Hoppa till innehållet
Fackförbundet JHL
  • mittJHL
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
    • Suomi
    • English
  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Aktuellt
    • Kurs- och evenemangskalender
  • Arbete
    • Kollektivavtal
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för välfärdssektorn VÄLKA
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn AKTA
      • Kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen
    • 1001 yrken – Yrkesbranscher
    • Vanliga frågor om arbetslivet
    • Arbetarskydd och arbetshälsa
    • Reformen av AN-tjänsterna
    • Arbetslöshetskassan
  • Medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsavgift
    • Vad är medlemstjänsten mittJHL?
    • Medlemsförmåner
      • Semesterorter
    • JHL utbildar
    • Delta i förbundets verksamhet
    • Unga och studerande
    • Invandrare
    • JHL-shop
  • Föreningar och aktiva
    • Föreningsverksamhet
    • Stadgar, instruktioner, dokumentmallar
    • Hjälpmedel för föreningsverksamheten
    • För förtroendemän
    • För arbetarskyddsfullmäktiga
    • Arbetskonflikter och stridsåtgärder
      • Frågor och svar om övertidsförbud och förbud mot att byta skift
      • Konfliktstermer
    • Föreningarnas egna kurser och JHL:s stöd
  • Om JHL
    • Kontaktuppgifter
      • Kontakta JHL:s medlemsservice
      • Personalens kontaktuppgifter
    • JHL:s materialbank
    • JHL påverkar
      • Påverkan för ett bättre arbetsliv
      • Spetsprojekt
    • Arbetslivsinfotillfällen för läroinrättningar
    • Till löneräknaren
  1. Hem
  2. Blogg
  3. Privata socialservicebranschen i en kollektivavtalsförhandlares ögon – ett perfekt arbetsliv kräver ännu ansträngningar

Privata socialservicebranschen i en kollektivavtalsförhandlares ögon – ett perfekt arbetsliv kräver ännu ansträngningar

24.10.2025

Fackförbundet JHL har varit lyhört för sina medlemmar inom den privata socialservicebranschen. När branschens kollektivavtalsförhandlingar kör igång i november har JHL:s förhandlare en tydlig uppfattning av medlemmarnas behov: förhandlingsmålen är att förbättra bland annat löner, arbetstider, arbetsredskap och fortbildning.

Den privata socialservicebranschens kollektivavtalsförhandlingar kör officiellt igång den 3 november 2025. Avtalsparterna har redan under hösten diskuterat med varandra och format en lägesbild av branschens situation. Det nuvarande avtalet är i kraft till den 31 december 2025, och både arbetstagar- och arbetsgivarsidan eftersträvar att nå ett avtal om de nya anställningsvillkoren före det.

Förhandlingsmålen har förberetts sedan fjolårets höst. Då utredde JHL sina medlemmars tankar om dem med en omfattande enkät. Därmed kunde resultaten tas i bruk i våras, när de flesta av JHL:s avtal gick ut. I samma enkät kartlades även de medlemmars åsikter som arbetar inom den privata socialservicebranschen.

Utöver enkäten har vi denna höst lyssnat till önskemål från fältet på medlemsevenemang och arbetsplatsbesök. Det största och primära önskemålet är nästan alltid att förbättra branschens löner, så att nuvarande arbetstagare skulle vilja stanna inom branschen och man även kunde locka nytt folk.

Arbetsplatsbesök gjorde arbetet inom social- och hälsovården mer konkret för oss förhandlare. Medlemmarna tog gärna emot oss. De berättade både om vad som är svårt i vardagen och om arbetets fina och goda sidor. Vi fick följa våra medlemmars arbete och en stämning som på de flesta platser präglades av arbetsglädje.

Vi fick följa våra medlemmars arbete och en stämning som på de flesta platser präglades av arbetsglädje.

Vi pratade både med de arbetande medlemmarna och med arbetsplatsernas ledning. Branschen har mycket att ge, och gott ledarskap och möjligheter att påverka sitt eget arbete uppskattas på arbetsplatserna.

Var hittar man arbetstagare i framtiden?

Det ekonomiska läget är en utmaning även för de begynnande förhandlingarna. Stämningen på fältet är förväntansfull, men oron över ekonomin och dess inverkan på privatsektorn delas av alla. På arbetsplatsbesöken fick vi själva se de tomma boendeplatser som det skulle finnas intresse för om välfärdsområdena hade råd att placera köande kunder i enheter som motsvarar deras behov.

Behovet av arbetskraft har vänt sig upp och ner. På bara ett par månader har man gått från massiv arbetskraftsbrist till omställningsförhandlingar och uppsägningar när inga kunder kommer.

Alla tror emellertid att denna situation är tillfällig. Vår oro är därför var man ska hitta arbetstagare när situationen normaliseras och kunder igen hänvisas till enheterna som tidigare – när en del av arbetstagarna eventuellt redan bytt bransch. Osäkerheten och inkonsekvensen lockar inte heller nya studerande till branschen.

Löner, ork och arbetsförhållanden svårast

Den privata socialservicebranschens löner släpar efter den offentliga sektorn, och det syns också i JHL:s målsättningar. De högre levnadskostnaderna och slopandet av arbetslöshetsskyddets skyddsdel är mycket verkliga problem för våra mest lågavlönade och deltidsanställda medlemmar.

Annars är svårigheterna på arbetsplatserna mycket vardagliga. Nästan utan undantag lyfte arbetstagarna fram att arbetet blivit mer belastande när den lagstadgade personaldimensioneringen sänktes. Omställningsförhandlingar har lett till uppsägningar inom stödtjänsterna, så att delar av detta arbete nu faller på vårdpersonalen. Arbetstagarna är oroliga för hur de och deras kollegor ska orka och för kvaliteten på vården och servicen kunderna får.

Även arbetsförhållandena inom branschen väckte diskussion. Tillräcklig arbets- och skyddsklädsel togs ofta upp. Arbetstagarna gick tillsammans med oss igenom kriterierna för lämpliga arbetsskor: de måste vara tillräckligt lätta, skydda fotbladet, vara av lämplig prisklass, hållas bra på fötterna och inte vara en halkrisk. Det är underligt att social- och hälsovårdspersonal fortfarande själva måste fundera på frågor som helt klart är arbetsgivarens ansvar, såsom kriterierna för redskap som behövs i arbetet, och skaffa dessa redskap på sin egen bekostnad.  Detta i jämförelse med många mansdominerade industribranscher, där situationen är en helt annan.

Det är underligt att social- och hälsovårdspersonal fortfarande själva måste fundera på frågor som helt klart är arbetsgivarens ansvar.

Utöver löneförhöjningar inleder vi alltså förhandlingarna även med andra mål som baserar sig på fältets behov, från arbetstider, semestrar och ledigheter till arbetsredskap och fortbildning. Försämringarna i arbetslagstiftningen leder också för sin del till att kollektivavtalets texter behöver ändras.

Mot ett bättre arbetsliv

JHL:s medlemmar arbetar inom alla lönegrupper och alla uppgifter inom den privata socialservicebranschens långa servicekedja. Vi kommer att eftersträva omfattande förbättringar för alla våra medlemmar inom branschen på ett jämlikt och rättvist sätt.

Det finns ännu mycket att göra innan arbetslivet är… kanske inte perfekt, men närmare det. Allt kan man inte heller ändra på enbart vid förhandlingsbordet. Att uppnå målen kräver stora ansträngningar, och varje uppnått mål är ett steg åt rätt håll. Alla förbättringar har våra medlemmar inom den privata socialservicebranschen förtjänat, de arbetar alla med uppgifter som är nödvändiga för att samhället ska fungera.

Fastän situationen delvis är utmanande, är vi förhandlare inte nedslagna. Vi lovar att föra fram våra medlemmars röster vid förhandlingsbordet, medvetna om att vi har deras stöd och förhandlingarna blir tuffa.

Med önskan om arbetsglädje,

Siru & Tanja

Läs mer om JHL:s verksamhet inom social- och hälsovårdsbranschen.

Bli medlem!

JHL är Finlands mångsidigaste fackförbund. Våra medlemmar har cirka tusen olika yrkesbeteckningar inom välfärdssektorn eller offentliga tjänster. Vare sig du är social- och hälsovårdsproffs, pedagog, städare, kosthållsarbetare, sekreterare, väktare eller konduktör är vi fackförbundet för dig!

Bli medlem

Siru Heromaa-Karjalainen

Siru Heromaa-Karjalainen är avtalsexpert på JHL. Hon arbetar som en del av den privata social- och hälsovårdsbranschens team på JHL:s intressebevakningslinje, och ansvarar för den privata socialservicebranschens kollektivavtal.

Sin fritid spenderar hon med familjen och med samhällspåverkan bland annat inom lokalpolitiken. På sommaren hittar man oftast Siru i trädgården eller på bärutflykt i skogen.

Visa mer från författaren (1)

Tanja Tuunainen-Vainio

Tanja Tuunainen-Vainio arbetar som avtalsexpert på JHL och förhandlar om den privata socialservicebranschens kollektivavtal. Hon har en lång erfarenhet från social- och hälsovårdsbranschen sedan år 1995. Intressebevakningens värld öppnade sig ursprungligen år 2005 som förtroendeman, och på heltid har hon arbetat med det sedan 2013. Mamma till tre och mormor till två flickor.

Visa mer från författaren (1)

Dela denna sida

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share by E-mail
  • Share on WhatsApp
  • Share on Telegram

Kom med i vårt starka lag

Bli medlem
Fackförbundet JHL

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL
Gatuadress: Sörnäs strandväg 23, 00500 HELSINGFORS
Postadress: PB 101, 00531 HELSINGFORS

Kontaktuppgifter
Regionkontoren

Webbplatsens innehåll

  • Startsida
  • Aktuellt
  • Medlemskap
  • Delta i förbundets verksamhet
  • Föreningar och aktiva
  • Om JHL

Snabblänkar

  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
  • Suomi
  • English

Följ oss

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok

© 2025 Fackförbundet JHL
  • Information om cookies