JHL:n Nuorisofoorumi vaikuttaa

JHL:n Nuorisofoorumi on nuorten valtakunnallinen vaikuttamisväylä ammattiliitossa. Se on koottu liiton alle 30-vuotiaista, eri ammatteja edustavista jäsenistä, mahdollisimman kattavasti koko maasta.

JHL on paras ja voimakkain ammattiliitto myös nuorelle! Yksi JHL-nuorten vaikuttamisväylistä on Nuorisofoorumi, JHL-nuorten oma valtakunnallinen verkosto.

Nuorisofoorumin jäsenet ovat alle 30-vuotiaita, eri aloja edustavia jäseniä ympäri maata.

Nuorisofoorumin jäsenet edustavat eri ammattialoja, koulutuspaikkoja, sukupuolia ja paikkakuntia.

Lue lisää siitä, miksi JHL on nuoren ja opiskelijan paras ammattiliitto: jhl.fi/nuoret.

Nuorisofoorumi:

• on nuorten äänitorvi JHL:ssä
  • suunnittelee tapahtumia ja toimintaa JHL:n nuorille jäsenille
  • ottaa kantaa nuoria koskeviin työelämän asioihin
  • tekee ammattiliiton päättäjille selväksi, mitä mieltä nuoret ovat
  • toimii linkkinä oman alueesi nuorten jäsenten välillä.

Nuorisofoorumi pohtii ja kehittää ammattiliiton nuorisotoiminnan järjestämistä sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Huomion kohteena ovat erityisesti nuorten jäsenten mahdollisuudet toimia ja vaikuttaa aktiivisesti yhdistyksissä ja alueilla.

Nuoret ottavat Nuorisofoorumin kautta kantaa

Nuorisofoorumi ottaa kantaa muun muassa valtakunnallisten tapahtumien sisältöihin, alueiden nuorisojaostojen toimintaan, yhdistysten nuorisotoimintaan ja nuorisoasioista viestimiseen.

Myös nuorten jäsenten kannalta merkittävät edunvalvonnalliset kysymykset ovat Nuorisofoorumin asialistalla. Foorumin jäsenet ovat aktiivisesti mukana vaikuttamassa liiton linjauksiin.

Tapaamisia on 6–8 kertaa vuodessa, pääsääntöisesti viikonloppuisin eri puolilla Suomea.

Nuorisofoorumiin nimitetään 20 jäsentä. Jokaisen alueen nuorisojaosto voi nimittää yhden edustajan ja loput edustajat valitaan avointen hakemusten perusteella. Nuorisofoorumi kokoaa yhteen aktiivisia ammattiliiton jäseniä eri alueilta, ammattialoilta ja taustoista.

Nuorisofoorumi 2018–2019: Tältä meidän kautemme näytti

Väistyvän Nuorisofoorumin kaksivuotinen kausi on ollut tapahtumarikas ja mielenkiintoinen.

Kauteen on mahtunut kokouksia ja karkeloita, mutta myös muun muassa JHL:n edustajistovaalit ja eduskuntavaalit. Eduskuntavaaleissa JHL-nuoret olivat mukana Vapaiden valtakunta -kampanjassa. Kaksivuotiskauden aikana Nuorisofoorumi perehtyi myös kansainväliseen ay-toimintaan, edunvalvontaan, neuvottelukulttuuriin, viestintään ja sosiaalisen median käyttöön.

Nuorisofoorumi edusti myös JHL:n jäsenristeilyllä, vieraili eduskunnassa, tapasi muiden liittojen nuoria vaikuttajia ja osallistui SAKKI ry:n liittokokoukseen.

Nuorisofoorumi teki yhdessä JHL:n opiskelijayhdistyksen kanssa liiton edustajistolle  aloitteen, joka otti kantaa liiton lentopäästöjen kompensointiin ja kestävän kehityksen linjauksiin. Edustajisto hyväksyi aloitteen!

Väistyvän Nuorisofoorumin jäsenet kiittävät kaikkia JHL:n nuoria mahtavasta toimintakaudesta! Osa vanhan Nuorisofoorumin porukasta jatkaa vaikuttamistoimia vielä uudella kaksivuotiskaudella, mutta osa siirtyy jatkamaan tärkeää ay-työtä paikallisyhdistyksiin ja muihin foorumeihin.

Tässä muutamia terveisiä ja kohokohtia, jotka ovat jääneet erityisesti nuorisofoorumin jäsenille mieleen:

• Yhessä tekeminen tärkeijen asioijen puolesta ja niin ihanat kaverit ❤️
  • 2 vuotta on ollut opettavaisia ja ainutlaatuisia. Nyt on myös tieto-taitoa mitä jakaa myös muille 🙂
  • Vapauden valtakunta kampanja missä olimme mukana!
  • Nufossa parasta on ollut inspiroiva toiminta tärkeiden asioiden puolesta hyvällä porukalla. Kaudelle on osunut eduskuntavaalit ja monenlaista kuohuntaa työmarkkinoilla ja yhteiskunnassa.
  • Nufossa tärkeintä on ollut ihanat ihmiset ympärillä ja inspiroivat keskustelut.
  • Uudet ystävät
  • Uusien asioiden oppiminen ja yhdessä tekeminen ?
  • Nuorten näkökulmaa liiton asioihin liittyen
  • Tää on loistava astinlauta nuorelle, joka haluaa tehdä töitä liitossa. ? Ryhmähenki o hyvä ?
  • Laivalla oli kiva tehdä kasvoihin maalauksia.
  • Yhteen hiileen puhaltaminen
  • Tärkeiden arvojen ja neuvotteluaseman ylläpitäminen myös tuleville vuosille. Duunarit tehköön jatkossakin ylpeenä hommansa ja ansaitkoon elantonsa. Ihmisten herättely liiton yhtenäisen voiman kautta ❤️
  • Heikki Hakolehto, Etelä-Suomi
  • Jenni Leppänen, Pohjanmaa