Nepsy-lapsen tukeminen, 2 pv
Kurssin tavoitteena on antaa konkreettisia menetelmiä ja vinkkejä, miten tukea neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavia lapsia ja nuoria, eli nepsy-lapsia arjessa ja oppimisessa. Kurssin tarkoituksena on myös tiedon kautta lisätä ymmärrystä neuropsykiatrisista häiriöistä ja käytöksestä häiriön taustalla.
ti 4.11.2025 | |
---|---|
10:00 – 10:45 |
Päivän aloitus, käytännön asiat, esittelyt ja tutustumista Miten neuropsykiatriset haasteet näkyvät arjessani? Kohdehenkilön nimeäminen koulutuksen teemoja ajatellen. Odotukset ja toiveet kurssisisältöjen ja -tavoitteiden suhteen.
Koulutuspoliittinen asiantuntija Hanna Takolander, JHL ja Aslak Rantakokko |
10:45 – 11:30 |
Tie diagnoosiin, peruskuntoutus & oheissairastavuus
Aslak Rantakokko |
11:30 – 12:15 |
Lounas
|
12:15 – 13:45 |
Yleisimmät haasteet neurokirjon ihmisten elämässä. Esimerkkejä toiminnanohjauksen haasteista, strukturoinnin tarpeista ja toteutustavoista, aistikokemusten erilaisuudesta, vuorovaikutuksen erityispiirteistä sekä siirtymiin ja nivellyksiin liittyvistä ongelmista.
Aslak Rantakokko, Kouluttaja, kasvattaja, kokemusasiantuntija, nepsy-asiantuntija, sosionomi AMK |
13:45 – 14:15 |
Kahvi
|
14:15 – 15:45 |
Haastava käytös – syitä ja muutoksen mahdollisuuksia. Miten pääsisimme yksilöä ja hänen ympäristöään vahingoittavasta käytöksestä muutokseen ja onnistumisiin elämässä?
Aslak Rantakokko |
15:45 – 16:30 |
Pohdintoja & oivalluksia omaan kohdehenkilöön liittyen, yhteinen keskustelu ja kokemusten jakamista. Rakentavan keskustelun perusteita.
Aslak Rantakokko |
16:30 – 17:30 |
Päivällinen
|
ke 5.11.2025 | |
---|---|
08:30 – 09:15 |
Päivän aloitus ja eilispäivän reflektointi omiin kokemuksiin ja kohdehenkilöön keskittyen. Yhteinen keskustelu kokemuksista ja näkemyksistä.
Hanna Takolander Aslak Rantakokko |
09:15 – 10:00 |
Työkaluja arkeen sekä osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistämiseen lapselle ja nuorelle häntä koskevissa asioissa.
Aslak Rantakokko |
10:00 – 10:45 |
Esteettömyys, osallisuus ja yhdenvertaisuus neurokirjolla. Ei kaikille kaikkea vaan jokaiselle kunkin tarpeiden mukaan. ”Koulukuntoinen lapsi lapsikuntoisessa koulussa”.
Aslak Rantakokko |
10:45 – 11:30 |
Kohdehenkilö-Café. Parityöskentelyä ja ideointia. Paras oivallus esittelyyn koko jengille!
Aslak Rantakokko |
11:30 – 12:15 |
Lounas
|
12:15 – 13:45 |
Neljä koskettavaa kokemustarinaa: 1. ”Opettajan Adhd – pedagogin elämää nepsynä” 2. ”Kiusaaminen ja sen vaikutukset neurokirjon lapseen ja nuoreen –koko perheeseen?”
Sami Rousu, Lehtori, kokemusasiantuntija, kasvattaja |
13:00 – 13:45 |
Uusi
|
13:45 – 14:15 |
Kahvi
|
14:15 – 15:00 |
3. ”Ymmärtämisen yrittämistä vaiko lihakeitolla traumatisointia?” Kasvutarina autismin kirjolta lapsuudesta itsenäiseen aikuisuuteen ja hyvään omannäköiseen elämään.
Heikki Ojala, Kokemusasiantuntija |
15:00 – 15:45 |
4. ”Koulukuntoinen lapsi lapsikuntoisessa koulussa. Miten kohtaan ”erkkaperheen” työssäni ammattilaisena? Kuinka huomioin huoltajat? Nepsy-isän näkemyksiä kahden autismikirjon lapsen opinpolulta. Yhteenveto koulutuspäivistä, palaute, päätössanat.
Hanna Takolander, JHL Aslak Rantakokko |