JHL kouluttaa

JHL:n jäsenille on tarjolla Suomen monipuolisin kattaus työelämäkoulutusta. Kehitä ammatillista osaamistasi, opi uutta edunvalvonnasta tai nappaa kursseja avoimesta AMK:sta!

Jäsenenämme pääset hyödyntämään laadukasta ja monipuolista koulutustarjontaamme. Koulutus- ja tapahtumakalenterista löydät kaikki tulevat kurssit. Järjestämämme koulutus on jäsenillemme pääsääntöisesti maksutonta. Liitto hoitaa matkakulut, kurssimaksut, majoituksen ja ruokailukulut. Kouluttautuminen todella kannattaa!

JHL tukee myös reilusti opintojasi avoimessa ammattikorkeakoulussa.

Aineistopankista löydät taitetun version JHL:n koulutusoppaasta 2024.

JHL:n koulutusoppaan 2024 kansikuva.

Tähtiammattilais-jäsentapahtuma Tampereella, opi uutta ja tapaa kollegoita!

Lokakuussa 2024 ammattiliittosi JHL järjestää Tampereella häikäisevän Tähtiammattilaiset-tapahtuman, joka kokoaa yhteen JHL-alojen tähdet! Luvassa huippupuhujia, kouluttautumista, ykkösluokan esiintyjiä ja hulppea iltagaala, hinta vain 50 euroa / päivä! Tapahtuma on vain JHL:n jäsenille.

Valkoinen teksti "Tähtiammattilaispäivät Tampereella 11.–12.10.2024" punaisella pohjalla, ammattiliitto JHL:n logo yläkulmassa.

Mitä voin opiskella

Tämänhetkisen koulutustarjontamme löydät koulutus- ja tapahtumakalenterista. Tarjonta on vaihtuva, mutta koulutusta järjestämme hyvin monipuolisesti ja moneen makuun.

Suuri osa koulutuksistamme järjestetään omalla JHL-opistollamme Helsingissä osoitteessa Sörnäisten rantatie 23. Kurssineuvonnan puhelinpalvelu 010 7703 510, ma-to kello 9–12.

Koulutuksia järjestetään myös ympäri Suomea.

JHL-opiston sivutoimipisteet sijaitsevat Kuopiossa (Puistokatu 6), Oulussa (Mäkelininkatu 31) ja Tampereella (Kalevantie 2).

Avoimen AMK:n opinnot ovat verkko-opintoja.

Kun selaat koulutuksia koulutus- ja tapahtumakalenterista, löydät jokaisen kurssin kohdalta tiedon siitä, missä ja miten kurssi järjestetään.

Tämänhetkisen koulutustarjontamme löydät koulutus- ja tapahtumakalenterista. Tarjonta on vaihtuva, mutta muun muassa tällaisia koulutuksia järjestämme säännöllisesti:

• uusille jäsenille tarkoitetut, teemoitetut JHL tutuksi -kurssit
  • ammatilliset opintopäivät
  • edunvalvonnan ja yhteistoiminnan johdantokurssit
  • luottamushenkilökoulutus
  • työsuojelukoulutus
  • yhteistoimintakoulutus
  • järjestökoulutus
  • koulutuksia erilaisilla teemoilla, mm. luottamushenkilötaidot, työelämän tietosuoja, viestintä ja julkiset hankinnat

Jokaiselle löytyy varmasti jotain kiinnostavaa!

Koulutukseen ilmoittautuminen

Voit ilmoittautua koulutukseen koulutus- ja tapahtumakalenterin kautta kyseisen kurssin esittelysivulla. Voit ilmoittautua myös omaJHL:ssä.

Palkallisista kursseista on sovittu yhdessä työnantajien kanssa. Kurssit ovat luottamusmies-, työsuojelu- ja yhteistoimintakursseja.

JHL tukee rahallisesti AMK-koulutustasi

Ammattiliittosi JHL maksaa 75 % valikoiduista avoimen ammattikorkeakoulun opinnoistasi. JHL:n jäsenenä voit opiskella verkko-opintojaksoilla erittäin edullisesti. Valitse sopiva vaihtoehto alla olevien opintojaksojen valikoimasta. Tukihakemukseen pääset tästä.

Tuki on henkilökohtainen ja vain JHL:n jäsenille suunnattu. Lue lisää tuen ehdoista.

Huomio! Työttömät ja lomautetut voivat opiskella osan kursseista ilmaiseksi. Muutamat kurssit ovat täysin maksuttomia kaikille. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä JHL:ään sähköpostilla kurssit@jhl.fi

Aiemmin käytössä ollut campusonline.fi-sivusto poistuu valitettavasti käytöstä, ja tukea voi hakea vain alla listatuille kursseille.

Vuoden 2023 tukihakemukset toimitettava tammikuun 2024 loppuun mennessä

Vuoden 2023 tukihakemuksien määräaika päättyi tammikuun 2024 lopussa. Vuonna 2024 aloitettujen opintojen tuki tulee hakea 31.1.2025 mennessä.

Hakemuksen käsittelyaika on yksi kuukausi.

Maksamme 75 % valikoiduista avoimen ammattikorkeakoulun opinnoistasi.

Näin pääset mukaan:

• Valitse haluamasi opintojakso alla olevista ja ilmoittaudu mukaan korkeakoulun sivuilla.
  • Maksa jakso ilmoittautumisen yhteydessä.
  • Ota talteen kuitti kurssimaksusta. Kuitista pitää erottua opintojen nimi, ja maksajana kurssille osallistuva jäsen.
  • Nauti opinnoista ja suorita opintojakso.
  • Hae kurssitukea. Tukea on haettava kurssin aloittamista seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä.

Esim. Jos olet aloittanut avoimen AMK:n opinnot vuoden 2024 aikana, sinun on haettava kurssitukea 31.1.2025 mennessä. Hakemuksen käsittelyaika on yksi kuukausi.

Avoimia AMK-opintoja voi suorittaa helposti etäopintoina. Tarkista toteutustapa sinua kiinnostavan kurssin kohdalta.

Lisäksi suosittelemme näitä ilmaisia kursseja:

Hae kurssitukea (ei koske AMK-koulutusten tukea)

JHL:n jäsenenä pääset nauttimaan edullisista koulutuksista. Liitto maksaa opetuksen ja koulutusmateriaalin, ohjelmaan liittyvät ruokailut, matkakulut liiton koulutuksia koskevan matkustussäännön mukaan sekä majoituksen osallistujille, jotka tulevat kurssipaikkakunnan ulkopuolelta.

Arkipäivinä pidettäviltä järjestökursseilta liitto maksaa verottoman kurssiapurahan ansionmenetystä vastaan. Palkattomuustodistuksessa tulee olla eritelty kurssin ajalta oleva ansionmenetys euromääräisesti.

Vuonna 2024 kurssiapurahan laskennallinen päivähinta on 86,858 euroa/päivä. Kuluvan vuoden kurssiapurahat on haettava 31.12. mennessä.

Kurssiapurahaa voit hakea sähköisellä lomakkeella.

Jäsenten ajankohtaispäivät

Liitto maksaa opetuksen ja materiaalin, ohjelmaan liittyvät ruokailut, matkakulut liiton koulutuksia koskevan matkustussäännön mukaan sekä majoituksen kurssipaikkakunnan ulkopuolelta tulevalle kurssilaiselle. Päiviltä ei makseta päivärahoja eikä ansionmenetyksen korvauksia. Ajankohtaispäivät järjestetään pääsääntöisesti viikonloppuisin.

Ammattialakohtaiset teemakurssit

Liitto maksaa opetuksen, materiaalin, ohjelmaan liittyvät ruokailut sekä majoituksen kurssipaikkakunnan ulkopuolelta tulevalle kurssilaiselle. Liitto ei maksa osallistumismaksua eikä päivärahoja tai ansionmenetystä. Voit hakea liitolta korvauksen matkakuluista liiton matkustussääntöjen mukaan. Samansisältöisille ammatillisille teemakursseille saa liiton tuen kerran vuodessa.

Ammattialakohtaiset teemakurssit ovat rinnastettavissa työnantajan kustantamaan henkilöstökoulutukseen, kun työnantaja osallistuu kustannuksiin maksaen osallistumismaksun ja antaen osallistumisajan työajaksi.

Osallistumismaksut

Osallistumismaksu on 50 euroa kurssipäivältä. Ilman majoitusta osallistumismaksu on 30 euroa kurssipäivältä.

JHL:n opiskelijajäseniä pyydetään ottamaan yhteyttä joko omaan yhdistykseen tai JHL:n valtakunnalliseen opiskelijayhdistykseen, joilta voi kysyä tukea osallistumismaksuun.

Työttömät työnhakijat ovat tervetulleita opintopäiville. Kysy omalta yhdistykseltä tukea osallistumismaksuun. Ole yhteydessä yhdistyksesi toimihenkilöön.

Lisätietoa voit kysyä JHL:n kurssineuvonnasta 010 7703 510 tai kurssit@jhl.fi.

TSL: Työelämän digitaidot jatkuvana oppimisena

Työelämä vaatii yhä laajempaa ja ajantasaisempaa digitaalista osaamista sekä valmiutta jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. TSL:n Työelämän digitaidot jatkuvana oppimisena -hanke tarjoaa kattavan valikoiman maksuttomia digiopintoja yhdeksässä eri moduulissa. Voit suorittaa niitä omaan tahtiin verkko-oppimisalustalla. Ohjaajat seuraavat opintojen edistymistä ja tukevat opiskelijoita opiskelun ohessa.

Moduulit ovat 2,5 opintopisteen laajuisia. Opinnot niissä ovat suomeksi, mutta ohjausta voi saada myös englanniksi ja espanjaksi. Opintojen ohessa on mahdollista suorittaa Tieken digiosaamismerkkejä. Koulutus on avoin kaikille JHL:n jäsenille.

Koski-opintorekisteri

Koski-opintorekisterin avulla voit hyödyntää JHL-opiston kursseja muissa opinnoissa.

Koski-opintorekisterissä olevat JHL:n kurssit

JHL:n jäsenenä voit lyhentää JHL-opiston kurssien avulla muissa oppilaitoksissa suorittamiasi opintoja. Tietyt opiston kurssit on viety valtakunnalliseen opintorekisteriin ja ne voidaan lukea myöhempien opintojesi hyväksi. Samalla opiskeluun liittyvien etuuksien hakeminen helpottuu.

JHL-opisto on vuodesta 2022 lähtien kirjannut kurssejaan valtakunnalliseen Koski-opintorekisteriin.

Seuraavista JHL-opiston kursseista on mahdollisuus saada opintosuoritusmerkintä

Kouluttajakoulutusta aktiiveille, 3 + 3 pv, osa 1/2

Kouluttajakoulutusta aktiiveille, 3 + 3 pv, osa 2/2

Yhdistystoiminnan ABC, 3 pv

Työsuojelun peruskurssi, 5 pv

Työsuojelun jatkokurssi, 5 + 5 pv, osa 1/2

Työsuojelun jatkokurssi, 5 + 5 pv, osa 2/2

Luottamusmiestiedon peruskurssi, kaikki sopimusalat, 3 pv

Luottamusmiestiedon peruskurssi, kunta, 5 pv

Luottamusmiestiedon peruskurssi, kaikki sopimusalat, 3 pv

Luottamusmiestiedon jatkokurssi, kaikki sopimusalat, 3 + 3 pv, osa 1/2

Luottamusmiestiedon jatkokurssi, kaikki sopimusalat, 3 + 3 pv, osa 2/2

Luottamusmiestiedon jatkokurssi, kaikki sopimusalat, 3 + 3 pv, osa 1/2

Voit tarkastella JHL-opiston Koski-kurssien opintosuunnitelmia ePerusteet-palvelusta

Opiskelija

Opintosuoritustietojen tallentaminen Koski-rekisteriin on sinulle vapaaehtoista.

Ilmoittautumisen yhteydessä tai kurssin alussa sinulta kysytään suostumus opintosuorituksesi tallentamiseen Koski-rekisteriin. Suostumus kysytään erikseen jokaisella Koski-kurssilla.

Valmistaudu koulutuksen alussa todistamaan henkilöllisyytesi, jos haluat että opintosuorituksesi tallennetaan Koski-rekisteriin. Henkilöllisyys todistetaan henkilökortilla tai passilla.

Opintojen arviointi

Suorituksesi arviointi tapahtuu hyväksytty/hylätty–kriteereillä. Arviointi voidaan suorittaa vain koulutuksen aikana.

Sinulla on mahdollisuus uusia osaamisen osoittaminen, jos arvosana on hylätty. Jos arviointia ei ole voitu suorittaa puutteellisen kurssisuorituksesi vuoksi, on sinulla mahdollisuus täydentää suoritustasi. Täydentämisen on tapahduttava kahden viikon sisällä sen jälkeen, kun koulutus on päättynyt.

Koulutusassistentti tallentaa opintosuorituksesi Koski-rekisteriin, kun opettaja tai kouluttaja on arvioinut sen. Ainoastaan hyväksytyt suoritukset viedään Koski-tietovarantoon.

Saat kurssitodistuksen

Saat jokaiselta kurssilta todistuksen riippumatta siitä, onko kurssisuorituksesi hyväksytty tai hylätty. Arviointi ei vaikuta kurssipäivärahaan tai muihin liiton maksamiin korvauksiin.

Koski-opiskelijoiden todistuksiin lisätään tieto siitä, että kurssi on suoritettu arvosanalla hyväksytty ja opintosuoritus on tallennettu Koski-tietovarantoon.

Mistä näet opintosuorituksesi

Voit tarkastella Koski-rekisteriin merkittyjä opintosuorituksiasi Oma Opintopolku-verkkopalvelusta. Kirjaudu palveluun omilla pankkitunnuksillasi.

Opintosuoritustiedot eivät ole julkisia. Tietojasi käsittelevät luottamuksellisesti Opetushallitus sekä oppilaitoksen ylläpitäjä.

Palkalliset kurssit

Työnantaja maksaa koulutukseen osallistuvalle palkkaa kurssin ajalta. Liitto maksaa opetuksen ja materiaalin, ohjelmaan liittyvät ruokailut, matkakulut liiton koulutuksia koskevan matkustussäännön mukaan ja mahdollisen matkapäivärahan sekä majoituksen kurssipaikkakunnan ulkopuolelta tuleville kurssilaisille.

Palkalliset kurssit kuuluvat sopimuskoulutukseen. Jokaisella sopimusalalla on omat koulutussopimuksensa joissa määritellään, mitkä kohderyhmät kuuluvat palkallisuuden ja muiden korvausten piiriin.

Tälle sivulle kootaan työnantajan tuen piiriin kuuluvat ay-koulutukset eli palkalliset koulutukset. Koulutukset on listattu sopimusaloittain.

Työnantajan tuen piiriin kuuluville kursseille haetaan koulutuskalenterissa olevien kurssien kautta.

Käytännön kysymyksissä voit aina ottaa yhteyttä liiton kurssineuvontaan 010 7703 510 tai kurssit@jhl.fi.

Työnantajalta perittävät kurssikorvaukset

JHL:n piirissä on useita koulutussopimuksia, jotka eroavat toisistaan määräystensä osalta. Sopimuksesta riippuen työnantaja maksaa palkan kurssilaiselle ja opisto tai kurssin järjestäjä perii työnantajilta sopimuksen mukaiset korvaukset kurssiajalta. Kunkin kurssilaisen kohdalla noudatetaan hänen oman alansa koulutussopimusta palkallisessa kurssissa.

Sopimuskoulutuksen kursseja ovat luottamusmieskurssit (LM), työsuojelukurssit (TS) ja yhteistoimintakurssit (YT). Koulutussopimuksissa on määritelty ne kohderyhmät, jotka kuuluvat palkallisuuden ja muiden korvausten piiriin.

Liiton työnantajalta perimät maksut 2023 ja 2024

Luottamusmieskurssit (LM) ja yhteistoimintakurssit (YT)

Yhteistoiminta- ja luottamusmieskoulutukseen osallistuvista liitto perii työnantajalta joko kurssikorvauksen tai niin kutsutun ruokailukustannusten korvauksen kultakin sellaiselta kurssipäivältä, jolta viranhaltijalle suoritetaan varsinainen palkka tai työntekijälle ansionmenetyksen korvaus.

Vuosi 2024

• AVAINTA 26,21 euroa/päivä (suositus) (ruokakustannusten korvaus)
  • Energia-ala 30,07 euroa/päivä (ateriakorvaus)
  • Kansallisgalleria 27,50 euroa/päivä yksipäiväisiltä ja 55,00 euroa/päivä kaksipäiväiseltä tai pidemmiltä kursseilta (kurssiraha)
  • Kirkon ala (KiT) 30 euroa/päivä (ruokakustannusten korvaus) 1.2.2024 lähtien
  • Kunta- ja hyvinvointialat 32 euroa/päivä (ruokakustannusten korvaus)
  • Palta EPA ja neuvonta-ala 25,00 euroa/päivä yksipäiväisiltä ja 50,00 euroa/päivä kaksipäiväisiltä tai pidemmiltä kursseilta (ateriakorvaus)
  • Raskone 32 euroa/päivä (ruokakustannusten korvaus)
  • VR 22,71 euroa/päivä yksipäiväisiltä ja 45,42 euroa/päivä kaksipäiväisiltä tai pidemmiltä kursseilta. (kurssiraha)
  • Valtiosektori 27,50 euroa/päivä yksipäiväisiltä ja 55,00 euroa/päivä kaksipäiväisiltä tai pidemmiltä kursseilta (kurssiraha)
  • Yliopistot 30 euroa/päivä yksipäiväisiltä ja 60 euroa/päivä kaksipäiväiseltä tai pidemmiltä kursseilta (kurssiraha), etäkoulutus 20 euroa/päivä

Työsuojelukurssit (TS)

Työsuojelukurssilla työnantaja maksaa palkan. Liitto perii lisäksi työnantajalta ruokailukustannusten korvauksen tai kurssimaksuna kurssikustannusten korvaukset kultakin sellaiselta kurssipäivältä, jolta viranhaltijalle suoritetaan varsinainen palkka tai työntekijälle ansiomenetyksen korvaus. JHL maksaa jäsenelle matkakulut ja mahdollisen matkapäivärahan.

Järjestövakuutus on suojanasi kurssilla

Tiesitkö, että ammattiliittosi JHL:n ottama järjestövakuutus suojaa sinua kurssiaikana? Vakuutus sisältää matkustaja-, matkatavara-, matkavastuu- ja matkaoikeusturvavakuutuksen. Jos esimerkiksi sairastut tai joudut tapaturmaan kurssin aikana, JHL:n sinulle ottama vakuutus korvaa hoitokulut. Tutustu tarkemmin järjestövakuutukseen.

Hae JHL-opiston osaamismerkkiä

Osaamismerkit ovat digitaalinen tapa tehdä oma osaaminen näkyväksi. Merkin avulla kerrot osaamisestasi esimerkiksi työhakemuksessa ja ansioluettelossasi. JHL-opiston myöntämät osaamismerkit ovat maksuttomia.

Toimi näin:

1. Luo ensin henkilökohtainen Open Badge Passport -tili.
  2. Muista rekisteröityessäsi antamasi sähköpostiosoite, sillä tarvitset sitä merkkihakemuksessasi.
  3. Kuvaile hakemuksessasi, millä tavoin hallitset hakemasi osaamismerkin myöntämisen edellyttämät perusteet.
  4. Vastaanota merkkisi hyväksymällä se.

Yhteisöjäsenliittojen koulutus

Yhteisöjäsenliittojen ja muiden liittojen jäsenet hakevat JHL:n koulutuksiin omalla sähköisellä lomakkeella.

Oman työnantajan ja liiton kanssa tulee sopia kustannuksista (koulutussopimuksen mukaiset työnantajamaksut ja matkakulut). Lisätietoja saa ottamalla yhteyttä JHL:n kurssineuvontaan yhteydenottolomakkeella, sähköpostilla kurssit@jhl.fi tai puhelimitse 010 7703 510.

Kysyttävää koulutuksista?

Voit kysyä koulutuksesta sähköisellä lomakkeella tai soita kurssineuvonnan numeroon 010 7703 510, ma–to klo 9–12. Katso myös Usein kysytyt kysymykset koulutuksesta.