Hoiva-avustaja

Hoiva-avustajan ammatti ja koulutus ovat vasta muutaman vuoden ikäisiä. Ammatille on varmasti tilaa myös tulevaisuudessa.

Hoiva-avustajaHoiva-avustajan ammatillinen koulutus on rakennettu lähihoitajan tutkinnon osista ja tämän koulutuksen avulla voi jatkaa lähihoitajan opintoja henkilökohtaistamisen kautta. Sote-uudistuksen myötä alan eri ammatit tarvitsevat kehittämistä kasvavan vanhusväestön ja digitalisaation myötä.

Hoiva-avustajat työskentelevät asiakkaan tukena hyvinvointiin liittyvissä  tukipalveluissa. Näitä ovat mm. ateria- , vaatehuolto-, kylvetys-, siivous-, kuljetus- ja saattajapalvelut sekä sosiaalista kanssakäymistä edistävät palvelut

Sosiaali-ja terveysministeriö valmistelee sosiaali-ja terveydenhuollon ammattihenkilölakien yhdistämistä ja lait tulevat eduskunnan käsittelyyn syyskaudella 2017. Samassa yhteydessä on myös tarkoitus lisätä työjakoa lähihoitajien ja hoiva-avustajien välillä.

Hoiva-avustajan ammatillinen koulutus

Hoiva-avustajan koulutus rakentuu sosiaali- ja terveysalan ammatillisen perustutkinnon (lähihoitaja) osista. Näin varmistetaan, että koulutuksen suorittanut voi halutessaan jatkaa opintojaan ja suorittaa esimerkiksi työn ohessa lähihoitajan tutkinnon.

Koulutuksessa edellytetään kahden tutkinnonosan ammattitaitovaatimusten osoittamista näyttökokeilla:

• kasvun tukeminen ja ohjaus
  • kuntouksen tukeminen.

Lisäksi hoiva-avustajan koulutuksen suorittaja valitsee yhden valinnaisen tutkinnon osan muusta perustutkinnosta.

Valtioneuvoston hoiva-avustaja selvitys (2013)

TEM:n selvitys hoiva-avustaja koulutuksesta (2014)

TEM:n raportteja 1/2015 Hoito- ja hoivapalvelualan tila ja tulevaisuudennäkymät