Kysymyksiä jäseneksi liittymisestä

Kuka voi liittyä JHL:n jäseneksi? Miten jäsenmaksu maksetaan tai paljonko se on? Katso jäseneksi liittymisen usein kysytyt kysymykset ja vastaukset niihin.

Mikä on JHL:n jäsenmaksun suuruus ja mistä sitä maksetaan?

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton ja työttömyyskassan työssä olevan jäsenen jäsenmaksu on 1.38 % kaikesta ennakkopidätyksen alaisesta ansiotulosta; bruttotulosta ennen veroja.

Miten maksan jäsenmaksun?

Liittymisen yhteydessä voit valita, periikö työnantajasi jäsenmaksun suoraan palkastasi vai maksatko sen itse.

Työnantajaperintä

Täyttäessäsi sähköistä liittymislomaketta voit tulostaa perintäsopimuksen, jolla valtuutat palkanlaskijan perimään jäsenmaksun. Jos sinulla ei ole tulostinta käytössäsi, voit lomaketta täyttäessäsi pyytä postittamaan perintäsopimuksen suoraan kotiisi. Liittyessäsi paperisella lomakkeella toimita kopio täytetystä lomakkeesta liiton lisäksi työnantajasi palkanlaskentaan.

Itse maksaminen

Jäsenpalvelu lähettää sinulle automaattisesti viitelistan, jossa on kuukausittain vaihtuva viitenumero jolla maksat jäsenmaksun. Viitelistasta näet myös jäsenmaksuprosenttisi jäsenmaksusi laskemista varten sekä tiliyhteystiedot.

Voinko liittyä JHL:n jäseneksi?

Voit liittyä JHL:n jäseneksi kun työskentelet

• valtiolla, kunnassa, kuntayhtymässä tai seurakunnalla
  • edellä mainittujen omistuksessa olevassa liikelaitoksessa tai yhtiössä
  • järjestössä tai yleishyödyllisessä yhteisössä
  • julkiselle sektorille palveluja tuottavan yrityksen tai yhteisön palveluksessa tai vastaavalla toimialalla.

JHL:n jäsen voi olla myös yllä mainituilla aloilla toimiva itsenäinen yrittäjä, joka harjoittaa ammattiaan pää- tai sivutoimisesti yksin, ilman alaisia. Yrittäjäjäsen ei voi kuitenkaan liittyä JHL:n työttömyyskassaan. Yrittäjien työttömyyskassoja ovat AYT ja SYT.

Voinko liittyä JHL:ään vaikka työsuhteeni ei ole vakituinen?

Voit liittyä. Työsuhteen kestolla ei ole merkitystä, se voi olla vakituinen, määräaikainen tai osa-aikainen.

Voinko kuulua yhtä aikaa useampaan liittoon?

Voit kuulua samanaikaisesti useampaan liittoon, mutta vain yhteen työttömyyskassaan.

Miten toimin, kun vaihdan JHL:ään toisesta liitosta ja/tai työttömyyskassasta?
Liittymislomakkeessa voit valtuuttaa JHL:n hoitamaan eron puolestasi edelliseen liittoon ja/tai työttömyyskassaan. Sinun täytyy pitää huolta vain siitä, että jäsenyys on kunnossa eropäivään saakka. Edellisessä työttömyyskassassa kerryttämäsi työssäoloaika voidaan laskea hyväksesi, jos liityt uuteen työttömyyskassaan yhden kuukauden kuluessa siitä, kun olet eronnut edellisestä työttömyyskassasta.

Pitääkö minun tietää oikea yhdistys liittyessäni?

Kun liityt JHL:ään, liityt sen paikallisen yhdistyksen jäseneksi. Tämä yhdistys kuuluu JHL:ään jäsenyhdistyksenä. Sinun ei tarvitse tietää oikeaa yhdistystä. Jäsenpalvelu ohjaa sinut oikeaan yhdistykseen työnantajasi ja työpaikkasi perusteella.