Taktista peliä kuntapöydässä, vaikka ratkaisu oli jo tarjolla

– Kari Bagge

Eilisissä kunta-alan neuvotteluissa koettiin draamaa ja miekkailu on jatkunut myös sosiaalisen median puolella. Yhteisen edun nimissä olisi tärkeää saada ratkaisu mahdollisimman pian, mutta ei millä ehdoilla tahansa, toteaa JHL:n sopimustoimitsija Kari Bagge.

Työmarkkinakeväästä on tulossa surullinen murhenäytelmä – nyt ei tarvittaisi tragediaa vaan aitoa sopimista.

Toimin JHL:ssä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvottelijana sekä työelämän, erityisesti sosiaali-, terveys- ja varhaiskasvatussektorin asiantuntijana. Koen velvollisuudekseni avata JHL:n jäsenistölle murheelliselta näyttävän työmarkkinakevään kiemuroita omista ajatuksistani käsin jäsenillemme.

Eilen torstaina 19.3. kunta-alan neuvottelut katkesivat. Tätä edelsi jo yksityisen sosiaalipalvelualan jumitilanne. Mikä tekee tilanteesta erikoisen on se, että näiden jumitilanteiden välillä koko yhteiskuntamme on ajautunut täysin poikkeukselliseen tilaan, jota kukaan ei osannut pahimmissa painajaisissakaan ennakoida. Syöksy syvään talousahdinkoon on väistämättä edessä koronaepidemian edetessä. Sosiaali- ja terveysalan moniottelijana koen tärkeänä sen, että nyt ensisijainen tehtävä on pitää yhteiskunnan kannalta kriittiset toiminnot toimintakykyisenä kaikilla keinoilla, mitä käytettävissä on. Tästä syystä neuvottelupöydissä pitää löytyä kohtuullinen ratkaisu nopeasti, jotta kentälle saadaan työrauha tässä äärimmäisessä kriisitilanteessa.

Olen keskustellut neuvottelupöytää lähellä olleiden kanssa kunta-alan neuvottelujen kulusta, joten minulla on niistä aito tieto. Siksi voin kertoa, että JHL ja muut kuntapöydän työntekijäjärjestöt pois lukien Tehy ja SuPer olivat löytämässä avaimia ratkaisuun, jolla olisimme voineet purjehtia tästä kestämättömästä tilanteesta yli työehtosopimuksen osalta tuulta purjeissa ja vieläpä niin, että ratkaisu olisi ollut sanalla sanoen vähintäänkin hyvä. Tämä ei kelvannut Tehylle eikä SuPerille.

Tehyltä sekä SuPerilta pyydettiin pääneuvotteluryhmässä useaan otteeseen heidän esitystään neuvotteluratkaisusta. He eivät suostuneet sitä antamaan. Tämä on mielestäni hyvin erikoista, sillä esitys oli kuitenkin ennen pääneuvotteluryhmää annettu kuntatyönantajalle kirjallisena. Neuvotteluja ei käydä näin. Nyt ei ole aika tuijottaa vain omaa napaa. Täytyy pystyä katsomaan isoa kuvaa ja nähdä myös yhteiskunnan tilanne.

Olemme äärimmäisen surullisia tapahtuneen johdosta. Ilman tällaista moraalitonta neuvottelukulttuuria olisimme parhaassa tapauksessa jo tänään tilanteessa, jossa olisi sovittuina hyvätasoiset palkankorotukset, kiky-työajan poisto, korvaus kiky-työajasta siirtymäajalta sekä niin kutsuttu koronakorvaus. On valitettavaa ja surullista, että tämä kaikki on jäissä sen vuoksi, ettei kaksi ammattiliittoa käy neuvotteluja neuvottelupöydässä, missä niitä kuuluu käydä. Tähän vastuulliseen ratkaisuun olisivat olleet valmiit kaikki muut neuvotteluosapuolet paitsi Tehy ja SuPer.

Työehtosopimusten suurten linjojen kehittämisen aika tulee vielä. Nyt tarvitaan työrauha sote- ja varhaiskasvatussektorille. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen työntekijät ovat avainhenkilöitä koronaepidemian selättämisessä.

JHL on monialaliitto. Kokoamme yhteen työpaikan kaikki työntekijät. Suuri jäsenjoukkomme koostuu sosiaali- ja terveysalan työntekijöistä. Tämä joukko tekee JHL:stä merkittävän sote-alan ammattijärjestön. Julkisessa keskustelussa törmään usein väittämään, jossa epäillään JHL:n vastustavan kuntasektorilla omaa sote-sopimusta. Katkaisen tältä väitteeltä siivet tässä ja nyt. JHL pitää ehdottoman tärkeänä, että sote-henkilöstön työsuhteen ehdoista sovitaan erikseen, kun maakuntauudistus toteutuu ja sote-henkilstö siirtyy maakuntiin. Siihen saakka pärjäämme työehtosopimuksissa nykyrakenteilla! Itse asiassa myös tästä sote-sopimus kokonaisuudesta olisi tällä kierroksella ollut valmiudet sopia.

JHL on vastuullinen ammattijärjestö, joka ajaa jäsentensä etuja selkä suorassa myös neuvottelupöydissä. Meidän arvojemme kärjessä on vastuu. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme. Vastuullisuuteen kannustamme yhteiskuntamme kaikkia toimijoita. On valitettavaa todeta, että kaikilta ammattijärjestöiltä ei samaa vastuunkantoa löydy. Surullista.

Nyt on sopimisen aika, onnellisen lopun – ei murhenäytelmän!

Kommentit

1. Ei näin. Näyttää ulos päin todella huonolta. Koko kuntasektorin liittojen pitää tukea tehyä ja superia. Yhteisrintamassa saadaan aikaan parempia sopimuksia. Ja syyttäminen sooloilusta on kuin kusisi omiin muroihin! Täällä kuntapuolen tuntitessiläisenä odotan ja vaadin ryhdikkyyttä ja peräänantamattomuutta nyt, kun viime kierros meni kutakuinkin huonosti. Jos KT ei halua neuvotella niin ei sitten meidänkään tarvitse.
    Koronakorttia varmaan viuhutellaan, mutta kysymys on nyt pidemmästä ajasta, ammattiliittojen tulevaisuudesta, jäsenien luottamuksesta ja koko sopimusjärjestelmän tulevaisuudesta! Älkää lähtekö KT: n vedätykseen!!!

2. Miksi nämä neuvottelut aina pitää jättää viime metreille?
    Mielestäni hionosti hoidettua työtä neuvottelijoilta!
    Viime ajan lakkoilutkin turhia jos olisi neuvoteltu ajoissa ja vähän katsottu pidemmälle mihin mikäökin ratkaisu johtaa.

Kikyn suurimmat kärsijät joutuvat nyt kohta olemaan ilman sopimusta!

Jätä kommentti