Varning: Falska konton med JHL-institutets namn har skapats på Facebook

Flera falska konton med JHL-institutets namn har skapats på Facebook. Kontona har fiskat efter personuppgifter från användare som deltagit i institutets Facebook-lotteri.

Om du har delat dina uppgifter med något av dessa konton, gör omedelbart en brottsanmälan, och kontakta även din bank om du har uppgett bankinformation.

Kommentarer från de falska kontona har dykt upp på JHL-institutets riktiga Facebook-sida, och kan se ut till exempel så här:

Vi ber aldrig någon dela sina personuppgifter (såsom bankinformation, socialskyddssignum, kopia av identitetsbevis eller andra dokument) via sociala medier. Vi ber dig inte heller registrera dig någonstans. I samband med tävlingar ber vi endast om adressuppgifter och eventuellt telefonnummer via privatmeddelande.

Vi har rapporterat de falska kontona till Facebook och hoppas att de tas ner så fort som möjligt. Ett av de falska kontona ser ut så här. Observera att ingen följer eller gillar sidan, och innehållet är klumpigt skrivet:

Så känner du igen ett falskt konto på Facebook:

• Ingen eller bara ett par personer följer eller gillar sidan. Följarna kan vara andra falska konton.
  • Sidan har inte publicerat mycket, kanske bara ett inlägg eller två.
  • Sidan kan ha ett märkligt namn, till exempel med extra bokstäver eller siffror.
  • Kontot har ofta skapats mycket nyligen.

Om du stöter på ett falskt konto löner det sig absolut att anmäla det och ta bort dess kommentarer.

JHL-institutets korrekta Facebook-sida är den här: https://www.facebook.com/JhlOpisto

Var försiktig på webben!