Siirry sisältöön
Ammattiliitto JHL
  • Kirjaudu OmaJHL:ään
  • Yhteystiedot
  • Työttömyyskassa
    • Svenska
    • English
  • Liity jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Etusivu
  • Ajankohtaiset
    • Sopimusneuvottelut
      • Neuvottelutermit
    • Vaikuttaminen
      • Tulevaisuuden työelämä
      • Oikeudenmukainen verotus
      • Tulevaisuuden työelämä
      • Hyvinvointialueet
      • Koulutuspoliittinen edunvalvonta
      • Kansainvälinen JHL
    • Koulutus- ja tapahtumakalenteri
  • Työ
    • Työehtosopimukset
      • Yksityisen sosiaalipalvelualan tes
      • Henkilökohtaisten avustajien Heta-tes
    • Työelämäkysymykset
    • Työsuojelu ja -hyvinvointi
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Jäsenedut
    • Mikä on jäsenpalvelu omaJHL
    • JHL-SHOP
    • Työttömyyskassa
  • Osallistu
    • Koulutus- ja tapahtumakalenteri
    • JHL kouluttaa
    • 1001 ammattia – ammattialat
      • Kasvatus- ja ohjausala
      • Ravitsemis- ja puhtausala
      • Sosiaali- ja terveysala
      • Teknisten-, energian ja liikenteen alat
      • Tietotyö-, hallinto- ja kirjastoala
      • Turvallisuusala
      • JHL-alojen avoimet työpaikat
    • Nuoret ja opiskelijat
    • Maahanmuuttajat
  • Yhdistyksille ja aktiiveille
    • Säännöt, ohjeet, mallit
    • Yhdistystoiminnan tekijät
    • Apuvälineitä yhdistystoimintaan
    • Yhdistysten omat koulutukset ja JHL:n tuki
    • JHL-yhdistysten nettisivut ja somekanavat
    • Työtaistelut
      • Lakot ja muut työtaistelutoimet
      • Usein kysytyt kysymykset lakosta
      • Usein kysytyt kysymykset ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta
      • Työtaistelutermit haltuun
    • Luottamusmiehille
    • Työsuojeluvaltuutetuille
  • Tietoa JHL:stä
    • Yhteystiedot
      • JHL:n edustajisto ja hallitus
      • Henkilöstön yhteystiedot
    • JHL:n aineistopankki
    • Työelämäinfot oppilaitoksille
    • Palkanlaskijoille
    • Töihin JHL:ään
  • Työttömyyskassa
  1. Etusivu
  2. Blogi
  3. Sote
  4. Palvelujen parantamista vai heikentämistä?

Palvelujen parantamista vai heikentämistä?

31.3.2016

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistus vyöryy eteenpäin. Tänä keväänä järjestämis- ja itsehallintoaluelain luonnokset perusteluineen lähetetään lausunnoille lukuisille tahoille. Alueuudistukseen liittyvällä kotisivulla todetaan, että lausuntokierroksen jälkeen maamme hallitus päättää lakeja koskevasta yksityiskohtaisesta kannastaan. On siis jälleen vaikuttamisen aika.

Sote-uudistuksessa on hyvä muistaa, miksi kyseinen uudistus on tarkoitus tehdä. Uudistuksen tavoitteena on kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja ja parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta.

Sote-uudistuksella tavoitellaan kuitenkin myös säästöjä. Tavoiteltava säästösumma on huima, mistä tulisi käydä oma keskustelunsa. Toimenpiteet eivät saa johtaa juustohöyläleikkauksiin, koska säästöjä on mahdollista saada tekemällä asioita mahdollisesti toisin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät ovat kehittäneet palveluja monissa kunnissa. Oman työn kehittämisellä on vaikutusta työhyvinvointiin ja jopa toimintamenoihin niitä hillitsevästi. Nämä asiat pitäisi näkyä sote-uudistuksen linjauksissa. Töiden kehittämistä on siis tehty, mutta valtakunnallisessa keskustelussa sille ei ole annettu painoarvoa.

Maamme hallituksella on vireillä muitakin suuria asioita kuin sote-uudistus. Yksi merkittävä asia on kuntien velvoitteiden karsiminen. Kun summaa tuon karsimisasian sisällön sote-uudistuksen kanssa, huomaa, että uudistuksissa on ristiriitaisuuksia.

Velvoitteiden vähentämiseen liittyvät linjaukset sisältävät mm. seuraavat asiat: vanhuspalvelulakiin liittyvien tiettyjen tehtävien poistaminen kuntien tehtävistä ja kuntien suunnitteluvelvoitteiden keventäminen. Nämä muutokset heikentävät mahdollisuuksia tehdä töitä laadukkaasti. Esimerkiksi tilanteessa, jossa vanhuspalvelulakia muutettaisiin suunnitellusti, kunta voisi tehdä muutoksia ikäihmisten asumiseen kilpailutuksien myötä. Hoitava taho siis muuttuisi nykyistä herkemmin, koska laissa ei olisi enää kohtaa, jonka mukaan pitkäaikaisen hoitojärjestelyn muuttamiseen pitää olla erityisen painava ja perusteltu syy. Se tuo epävarmuutta työelämään ja ikäihmisten arkeen.

Myös kuntien vastuulla olevien suunnitelmien tekemistä halutaan karsia. Liipasimella ovat mm. lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelma ja suunnitelma ikääntyvän väestön sosiaali- ja terveyspalveluista. Tätäkään ei ole mietitty loppuun asti, koska suunnitelmat ovat tärkeitä linjaustyökaluja arkisessa työssä.

Onko maamme hallitus siis hankaloittamassa palvelujen toteuttamista samalla, kun se tavoittelee palvelujen saatavuuden ja laadun parantumista?

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Isku heikko-osaisiin kostautuu tulevaisuudessa 3.6.2015
  • Että saisi asua kotona elämänsä loppuun asti 18.2.2015
  • Lehmänkauppoja sotesta – vieläkö on uusia käänteitä tulossa? 27.10.2017
  • Lapsiperheiden toimeentuloa ei saa kiristää 11.7.2016

Johanna Värmälä

Johanna Värmälä työskentelee erityisasiantuntijana JHL:ssä. Hänen vastuullaan ovat muun muassa tukipalveluasiat. Vapaa-ajallaan Johanna vaikuttaa kuntapolitiikassa ja harrastaa liikuntaa.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JohannaVarmala

Näytä lisää kirjoittajalta (11)

Jaa tämä sivu

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
  • Jaa sähköpostilla
  • Jaa WhatsAppilla
  • Jaa Telegramilla

Liity vahvaan joukkoon

Liity jäseneksi
Ammattiliitto JHL

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
Käyntiosoite: Sörnäisten Rantatie 23, 00500 Helsinki
Postiosoite: PL 101, 00531 Helsinki

Yhteystiedot
Aluetoimistot

Sivuston sisältö

  • Etusivu
  • Ajankohtaiset
  • Työ
  • Jäsenyys
  • Osallistu
  • Yhdistyksille ja aktiiveille
  • Tietoa JHL:stä

Pikalinkit

  • Työttömyyskassa
  • Liity jäseneksi
  • Svenska
  • English

Seuraa meitä

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn

© 2023 Ammattiliitto JHL
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste