Ammattiliitot JHL ja PAM: Siivousta ei pidä kilpailuttaa työntekijän kustannuksella 

Toimitilahuoltaja pesee suihkutilaa.

Hinnan painottaminen kilpailutuksessa on johtanut siihen, että työntekijöiden kokema kiire siivoustyössä on kasvanut. Siivoustyön laadun ja yrityksen sosiaalisen vastuun huomiotta jättäminen aiheuttaa epäreilua kilpailua yritysten välillä, liitot huomauttavat Kansainvälisenä oikeutta siivoojille -päivänä. 

Julkisten ja yksityisten palveluiden siivous kilpailutetaan yhä tiheämmällä tahdilla. Voittajiksi kilpailutuksissa selviää usein yritys, joka tarjoaa työn halvimmalla. Tavoiteltu tehokkuus jää helposti vain paperille, kun työntekijät joutuvat työskentelemään epärealistisella aikataululla. Halpa hinta tarkoittaa heikompaa laatua ja ylikuormitettuja työntekijöitä. 

– Hinnan painottaminen johtaa työntekijöiden työmäärän kasvuun, huonompiin työolosuhteisiin ja heikkenevään jaksamiseen, mikä näkyy esimerkiksi sairauspoissaoloina, toteaa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen

Toistuvat kilpailutukset myös lisäävät huomattavasti työntekijöiden epävarmuutta ja vähentävät alan houkuttelevuutta. Oman työsuhteen jatkumisesta ei ole varmuutta tiheiden kilpailutusten paineessa. 

– Työntekijälle on vaarana työsuhteen päättyminen. Vaikka työt jatkuisivat uudella työnantajalla, koituu työntekijälle paljon päänvaivaa. Esimerkiksi yksityisellä sektorilla osa-aikaisten työtunnit saattavat laskea ja lomien sekä vuosivapaiden kerryttäminen alkaa alusta, Rönni-Sällinen lisää. 

– Siivousalan kilpailutuksen tulee tapahtua oikeudenmukaisesti ja läpinäkyvästi. Erityisesti julkisissa tiloissa kilpailutuksen vaikutukset voivat olla merkittäviä. Kunnat ja hyvinvointialueet vastaavat huoltovarmuuden toteutumisesta palveluissa, eikä kilpailutuksessa välttämättä huomioida huoltovarmuutta tai turvallisuutta. Siksi julkisomisteisia in house -yhtiöitä ei tulisi yksityistää, JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström sanoo. 

Siivous on vaativaa työtä – ei vain halpuutettava kuluerä 

Tämän päivän ammattisiivous on vaativaa työtä, jota kehitetään ja valvotaan jatkuvasti erilaisten laatustandardien avulla. Kun työ mitoitetaan minimiin, pienetkin poikkeamat lamauttavat palvelun.  

Alalla tarvitaan vastuullisempaa kilpailutusta, joka ottaa huomioon myös työntekijän aseman, työehdot ja pitkäjänteisen palvelun laadun. Jos laatua ja sosiaalista vastuuta ei oteta huomioon kilpailutuksessa, yritysten välinen kilpailu muuttuu epäreiluksi. Työvoiman osuus siivouspalvelun kokonaiskustannuksista on noin 85 prosenttia. 

– Laadun korostaminen parantaa reilusti ja vastuullisesti toimivien yritysten asemaa, joille esimerkiksi työehtosopimusten noudattaminen ja ympäristöasiat ovat tärkeitä, Rönni-Sällinen toteaa. 

Kilpailutukseen on tarjolla opastusta 

Siivouspalvelujen kilpailutukseen on tarjolla tukea ja opastusta. PAM ja JHL ovat osallistuneet vuonna 2021 julkaistun siivouspalveluiden ostajan oppaan laatimiseen. Opas on tarkoitettu sekä yksityisen että julkisen sektorin kilpailutusten tueksi ja se on vapaasti luettavissa. 

Mikäli alihinnoittelulla voitettu tarjous näkyy työntekijälle epärealistisina tavoitteina tai jopa työehtosopimuksen rikkomuksina, on näistä tärkeää ilmoittaa omaan ammattiliittoon. Liiton jäsenyys on tärkeää väärinkäytösten ehkäisemiseksi, sillä riita-asiat ovat työntekijälle riskialttiita ilman ammattiliiton tukea ja turvaa. 

– Meidän tulee varmistaa, että kilpailutuksessa otetaan huomioon työntekijöiden hyvinvointi, työolosuhteet ja palkkaus. On aika nostaa esiin puhtausalan ääni ja varmistaa, että heidän oikeuksiaan ei sivuuteta, Ekström lisää. 

Puhtausalan ammattilaiset pitävät huolen kaikkien suomalaisten ympäristöstä niin työpaikoilla kuin julkisissa tiloissa, joten työntekijöiden oikeuksia pitää puolustaa. 

Oikeutta siivoojille -päivää vietetään kansainvälisesti 15.6.2025. Oikeutta siivoojille (engl. Justice for Janitors) on Yhdysvalloista vuonna 1985 liikkeelle lähtenyt liike, jonka tavoitteena on siivousalalla työskentelevien työehtojen ja -olojen parantaminen. 

Lisätietoja:

Håkan Ekström puh. 040 828 2865, Annika Rönni-Sällinen puh. 050 300 2398.