Oppaat

Jäsenten, luottamushenkilöiden, oppilaitosten ja yhdistysten käyttöön tuotetut opaskirjat ovat tilattuna jäsenille ilmaisia, muille maksullisia. Kaikki oppaat on saatavilla sähköisinä versioina pdf-muodossa.

Tältä sivulta löydät JHL:n julkaisemat oppaat. Painettuna versiona tilatut oppaat on merkitty ”Tilattavissa” -merkinnällä.  Jäsenet voivat tilata yhden kappaleen kutakin opasta ilmaiseksi. Ei-jäsenille oppaat maksavat 5 euroa/kpl + käsittelykulut. Kaikki oppaat ovat saatavilla sähköisinä versioina pdf-muodossa.

Tilaa JHL:n ammattiala- tai muita oppaita tällä lomakkeella

Ammattialaoppaat

Henkilökohtaisen avustajan opas (pdf, 469 KB)

Opas on tarkoitettu työnantajana toimiville vammaisille ja heidän avustajilleen.  34 sivua

Kehitysvamma-alan opas (pdf, 1 MB)

Opas sisältää työhön, työyhteisöön ja ammattiin liittyvää tietoa. (Päivitetty  2015), 83 sivua  Tilattavissa.

Asiaa aamu- ja iltapäiväohjaajille (pdf, 383 KB)

Opas kertoo aamu- ja iltapäivätoiminnan sisällöistä ja ohjaajien työsuhteen ehdoista. 28 sivua

Kirjasto- ja tietopalvelualan vinkkaus (pdf, 1 MB)

Opas käsittelee ammattiin ja työhön sekä työsuhteeseen ja työhyvinvointiin liittyviä asioita. Päivitetty 2013. 86 sivua. Tilattavissa.

Kuormitus hallintaan lastensuojelu-, mielenterveys- ja päihdetyössä (pdf, 186 KB)

Esitteen muotoisessa oppaassa käsitellään sitä,miten haitallista kuormittumista ja uupumusta voidaan säädellä yksilön ja työyhteisön keinoin. 12 sivua.

Koulunkäynnin ohjauksen opas (pdf, 890 KB)

Oppaassa käsitellään ammatillista työotetta, eettisiä periaatteita, työsuhteen ehtoja, työpaikan käytäntöjä, sekä työhyvinvointiin liittyviä asioita. Päivitys 2011. 74 sivua. Tilattavissa.

Lähihoitajan opas (pdf, 1 MB)

Opas on tarkoitettu lähihoitajille tai alalle opiskeleville. Oppaassa käsitellään lähihoitajan työhön sekä työsuhteeseen ja työhyvinvointiin liittyviä asioita. Päivitetty kesällä 2016. 59 sivua. Tilattavissa.

Nuorioalan ammattilaisen opas (pdf, 311 KB)

Oppaassa käsitellään nuorisoalan ammatteihin ja työhön sekä työsuhteeseen ja työhyvinvointiin liittyviä asioita. Päivitetty syksyllä 2013. 72 sivua. Tilattavissa.

Perhepäivähoitajien työaikaopas (pdf, 89 KB)

8 sivua . Päivitetty 2015. Tilattavissa.

Puhtauspalvelualan ammatillinen opas (pdf, 416 KB)

Opas käsittelee mm. oman työn ja työyhteisön kehittämistä, työhyvinvointia, ammatillista koulutusta ja työlainsäädäntöä. Päivitetty kesällä 2014. 71 sivua. Tilattavissa.

Puhtauspalvelualan työsuojeluopas (pdf, 342 KB)

8-sivuinen työsuojeluopas.

Ravitsemispalvelualan ammatillinen opas (pdf, 367 KB)

Opas käsittelee paitsi ammattialan asioita, myös työlainsäädäntöä sekä virka- ja työehtosopimuksiin perustuvia asioita. Päivitetty keväällä 2014. 67 sivua. Tilattavissa.

Taskuapu sinulle, joka työskentelet toisen kotona (pdf, 688 KB)

Työ toisen kodissa hoito- ja hoivatyössä tai henkilökohtaisena avustajana työskentely on fyysisesti ja henkisesti kuormittavaa. JHL tarjoaa tueksesi Taskuavun.

Toimisto-, hallinto- ja it-alan ammatillinen opas (pdf, 315 KB)

Oppaaseen on koottu toimisto-, hallinto- ja IT-alan palvelutehtävissä toimiville työhön, työyhteisöön ja ammattiin liittyvää tietoa. Päivitetty keväällä 2014. 69 sivua. Tilattavissa.

Työsuojeluopas henkilökohtaisille avustajille (pdf, 218 KB)

8-sivua. Päivitetty 2015.

Vanhustyön ammatillinen opas (pdf, 865 KB)

Oppaan on koonnut JHL:n ammatillisen edunvalvonnan työryhmä ja se on tarkoitettu vanhustyössä toimiville ja alaa opiskeleville. Päivitetty keväällä 2015. 61 sivua. Tilattavissa.

Varhaiskasvatuksen ammatillinen opas (pdf, 2 MB)

Oppaaseen on koottu mm. keskeisiä työsuhteen ehtoja, yleisiä käytäntöjä työpaikan järjestelyistä, varhaiskasvatuksen ammatillisesta koulutuksesta ja varhaiskasvatuksen suuntauksista. Päivitetty syksyllä 2016. 59 sivua. Tilattavissa.

Välinehuollon ammatillinen opas (pdf, 173 KB)

Oppaaseen on koottu keskeisiä työsuhteen ehtoja, yleisiä käytäntöjä työpaikan järjestelyistä ja välinehuollon ammatillisesta koulutuksesta. Omana osionaan on myös työhyvinvointiin liittyvät asiat ja työsuojelu. 34 sivua. Tilattavissa.

Työelämän, koulutuksen ja viestinnän oppaat

Ammattiliitto tukena muutostilanteissa (pdf, 430 KB)

Muutos ja jaksaminen – kenen puoleen kääntyä. Pieni opas siitä, miten pitää huolta itsestä ja kenen puoleen kääntyä. 6 sivua.

Epäasiallinen kohtelu, häirintä, työpaikkakiusaaminen - ohjeita henkilöstön edustajille (pdf, 102 KB)

Opas sisältää ohjeita henkilöstön edustajille. 16 sivua. Tilattavissa.

Hyvät työolot tehdään yhdessä (pdf, 1 MB)

Opas sisältää tavoitteita työsuojelutoiminnalle. 12 sivua.

Hyvässä työyhteisössä ei kiusata (pdf, 569 KB)

Oppaaseen on kerätty tietoa siitä, miten työpaikoilla voidaan luoda työhyvinvointia tukeva sekä työyhteisöongelmilta ennaltaehkäisevä työilmapiiri. Opas auttaa myös häirinnänja epäasiallisen kohtelun tunnistamisessa, siihen puuttumisessa ja riitatapausten käsittelyssä työpaikoilla. 24 sivua.

Järjestötiedon käsikirja (pdf, 2 MB)

Selattava järjestötiedon käsikirja

Kirjasesta löytyy JHL:n järjestötoiminnan keskeiset asiat ja tekemiset. Päivitetty keväällä 2015. 48 sivua.

JHL koulutusopas (pdf, 36 MB)

Liiton jäsen-, järjestö-, luottmusmies-, työsuojelukoulutukset, ammatilliset opintopäivät ja yhteistyökoulutukset.

JHL:n opas mielenilmauksen järjestämiseksi (pdf, 4 MB)

JHL:n mielenilmausoppaasta löydät käytännön vinkkejä mielenilmauksen järjestämiseen.

Minä valpas vaikuttaja - yhteiskuntavaikuttamisen käsikirja (pdf, 1 MB)

Yhteiskuntavaikuttamisen käsikirja. 30 sivua.

Omat vai ulkoistetut palvelut (pdf, 547 KB)

JHL:n opas kuntapäättäjien käyttöön, jotta yhtiöittämistä ja ulkoistamista käsittelevässä päätöksenteossa punnittaisiin tarkkaan päätösten  vaikutuksia kuntaorganisaatioon. 12 sivua.

Opas määräaikaisten työsopimusten käytöstä (pdf, 331 KB)

Miten määräaikaisten työsopimusten käyttöä voidaan valvoa. 40 sivua.

Parempaan yhteistoimintaan - opas henkilöstön edustajille (pdf, 240 KB)

Yhteistoiminnan opas henkilöstön edustajille. 58 sivua.

Säästöjä kilpailuttamalla - tietoa kilpailuttamisen hinnasta, kustannusvaikutuksista ja riskeistä (pdf, 3 MB)

Tietoa kuntapäättäjille ja vaikuttajille kilpailuttamisen hinnasta,
kustannusvaikutuksista ja riskeistä. Päivitys lokakuussa 2013. 16 sivua.

Työhyvinvointia työsuojelun yhteistoiminnalla (pdf, 350 KB)

Opas on tarkoitettu työsuojelutoimijoiden tueksi ja käsikirjaksi sekä luottamusmiesten, yhteistoimintahenkilöiden, yhdistysten ja jäsenten oppaaksi paremman työelämän puolesta. Oppaasta löytyvät niin lainsäädännön ja sopimusten vaatimukset kuin hyviä käytäntöjä ja toimijoita työpaikan tueksi. Päivitetty syksyllä 2014. 55 sivua. Tilattavissa.

Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt – opas työpaikoille (pdf, 213 KB)

44 sivua.

Viestinnässä on voimaa - viestintäopas (pdf, 2 MB)

JHL:n viestintäopas on tarkoitettu työvälineeksi kaikille liiton toimijoille. Opas kuvaa hyviä tapoja olla yhteydessä medioihin. 28sivua.