Terveysala

Terveysalalla on vuosien vahvat perinteet ja monet ammatilliset tutkinnot ovat erittäin suosittuja. Digitalisaatio on ollut terveysalalla arkea jo pitkään.

Terveysalalla työskennellään kunnissa, kuntayhtymissä, valtiolla ja yksityisellä sektorilla. Työpaikkoina ovat terveyskeskukset, sairaalat, poliklinikat ja lääkärikeskukset.

JHL pitää huolta alan ammattilaisten työehdoista. JHL:n jäsenenä saat turvaa, tukea ja neuvoja erilaisissa työelämän tilanteissa.

Liity JHL:n jäseneksi!

Alan ammattinimikkeitä ovat muun muassa apu- ja perushoitaja, hammashoitaja, hieroja, jalkojenhoitaja, kuntohoitaja, lähihoitaja, sairaanhoitaja, erikoissairaanhoitaja, apulaisosastohoitaja ja osastonhoitaja.

Terveysalan koulutus

Alan tutkintoja ovat muun muassa sosiaali-ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalasairaanhoitaja AMK, ensihoitaja AMK, fysioterapeutti AMK.

Opetus-ja kulttuuriministeriö, ammatillinen koulutus

Opetushallitus, ammatillinen koulutus

Opetushallitus, ePerusteet

Sotelainen-sivusto

Työterveyslaitoksen uusi sotelainen-sivusto nostaa kentällä toimivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset keskiöön sekä tukee henkilöstöä tulevassa maakuntauudistuksessa ja siihen liittyvissä laajoissa organisaatiomuutoksissa sote-alalla. Työterveyslaitos haluaa tukea sote-työntekijöitä muutoksessa ja antaa heille äänen nostamalla heidän tarinoitaan esiin. Tutustu sivustoon!

Alan ammatilliset linkkisivut

Opas on valmisteltu yhdessä pääsopijajärjestöjen kanssa