Yhdistykset

JHL:ssä jäsenet kuuluvat yhdistyksiin ja yhdistykset ovat JHL:n jäseniä.

Yhdistyksiä on lähes 600 eri puolella Suomea. Yhdistys voi olla työnantaja-, sopimusala- tai aluekohtainen ja sen toiminta-alue voi olla paikallinen, alueellinen tai valtakunnallinen.

Yhdistyksessä voit osallistua erilaisiin tapahtumiin ja vaikuttaa liiton toimintaan.

JHL:n yhdistykset toimivat edistääkseen jäsentensä edunvalvontaa ja ammatillista yhteistoimintaa työpaikalla.  Ne eivät kuitenkaan unohda jäsenille tarjottua koulutusta ja virkistystoimintaa.

Voit tarkistaa oman yhdistyksesi  Jäsenpalvelu 24h:sta.  Yhdistykset ilmoittavat tapahtumistaan ja kokouksistaan  JHL:n tapahtumakalenterissa, omilla nettisivuillaan, Motiivi-lehdessä tai jäsenkirjeissä. JHL:n yhdistyksistä lähes 300:lla on omat kotisivut.

JHL:n yhdistysluettelo. Luettelossa yhdistykset aluetoimistoittain sekä yhdistysten puheenjohtajien yhteystiedot. Luettelo päivitetään neljästi vuodessa (elo-, marras-, helmi- ja toukokuussa).

Järjestötoiminta

Järjestöllinen toiminta tapahtuu yhdistyksissä ja työpaikoilla, siellä missä jäsenet ovat. Tavoitteena on jäsenten yhteenkuuluvuuden vahvistaminen ja edunvalvonnan tukeminen. Järjestötyötä tekevät yhdistysten toimihenkilöt ja luottamusmiehet, yhteistä näille toimijoille on halu vaikuttaa asioihin ja toimia yhdessä hyvien asioiden puolesta.

Järjestötoimintaan voivat osallistua kaikki JHL:n jäsenet ja osallistumistapoja on useita. Osallistumalla yhdistysten kokouksiin voi vaikuttaa yhdistyksen toimintaan ja sen toimintaa koskeviin päätöksiin. Järjestötoiminta on kuitenkin paljon muutakin kuin kokoustamista, se on yhdessä tekemistä ja toimimista.

Yhdistyksissä on tarjolla monenlaisia tehtäviä puheenjohtajan ja sihteerin lisäksi. Aiempaa kokemusta järjestötoiminnasta ei tarvitse olla, JHL -opistolla koulutetaan tehtäviin. Lisäksi yhdistysten aktiivit ja aluetoimistojen henkilökunta auttaa tarvittaessa.

Yhdistyksen toimintaa johtaa hallitus, joka valitaan parittomina vuosina yhdistyksen syyskokouksessa.

Tule mukaan

Lähde mukaan oman yhdistyksesi toimintaan, sillä yhdistyksesi kautta voit olla mukana päättämässä, millaista toimintaa yhdistys järjestää, tekemässä aloitteita esimerkiksi alan työehtosopimusten parantamiseksi, osallistua koulutukseen, työpaikkatoimintaan ja vapaa-ajan tapahtumiin.