Terveysala

Sote-uudistus tuo tullessaan monia muutoksia terveysalan työhön. Tässä työssä on ollut vuosien ajan vahvat perinteet ja monet ammatilliset tutkinnot ovat olleet erittäin suosittuja. Tällä ammattialalla digitalisaatio on ollut käytössä jo vuosia.

Terveysalalla työskennellään kunnissa, kuntayhtymissä, valtiolla ja yksityisellä sektorilla. Työpaikkoina ovat terveyskeskukset, sairaalat, erilaiset poliklinikat ja lääkärikeskukset.

Ammattinimikkeenä voi olla muun muassa apu- ja perushoitaja, hammashoitaja, hieroja, jalkojenhoitaja, kuntohoitaja, lähihoitaja, sairaanhoitaja, erikoissairaanhoitaja, apulaisosastohoitaja ja osastonhoitaja.

Terveysalan ammatillinen koulutus

Ammattikorkeakoulututkinnot muun muassa sairaanhoitaja AMK, ensihoitaja AMK, fysioterapeutti AMK
Sosiaali-ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala

Opetus-ja kulttuuriministeriö, ammatillinen koulutus

Opetushallitus, ammatillinen koulutus

Opetushallitus, ePerusteet

Sotelainen-sivusto

Työterveyslaitoksen uusi sotelainen-sivusto nostaa kentällä toimivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset keskiöön sekä tukee henkilöstöä tulevassa maakuntauudistuksessa ja siihen liittyvissä laajoissa organisaatiomuutoksissa sote-alalla. Työterveyslaitos haluaa tukea sote-työntekijöitä muutoksessa ja antaa heille äänen nostamalla heidän tarinoitaan esiin. Tutustu sivustoon!

Alan ammatilliset linkkisivut

Terveydenhuoltolaki 1326/ 2010

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista  785/1992

Terveydenhuoltopalvelujen työsuojelu- ja kehittämisopas, TTK