kuortane kommun: kosthålls- och städtjänster
  • Soinin kommun: kosthålls- och städtjänster
  • Kokkaamo ateriapalvelut Oy.

• Kuntec Oy
  • Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab
  • Turun kaupunkiliikenne Oy
  • Salo stad: idrottstjänster, lokalservice (exklusive jour)

• Länsirannikon koulutus Oy WinNova
  • Keräämö Oy
  • Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu
  • Raumo stad: Äijänsuon urheilukeskus, Rauman uimahalli
  • Björneborgs stad: Meri-Porin uimahalli, Keskustan uimahalli, Porin urheilutalo.

• Joensuu stad: liikuntapalvelut, tilakeskus, katujen hoito ja rakennus
  • Opiskelija-Asunnot Oy Joensuun Elli
  • Kides stad: tekninen keskus, urheilutalo-uimahalli Vespeli
  • Lieksa stad: liikuntatoimi, Kuntatekniikkaliikennelaitos
  • Lieksan kiinteistöt Oy
  • Nurmes stad: kaupunkirakennepalvelut
  • Mestar Kuopio Oy
  • Servica Oy: rakennus- ja kiinteistötekniikka, Kuopio
  • Kiinteistö Oy Petterinkulma: siivous ja kiinteistönhoito
  • Niiralan kulma Oy
  • Varkaus stad: liikuntapaikat, liikuntatalo, keskuskenttä, uimahalli, Kämäri, tekninen virasto, tukipalvelut/kiinteistön hoito, Varkauden varikko; kiinteistön hoito, rakennusten kunnossapito, sähköjaos, tekninen toimi/mittamiehet
  • Idensalmi stad: kadut ja ympäristö, tilapalvelut, viher- ja liikunta-alueet
  • Kuopion kaupunki: sisäliikuntahallit.

• Uleåborgs stad: Lintulan urheilukeskus, Heinäpään urheilukeskus- ja jalkapallohalli, Niittyaron urheilukeskus, Castrenin urheilukeskus, Pateniemen urheilukeskus, Maikkulan urheilukeskus, Oulunsalon jäähalli, Ouluhalli, Oulun uimahalli (osa Raksilan liikuntapuistoa), Enegvia Areena, Oulun jäähalli (osa Raksilan liikuntapuistoa), Raksilan tekojääkenttä, Raksilan harjoitushalli, pesäpallostadion (osa Raksilan liikuntapuistoa), Raatin uimahalli, uimahalli Vesi-Jatuli, Jatulin liikuntakeskus, infra, tilapalvelut
  • Oulun keskuspesula Oy
  • Oulun tuotantokeittiö Oy Lööki
  • Kiertokaari Oy
  • PPE Köökki Oy, Oulainen; Juho Oksan koulu keskuskeittiö, Jauhinkankaan koulu, Jokiraitin koulu, Lehtopään ja matkanivan yksiköt, Oulaistenlukio, Petäjäkosken koulu, Yläkoulu.

• Inarin kiinteistöt Oy
  • Meriva sr
  • Pellon Serviisi Oy
  • Tornion Työvoimalasäätiö
  • Eduro säätiö
  • Napapiirin Residuum Oy
  • Rovaniemen Keskuspesula Oy
  • Enare kommun: tekninen toimi; ympäristön rakentaminen, liikuntatoimi (kunnossapito).

• Puro tekstiilihuoltopalvelut Oy, alla verksamhetsställen

Alla enheter för småbarnspedagogik inom Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda deltar i den politiska strejken. Strejken gäller såväl offentliga som privata daghem.

Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan onsdagen den 31 januari 2024 klockan 05:00 och torsdagen den 1 februari 2024 klockan 20:59. Strejken pågår fram till slutet av det sista arbetsskiftet.

Dessutom berör strejken alla arbetsuppgifter inom småbarnspedagogiken som Seure erbjuder i följande städer, såväl inom den kommunala som den privata småbarnspedagogiken och inom alla avtalsområden: Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda.

STOP nu!-demonstration i Helsingfors den 1 februari

Kom med i Stop nu!-demonstrationen som hålls den 1 februari klockan 12–14 på Senatstorget i Helsingfors! Med demonstrationen protesterar man mot regeringens planerade nedskärningar som försämrar arbetslivet och arbetstagarnas ställning samt försvagar socialskyddet.

Det bjuds på program, mat och dryck på torget. FFC ordnar gemensamma busstransporter till demonstrationen, så att det ska vara lätt även för dem som inte bor inom huvudstadsregionen att delta.

Evenemanget har en Facebook-sida (på finska).

JHL har fattat beslutet om en politisk demonstration på förbundsnivå och uppmuntrar sina medlemmar att delta i den. Alla JHL:s medlemmar som har ett arbetsavtalsförhållande har rätt att avlägsna sig från sin arbetsplats kl. 1115, även om de inte kan ta sig till evenemanget på Senatstorget. Vi hoppas förstås att så många som möjligt kan vara på plats i Helsingfors, men du kan avlägsna dig från din arbetsplats även om du inte kan komma.

Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan torsdagen den 1 februari 2024 klockan 00.01 och fredagen den 2 februari 2024 klockan 23.59.

• Helsingfors-Vanda flygplats
  • Åbo flygplats
  • Kittilä flygplats
  • Ivalo flygplats
  • Kemi-Torneå flygplats
  • Uleåborg flygplats
  • Kuusamo flygplats
  • Kajana flygplats
  • Vasa flygplats
  • Karleby-Jakobstad flygplats
  • Björneborg flygplats
  • Joensuu flygplats
  • Nyslott flygplats
  • Mariehamns flygplats

Följande flygplatser berörs av begränsningar på försvarsmaktens begäran: (Finavia och Airpro)

• Rovaniemi flygplats
  • Tammerfors-Birkala flygplats
  • Jyväskylä flygplats
  • Kuopio flygplats

JHL och andra fackförbund ordnar en omfattande strejk inom energibranschen 1–2.2.2024. Strejken omfattar flera bolag som ansvarar för att bygga och underhålla elnät. Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan torsdagen den 1 februari klockan 00.01 och fredagen den 2 februari 2024 klockan 23.59.

• Suomen energiaurakointi SEU Oy
  • KSS-rakennus Oy
  • Lahti Energia Sähköverkko Oy
  • Tampereen Energia Oy
  • Tampereen Energia sähköverkko Oy
  • Tampereen Vera Oy
  • Fjärrvärmearbete som omfattas av kollektivavtalet för Enersense IN Oy, EIV (service och underhåll av Helens fjärrvärmenät)

JHL:s strejk stoppar Finlands tågtrafik, Helsingfors metrotåg och spårvagnar samt Tammerfors spårvagnar fredagen den 2 februari. Strejken gäller skift som börjar fredagen den 2 februari klockan 00.01–23.59.

• Arbete vid Helsingfors busstrafik Ab
  • Tampereen kaupunkiliikenne Liikelaitos (strejken gäller inte tjänsteinnehavare)
  • Åbo stadstrafik Ab

VR Group:

• VR Stadstrafik
  • VR Transpoint
  • Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab
  • North Rail Oy
  • NRC Group

Strejken gäller inte sådana arbetsuppgifter där ett avbrott i arbetet skulle medföra fara för människors liv, hälsa eller egendom. Även Norra Finlands nattåg för passagerare är avgränsade utanför strejken.

Strejk vid hamnar och bangårdar i Fredrikshamn och Kotka

Raideammattilaisten osasto Kaakon Satamat JHL ry ordnar en politisk strejk som varar i ett dygn (24 h) 1.2.2024 vid bangårdar och delar av hamnarna i Fredrikshamn och Kotka. I praktiken står all verksamhet vid bangårdarna stilla. Kaakon Satamat JHL ry:s medlemmar deltar också i strejken som JHL har utlyst vid VR-Group fredagen den 2 februari.

JHL:s Vägande skäl-strejker vecka 7

Arbetsplatser och arbetsuppgifter som omfattas av strejken

Arbete vid följande arbetsplatser omfattas av strejken:

VR Group

• VR Transpoint
  • VR Stadstrafik, Lokaltrafik

North Rail Oy

NRC Group

Vilka skift gäller strejken?

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar måndagen den 12 februari 2024 mellan klockan 00.01 och 23.59.

– I följande städer omfattar den politiska strejken alla kommunala och privata småbarnspedagogiska arbetsuppgifter samt församlingarnas småbarnspedagogiska uppgifter inom alla avtalsområden:   Helsingfors, Vanda, Esbo, Grankulla, Vasa, Korsholm, Rovaniemi, Tammerfors, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Uleåborg, Åbo, Björneborg.

– Strejken omfattar även alla stödtjänster vid småbarnspedagogiska enheter: rengöring, kosthåll och lokalvård. I Helsingfors Palvelukeskus Helsinki och i Jyväskylä Kylän kattaus.

– I följande städer omfattar den politiska strejken alla småbarnspedagogiska arbetsuppgifter som erbjuds av Seure, inom såväl kommunal som privat småbarnspedagogik och inom alla avtalsområden: Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda

– Gäller även andra bemanningsföretag som förmedlar arbetskraft för småbarnspedagogiska uppgifter (kommunala, privata, eller församlingars) inom följande kommuner:  Helsingfors, Vanda, Esbo, Grankulla, Vasa, Korsholm, Rovaniemi, Tammerfors, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Uleåborg, Åbo, Björneborg.

Vilka skift gäller strejken?

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan tisdagen den 13 februari 2024 klockan 00.01 och onsdagen den 14 februari 2024 klockan 23.59. Strejken pågår fram till slutet av det sista arbetsskiftet.

• Vantaa Tilapalvelut Vantti Oy
  • Espoo Catering Oy
  • Oulun tuotantokeittiö Oy, Lööki
  • Pirkanmaan Voimia Oy
  • Tampereen Infra Oy
  • Tampereen tilapalvelut Oy
  • Kaarea Oy
  • Servica Oy
  • Polkka – Pohjois-Karjalan tukipalvelut Oy
  • Teese Botnia Oy Ab

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan tisdagen den 13 februari 2024 klockan 00.01 och onsdagen den 14 februari klockan 23.59.

• Tampereen kaupunkiliikenne Liikelaitos

Vilka skift gäller strejken?

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan onsdagen den 14 februari 2024 klockan 00.01 och torsdagen den 15 februari 2024 klockan 23.59.

Stridsåtgärderna berör inte personer i tjänsteinnehavarposition.

• Åbo stadstrafik Ab

VR Group

• VR Stadstrafik, Tampereen ratikka

Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab

• arbete vid Koiviston auto, Helsinki Oy

Vilka skift gäller strejken?

Arbetsplatser och arbetsuppgifter som omfattas av strejken samt strejkens tidpunkt:

14.2–16.2.2024, gäller arbetsskift som börjar mellan onsdag 14.2 klockan 00.01 och fredag 16.2 klockan 23.59.

• Kuopion Energia Oy
  • Enersense IN, Helen Ab:s funktioner