Sähköisissä palveluissamme on käyttökatko 15.10. klo 15–21. OmaJHL, omaYhdistys, koulutuksiin ilmoittautuminen ja jäseneksi liittyminen ovat pois käytöstä. Pahoittelemme aiheutuvaa haittaa!
Ministeriö tahtoo helpottaa venäläiskaluston käyttöä Suomen raiteilla: Vaarantaa turvallisuuden, JHL-raideammattilaiset korostaa
Liikenne- ja viestintäministeriö ajaa lakimuutosta, jonka avulla venäläistä rautatiekalustoa voisi käyttää myös Suomen sisäisiin raakapuukuljetuksiin. Kaluston käyttö sitoo Suomea Venäjään ja tuo riskejä vaunujen vaihtotöihin, JHL:n raideammattilaiset muistuttaa. Lisäksi kaluston jarrut eivät täytä EU-standardeja, eikä huoltohistoriasta saa luotettavaa tietoa.
Suomessa on valmisteilla lakimuutos, joka pahimmillaan vaarantaa rautatietyöntekijöiden terveyttä ja rapauttaa Suomen raideverkostoa. Kyseessä on liikenne- ja viestintäministeriön ajama lakimuutos, joka sallisi venäläisen junakaluston käytön Suomen sisäisissä puukuljetuksissa. Nykyisten määräysten mukaan kalustoa saa käyttää kansainvälisessä liikenteessä.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi (nykyään Traficom) totesi jo vuonna 2016, että venäläiskalustossa on isoja puutteita.
– Jarrujärjestelmä ja jarrutuskyky eivät täytä EU-standardeja. Venäläisellä kalustolla joudutaan kuljettamaan alhaisemmalla nopeudella. Turvalliset ylikulku- ja kulma-astimet puuttuvat vaunuista lähes kokonaan. Tämä aiheuttaa isoja riskejä vaihtotyöntekijöille ja hidastaa merkittävästi vaunujen vaihtotöitä, raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt muistuttaa.
Muutos sitoo Suomea venäläisvaunuihin
Vaunujen kunnosta ei myöskään saa varmaa tietoa, koska niiden huoltohistoriaa ei pysty selvittämään. Lisäksi venäläisten vaunujen käyttö kuluttaa Suomen rautateitä. Vaunuissa on erilainen akselileveys ja eri pyöräprofiili kuin suomalaisessa kalustossa.
Lakimuutos sitoo jatkossa suomalaisia, sillä vaunujen varaosia jouduttaisiin ostamaan Venäjältä. Vaikka lainmuutos on tarkoitus tehdä määräaikaiseksi, on riski että muutos jäisi pysyväksi. JHL:n raideammattilaiset pitää koko lakimuutosta hyvin kyseenalaisena, Järnstedt alleviivaa.
– Energian osalta pyritään omavaraisuuteen ja irti Venäjän energian tuonnista, mutta raakapuukuljetuksien osalta halutaan lain muutoksella sitoa kuljetuksia Venäläisen vaunukaluston varaan. Ensisijaisesti tulisi selvittää, miten raakapuuliikenne voidaan järjestää kotimaisella vaunukalustolla.
JHL:n raideammattilaiset on jättänyt lausunnon asiaa koskevasta lakiluonnoksesta. Laki on menossa eduskunnan käsittelyyn huhtikuussa 2022.