Semesterorter

En av de medlemsförmåner vi erbjuder dig som är medlem i JHL är förmånliga semestermöjligheter runtom i Finland och Holiday Clubs semesteraktier på olika håll i Finland.

Semesterstugorna i Ruka

Bild: TU-lomat

Fackförbundet JHL erbjuder dig möjligheten att hyra sex moderna semesterstugor bland de hisnande landskapen i Ruka, precis bredvid skidcentret. Som medlem får du 40 procent rabatt på stugornas normalpriser. OBS! Du får rabatten endast då du lägger till rabattkoden i samband med din bokning. Rabattkoden hittar du i mittJHL, under Specialerbjudanden för medlemmar.

Boka din semester i bokningssystemet (på finska). Vissa av stugorna tillåter husdjur.

Rukalodge 5–8

• 90 kvadratmeter
  • 8 sängar
  • Rukalodge 5 tillåter husdjur

Rukalodge 9–10

• 127 kvadratmeter
  • 10 sängar, 2 extrasängar

Utrustning i alla stugor

• Välförsett kök med brödrost, spis, ugn, kaffekokare, vattenkokare, köksredskap, kylskåp, frys, mikrovågnsugn, diskmaskin
  • Tvättmaskin, dusch, innebastu, wc, torktumlare, torkskåp, värmegolv
  • Wifi
  • TV
  • Parkeringsplats, uppvärmningsmöjlighet
  • Terass
  • Stort loft

Priserna varierar enligt säsong och efterfrågan, på vintern hör en hissbiljett för fyra personer till priset.

Semesterbyn Livohka i Posio

JHL:s semesterby Livohka i Posio erbjuder ett utmärkt sätt att uppleva norra Finland; det ostörda lugnet ger lysande möjligheter att vandra, åka skidor och fiska. Skidcentren Ruka och Kirintövaara ligger nära.

Livohka har inte längre ett caravan-område. Livohka är öppet 8.1–26.10.2024.

Alla gäster i Livohka semesterby kan fritt använda grillkåtan, roddbåtarna och räddningsvästarna, metspöna, cyklarna, sparkkälkarna, pulkorna, åklapparna och skidorna.

Bastubad i strandbastun ingår i all inkvartering. Basturna är varma från måndag till lördag klockan 18–20. Det finns separata bastuutrymmen för damer och herrar.

I priserna för stugorna ingår lakan och handdukar för maximalt 6 personer, ytterligare lakan kan fås till priset 15 euro/lakanset.

Bykstugan står till förfogande mot en liten ersättning.

Sällskapsdjur är välkomna i en del  av stugorna.

I stughyran ingår fisketillstånd för nätfiske i Akanlahti delägarlags vattenområde året runt. Kom ihåg att fråga efter märken för nät- eller katsafiske i receptionen! Maximalt. 2 märken/bokning Statens fiskevårdsavgift ska givetvis vara betald innan du kan börja fiska. Maskstorleksbegränsningen beträffande nätfiske har avskaffats på delägarlagets vattenområde med undantag av Varanganselkä, där maskstorleken är maximalt 15 mm.

2–4 personers stugor

• Det finns 6 stycken 2 personers stugor (cirka 32 m2). Extrasäng finns att få.
  • Det finns 7 stycken 4 personers stugor (familjestugor, cirka 37 m2).

Familjestugorna har ett sovrum (två separata sängar + våningssäng). Möjlighet till extrasäng finns i allrummet.

Utrustning: stugorna har egen toalett och dusch, öppen spis, kokplattor, bestick, kylskåp, kaffekokare, vattenkokare, mikrovågsugn, brödrost, radio och tv.

6 personers stugor

Det finns 5 stycken 6 personers stugor (cirka 70 m2).

Stugorna har två sovrum för två personer var och ett loft för två personer.
Utrustning: egen bastu, wc, kokplattor + ugn, diskmaskin, öppen spis, kaffekokare, vattenkokare, mikrovågsugn, brödrost, hårfön, radio och tv.

Röda stugan

Livohkas röda stugan
Röda stugan i Livohka
  • För 4–6 personer
  • Stugan har två sovrum, tvättmaskin, komplett köksutrustning, bastu och egen grillkåta. Egen brygga med egen båt vid stranden.

Livohka är öppet 8.1–26.10.2024.

Bokningar och information per telefon (på finska) 010 7703 720 klockan 9–15 eller per e-post livohka@jhl.fi (på finska). Du kan också boka inkvartering på nettivaraamo.

Semesterbyn Livohka
Kaarelantie 23, 97900 Posio
Tfn 010 7703 720
livohka@jhl.fi

Veckobokningar

• En månad innan bokningen börjar, ingen kostnad.
  • 2 veckor före bokningen börjar, 50 % av bokningens pris debiteras.
  • Under två veckor, hela bokningens pris, 100 % debiteras.

Kortare bokningar

• 1–4 dygns bokningar: 2 veckor före bokningen inleds, ingen debitering
  • 5–6 dygns bokningar: En månad innan bokningen börjar, ingen kostnad.

Vid sjukdomsfall ska kunden uppvisa läkarintyg.

Under högsäsong debiteras bokningen pris till 100 procent om kunden inte anländer.

Inkvarteringspriser för JHL-medlemmar 2024

Stugpriserna inkluderar sängkläder och handdukar för max. 6 personer, extra sängkläder 15 €/set. Bastubad i strandbastun ingår i all inkvartering.

2–4 personers stuga 3 dygn 174 €, påföljande nätter 58 €/dygn

6 personers stuga 3 dygn 291 €, påföljande nätter 97 €/dygn

röda stugan 5 dygn 550 €, påföljande nätter 110 €/dygn

Veckopriser

Välj bokningens begynnelsedag enligt dina egna behov. Observera emellertid att begynnelsedagen inte kan vara en söndag. 2–4 veckors bokningar per telefon eller e-post!

2–4 pers stuga6 pers stugaröda stugan
1 vecka340 €580 €655 €
2 veckor -10 %612 €1044 €1179 €
3 veckor -20 %816 €1392 €1572 €
4 veckor -30 %592 €1624 €1834 €
Veckopriser för Livohkas stugor 2024

Suojalastugan i Luhanka

I Suojalastugan firar du semester i Insjö-Finlands vackraste sjölandskap. Stugan rymmer åtta personer och finns i Luhanka, på ett lugnt ställe mitt i naturen.

• tre sovrum
  • bäddplatser för 8 personer.
  • storstuga, matbord för 10 personer
  • kök
  • bastu, dusch och wc.
  • Elektricitet och rinnande vatten, diskmaskin, mikrovågsugn, dammsugare, tv, öppen spis, matlagningskärl, servis, kuddar och täcken.
  • Brygga, två båtar och utegrill.

OBS! Kom ihåg att ta med dig egna lakan och handdukar.

I priset ingår inte städning, utan gästerna ska själva städa efter sig före följande gäster anländer. Stugan är rökfri. Sällskapsdjur är inte tillåtna.

Suojalastugan kan bokas via JHL:s bokningssystem när som helst. Bokningen ska betalas genast, efter betalningen får du en bekräftelse om bokningen per e-post. Stugan kan bokas av JHL-medlemmar och -föreningar året runt.

Under högsäsong, veckorna 8–11, 22–35 och 51–1 kan man göra endast veckobokningar, från lördag till lördag. Under övriga tidpunkter är minimibokningen 2 nätter. Den som bokat stugan ska vara på plats under hela bokningsperioden och bokningen får inte överlåtas till en annan person, till exempel de egna barnen.

Stugans adress är Suojalavägen 236, 19850 Luhanka.

Stugans uthyrningspris

Högsäsongveckor: 8–11, 22–35, 51–1

• 7 nätter: 450 euro

• 7 nätter: 450 euro
  • 6 nätter: 420 euro
  • 5 nätter: 400 euro
  • 4 nätter: 380 euro
  • 3 nätter: 350 euro
  • 2 nätter: 320 euro

Den som gjort bokningen har rätt att avboka på följande villkor:

• Semesterperioden kan avbokas avgiftsfritt om det görs minst 28 dygn före semesterperioden börjar.
  • 25 % av veckohyran tas ut om semesterperioden avbokas mindre än 28 dygn före men senast 14 dygn före semesterperioden börjar.
  • 50 % av veckohyran tas ut om semesterperioden avbokas mindre än 14 dygn före men senast 2 dygn före semesterperioden börjar.
  • Full veckohyra tas ut om semesterperioden avbokas mindre än 48 timmar före semesterperioden börjar.

Koskenpää semesterby i Jämsä

Koskenpää semesterby erbjuder JHL-medlemmarna tre fina villor, tre stugor och husvagnsplatser på campingområdet. I huvudbyggnaden Koskenhovi kan åtta personer semestra tillsammans. Från semesterbyn i Jämsä ligger är det endast en halv timmes resa till Himos slalombackar!

Villorna i Koskenhovi inrymmer 6 personer och har ett rymligt vardagsrum, loft med sällskapsutrymme, kök och bastu. Varje villa har tre sovrum. Lakan och handdukar ingår i villornas hyra. Villorna i Koskenhovi i Jämsä har fått sina namn efter tre presidenter: Koivisto, Ahtisaari och Halonen. Alla villorna har en tillgänglig förstavåning men saknar tillgänglig passage till övrevåningen. Till villa Halonen är det tillåtet att ta med sällskapsdjur.

• 1 sovrum i nedre våningen
  • 2 sovrum i övre våningen
  • vardagsrum med TV
  • loft med sällskapsutrymme
  • i nedre våningen finns badrum/wc och bastu
  • i övre våningen finns wc
  • altan utanför nedre våningen.
  • Ett välutrustat kök med kylskåp-frys, mikrovågsugn, diskmaskin, elspis och ugn, kaffe- och vattenkokare, brödrost, mixer och matlagningskärl. Servis för åtta personer.

Bokning

Villorna kan bokas via JHL:s bokningssystem när som helst. Bokningen ska betalas genast, efter betalningen får du en bekräftelse om bokningen per e-post.

Under högsäsong, veckorna 8–11, 22–35 och 51–1 går det att boka villorna endast för perioder på 7 dygn, från lördag till lördagen.

Under övriga tider går det också att göra kortare bokningar, minimibokningen är 2 dygn.

Priser

Högsäsongveckor: 8–11, 22–35 och 51–1 (priset under högsäsong börjar föregående veckas lördag)

• 800 euro

• 550 euro
  • 525 euro
  • 500 euro
  • 475 euro
  • 450 euro
  • 400 euro

I Koskenhovis huvudbyggnad finns inkvarteringsutrymmen för 8 personer (tre sovrum och en minisvit), matbord för 16 personer, sällskapsutrymme, stort kök, altan och separat bastubyggnad.

• 2 sovrum i nedre våningen
  • 1 sovrum  och minisvit i övre våningen
  • TV-brasrum
  • Stor matsal med bord för 16 personer.
  • I nedre våningen finns separat wc och dusch
  • I övre våningen finns wc/dusch.
  • Stor altan.
  • Separat bastubyggnad med sällskaps-/tv-rum, altan och stor grill.
  • Ett stort välutrustat kök med två kylskåp, frysskåp, mikrovågsugn, elspis och ugn, diskmaskin, kaffe- och vattenkokare, brödrost och matlagningskärl. Servis för ca 20 personer.

Bokning

Du kan boka Koskenhovi via JHL:s bokningssystem.

• 1100 euro

• 7 nätter: 800 euro
  • 6 nätter: 750 euro
  • 5 nätter: 700 euro
  • 4 nätter: 650 euro
  • 3 nätter: 600 euro
  • 2 nätter: 550 euro

Utöver villorna har JHL-medlemmarna också tillgång till campingområdet, där det finns gott om platser för husvagn/husbil, tre mindre stugor, två strandbastur, båtar, grillkåta och utekök. Det är förbjudet att tälta.

Utrymmen och utrustning

JHL:s medlemmar kan boka tre stugor på campingområdet. Stugorna heter Annikki, Lemmikki och Riihi. Sällskapsdjur är tillåtna i stugan Lemmikki.

• Annikki: bäddsoffa, bord och två stolar, tv, mikrovågsugn och kaffekokare, några matlagningskärl och köksredskap, dammsugare, kuddar, täcken, värmebatteri.
  • Lemmikki: Två stycken bäddsoffor, täcken, kuddar, bord och fyra stolar, tv, liten öppen spis, kylskåp-svalskåp, mikrovågsugn, två kokplattor, kaffekokare, några matlagningskärl och köksredskap, sopborste och -skyffel, två värmebatterier, utebord och -stolar. Sällskapsdjur är välkomna till stugan.
  • Riihi: Två bäddsoffor nere och två bäddsoffor uppe, täcken, kuddar, kylskåp-frys, spis, ugn, mikrovågsugn, kaffekokare, gott om  tallrikar och bestick samt köksredskap, öppen spis, vedspis, stugbord + bänkar.

Bokning

Stugorna kan bokas under de tider campingområdet är öppet: 1.4.–31.10.2023 via JHL:s bokningssystem. Bokningen ska betalas genast, efter betalningen får du en bekräftelse om bokningen per e-post.

Under högsäsong, veckorna 22–35 endast 7 dygnsbokningar, från lördag till lördag.

Hyresgästen ska själv städa stugan före avfärd. Om du inte städar efter dig, debiterar vi 150 euro av dig. Om följande hyresgäst upptäcker att den föregående hyresgästen inte städat efter sig och berättar om det, skickar vi en räkning till hyresgästen som inte städat efter sig.

Priser

Högsäsongveckor: 22–35 (priset under högsäsong börjar föregående veckas lördag)

• 7 nätter: 140 euro, Annikki 130 euro

• 7 nätter: 140 euro, Annikki 130 euro
  • 6 nätter: 130 euro, Annikki 120 euro
  • 5 nätter: 110 euro, Annikki 100 euro
  • 4 nätter: 90 euro, Annikki 80 euro
  •  3 nätter: 70 euro, Annikki, 60 euro
  •  2 nätter: 50 euro, Annikki 40 euro

Till semesterbyn hör ett campingområde som medlemmarna kan utnyttja. Där finns gott om platser för husvagnar och husbilar. På området finns två strandbastur, båtar, grillkåta och utekök. Det är förbjudet att tälta.

Vagnsplatser kan bokas som säsongplatser för tiden 1.4–31.10.2023. Information om säsongplatserna ges på e-postadressen lomapaikat(at)jhl.fi eller 010 7703 741 (på finska).

Kortare besök med husvagnar kan bokas via Matkaparkki-applikationen.

Priset för en säsongsplats är 220 euro.
Kortare besök 35 €/natt.

Semesterbostaden i Laakasalo

Offentliga sektorns studie- och semesterfond har en semesterbostad i Laakasalo i Loppis där JHL:s medlemmar och deras familjer kan tillbringa semestern.

Villan i Laakasalo är ett parhus, som består av två likadana semesterlägenheter. Semesterbostaden har utrustning och bäddplatser för 6 personer.

Bottenvåningen: vardagsrum, sovrum, kök, wc, bastu.
Övre våningen: ett loft med fyra sovplatser och en soffgrupp.
Utrustning:I båda lägenheterna finns det en öppen spis, tv, elspis, kylskåp, mikrovågsugn, kaffekokare, brödrost samt kärl och bestick för sex personer.
Övrig utrustning:Det finns en utegrill med grillredskap och en motorbåt i anslutning till villan. Var och en ska själv hämta bränsle (95 oktan) och grillkol.

Det ligger en golfbana (öppen för allmänheten) i närheten och golfkort kan köpas från Laakasalo Golf vid banan eller på restaurangen.

Den näraliggande sjön Kaartjärvi har klart vatten och ett gott fiskebestånd. Laakasalo stränder är utmärkta badstränder. Den vackra miljön är en utmärkt plats för friluftsaktiviteter såsom vandring, bärplockning, svampplockning, skidåkning eller bara avkoppling.

Obs! Laakasalo kan inte bokas under perioden 1.1.2023–31.3.2023.

Veckorna 23–35 (söndag – söndag): JHL-medlemmar 550 euro/vecka, icke-medlemmar 900 euro. Hyrs ut endast för hela veckor.

Andra veckor (söndag–söndag): JHL-medlemmar 400 euro/vecka, icke-medlemmar 600 euro

Veckoslut (torsdag–söndag) JHL-medlemmar 260 euro (icke-medlemmar 350 euro)

Veckoslut (fredag–söndag) JHL-medlemmar 230 euro (icke-medlemmar 330 euro)

Andra priser: Pris för extra dygn: JHL-medlemmar 70 €/dygn, icke-medlemmar 120 euro.

Du får en separat räkning per e-post för semestertiden du bokat.

Nyckeln får du när bokningen börjar av den lokala kontaktpersonen Kaija Järvinen, tfn 040 179 6549. Kom överens med henne på förhand (helst kvällstid) om ankomsttid och överlåtelse av nyckeln.  Utöver nyckeln ger hon instruktioner om stugan och tar emot felanmälningar.

Om du får förhinder ska du avboka din godkända bokning senast två veckor före bokningen börjar.  Efter det uppbärs hyran i sin helhet vid avbokning utan giltig orsak.

Bokning

Villan bokas via e-post till jurmu.tuula@gmail.com eller per telefon 040 8373 210 (vänligen lämna ett meddelande på telefonsvararen).

Levi semesterlägenhet

JHL-förening 114, det vill säga personalen vid Egentliga Finlands välfärdsområde äger en semesterlägenhet i närheten av Levi centrum.

Bostaden: allrum med kök, två sovrum och bastu.

Utrustningsnivå:bland annat diskmaskin, elspis, kylskåp-frys, mikrovågsugn, kärl, kaffekokare, vattenkokare, tv, egen ingång, torkskåp. I husbolagets gemensamma utrymmen finns serviceutrymme för skidor och tvättmaskin. P-plats finns framför huset.

Annat som ska beaktas: Sängkläder kan bokas för en extra kostnad.

Stugan är rökfri. Husdjur ej tillåtna. Var och en ska städa efter sig före följande gäster.

Under högsäsong: 580 euro/vecka
Övriga tidpunkter: 450 euro/vecka
Under sommarveckor: 300 euro/vecka
Dygnspris vid kortare bokningar (1–3 nätter): 75 euro/natt.

Sängkläder kan bokas för en extra kostnad.
Avgiften för lägenheten ska betalas på förhand.

Säsongerna är följande:
Vårsäsong: från den sista hela veckan i februari till utgången av april
Höstsäsong: sista veckan i augusti till utgången av september
Julsäsong: julveckan och de två följande veckorna

Information och bokning

Päivi Huhtala tfn 050 3656 490 eller
paivi.huhtala@tyks.fi.

Bokningsläget framkommer också på föreningens webbplats.

Stugorna i Vierumäki

I Vierumäki finns två villor som kan bokas av JHL-medlemmar. Parhuslägenheterna ligger nära naturen och runtom dem finns utmärkta motionsmöjligheter. Boka en garanterat avslappnande semester i Päijänne-Tavastland!

Utrymmen:

• 3 sovrum (8 bäddplatser)
  • välutrustat kök
  • rymligt vardagsrum
  • tv och öppen spis
  • loft med sällskapsutrymme
  • 3 toaletter, badrum och bastu, hemvårdsrum
  • altan

Bekvämligheter:

• I köket finns kylskåp-frys, mikrovågsugn, diskmaskin, elspis och ugn, kaffe- och vattenkokare, brödrost, mixer och matlagningskärl. Kärl för åtta personer.
  • Strykjärn och strykbräde, städredskap. Tvättmaskin, torktumlare och torkskåp.
  • I hemvårdsrummet finns ett separat kylskåp.
  • Sängkläder, lakan, dynvar och handdukar.

Inkvarteringsregler

Husdjur är inte tillåtna i villorna, så att även allergiska ska kunna semestra utan problem. Det är absolut förbjudet att röka inomhus. Det är förbjudet att bränna marschaller på altanen. Det är förbjudet att använda kolgrillar på området.

Boka inkvartering behändigt via JHL:s bokningstjänst. Villorna måste bokas för minst två nätter. Den som bokat villan ska vara på plats under hela bokningsperioden och bokningen får inte överlåtas till någon annan, till exempel egna barn.

Priser

Städning och bäddlinnen ingår i hyran.

Priser 2023

Högsäsongsveckor (8–11, 22–35 och 51–1)

• 2 nätter: 650 euro
  • 3 nätter: 680 euro
  • 4 nätter: 710 euro
  • 5 nätter: 740 euro
  • 6 nätter: 770 euro
  • 7 nätter: 800 euro

• 2 nätter: 400 euro
  • 3 nätter: 450 euro
  • 4 nätter: 475 euro
  • 5 nätter: 500 euro
  • 6 nätter: 525 euro
  • 7 nätter: 550 euro

Adressen till villorna i Vierumäki är Paavonkierto 3074B/3075B, 19120 Vierumäki.

Den som gjort bokningen har rätt att avboka på följande villkor:

• semesterperioden kan avbokas avgiftsfritt om det görs minst 28 dygn före semesterperioden börjar
  • 25 % av hyran tas ut om semesterperioden avbokas mindre än 28 dygn före men senast 14 dygn före semesterperioden börjar
  • 50 % av hyran tas ut om semesterperioden avbokas mindre än 14 dygn före men senast 2 dygn före semesterperioden börjar
  • full hyra tas ut om semesterperioden avbokas mindre än 48 timmar före semesterperioden börjar.

Holiday Clubs semesterveckor

Som JHL-medlem får du tillgång till Holiday Clubs semesteraktier till förmånligt medlemspris. Semesterlägenheterna finns i Sotkamo, Jämsä, Tammerfors, Nådendal, Villmanstrand , Heinola, Enare och Kolari.

Semesterveckorna lottas ut. Alla som deltar i utlottningen får ett meddelande (i första hand) per e-post. De veckor som återstår efter utlottningen delas ut i den ordning de reserverats.

Du kan bekanta dig med semesterlägenheterna på Holiday Clubs webbplats. Skriv in användarnamnet jhl och lösenordet jhlviikot. Välj ”Lomakohteet” (semesterställen) i övre menyn.

Du kommer till bokningssystemet och utlottningarna genom att skapa egna användarkoder. Ditt användarnamn ska vara ditt medlemsnummer. Ansökan om semesterveckor sker under ansökningstiden på Holiday Clubs webbplats, klicka på ARVONTA (utlottning) i övre menyn.

Ansökan till veckorna 23–52/2024

Ansökan som gäller veckorna 23–52/2024 börjar 1.3.2024 och slutar 24.3.2024. Ansökan om semesterveckor sker under ansökningstiden på Holiday Clubs webbplats, klicka på ARVONTA (utlottning) i övre menyn.

Utlottningen sker 4.4.2024 bland dem som deltar.

Tidpunkter som eventuellt är lediga efter utlottningen samt veckorna i Saariselkä kan bokas genom att klicka på de veckor som visas under VAPAAT VIIKOT (lediga veckor) i övre menyn. De visas från och med 11.4.2024 klockan 10.00.

Semesterställen

Holiday Club Katinkulta i Vuokatti

• Lägenhet i våningshuset Golfharju (för 4 personer)
  • Radhuslägenhet i Katinkullanranta (för 6 personer)

Holiday Club Himos

• Himoksen tähti (för 6 personer)

Holiday Club Tampereen Kylpylä

• Lyxsvit (för 6 personer)
  • Ministudio (för 4 personer)
  • Kimallus (för 4 personer)
  • Kimallus (för 6 personer)

Holiday Club Naantalin Kylpylä

• I Nådendal har JHL tillgång till Studio Naantali residence (för 4 personer)
  • Naantali residence 2 sovrum (för 6 personer)

Holiday Club Saimaa -spa i Villmanstrand

• Anttilankaari (för 6 personer)

Holiday Club Saariselkä

• Laavutieva (för 10 personer)
  • Ruskarinne (för 6 personer)

Holiday Club Vierumäki

• Vierumäki 3 (för 6 personer)

Holiday Club Ylläs

• Musko IV (för 6 personer)

Förbundets medlemmar får 25 % rabatt på normalpriset för Holiday Clubs egna semesterlägenheter i hemlandet (gäller inte Villas-lägenheter eller hotellinkvartering). Minimibokning 2 dygn.

Bokningarna görs på Holiday Clubs sidor med kampanjkoden JHL25 eller per telefon från Holiday Clubs kundservice tfn 0300 870 900 (mån–fre 9–17).

Har du frågor? Ta kontakt!

Om du har frågor om att boka semesterställena, kan du kontakta oss per e-post på adressen lomapaikat(at)jhl.fi.