Sähköisissä palveluissamme on käyttökatko 15.10. klo 15–21. OmaJHL, omaYhdistys, koulutuksiin ilmoittautuminen ja jäseneksi liittyminen ovat pois käytöstä. Pahoittelemme aiheutuvaa haittaa!
Selvitys: Hyödylliset tietojärjestelmät vievät liikaa lähihoitajan työaikaa
Lähihoitajat suhtautuvat myönteisesti tietojärjestelmien käyttöön, mutta sanovat niiden vievän liikaa työaikaa. Ammattiliitto JHL:n jäsenet osallistuivat asiaa selvittäneeseen kyselyyn.
Lähihoitajat arvioivat käyttämänsä asiakas- ja potilastietojärjestelmät pääasiassa työtään tukeviksi. Noin puolet (50‒64 %) lähihoitajista raportoi tietojärjestelmien auttavan heitä turvaamaan hoidon jatkuvuuden.
Tämä selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n sekä Itä-Suomen yliopiston toteuttamasta tietojärjestelmäkyselystä, jonka tekoon Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL osallistui.
JHL:n erityisasiantuntija Miranna Seppälä kiittää lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita jäseniä ja korostaa selvitysten tärkeyttä.
– Jotta työntekijöiden jaksamista ja työhyvinvointia voidaan lisätä, on merkityksellistä tietää mihin aika töissä kuluu ja miten työntekijät kokevat tietojärjestelmät. Työntekijät tulee ottaa alusta asti mukaan uusien tietojärjestelmien ja teknologioiden suunnitteluun sekä kouluttaa kunnolla niiden käyttöön. Muuten kaikki mahdollinen hyöty tietojärjestelmistä jää helposti saavuttamatta.
Keskeisenä ongelmana lähihoitajat näkevät, että tietojärjestelmien käyttö vie liian ison osan työajasta asiakkaiden kanssa. Noin puolet sosiaalihuollon (51–61 %), julkisten sairaaloiden (61–72 %), terveydenhuollon avopalvelujen (61–72 %) ja yksityisten palveluntuottajien (47–73 %) lähihoitajista arvioi, että sama asia pitää kirjata tietojärjestelmässä moneen eri paikkaan.
– Hoidon jatkuvuus on tärkeä osatekijä laadukkaan hoitotyön toteuttamisessa, työskentelipä lähihoitaja sairaalassa, terveydenhuollon avopalveluissa tai sosiaalihuollossa, tutkimuspäällikkö Tuulikki Vehko toteaa.
Tietojärjestelmät tukevat lähihoitajien arvion mukaan tiedonvaihtoa omassa organisaatiossa, mutta tiedonvaihdossa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden välillä on ongelmia.
– Puutteet organisaatioiden välisessä tiedonvaihdossa ja kokemus siitä, että yhteenvetonäkymien tulisi tukea työtä nykyistä enemmän, vahvistavat sairaanhoitajille suunnattujen kyselytutkimusten tuloksia, Itä-Suomen yliopiston professori Kaija Saranto kertoo.
Tietojärjestelmäkysely lähihoitajille toteutettiin yhteistyössä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n sekä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kanssa keväällä 2022. Kyselyyn vastasi 3 866 lähihoitajaa. Vastauksia saatiin kaikilta hyvinvointialueilta.
Tutkimuksesta lisää tietoa THL:n sivuilla.
Lisätietoja:
Miranna Seppälä, JHL, 050 444 9767
Tuulikki Vehko, THL, 029 29 524 7321
Kaija Saranto, Itä-Suomen yliopisto, 050 565 0040