Jäsenyys

Paljonko jäsenmaksu on? Missä hoidan jäsenyyteen liittyviä asioitani? Miten elämänmuutokseni vaikuttaa jäsenyyteeni? Tältä sivulta löydät hyödyllistä tietoa ammattiliitto JHL:n jäsenyyden perusasioista.

JHL eli Julkisten ja hyvinvointialojen liitto on Suomen monipuolisin ja hyvinvointialojen edullisin ammattiliitto. Ammattiliittona pidämme huolta työehdoistasi ja olemme tukenasi työpaikalla. Jäsenemme työskentelevät noin tuhannessa eri ammatissa kuudella eri ammattialalla. Kutsumme kaikkia JHL:läisiä tähtiammattilaisiksi, koska sellaisiahan te olette.

Ammattiliitto JHL on paras ja edullisin hyvinvointialojen liitto.

JHL:n jäsenmaksu

Jäsenmaksumme on hyvinvointialojen edullisin, vain 1 % veronalaisista bruttotuloista. Päätoimisille opiskelijoille jäsenmaksu on ilmainen.

Lue lisää ammattiliitto JHL:n jäsenmaksusta ja katso, kuinka edulliseksi jäsenyytesi sinulle tulisi.

Hinnalla saat muun muassa tukea työelämän ongelmatilanteisiin, erittäin monipuoliset jäsenedut ja työttömyyskassan jäsenyyden.

Jäsenpalvelu OmaJHL

OmaJHL on sähköinen jäsenpalvelumme, jossa pystyt helposti hoitamaan liiton jäsenyyteen liittyviä asioita. Tutustu omaJHL-palveluun tällä sivulla, klik klik!

Jäsenkortti

Jäsenkortti kertoo, että olet jäsenemme. Vilauta korttia kohdatessasi tilanteen, jossa sinun tulee todistaa jäsenyytemme (esim. jäsenetuja hyödyntäessäsi).

Nykyinen jäsenkortti on voimassa vuosina 2022–2024. Alle 70-vuotiailla jäsenkortti on samalla myös vakuutuskortti, joka kattaa tapaturma- ja matkustajavakuutuksen. JHL on vakuuttanut jäsenensä Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvassa. Jäsenyyden ja jäsenmaksutietojen pitää olla ajan tasalla, jotta kortti on voimassa.

Uusille jäsenille jäsenkortti postitetaan, kun jäsenyys on kirjattu jäsenrekisteriin. Kortin mukana lähetetään myös jäsenetuesite ja tietoa jäsenyydestä.

Tilaa uusi kortti joko omaJHL:ssä tai ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun. Tilaamasi kortti lähtee kortin toimittajalta sinulle noin kahdessa viikossa. Uutta jäsenkorttia ei lähetetä jäsenen yhdistyksen vaihtuessa eikä nimen muuttuessa.

Haluaisitko fyysisen jäsenkortin tilalle/lisäksi mobiilijäsenkortin, jonka avulla jäsenedut kulkevat aina mukanasi? Mobiilikortin voit tilata omaJHL:n kautta. Saat puhelimeesi tekstiviestin, joka sisältää linkin kortin lataamiseen. Sen jälkeen toimi näin:

1. Klikkaa saamassasi viestissä olevaa aktivointilinkkiä. Linkki lataa MagMa Lompakko -nimisen sovelluksen, jossa JHL:n mobiilijäsenkortti on. MagMa Lompakko on PWA-mobiilisovellus, verkkosivu jota voi käyttää kuin sovellusta. Sitä ei ladata sovelluskaupasta vaan tekstiviestissä olevan linkin kautta.
  2. Ensimmäisellä kerralla avatessasi MagMa Lompakon sinun tulee rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Luo itsellesi tunnus ja salasana.

Jäsenkorttimme latautuu automaattisesti, kun olet rekisteröitynyt MagMa Lompakko -sovellukseen. Myös Vakuutusyhtiö Turvan matkustajavakuutuskortti näkyy sovelluksessa. Vakuutusyhtiön kortin näet klikkaamalla jäsenkortin kuvaa.

JHL:n mobiilijäsenkortti MagMa Lompakossa.

MagMa Lompakkoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia löydät korttitoimittaja CardPlus Oy:n sivuilta.

JHL-yhdistys, jäsenten kotipaikka

Jokainen ammattiliitto JHL:n jäsen kuuluu automaattisesti myös JHL:n jäsenyhdistykseen, joka määrittyy asuinpaikan, oman ammattialan ja työpaikan perusteella. Yhdistys on jäsenen kotipaikka. Yhdistys toimii jäsentensä työolosuhteiden parantamiseksi ja tarjoaa myös virkistystoimintaa.

Jos et tiedä mihin yhdistykseen kuulut, löydät tiedon omaJHL:stä.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan oman yhdistyksesi toimintaan! Yhdistysten kokoukset ja tapahtumat löydät koulutus- ja tapahtumakalenterista, tule mukaan seuraavalla kerralla.

Tutustu lisää yhdistysten toimintaan ja lähde mukaan aktiiviksi!

Muutokset elämässä

Monet muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat jäsenyyteen, jäsenmaksun maksamiseen ja jopa jäsenmaksun suuruuteen. Huolehdithan, että tietosi ovat ajan tasalla. Muutoksista voit ilmoittaa jäsenpalveluumme.

Posti toimittaa automaattisesti niiden jäsenten muuttuneet nimi- ja osoitetiedot JHL:lle, jotka eivät ole kieltäneet osoitetietojen luovuttamista. Osoitetiedot päivittyvät automaattisesti vain Manner-Suomen osalta. Ilmoita uusi osoitteesi JHL:n jäsenpalveluun, jos olet kieltänyt osoitetietojesi luovuttamisen eteenpäin.

Yhteystietosi voit päivittää omaJHL:ssä tai ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun. JHL ei lähetä uutta jäsenkorttia, jos nimesi muuttuu.

Vaihtuuko työmaa koulunpenkkiin? Onnea opiskelupaikasta! Päätoimisena opiskelijana sinut on vapautettu liiton jäsenmaksusta, jos sinulla ei ole ansiotuloja eikä oikeutta työttömyyskassan maksamaan etuuteen. Ilmoita oikeudestasi jäsenmaksuvapautukseen omaJHL:ssä tai ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun.

Jos olet töissä opiskelun ohella, sinun tulee maksaa palkkatuloistasi liiton ja työttömyyskassan jäsenmaksu.

Jos olet liittynyt suoraan opiskelijajäseneksi, olet vapautettu ammattiliiton jäsenmaksun maksamisesta ilmoittamasi opiskelun ajaksi. Ammattiliiton jäsenyys jatkuu automaattisesti ilmoittamasi valmistumispäivän jälkeen. Muistathan liittyä myös työttömyyskassaan, kun alat tekemään töitä opintojen aikana tai niiden jälkeen!

Katso myös: nuoret ja opiskelijat

Tarkista kuuluuko sinun maksaa minimijäsenmaksua, vai oletko oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen. Sinun tulee maksaa jäsenmaksu, jos olet palkattoman vapaan aikana töissä toisella työnantajalla.

Kun aloitat uudessa työpaikassa, huolehdi että jäsenmaksut pysyvät ajan tasalla. Jäsenmaksun voit maksaa joko valtuuttamalla työnantajasi perimään sen suoraan palkastasi tai maksamalla sen itse.

Ilmoita työpaikan vaihdosta jäsenpalveluun, samalla voit tilata esitäytetyn jäsenmaksujen perintäsopimuksen. Voit myös tulostaa perintäsopimuksen.

Samalla voit tarvittaessa vaihtaa yhdistystä, koska paikallinen edunvalvonta tapahtuu yhdistyksen kautta. Yhdistys määräytyy työnantajan, työpaikallasi noudatettavan työ- tai virkaehtosopimuksen, sekä maantieteellisen sijainnin perusteella.

Jos maksat jäsenmaksusi itse, voit päivittää työsuhdetietosi joko omaJHL:ssä tai samalla kun tilaat jäsenmaksuviitteet jäsenpalvelusta.

Olet oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen, jos olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon ja saat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa, eikä sinulla ole ansiotuloja. Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi paikallisessa työ- ja elinkeinotoimistossa viimeistään ensimmäisenä työttömyys- tai lomautuspäivänä. Lähetä päivärahahakemuksesi täytettynä ja allekirjoitettuna liitteineen Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassaan. Helpoiten teet sen sähköisesti työttömyyskassan eWertti Nettikassan kautta.

Ilmoita jäsenmaksuvapautuksesta omaJHL:ssä tai ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun. Maksuvapautuksesta ilmoitetaan takautuvasti kolmen kuukauden jaksoissa. Esimerkki: jos työttömyytesi alkaa ensimmäinen päivä tammikuuta ja jatkuu maaliskuun loppuun saakka, ilmoita tammi-maaliskuun jäsenmaksuvapautuksesta heti huhtikuun alussa.

Vuorotteluvapaan aikana maksat jäsenmaksua. Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassa perii automaattisesti jäsenmaksun maksamastaan vuorottelukorvauksesta. Jos KELA maksaa vuorottelukorvauksesi, sinun tulee maksaa minimijäsenmaksua. Tilaa jäsenpalvelusta jäsenmaksuviitteet minimijäsenmaksua varten. Lisätietoja vuorotteluvapaasta ja vuorottelukorvauksesta löydät työttömyyskassan sivuilta.

Ilmoita eläkkeelle jäämisestä ammattiliiton jäsenpalveluun, sillä JHL ei saa tietoa mistään muualta. Kerro samalla haluatko säilyttää sekä liiton että työttömyyskassan jäsenyyden. Et voi enää hyödyntää työttömyyskassan palveluita, jos sinulle on myönnetty pysyvä täysimääräinen eläke. Tällöin suosittelemme eroamista työttömyyskassasta.

Alle 70-vuotiaan eläkeläisjäsenen jäsenmaksu on 8,00 euroa täydeltä kalenterikuukaudelta eli 96 euroa vuodessa. Jäsenmaksu maksetaan 4 kertaa vuodessa 24 euron suuruisena eränä. Maksamalla alle 70-vuotiaan eläkeläisen jäsenmaksun, säilytät kaikki liiton jäsenedut myös eläkkeelle jäätyäsi.

70 vuotta täyttäneiden jäsenten jäsenmaksu on 5,00 euroa täydeltä kalenterikuukaudelta, eli 60 euroa vuodessa. Maksamalla 70 vuotta täyttäneen eläkeläisen jäsenmaksun, säilytät kaikki muut liiton jäsenedut, paitsi matkustajavakuutuksen ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen pysyvän haitan varalle.

Jäsenmaksuviitteet jäsenmaksun maksamista varten voit tilata jäsenpalvelusta.

Osa-aikaeläkkeestä ei makseta jäsenmaksua. Jäsenmaksu maksetaan vain osa-aikatyöstä saadusta ansiotulosta. Ota yhteys jäsenpalveluun, jos olet osa-aikaeläkkeellä ilman, että olet palkkatöissä.

Omaishoitajana maksat minimijäsenmaksua, joka on 8 €/kk. Jäsenmaksu maksetaan neljännesvuosittain, eli 24 € kerralla. Tilaa jäsenmaksuviitteet minimijäsenmaksun maksamista varten jäsenpalvelusta. Maksat jäsenmaksua vain ansiotuloista, jos olet omaishoidon ohella töissä.

Lähtiessäsi ulkomaille ilman että sinulla on opiskelu- tai työpaikkaa, maksat minimijäsenmaksua. Minimijäsenmaksu on 8 €/kk. Tarkista ennen lähtöäsi työttömyysturvasi voimassaolo työttömyyskassasta. Ilmoitathan ulkomailla oleskelustasi jäsenpalveluun.

Ilmoita yritystoiminnan aloittamisesta jäsenpalveluun. JHL:n jäsen voi olla ammattiliiton toimialoilla työskentelevä itsenäinen yrittäjä, joka harjoittaa ammattiaan pää- tai sivutoimisesti yksin ilman alaisia. Yrittäjän jäsenmaksu on 20 euroa kuukaudessa.

Tarkista työttömyysturvasi voimassaolo työttömyyskassasta. Yrittäjä ei voi olla palkansaajajärjestön työttömyyskassan jäsenenä kuin tietyn jälkisuoja-ajan. Yrittäjien työttömyyskassa on Yrittäjäkassa.

Ilmoita erosta jäsenpalveluun. Eroilmoitus on tehtävä kirjallisena. Kerro, haluatko erota sekä ammattiliitosta että työttömyyskassasta vai ainoastaan jommasta kummasta. Eropäivä on jäsenen ennakkoon ilmoittama ajankohta tai sähköisen ilmoituksen lähetyspäivä. Takautuvasti ei voi erota. Toimita jäsenmaksujen perinnän peruutuslomake työnantajasi palkanlaskentaan, mikäli jatkat eron jälkeen samalla työnantajalla.

Tarkista uudelta ammattiliitoltasi, voitko valtuuttaa heidät tekemään eroilmoituksen puolestasi vai täytyykö sinun tehdä se itse. Jäsenen vastuulla on huolehtia, että jäsenyys on kunnossa eropäivään saakka.

Kysyttävää jäsenyyteen liittyen?

Olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä jäsenpalveluumme, mikäli kysymyksiä herää jäsenyyteen liittyen. Olemme täällä sinua varten!