Usein kysytyt kysymykset koulutuksesta

Miten ilmoittaudut kurssille? Voitko tulla kurssille vaikka et ole JHL:n jäsen? Laskuttaako ammattiliitto JHL peruuttamattomasta kurssista? Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin, jotka koskevat ilmoittautumista, kurssimaksuja, peruutuksia, korvauksia ja majoittumista.

Onko ilmoittautumisesi JHL:n koulutukseen pulkassa, mutta joku asia jäi vielä mietityttämään? Olemme koonneet useimmin kysytyt kysymykset ja vastaukset tälle sivulle. Katso tarkemmin, vastaus kysymykseesi saatta löytyä tältä sivulta.

JHL:n koulutus- ja tapahtumakalenterista löydät kaikki kurssit ja opintopäivät. Opintopäiviä järjestetään mm. sosiaali- ja terveysalalle, kasvatus- ja ohjausalalle sekä ravitsemis- ja puhtausalalle. Voit myös kysyä lisätietoa kurssineuvonnasta, kurssit@jhl.fi tai puhelimitse 010 7703 510 ma−to klo 9−12.

Ammattiliitto JHL:n koulutuksiin ilmoittautuminen

Kurssi- tai opintopäivien ohjelma ilmestyy JHL:n nettisivuille koulutus- ja tapahtumakalenteriin kyseisen kurssin kohdalle valmistuttuaan. Voit aina tiedustella ohjelman saatavuutta myös kurssineuvonnasta, jos sitä ei netistä vielä löydy. Tiedustelut joko kurssit@jhl.fi tai puhelimitse 010 7703 510 ma−to klo 9−12.

Sähköinen kurssi-ilmoittautuminen loppuu viimeisenä ilmoittautumispäivänä klo 23. Jos haluat kurssille tämän jälkeen, jälki-ilmoittautuminen onnistuu joko sähköpostitse osoitteeseen kurssit@jhl.fi tai tai puhelimitse 010 7703 510 ma−to klo 9−12.

Jälki-ilmoittautujan pitää muistaa ilmoittaa jäsennumeronsa, mille kurssille ja koska haluaisi mahdollisesti osallistua. Ajoissa ilmoittautuneet ovat etusijalla kursseille.

Käy tutkimassa sähköpostisi roskapostikansio tai esim. gmail-sähköpostissa kansio ”tarjoukset”. Jos kurssiperuutusta tai -vahvistusta ei löydy, ota yhteyttä JHL:n kurssineuvontaan kurssit@jhl.fi tai 010 7703 510 ma−to klo 9−12.

Kurssivalinnoista ja peruutuksista ilmoitetaan aina kaikille kurssille hakeneille henkilöille sähköpostitse. Voit tarkistaa asian myös omaKoulutuksen kautta laittamalla ruksin kohtaan “Minun kurssini”.

Jos saat ilmoituksen, että olet varapaikalla se tarkoittaa sitä, että kurssin maksimiosallistujamäärä on täyttynyt jo kurssin hakuaikana. Sinun kannattaa jäädä varapaikalle kurssin hakuajan loppuun saakka, koska kurssivalintoihin voivat vaikuttaa muutkin kriteerit kuin ilmoittautumisajankohta.

Ennen hakuajan loppua sinun ei kannata ottaa yhteyttä kurssineuvontaan. Sieltä ei vielä tuolloin voida vastata, pääsetkö kurssille vai et.

Kyllä voit, mutta osallistumisesta sinun pitää sopia aina tapauskohtaisesti työnantajasi, kurssin vetäjän ja viime kädessä rehtorin kanssa.

Periaatteessa voit, mutta harkinta osallistumisesta tehdään tapauskohtaisesti. Luottamusmiehet ovat etusijalla luottamusmieskursseille ja työsuojeluvaltuutetut työsuojelukursseille jne.

Kursseille voidaan ottaa ei-jäseniä, jos niillä on tilaa.

Kurssimaksu riippuu kurssin tyypistä, pituudesta ja muistakin asioista.

Kurssimaksut ovat JHL:n jäsenille edullisia, koska ne kuuluvat jäsenetuihin.
Esimerkiksi 2-päiväinen ammatillinen kurssi JHL-opistolla ilman majoitusta maksaa jäsenelle 60 euroa ja ei-jäsenelle 650 euroa. Liittyminen JHL:n jäseneksi kannattaa.

Ilmoita kurssilta myöhästymisestä aina ensisijaisesti liiton kurssineuvontaan puh. 010 7703 510 ma−to klo 9−12 tai laittamalla viestiä kurssit@jhl.fi.  Tieto välitetään eteenpäin kouluttajalle ja JHL-opiston vastaanottoon.

Palkallisilla kursseilla sovithan asiasta työnantajan, kouluttajan ja kurssineuvonnan kanssa tapauskohtaisesti.
Liitto maksaa jäsenilleen matkakulut sillä perusteella, että kurssilainen sitoutuu olemaan koko kurssin/opintopäivien ajan läsnä. Läsnä olleille jaetaan kurssin tai opintopäivien päätteeksi todistus.

Kirjaudu omaJHL:ään.  OmaKoulutuksesta löydät kurssihistoriasi. Tiedot päivittyvät kurssihistoriaasi viiveellä, joten viimeistään vuoden vaihteen jälkeen sinulla on mahdollista saada edellisvuodenkin kurssit listalle.

Laskutuksesta

Luottamusmies-, yhteistoiminta- sekä työsuojelukurssien maksut määräytyvät joka vuosi sopimusaloittain. Maksut peritään työnantajalta nk. kurssi- tai ruokailukustannusten korvauksina/kurssipäivä. Katso tarkemmin sivulta Työnantajalta perittävät kurssikorvaukset.

Peruuttamatta jätetystä paikasta tai alle viikon sisällä tapahtuvista peruutuksista perimme osallistujalta 50 euron no show -maksun ja muut mahdolliset kulut, esimerkiksi matkalippujen hinnan ja majoituskulut.

Kun ilmoittaudut kurssille omaJHL:n kautta, täytä laskutettavissa kursseissa verkkolaskutusosoite. Ilmoita työnantajan verkkolaskuosoite jonka olet ensin tarkistanut työantajalta sekä mahdollinen viitetieto. Laskutukseen tarvitaan myös työnantajan Y-tunnus.

Voit kysyä omalta yhdistykseltäsi, maksavatko he kurssimaksusi.

Ammatillisten opintopäivien osallistumismaksu on majoituksella 50,00€/ kurssipäivä, ilman majoitusta 30,00€/kurssipäivä. Maksun maksaa työnantajasi tai yhdistyksesi. Voit myös itse maksaa osallistumismaksusi.

Kurssille osallistumisen peruuttaminen

Jos et pääse tulemaan kurssille, peru ilmoittautumisesi kurssineuvontaan kurssit@jhl.fi viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on huomioitu, kun saat vahvistusviestin.

Peruuttamatta jätetystä paikasta tai alle viikon sisällä tapahtuvasta peruutuksesta perimme sinulta 50 euron suuruisen maksun. Emme peri maksua, jos sinulla on sairauspoissaolotodistus tai muu todistettavissa oleva syy. Sinun pitää toimittaa poissaolotodistus viimeistään viikko kurssin päättymisestä.

Voit tehdä kurssiperuutuksen sähköisesti paria viikkoa ennen kurssin alkua omaJHL:ssä. Kirjautumisen jälkeen laita ruksi kohtaan ”Minun kurssini” niin löydät ne kurssit, joille olet ilmoittautunut.

Matkustamisesta ja korvauksista

JHL korvaa matkakulut yleisesti halvimman matkustustavan mukaan, esimerkiksi junalla tai linja-autolla.

Kurssilaisella on lento-oikeus valtakunnallisille kursseille Helsinkiin linjan Vaasa-Kuopio-Joensuu pohjoispuolelta, mainitut paikkakunnat mukaan lukien (poikkeuksena Ahvenanmaa, josta lento-oikeus katsotaan aina tapauskohtaisesti).

Matkaliput tilataan kurssivahvistuksen mukana tulevien tarkempien ohjeiden mukaisesti.

Lentolippuun sisältyy sisältyy:

• yksi lisäkäsimatkatavara, koko: 55 x 40 x 23 cm
  • pieni laukku, koko: 40 x 30 x 15cm

Maksamme oman auton käyttäjille (yksin matkustaville) vuosittain Verohallinnon ilmoittamasta kilometrikorvauksesta 50 % (0,29 euroa/kilometri vuonna 2024)

Jos kyydissäsi on vähintään yksi kurssilainen etkä ole lento-oikeuden piirissä, maksamme oman auton käytöstä Verohallinnon kilometrikorvauksen mukaisen korvauksen (vuonna 2023 yhdellä lisämatkustajalla korvaus on 0,57 euroa/kilometri).

Vuoden 2024 verovapaat matkakustannusten korvaukset

Jos paikkakunnallasi ei kulje aamulla tai illalla julkista liikennettä, maksamme sinulle joko taksimaksun tai oman auton käyttäjille (yksin matkustaville) puolet (50 prosenttia) Verohallinnon vuosittain ilmoittamasta kilometrikorvauksesta.

HUOM! Jos puolisosi tai tuttusi vie tai hakee sinut, maksamme vain kerran meno-paluumatkan ajokilometrit ja vain silloin, kun olet itse kyydissä.

Emme maksa taksin käytöstä lentokentältä tai rautatieasemalta tullessasi JHL-opistolle. Jos liität kuitin matkalaskuusi, maksamme HSL:n kertalipun mukaisen kulun.

Sinun on ostettava lippu lähijunaan ennen junamatkan alkua. Jos sinulla on matkakortin arvolippu, voit leimata sen junassa olevalla matkakortinlukijalla normaaliin tapaan.

VR:n lähijunissa ei enää myydä junalippuja. Lipun voit ostaa muutamalla painalluksella VR Matkalla -mobiilisovelluksesta tai VR:n nettisivuilta. Voit ostaa lipun myös automaateista, R-kioskeilta tai asemilta.

Jos käytät mobiilisovellusta, merkitse matkalaskulomakkeeseen sovelluksen kautta tilatun lipun hinta. Pyydettäessä näytä mobiililippu joko JHL:n koulutusassistentille tai kurssin vetäjälle. Yli 20 euroa maksavat mobiililiput on aina näytettävä JHL:n koulutusassistentille.

Parkkimaksuja emme maksa. Suosimme julkista liikennettä. Poikkeuksena on se, että jos tulet lentäen eikä sinulla ole muuta mahdollisuutta mennä kentälle kuin omalla autolla, maksamme lentoparkkimaksun kuittia vastaan. Maksamme myös alueilla järjestettävien palkallisten kurssien (luottamusmies-, työsuojelu- ja yhteistoimintakurssit) kurssihotellien omat pysäköintimaksut, joiden kuitit liitetään matkalaskuun.

Kun tulet koulutukseen, saat kurssipaikalla täytettäväksi matkalaskukaavakkeen, johon liität kuitit itse maksetuista matkakuluista tai merkitset kilometrit oman auton käytöstä.

Matkalaskujen käsittelyaika on noin kuukausi kurssin päättymisestä. Maksupäivä on perjantai. Ruuhka-aikoina käsittelyaika voi venyä pidemmäksi.

Esimerkki: Saavut Jyväskylästä JHL-opistolle junalla. Lähdet kotoasi kello 6:00 ja saavut JHL-opistolle noin kello 10.00. Yhdensuuntainen matka-aika on noin neljä tuntia. Jos paluumatkasi kestää yhtä kauan, matka-aikaa tulee yhteensä noin kahdeksan tuntia, joka oikeuttaa osamatkapäivärahaan.

Matkapäivärahaa ei makseta ammatillisten opintopäivien, jäsenten ajankohtaispäivien eikä järjestökurssien osanottajille.

Jos työnantajasi maksaa sinulle palkkaa kurssiajalta ja edestakainen matkasi (meno-paluu) kurssipaikalle kestää yhteensä 10 tuntia, JHL maksaa sinulle Verohallituksen hyväksymän matkapäivärahan (ja osapäivärahan kun matka kestää yli 6 tuntia).

Arkipäivinä pidettäviltä järjestökursseilta JHL maksaa palkattomuustodistusta vastaan verottoman kurssiapurahan. Vuonna 2024 kurssiapurahan laskennallinen päivähinta on 86,858  euroa/päivä. Esimerkiksi viisipäiväisen kurssin kurssiapuraha on 434,29 euroa. Kurssiapuraha koostuu kurssistipendistä ja kurssipäivärahasta.

Jos kurssilaisen apurahojen yhteismäärä ylittää ylläkuvatut tasot, opiskelijaa on verotettava ylimenevältä osalta.

Majoittumisesta

Liiton kurssien majoitukset vaihtelevat alueilla ja Helsingissä, samoin hinnat. Kurssivahvistuksesta löydät aina yhden hengen huoneen hinnan.

Majoitus on yleensä järjestetty kahden hengen huoneisiin. Kurssia edeltävän yön tai kurssin jälkeisen yön majoituksiin tarvitaan aina etukäteen lupa JHL:n kurssineuvonnasta, kurssit@jhl.fi.

Jos olet ilmoittautunut peräkkäisinä päivinä oleville eri kursseille, kerro hyvissä ajoin kurssien välissä olevasta majoitustarpeesta JHL:n kurssineuvonnalle, kurssit@jhl.fi. Majoitustarpeet käsitellään tapauskohtaisesti.

Majoittumisen perusteena tarkastellaan sitä, kuinka pitkä kurssipaikan ja kurssille osallistujan kotipaikan välinen matka-aika on. Jos perusteet ovat olemassa, liitto maksaa yöpymisen hotellissa kurssipäivien välissä Helsingin, Espoon, Vantaan tai Kauniaisten ulkopuolelta tuleville.

Liitto maksaa kurssia edeltävän yön majoituksen vain, jos sinulla ei ole käytettävissäsi juna-, tai lentoyhteyttä tai matkustamiseen kuluva aika aiheuttaa ansionmenetyksen. JHL:n kurssineuvonta myöntää luvan edeltävän yön majoitukseen tehtyäsi selvityksen kulkuyhteyksistä.

Tilaa matkaliput edeltävälle päivälle vasta sitten, kun olet saanut luvan majoittumiseen.

Jos kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä jäi huoneparitoive ilmoittamatta, voit tehdä sen jälkikäteen noin viikkoa ennen kurssin alkua ottamalla yhteyttä JHL:n kurssineuvontaan numeroon 010 7703 510 tai yhteydenottolomakkeella.

Hotelliin kirjautuminen tapahtuu ensimmäisen kurssipäivän päätteeksi.

Majoitusoikeutta ei ole kurssipaikkakunnalla asuvilla. Majoitusoikeutta ei ole myöskään Helsingin, Espoon, Vantaan tai Kauniaisten alueella asuvilla silloin, kun kurssi pidetään JHL-opistolla.

Allergioista

Kirjaudu omaJHL:ään. Erityisruokavaliot ilmoitetaan jokaisen kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä aina erikseen.  Näitä tietoja ei tallenneta erikseen mihinkään tietosuojan vuoksi, vaan ne välitetään kolmansille osapuolille (keittiöt, hotellit, ravintolat) vain heidän käyttöönsä kurssikohtaisesti. Jäsen on vastuussa tietojen oikeellisuudesta.