Naisrauhaa lopultakin

– Tarja Halonen

Ruotsin kuningas Maunu Ladonlukon maanlaki vahvisti naisrauhan jo vuonna 1280 silloiseen Ruotsiin, johon Suomikin kuului. Birger Jaarli ulotti sen koskemaan myös valtakunnan uusia alueita. Karjalan naiset otettiin naisrauhan piiriin vuonna 1316. Naisten oikeudet ja asema on tietysti paljon parantunut näistä vuosista, vaikka sukupuolten tasa-arvo ei vieläkään ole täysin toteutunut. Joissakin tasa-arvoasioissa Suomi on jopa mennyt vanhan isäntämaansa Ruotsin edelle. Kuitenkin ikävä tapa ratkaista asiat nyrkillä eikä sanan voimalla näkyy edelleen Suomessa. Äskettäin julkaistu Amnestyn ihmisoikeusraporttikin arvostelee Suomea naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Suomi on siis ikävä kyllä naisille vaarallinen maa. Eivät miehetkään meillä väkivallalta säästy, mutta ero on lyöjässä. Miehet kohtaavat väkivallan kadulla, naiset läheisissä ihmissuhteissa.

Yleensä väkivalta kohdistuu yhteiskunnan vähäosaisiin. Suomen kuva on osittain erilainen. Maamme lainsäädäntö kohtelee ihmisiä hyvinkin tasa-arvoisesti. Naiset ovat meillä monella tavoin aktiivisia. Naisten koulutus on miehiä parempaa. Naiset ovat työelämässä siinä kuin miehetkin. He ovat ammatillisesti järjestäytyneitä. He jopa äänestävät vaaleissa miehiä aktiivisemmin.

Naisilla onkin hyvä edustus eduskunnassa ja maan hallituksessa. Nainen on ollut presidenttinä, Suomen Pankin johtajana, piispana ja jos missä yhteiskunnallisesti muualla maailmassa vaikeasti saavutettavissa tehtävissä. Naiset tekevät silti miehiä enemmän kotitaloustöitä. Kilteistä tytöistä on kasvanut tekeviä naisia. Mutta taloudellista tasa-arvoa tai fyysistä koskemattomuutta he eivät ole saavuttaneet.

Euroopan Neuvoston Istanbulin sopimus velvoittaa meitä jäsenmaita rakentamaan aikaisempaa pontevammin naisrauhaa. Suomi on ratifioinut sopimuksen ja se on astunut voimaan viime elokuussa. Naisten ja miesten välinen tasa-arvo on Sipilän hallituksen kärkihankkeita.

Naiset eivät ole pyhimyksiä, hekin saattavat käyttävät väkivaltaa puolisoaan, lapsiaan ja muita läheisiään kohtaan. Se on tuomittavaa. Mutta se ei saa sulkea silmiämme tosiasialta, että aivan valtaosa väkivaltateoista on miesten tekemiä ja ne kohdistuvat usein naisiin.

Seksuaalisen väkivallan ja häirinnän on loputtava. Me pystymme siihen, jos me oikeasti haluamme poistaa tämän häpeällisen perinteen jatkumisen. Me tarvitsemme siihen asenteiden muuttamista, mutta me tarvitsemme heti myös turvakoteja uhreille. Me tarvitsemme ympärivuorokautista palvelevaa puhelinta ja turvapisteitä ensiavun antamiseen ja ohjaamaan väkivallan uhreja turvaan. Meidän tulee taata kuntouttavaa toimintaa ”lyömättömän linjan ” tyyppisille ryhmille.

Me siis tunnemme hyviä keinoja hoitaa ihmisiä ja asioita, mutta tarvitsemme riittävät resurssit hoitaa asioita. Turvakotien ja ympärivuorokautisen palvelevan puhelimen toiminnan tarvitsemien varojen leikkaaminen ei todellakaan saa Suomea taloudelliseen nousuun. Näiden asioiden laiminlyönti tulee äärettömän kalliiksi sekä inhimillisesti että jopa taloudellisesti.

Pakolaisvirtojen nousu Suomessa ja muualla Euroopassa tuo aikaisempaa vahvemmin esille asian kansainvälisen puolen. Sota raaistaa ihmistä – sisällissota erityisesti. Sen me tiedämme oman maammekin historiasta. Viimeaikaisessa sodankäynnissä tuhotoimenpiteiden ja raakuuksien kohdistaminen siviiliväestöön – erityisesti naisiin ja lapsiin on tuonut ihmisoikeuksien merkityksen vahvasti esille. Väkivalta on usein äärimmäistä seksuaalista väkivaltaa, joka on osa uudelleen noussutta vihaa naisia ja heidän oikeuksiaan vastaan.

Sen vastustaminen tekijöiden taustasta riippumatta on meidän kaikkien tehtävä. Se on taistelu, jota meillä ei ole varaa hävitä.

Rohkeaa kansainvälistä naistenpäivää!

***
Kuva: Lasse Keltto

1. Suurin osa omaishoitajista on naisia. Heille kaikille hyvää naistenpäivää.
    Väkivaltainen ja rikollinen toiminta ikäihmisiä kohden on voimistunut.
    Miettikääpä, annammeko me kansalaiset luvan toimia näin?? Sillä jos me hyväksymme ikäihmisten kaltoin kohtelun silloin, kun he apua tarvitsevat turvalliseen hoitoon pääsemiseen, me hyväksymme varmaan mitä vain heidän kohdallaan. Näin ajattelevat rikolliset ja toimivat.
    Tehdään yhdessä muutos parempaan ja turvataan ikäihmisten loppu elämä niin sairauden kuin yksinäisyyden kohdatessa.
    Missä luuraa nämä edellisen Kansalaisaloitteen Arvokas vanhuus 25.5 – 25.11 2015 sähköiset kannatukset.
    (…)
    Vanhuslakia ollaan muokkaamassa ja siinä muokkauksessa haetaan säästöjä, mutta ei välitetä ikäihmisistä, eli niistä kansalaisista, jotka ovat tämän Suomemme eteen antaneet kaikkensa. Kouluttaneet meidät nuoremmat kansalaiset. Antaneet meille nuoremmille kansalaisille turvallisen elämän. Ja nytkö me rankaisemme heitä tästä, sanotaan että raha ei haise, mutta kyllä se nyt haisee….

***
    Viestintä on editoinut yllä olevasta kommentista pois muutamia tekstikappaleita. JHL blogin kommenttiosioita ei voi hyödyntää ulkopuolisten kampanjoiden markkinoinnissa.

2. Naisilla on hyvä edustus eduskunnassa.
    Naiset äänestävätkin miehiä aktiivisemmin.
    MUTTA nämä naiset lakkaavat edustamasta naisia
    päästyään eduskuntaan. Heistä tulee taas kilttejä tyttöjä. Kyllä heillä on tiedossa
    epätasa-arvoa ylläpitävä asia, mutta he eivät halua käydä hoitamaan sitä. ASIA on niin että
    lastenhankkimisesta aiheutuvat kulut ovat aina ja aina vaan naisten maksettavina. Naisten työnantajat ja naiset vastaavat yksin
    sukupolvien uusiutumisesta. Tarvittaisiin
    TOMERIA, ei omaa etua tavoittelevia, edustajia liittojen johtoon, kansanedustajiksi ja hallitukseen. OLISIKOHAN JO AIKA.

Hyvää naistenpäivää.

3. Naisrauha on tärkeä aihe yhteisessä keskustelussa. Sukupuolten välinen tasa-arvo on Suomessa toteutunut. Sikäli, että sukupuolten välillä on eripuraa ja ymmärtämättömyyttä saattaa johtua esimerkiksi, miten miellämme tehtävämme naisina ja miehinä. Sukupuolensa mukaisesti ihminen on myös luonteeltaan erilainen, sukupuolet ovat erilaiset, koska niillä ihmislajissa on eri tehtävät. Kotitöiden luulisi olevan kunnia-asia jokaiselle, mutta erityisesti tietenkin naisille, joille kodinpiiri on perinteistä osaamisaluetta. Historia kertoo, että miehelle kodin ulkopuolinen työ on ollut luontaisempaa pitkään ja naiset ovat nyt infrastruktuurin sen mahdollistaessa saavuttaneet asemaa myös työelämässä. Keskustelussa ei pitäisi unohtaa jo tehtyä työtä elintason ja elämänlaadun hyväksi. Kerron kirjoissani ihmiselämän jatkuvuudesta ja jatkuvuuteen tarvitaan molempia sukupuolia, elämä ei voi rakentua vain toisen sukupuolen varaan. Tänään naistenpäivänä on ollut mukavaa nähdä Facebookissa ja muissa some-ohjelmissa monia miesten lähettämiä tervehdyksiä naisille. Mielestäni näyttää siltä, että sopuisaan yhteiseloon Suomessa on mahdollisuuksia.

4. Naisiin kohdistuvaa väkivaltaa on tärkeä nostaa puheeksi, ja olen samaa mieltä ettei turvapalveluita pidä missään tapauksessa leikata.
    Mutta yhä yhteiskunnassa on yksi rakenteellinen ongelma. Väkivaltaa kohdanneet naiset piilotetaan turvakoteihin samalla kun väkivaltaiset miehet saavat jatkaa vapaalla jalalla naisen vainoamista. Eikö olisi parempi muuttaa lakeja siten, että väkivallan seurauksena mies joutuisi kärsimään seuraukset eikä uhri? Järjestettäisi miehille ”turvakoteja”, jonne he joutuisivat kun eivät kykene toimimaan yhteiskunnan sääntöjen mukaan.

5. Naisrauha on todellakin tärkeä asia. Koululla on siihen tärkeä rooli, tehdä tietoiseksi Pojille ja tytöille jo varhain. kotna ei tarvi ottaa vastaan väkivaltaa, eikä käyttää sitä itsekkään.

Jätä kommentti