JHL: Hyvää johtamista sosiaali- ja terveydenhuollossa on vahvistettava
Ammattiliitto JHL:n sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelevien jäsenten mukaan hyvä johtaminen tarkoittaa muun muassa työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimista. Käytännössä osa kokee kuitenkin johtamisen liian etäiseksi. Yhdeksi ratkaisuksi JHL esittää valtakunnallista johtamiskoulutusta.
Hyvä johtaminen syntyy työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimisesta
Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n jäsenten mukaan hyvä johtaminen koostuu työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimisesta, kyvystä kuunnella työntekijöitä ja antaa heille vaikutusmahdollisuuksia omaan työhönsä. Tärkeitä tekijöitä ovat myös oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu.
– Lähiesihenkilöllä on ratkaiseva merkitys siihen, pysyykö työntekijä alalla ja suosittelisiko hän alaa muille. Mikäli lähiesihenkilötyöhön ollaan tyytymättömiä, alan suositteluhalukkuus laskee merkittävästi, vastaava sopimusasiantuntija Laura Tuominen kertoo.
Johto ja esihenkilöt lähemmäs kenttää
Yksi suurimmista ongelmista on johtamisen etääntyminen. Esihenkilö voi sijaita jopa satojen kilometrien päässä. Johto voi tehdä ratkaisuja ilman riittävää ymmärrystä eri ammattiryhmien työstä ja tarpeista. JHL korostaa, että esihenkilöiden ja johdon on tärkeää jalkautua kentälle ja tutustua työntekijöiden arkeen sekä eri ammattiryhmien todellisiin tarpeisiin.
– Samalla tulee huolehtia siitä, että esihenkilöillä on kohtuullinen määrä alaisia ja että heidän oma työssä jaksamisensa saa organisaation tukea. Työntekijät kokevat jäävänsä yksin liian suuren vastuun alle, kun esihenkilöillä ei ole riittävästi aikaa tukea heitä, Tuominen sanoo.
Tarvitaan hyvän johtamisen kriteerit ja koulutusta
JHL esittää, että alalle laaditaan valtakunnallinen selvitys, jonka pohjalta luodaan hyvän johtamisen kriteerit ja räätälöidään johtamiskoulutus sote-alan moniammatillisten työyhteisöjen tarpeisiin.
Johtamiskoulutuksissa tulisi vahvistaa erityisesti työkyvyn tukemista, moniammatillisen yhteistyön johtamista, ihmisten johtamisen taitoja asiajohtamisen rinnalla, epäasiallisen kohtelun ja ristiriitatilanteiden käsittelyä sekä palautteenannon, tiedonkulun ja työvuorosuunnittelun kehittämistä.
Johtamisen tukemiseksi on useita keinoja
JHL:ssä analysoitiin liiton kärkihankkeen kyselyn yli 3700 avointa vastausta koskien johtamista sosiaali- ja terveydenhuollossa. Koonti vastauksista löytyy täältä.
– Kyselyn aineisto on kerätty viime vuonna. Hyvinvointialueiden massiivisten säästöjen vuoksi tilanne johtamisen haasteissa on voinut käytännössä huonontua, Tuominen lisää.
JHL selvittää ratkaisuja alan henkilöstön saatavuuteen
JHL teki sosiaali- ja terveysaloilla sekä niiden tukipalveluissa työskenteleville jäsenilleen vuonna 2024 kattavan kyselyn, jossa tiedusteltiin alan ammattilaisten näkemyksiä soten henkilöstön saatavuuden ongelmiin.
Vastauksia saatiin lähes 3600 jäseneltä. Avoimia vastauksia kysely tuotti yli 31 000, joita analysoidaan hankkeen aikana. Kysely on osa vuosien 2023–2027 JHL:n sote-alojen kärkihanketta.
– Kärkihankkeessa analysoimme seuraavaksi maahanmuuttajiin liittyviä teemoja. Uutisoimme tuloksista ja tuomme niitä päättäjien sekä työnantajien tietoon, erityisasiantuntija ja kärkihankkeen vetäjä Miranna Seppälä kertoo.
Lisätietoja:
Laura Tuominen, vastaava sopimusasiantuntija, laura.tuominen@jhl.fi, p. 050 4092 460
Miranna Seppälä, erityisasiantuntija, kärkihankkeen vetäjä, miranna.seppala@jhl.fi, p. 050 444 9767
Tarvitsetko kokemusasiantuntijaa haastateltavaksi?
Ole yhteydessä Sami Haapakoskeen, sami.haapakoski@jhl.fi tai p. 050 465 6773
- JHL-SOTE
- Löydä oma sote-osaajasi JHL:ssä ja ole rohkeasti yhteydessä!
Tutustu kärkihankkeen avointen kysymysten analyyseihin:
- Johtaminen
- Koulutus
- Palkkaus
- Työkyky, työhyvinvointi ja osa-aikatyö
- Vuokratyö
- Tukipalvelut ja avustava henkilöstö
JHL edustaa sote-aloilla 400 eri ammattinimikettä kuten lähihoitajia, hoiva-avustajia, sosionomeja, sairaanhoitajia, sosiaalityöntekijöitä, henkilökohtaisia avustajia, kodinhoitajia, tukipalvelutyöntekijöitä esimerkiksi välinehuoltajia, laitoshuoltajia ja ruokapalvelutyöntekijöitä sekä monia muita.
JHL pitää tärkeänä sitä, että sosiaali- ja terveydenhuolto huomioidaan kokonaisuutena. Kaikkien siinä toimivien ammattilaisten työ on arvokasta. Kaikkia tarvitaan.