Oppaat

Jäsenten, luottamushenkilöiden, oppilaitosten ja yhdistysten käyttöön tuotetut opaskirjat ovat tilattuna jäsenille ilmaisia, muille maksullisia. Kaikki oppaat ovat saatavilla sähköisinä versioina pdf-muodossa JHL:n aineistopankista.

JHL:n ammattialaoppaiden ladattavat versiot löydät JHL:n aineistopankista. Tältä sivulta pääset painoversioiden tilauslomakkeeseen. Lisäksi tältä sivulta löydät JHL:n ja yhteistyökumppanien kanssa julkaistuja muita oppaita.

Painettuna versiona tilattavia oppaita JHL:n jäsenet voivat tilata yhden kappaleen kutakin ilmaiseksi. Yhdistykset voivat tilata  maksimissaan 20 kpl/opas. Suuremmat määrät on tilattavissa yhdistyksille tarkoitetusta JHL:n painopalvelusta. Ei-jäsenille oppaat maksavat 5 euroa/kpl + käsittelykulut.

Kaikki oppaat ovat saatavilla sähköisinä versioina pdf-muodossa JHL:n aineistopankista, julkisesta aineistosta. Voit ladata oppaita omalle tietokoneellesi tai älypuhelimeesi ilman rekisteröitymistä ja tunnuksia.

Tilaa JHL:n ammattiala- tai muita oppaita tällä lomakkeella.

Työelämän, koulutuksen ja viestinnän oppaat

Ammattiliitto tukena muutostilanteissa (pdf, 430 kt)

Muutos ja jaksaminen – kenen puoleen kääntyä. Pieni opas siitä, miten pitää huolta itsestä ja kenen puoleen kääntyä. 6 sivua.

Hyvässä työyhteisössä ei kiusata (pdf, 569 kt)

Oppaaseen on kerätty tietoa siitä, miten työpaikoilla voidaan luoda työhyvinvointia tukeva sekä työyhteisöongelmilta ennaltaehkäisevä työilmapiiri. Opas auttaa myös häirinnän ja epäasiallisen kohtelun tunnistamisessa, siihen puuttumisessa ja riitatapausten käsittelyssä työpaikoilla. 24 sivua.

Järjestötiedon käsikirja (pdf, 3 Mt)

Kirjasesta löytyy JHL:n järjestötoiminnan keskeiset asiat ja tekemiset. Päivitetty 01/2020. 71 sivua. Tilattavissa

JHL:n opas mielenilmauksen järjestämiseksi (pdf, 4 Mt)

JHL:n mielenilmausoppaasta löydät käytännön vinkkejä mielenilmauksen järjestämiseen.

Minä valpas vaikuttaja - yhteiskuntavaikuttamisen käsikirja (pdf, 1 Mt)

Yhteiskuntavaikuttamisen käsikirja. 30 sivua.

Omat vai ulkoistetut palvelut (pdf, 731 kt)

JHL:n opas kuntapäättäjien käyttöön, jotta yhtiöittämistä ja ulkoistamista käsittelevässä päätöksenteossa punnittaisiin tarkkaan päätösten  vaikutuksia kuntaorganisaatioon. Oppaassa kerrotaan mitä pitää tietää, jos suunnitellaan kunnallisten palveluiden
yhtiöittämistä ja ulkoistamista. 16 sivua. Päivitetty 5/2018

Opas määräaikaisten työsopimusten käytöstä (pdf, 788 kt)

Miten määräaikaisten työsopimusten käyttöä voidaan valvoa. 5/2018 päivitetty opas, 36 sivua. Tilattavissa

Parempaan yhteistoimintaan - opas henkilöstön edustajille (pdf, 240 kt)

Yhteistoiminnan opas henkilöstön edustajille. 58 sivua.

Työhyvinvointia työsuojelun yhteistoiminnalla (pdf, 350 kt)

Opas on tarkoitettu työsuojelutoimijoiden tueksi ja käsikirjaksi sekä luottamusmiesten, yhteistoimintahenkilöiden, yhdistysten ja jäsenten oppaaksi paremman työelämän puolesta. Oppaasta löytyvät niin lainsäädännön ja sopimusten vaatimukset kuin hyviä käytäntöjä ja toimijoita työpaikan tueksi. Päivitetty syksyllä 2014. 55 sivua. Tilattavissa.

Työtaisteluohje (pdf, 410 kt)

Työtaisteluohjeilla autetaan yhdistysten ja yhteisjärjestöjen työtaisteluvalmiuksien ylläpitoa ja työtaistelun toteuttamista. Päivitetty 11/2019. Tilattavissa

Yhteistyökumppanien kanssa julkaistut oppaat

Onnistunut ohjaus oppimisen tukena -opas (pdf, 370 kt)