Henkilökohtainen avustaja tes

Työehtosopimuksella määrätään henkilökohtaisten avustajien työsuhteissa noudatettavat vähimmäisehdot kun työnantajana on vammainen henkilö itse.

Tätä sopimusta noudatetaan Heta – Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry:n jäsenenä olevien vammaisten henkilöiden henkilökohtaisiin avustajiin,

joiden palkkaamisesta aiheutuviin kustannuksiin vammainen henkilö saa vammaispalvelulain perusteella korvausta ja työsopimus on tehty avustajan ja vammaisen henkilön tai tämän edustajan välillä.

Henkilökohtaisten avustajien työehtosopimus (1.2.2018–31.1.2020)

Henkilökohtaisten avustajien työehtosopimus 2018–2020 (pdf, 771 KB)

Henkilökohtaiset avustajat allekirjoituspöytäkirja 2018 (pdf, 187 KB)

Heta-tes 2018–2020 esittelyvideo

Parannuksia vaihtelevan työajan työsopimuksiin (0-sopimuksiin)

Eduskunta on tänä vuonna hyväksynyt lakiesityksen vaihtelevaa työaikaa tekevien työntekijöiden aseman parantamisesta, ja muutos on tullut voimaan 1.6.2018. Henkilökohtaisessa avussa on paljon työsopimuksia, joihin muutokset vaikuttavat, ja työsopimukset tulisi käydä läpi kuuden kuukauden siirtymäajan kuluessa.

JHL ry on laatinut yhdessä Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ry eli Heta-Liiton kanssa uutiskirjeen, joka käsittelee uutta lakia. Siirtymäaika päättyy marraskuun 2018 lopulla. Mikäli sinulla on vaihtelevan työajan työsopimus, niin kannattaa työsopimus käydä läpi työnantajana kanssa ennen marraskuun loppua. Lisätietoa ja ohjeita uutiskirjeessä, sekä kysymyksiä voi kysyä osoitteessa www.henkilökohtaisetavustaja.fi

Palkkaluokkiin siirtyminen 1.6.2018 alkaen

JHL ja Heta – Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto sopivat 1.2.2018 voimaan tulleessa työehtosopimuksessa palkkaryhmiin ja valtakunnalliseen palkkaan siirtymisestä. Työnantajalla on velvollisuus ryhmitellä työntekijänsä palkkaryhmiin, ja palkkaryhmiin siirtymisen on tapahduttava viimeistään 1.6.2018.  Lue palkkaluokkiin siirtymisen ohjeistus kokonaan.

Heta-tes 2018–2020, esittelydiat (pdf, 680 KB)

Tiedote jäsenille neuvottelutuloksesta (pdf)

Vanha työehtosopimus (1.2.2017-31.1.2018)

Henkilökohtaisten avustajien työehtosopimus (pdf, 1 MB)

National collective agreement regarding personal assistans (pdf, 4 MB)

Riksomfattande kollektivavtalet HETA (pdf, 4 MB)

Työehtosopimusta ei sovelleta palveluasumisyksiköiden tai vastaavien palveluasumista tuottavien organisaatioiden palveluksessa oleviin eikä myöskään kuntien palveluksessa oleviin avustajiin.

Työehtosopimusta ei sovelleta myöskään niihin työsuhteisiin, joihin sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta, AVAINTA:n työehtosopimusta tai kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta.

Työehtosopimuksen neuvottelijat ovat JHL:ssä sopimustoimitsijat  Veikko Lehtonen ja Kalle Honkanen.

Henkilökohtaisten avustajien työsopimukseen liittyviä asioita käsitellään myös alan omilla www-sivuilla. Tutustu!

Henkilökohtaisetavustajat.fi

Henkilökohtaisten avustajien ammattialasivu – Työehtosopimus ja työnantaja