Ammattiliiton pitää näkyä työpaikoilla – mukaan tarvitaan iso joukko liiton jäseniä

Jäsenhankinta on keskeinen osa ammattiliiton toimintaa, ja sitä pitää tehdä työpaikoilla läpi vuoden. Yhdessä voimme tuoda JHL:n osaksi työpaikkojen arkea.
Työmarkkinat elävät vahvassa murroksessa. Teknologian kehitys, globalisaatio, uudet työnteon muodot ja työelämän jatkuva pirstaloituminen haastavat perinteisiä rakenteita ja muuttavat myös ammattiliittojen toimintaympäristöä. Tämä näkyy myös JHL:n sopimusaloilla.
Samaan aikaan elinkeinoelämä ja muut tahot pyrkivät luomaan stigmaa ammattiliittojen ympärille. Ammattiyhdistysliike esitetään vanhanaikaisena ja jähmeänä toimijana, joka supistetaan ammattiliiton puheenjohtajiin tai palatsilinnoihin Hakaniemessä.
Julkisessa keskustelussa unohtuu usein, että ammattiliitto on yhtä kuin jäsenensä. Reilun työelämän ja työntekijöiden oikeuksien puolustaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Avoin, kasvokkain tapahtuva jäsenhankinta ja tietoisuuden lisääminen ammattiliittojen perustehtävästä ovat entistäkin merkittävämpiä tehtäviä.
Paikoilleen ei voi jämähtää
Perinteiset jäsenhankintaviikot eivät riitä, kun työelämä muuttuu. Emme voi typistää jäsenhankintaa kahteen viikkoon vuodessa vaan jäsenhankinnan pitää olla keskeinen osa ammattiliiton toimintaa, ympäri vuoden.
JHL:n jäsenkyselyn mukaan ammattiliittomme näkyvyys työpaikoilla on vähentynyt eikä toimintamme näy tarpeeksi. Tarvitsemme keinoja, joilla liiton viesti tavoittaa työtekijät heidän arjessaan, heidän työpaikoillaan.
Uudistamme jäsenhankinnan muotoja, jotta voimme saada lisää näkyvyyttä, purkaa ennakkoluuloja ja madaltaa liittoon liittymisen kynnystä.
Jäsenhankinnan pitää olla helppoa, hauskaa ja kaikille mahdollista
Kasvokkain tehtävä jäsenhankinta on tässä avainroolissa. Lopulta se on paljon helpompaa kuin moni kuvittelee. Siihen riittää tavallinen keskustelu kollegan kanssa työelämän kysymyksistä. Jäsenyyden tarjoaminen voi olla ratkaiseva tekijä, joka saa kollegasi liittymään jäseneksi.
Työ jäsenhankinnan uudistamiseksi on käynnissä. Mitään uutta ja mullistavaa ei kuitenkaan ole luvassa. Jäsenhankinnan tai työpaikoilla näkymisen parantamiseksi ei ole tarjolla taikasauvaa, tarjolla on vain työtä.
JHL aikoo tulevana syksynä ottaa käyttöön Ruotsin sisarliittomme Kommunalin konseptin, jossa ammattiliiton aktiivit ja työntekijät käyvät työpaikoilla säännöllisesti pitkin vuotta. Toiminta tehostaa jäsenhankintaa ja näkyvyyttä. Konsepti kulkee työnimellä kuukausikeskiviikko ja sitä valmistellaan parhaillaan.
Jäsenhankinta voi, ja sen tulee olla hauskaa ja helppoa! Jokaisen on voitava osallistua siihen haluamallaan tavalla.
Nyt on aika päivittää toimintatapojamme ja tuoda liittomme viesti työntekijöiden arkeen – yhdessä, rohkeasti ja näkyvästi. JHL on lähellä. JHL on läsnä. JHL:ää kiinnostaa työntekijöiden arki. Meidän jokaisen vastuulla on palauttaa liitto työpaikoille ja lisätä tietoisuutta ammattiliittojen perustehtävästä. Haastankin jokaisen jäsenen ja aktiivin mukaan. Työpaikoilla nähdään!
