Oulun lakko-ohje

Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto – JHL vastustaa Oulun kaupungin ulkoistamissuunnitelmia. JHL pitää toimintaa törkeänä työehtoshoppailuna ja vaatii kaupunkia luopumaan suunnitelmistaan. Vaatimuksen tehostamiseksi Oulun kaupungin JHL:läiset jäsenet ovat lakossa keskiviikkona 30.9. 2020 alkaen klo 00:00 ja päättyen perjantaina 2.10.2020 alkavan työvuoron päättymiseen.

Keitä lakko koskee
Toimet ennen lakkoa, lakon aikana, lakon jälkeen
Puhelinpäivystykset
Lakkoavustus

JHL on julistanut lakon Oulun kaupungin palveluksessa työskenteleville. Lakolla liitto vastustaa Oulun kaupungin aikeita ulkoistaa ateria- ja puhtauspalvelut ja ICT-palvelut sekä siirtää koulusihteerit Monetra Oulu Oy:lle.

Lakko alkaa 30.9. kello 00.00 ja päättyy 2.10. alkavan työvuoron loppuun.

Keitä lakko koskee?

Lakko koskee kaikkia Oulun kaupungin palveluksessa olevia JHL:n ja Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn jäseniä. Lakossa on reilut 2000 henkilöä.

Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Katso tarkempi lista lakon ulkopuolelle jäävistä tehtävistä Oikeutta Ouluun! -sivulta.

Muiden liittojen jäsenet tai järjestäytymättömät työntekijät eivät saa tehdä lakonalaisia töitä.

Älä tee lakonalaista työtä!

Toimet ennen lakkoa, lakon aikana ja lakon jälkeen

• Tarkista, että sinulla on päivystysajat ja -numerot sekä luottamusmiehen yhteystiedot mukanasi.
  •  Älä mene lakon aikana työpaikalle.
  • Sinun ei tarvitse olla lakon aikana työnantajaan missään yhteydessä.
  • Seuraa JHL:n nettisivuja, some-kanavia, jäsenkirjeitä ja muuta tiedotusta.

Lisää tietoa toimista ennen lakkoa, lakon aikana ja lakon jälkeen

Yleiset lakko-ohjeet

Usein kysyttyä työtaistelusta

Työtaistelusta ja mielenilmauksesta

Työnantajan vastatoimet työtaistelussa

Työtaistelu on aina liiton ja työnantajan välinen asia. Jos työnantaja ryhtyy vastatoimiin, JHL vastaa jäsenkuntansa puolesta syntyneestä tilanteesta suhteessa työnantajaan.

JHL:n viesti kaupungin johdolle painostamisesta

Lakko on perusoikeus, jokaisella on oikeus osallistua lakkoon. Työnantajalla ei ole oikeutta painostaa yksittäisiä työntekijöitä töihin työtaistelun aikana.

Liiton tietoon on tullut, että työnantaja on kysellyt jäseniltä liittoon kuulumisesta, aktiivisuudesta liitossa ja lakkoon osallistumisesta. Työnantajalla ei ole oikeutta kysyä tällaisia tietoja. Työnantajalla ei ole mitään oikeuksia selvittää tietoja, jotka liittyvät yksilön järjestäytymisvapauteen.

Työntekijällä ei ole mitään velvollisuutta ilmoittaa työnantajalle omasta järjestäytymisestään, saatikka onko työntekijä liiton aktiivi. Liitto on lähettänyt kaupungin johtohenkilöille kirjeen ja edellyttänyt, että työntekijöihin kohdistetut painostustoimenpiteet lopetetaan välittömästi.

Oulun kaupunkia koskeva työtaistelu on liiton järjestämä. Työtaistelu koskee kaikkia niitä liiton jäseniä, jotka työskentelevät työtaistelun piirissä olevissa tehtävissä ellei näitä tehtäviä ole erikseen rajattu liiton toimesta työtaistelutoimenpiteiden ulkopuolelle. Suojelutyön tarpeet on liiton työtaisteluilmoituksessa huomioitu. Työlupakäytänteisiin liittyvistä toimintamalleista liitto on informoinut kaupunkia työtaisteluilmoituksen yhteydessä.

Jatkuessaan työnantajan liiton jäseniin kohdistuvat painostustoimenpiteet ovat omiaan kärjistämään tilannetta.

Mistä luotettavaa tietoa

Vastatoimiin kuuluu muun muassa se, että työntekijöille jaetaan valheellista tai harhaanjohtavaa informaatiota työtaistelusta.

Lakon laillisuudesta tai laittomuudesta ei päätä työnantaja.

JHL on julistanut lakon ja näin ollen vastaa sen seurauksista. Riittää kun liiton jäsenistö toteaa työtaistelun olevan liiton päätös. Jäseninä he ovat velvollisia noudattamaan tehtyjä päätöksiä.

Ainoa luotettava tiedon lähde työtaisteluolosuhteissa ovat ammattiliitto ja lakko­organisaatio.

Työnantaja ei saa painostaa sinua sen vuoksi, että olet ammattiliiton jäsen.

Lakko on perusoikeus

Lakko on perusoikeus, johon sinulla on oikeus osallistua. Sinulle ei voi tulla asiasta seuraamuksia. Lakko työtaisteluna on aina liiton ja työnantajan välinen asia.

Työnantaja voi yrittää hankkia muiden liittojen jäseniä, järjestäytymättömiä tai ulkopuolisia tekemään lakonalaista työtä. Työnantaja saattaa kertoa myös, että lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista tai yrittää estää lakkoon osallistumisen. Työnantaja voi myös väittää, että esimiehet eivät voi kuulua samaan liittoon kuin alaiset.

Paras tapa torjua työnantajan vastatoimet on hankkia ja kertoa oikeaa tietoa lakosta, lakon syistä ja lakko-oikeudesta.

Lakkoavustus

HUOM: Voit hakea avustusta vasta lakon mentyä ohi.

JHL maksaa omille ja SAK:laisten liittojen lakossa olleille jäsenille lakkoavustusta seuraavasti:

• Lakkopäivä 24.9. 67 euroa/päivä
  • Lakkopäivät 30.9. – 2.10. 80 euroa/päivä

Avustuksesta on veronalaista 16 euroa ylittävä osa. Vero pidätetään verohallinnon ohjeiden mukaisesti, verokorttia ei tarvitse lähettää liittoon.

Avustuksen hakeminen (JHL:n jäsenet)

Avustus haetaan omaJHL- palvelun kautta osoitteessa www.jhl.fi/omajhl.

Hakuohje:

• Kirjaudu omaJHL:ään.
  • Valitse vasemmalta Lakkoavustushakemus.
  • Täytä vaaditut kentät ja lähetä hakemus.

Avustuksen hakeminen (muiden SAK:laisten liittojen jäsenet, ei JHLn jäsenet)

Muiden SAK:laisten liittojen jäsenet hakevat avustusta alla olevan linkin kautta. Linkki aukeaa 2.10. JHL:n jäsenet hakevat avustusta omaJHL:n kautta.

JHL:n jäsen, hae lakkoavustusta tästä 31.10. mennessä!

Mistä tietoa

Mikäli sinulla on lakkoon liittyviä kysymyksiä, joihin ei löydy vastausta nettisivuilta, ota yhteyttä omaan luottamusmieheesi tai lakkopäivystykseen.

Lakkopäivystyksen puhelinnumerot

Yhdistysten lakkopäivystys

puh. 041-715 2368,

041-715 2364 tai

tai

aluetoimiston lakkopäivystys

Risto Säkkinen puh.  050-513 0173,

Nina Heikkilä 040 7096 814 tai

Tarja Ollanketo puh. 040-759 0193.

Päivystysnumerot avoinna:

ti 15.00 -21.00
ke 6.30-17.00
to 9.00 -15.00
pe 9.00-15.00

Ja vielä lopuksi

Tarkista omaJHL- palvelusta, että yhteystietosi ovat ajan tasalla (sähköpostiosoite, puhelinnumero, työnantaja, työpaikka, ammatti).

Lakkotilanteissa käytämme jäsenviestitykseen henkilökohtaista sähköpostia ja puhelinnumeroa (www.jhl.fi/omajhl).

Oikeutta Ouluun!

taisteluterveisin,

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry