Hoiva-avustajat ovat vihdoin saamassa yhtenäisen koulutuksen

Vakiintunut koulutus parantaa hoiva-avustajien osaamista ja potilasturvallisuutta, JHL muistuttaa.

Hoiva-avustajille on vihdoin tulossa yhtenäinen koulutus. Koulutuksen tulisi jatkossa koostua kahdesta sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon kuuluvasta tutkinnon osasta.  Koulutuksen rakenne perustuu suositukseen, joka tulee voimaan marraskuussa 2020.

Hoiva-avustajia työskentelee esimerkiksi ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä vanhustyössä. Hoiva-avustajilta on tähän mennessä puuttunut vakiintunut koulutus.

– Potilasturvallisuus paranee, kun koulutukselle saadaan selkeät raamit. Samalla hoiva-avustajien osaamista pystytään arvioimaan nykyistä paremmin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine iloitsee.

Hoiva-avustajat auttavat työvoimapulassa

Jatkossa hoiva-avustajat ovat opintojensa ajan niin kutsutun SORA-lainsäädännön piiirissä. SORA-lainsäädäntö antaa mahdollisuuden peruuttaa alalle soveltumattoman opiskelijan opiskeluoikeus. Säädökset koskevat tutkintoja, joissa koulutukseen tai ammatissa toimimiseen sisältyy alaikäisen turvallisuutta, potilas- tai asiakasturvallisuutta tai liikenteen turvallisuutta koskevia vaatimuksia.

Vanhustenhoitoon tarvitaan vuoteen 2030 mennessä jopa 30 000 uutta työntekijää. Hoiva-avustajat auttavat osaltaan ratkomaan alan henkilökuntapulaa.

JHL edustaa myös lähihoitajia

JHL korostaa, että vanhustenhuollossa on tarvetta hyvin monenlaiselle ammattitaidolle. Hoiva-avustajat eivät saa korvata esimerkiksi lähihoitajia tehtävissä, joihin vaaditaan hoitajan pätevyys. Hoiva-avustajalle on kuitenkin oma paikkansa osana moniammatillista tiimiä.

– Jos väärinkäytöksiä havaitaan, niihin on puututtava. JHL edustaa niin lähihoitajia kuin hoiva-avustajiakin. Ammattiliittomme vastustaa jyrkästi palkkojen polkemista, Niemi-Laine toteaa.

Nyt annettu suositus on kuitenkin tärkeä askel oikeaan suuntaan. Seuraavaksi hoiva-avustajakoulutuksen käyneiden tilastointi tulee saada kuntoon. Tähän JHL toivoo pikaisia ratkaisuja.