Nepsy-lapsen tukeminen, 2 pv

Kurssin tavoitteena on antaa konkreettisia menetelmiä ja vinkkejä, miten tukea neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavia lapsia ja nuoria, eli nepsy-lapsia arjessa ja oppimisessa. Kurssin tarkoituksena on myös tiedon kautta lisätä ymmärrystä neuropsykiatrisista häiriöistä ja käytöksestä häiriön taustalla.

ti 4.11.2025
10:00 – 10:45 Päivän aloitus, käytännön asiat, esittelyt ja tutustumista Miten neuropsykiatriset haasteet näkyvät arjessani? Kohdehenkilön nimeäminen koulutuksen teemoja ajatellen. Odotukset ja toiveet kurssisisältöjen ja -tavoitteiden suhteen.
Koulutuspoliittinen asiantuntija Hanna Takolander, JHL ja Aslak Rantakokko
10:45 – 11:30 Tie diagnoosiin, peruskuntoutus & oheissairastavuus
Aslak Rantakokko
11:30 – 12:15 Lounas
12:15 – 13:45 Yleisimmät haasteet neurokirjon ihmisten elämässä. Esimerkkejä toiminnanohjauksen haasteista, strukturoinnin tarpeista ja toteutustavoista, aistikokemusten erilaisuudesta, vuorovaikutuksen erityispiirteistä sekä siirtymiin ja nivellyksiin liittyvistä ongelmista.
Aslak Rantakokko, Kouluttaja, kasvattaja, kokemusasiantuntija, nepsy-asiantuntija, sosionomi AMK
13:45 – 14:15 Kahvi
14:15 – 15:45 Haastava käytös – syitä ja muutoksen mahdollisuuksia. Miten pääsisimme yksilöä ja hänen ympäristöään vahingoittavasta käytöksestä muutokseen ja onnistumisiin elämässä?
Aslak Rantakokko
15:45 – 16:30 Pohdintoja & oivalluksia omaan kohdehenkilöön liittyen, yhteinen keskustelu ja kokemusten jakamista. Rakentavan keskustelun perusteita.
Aslak Rantakokko
16:30 – 17:30 Päivällinen
ke 5.11.2025
08:30 – 09:15 Päivän aloitus ja eilispäivän reflektointi omiin kokemuksiin ja kohdehenkilöön keskittyen. Yhteinen keskustelu kokemuksista ja näkemyksistä.
Hanna Takolander Aslak Rantakokko
09:15 – 10:00 Työkaluja arkeen sekä osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistämiseen lapselle ja nuorelle häntä koskevissa asioissa.
Aslak Rantakokko
10:00 – 10:45 Esteettömyys, osallisuus ja yhdenvertaisuus neurokirjolla. Ei kaikille kaikkea vaan jokaiselle kunkin tarpeiden mukaan. ”Koulukuntoinen lapsi lapsikuntoisessa koulussa”.
Aslak Rantakokko
10:45 – 11:30 Kohdehenkilö-Café. Parityöskentelyä ja ideointia. Paras oivallus esittelyyn koko jengille!
Aslak Rantakokko
11:30 – 12:15 Lounas
12:15 – 13:45 Neljä koskettavaa kokemustarinaa: 1. ”Opettajan Adhd – pedagogin elämää nepsynä” 2. ”Kiusaaminen ja sen vaikutukset neurokirjon lapseen ja nuoreen –koko perheeseen?”
Sami Rousu, Lehtori, kokemusasiantuntija, kasvattaja
13:00 – 13:45 Uusi
13:45 – 14:15 Kahvi
14:15 – 15:00 3. ”Ymmärtämisen yrittämistä vaiko lihakeitolla traumatisointia?” Kasvutarina autismin kirjolta lapsuudesta itsenäiseen aikuisuuteen ja hyvään omannäköiseen elämään.
Heikki Ojala, Kokemusasiantuntija
15:00 – 15:45 4. ”Koulukuntoinen lapsi lapsikuntoisessa koulussa. Miten kohtaan ”erkkaperheen” työssäni ammattilaisena? Kuinka huomioin huoltajat? Nepsy-isän näkemyksiä kahden autismikirjon lapsen opinpolulta. Yhteenveto koulutuspäivistä, palaute, päätössanat.
Hanna Takolander, JHL Aslak Rantakokko