Andra medlemsförmåner

Som JHL-medlem får du rabatt på bensin, diesel, tandvård, glasögon, kontaktlinser, solglasögon, träningsprogram på nätet, arbetskläder och -skor, smycken och klockor. Tidningen Motiivi erbjuder både fakta och känslor från JHL:s yrkesbranscher, direkt hem i din brevlåda.

Fackförbundet JHL erbjuder sina medlemmar furstliga rabatter och värdefulla förmåner! Du får också hem tidningen Motiivi och kan gratis beställa medlemskalendern!

Förmånerna exklusivt för medlemmar, anslut dig nu genast!

JHL-medlemmar tankar förmånligare!

Fackförbundet JHL:s medlemmar får njuta av förmåner även på Nestes bensinstationer! Du får 2,1 cent rabatt på varje liter bensin eller diesel som betalas med Nestes mobilapp. Förmånen gäller vid Nestes servicestationer.

Anvisningar för att utnyttja förmånen

Hur orkar din kropp? Ta reda på det med hjälp av Puhti-tjänsten, till medlemspris

Puhti är en tjänst där du kan reda ut hur din kropp mår och vad det lönar sig att fokusera på för att du ska hållas frisk. Puhti-tjänsten är finskspråkig. Puhti erbjuder hälsogranskningar och olika testpaket bl.a. om vitaminnivåer, järndepåer, kolesterolvärden och blodsocker.

Med koden JHL15 får JHL-medlemmar 15 % rabatt på Puhtis testpaket och undersökningar. Erbjudandet är i kraft fram till 31.12.2022. Förmånen gäller inte presentkort.

Bekanta dig med testpaketet och utnyttja medlemsförmånen!

Puhtis populäraste testpaket, Puhti-terveystarkastus innehåller 30 olika mätare som ger dig mångsidig information om hur din kropp mår. I den ingår till exempel en fullständig blodbild, kolesterol, blodsocker, D-vitamin, ferritin, infektionsvärde och mätning av sköldkörtelns, leverns och njurarnas funktion.

Du kan ta testet på många orter runtom i Finland utan läkarremiss. Resultatet kommer i lättläst form oftast redan följande vardag i Oma Puhti-tjänsten. Du kan ta med resultatet till exempel till läkaren eller näringsterapeuten.

Förmånligt till vattenpark och spa

Njut av tropisk stämning, låt dig skämmas bort på spa och plaska omkring i vattenparken på Flamingo Spa i Vanda  , som medlem i fackförbundet JHL får du kännbar rabatt på biljetten.

Du får 30 procent rabatt på biljettpriset då du betalar besöket på plats.

Förmånerna vid Flamingo Spa

• Inträde till spa-avdelningen för vuxna: 30 % rabatt på normalpris. Förmånen är personlig och kan inte kombineras med andra rabatter.
  • Inträde till vattenparken: 30 % rabatt på normalpris. Förmånen är personlig och kan inte kombineras med andra rabatter.
  • Inträde till Funpark: 30 % rabatt på normalpris normalpris för inträde för under 18-åringar. Förmånen är familjespecifik och kan inte kombineras med andra rabatter.

Alla förmåner gäller du du betalar besöket på plats och visar upp ditt JHL-medlemskort. Förmånerna gäller måndagar till torsdagar under tiden 15.8.2022–31.12.2023.

Gratis träningsprogram för fackmedlemmar

kaksi ihmistä kiipeää kukkulalle, toinen auttaa toista ylös kädesä.

Fackförbundet JHL erbjuder sina medlemmar en hel serie gratis träning på nätet! Du kan välja bland sju kurser, var och en planerad av att proffs på välbefinnande. Kör ett eller alla program, de snabbaste programmen blir du klar med på två veckor! Kom med på adressen syketribe.fi/jhl.

Dina drömmars nätträning till halva priset

Driim är en finsk träningstjänst på nätet som erbjuder utbildning för såväl människorelationer, karriär, ekonomi och både fysiskt och mentalt välbefinnande. Tränarna hör till Finlands första kedja, till exempel Perttu Pölönen, Anne Kukkohovi, Baba Lybeck, Erkka Westerlund och Sami Jauhojärvi.

Som medlem i Driim får du tillgång till ett nätträningsbibliotek som ständigt utvidgas och som du kan utnyttja oberoende av tid, plats och apparat.

Som JHL-medlem får du tillgång till Driims omfattande nätträningsbibliotek på livstid till halva priset, nu endast 40 euro/år, med koden JHLDRIIM. Lös in erbjudandet på Driims webbplats. Medlemskapet gäller i ett år, varefter det förnyas automatiskt om inte medlemskapet avbryts under årets lopp.

Förmånliga träningsredskap för JHL-medlemmar

Den finländska näthandeln FitBalance erbjuder ett stort utbud motionsredskap, muskelvårdsprodukter och gymapparater med vars hjälp det går enkelt och effektivt att komma igång med träningen, till exempel hemma.

Som medlem i fackförbundet JHL får du 20 % rabatt på alla normalprissatta produkter med koden JHL20. På företagets webbplats finns också olika gratis träningsprogram.

Exmansmössa en femtedel billigare

Som medlem i fackförbundet JHL får du 20 procent rabatt på alla Fredriksons examensmössor.  Rabatten gäller också broderingar och förvaringsaskar för mössor.

Du får rabatten från nätbutiken (webbsidan på finska) med koden JHL20.

Rejäl rabatt på elräkningen!

Du sparar flera hundra euro på din elräkning under en tvåårig avtalsperiod då du konkurrensutsätter ditt elavtal tillsammans med andra JHL-medlemmar. Du behöver inte göra annat än att gå med i konkurrensutsättningen. Du kan delta i konkurrensutsättningen oberoende av var i Finland du bor. Följ med vår kommunikation. Vi meddelar inom den närmaste tiden när nästa konkurrensutsättning inleds.

Du kan delta även om du redan har ett elavtal på viss tid.

Den gemensamma konkurrensutsättningen genomförs av tjänsten porukassa.fi, läs mer om villkoren (på finska) och kom med!

Stiliga och ekologiska möbler förmånligt

Mjuk är en handelsplats för second hand-möbler på nätet. Där kan du enkelt och behändigt sälja och köpa begagnade möbler.

Mjuk erbjuder JHL:s medlemmar 15 procents rabatt med koden JHL15.

Då du säljer dina möbler via Mjuk kan du på vissa orter få dem avhämtade gratis. Tjänsten finns i Helsingfors, Esbo, Vanda, Tammerfors och Åbo. Avhämtningserbjudandet gäller med koden JHL.

Förmånerna är i kraft fram till utgången av år 2022.

Rabatt på tandvård

Oral Hammaslääkärit erbjuder JHL:s medlemmar rabatt på olika sorters tandvård. JHL:s medlemmar får rabatten genom att bevisa sitt medlemskap i JHL, till exempel genom att visa upp sitt medlemskort (plastkortet eller mobilkortet). Då man är kund hos Oral är det bäst att ange hela JHL:s namn på finska dvs. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto, eftersom förmånen finns på det namnet (inte förkortnignen).

Rabatter:

• 50 procents rabatt på det första vårdbesöket.
    Rabatten beviljas antingen för tandkontroll som utförs av allmänpraktiserande tandläkare eller för borttagning av tandsten som utförs av munhygienist. Du noterar väl att rabatten beviljas endast personer som inte är kunder vid Oral från förr.
  • 5 procents rabatt på vårdbesök inom ramen för allmän tandvård.
    Du noterar väl att rabatten inte gäller vård som utförs av specialtandläkare, estetisk tandvård, laboratoriekostnader eller andra separata kostnader.

Rabatten räknas alltid på prisen i den gällande prislistan. Den kan inte kombineras med andra eventuella kampanj-, rabatt- eller specialpris. Rabatten gäller inte heller serviceavgifter.

Här hittar du Orals verksamhetsställen i Finland.

Förmånlig hyrbil för vardag och semester

Green Motion erbjuder JHL:s medlemmar minst 15 % rabatt på hyrbil vid alla sina verksamhetsställen i Finland. Använd koden JHLAUTO15 vid bokningen.

Träning och avkoppling – när det passar dig bäst

Den finländska nätjogatjänsten Yogaia erbjuder JHL:s medlemmar lektioner i joga, meditation, muskelstyrka och kroppsvård till medlemspris. Det finns också lektioner för hela familjen.

JHL:s medlemmar får 20 % :s rabatt på 12 månaders medlemskap i Yogaia. JHL:s medlemmar kan ta del av alla lektioner till medlemspris – både live och inspelningar. Man kan bekanta sig med tjänsten gratis i 14 dagar!

Det rabatterade priset för det första året är 95,90 euro.  Beställningen är fortlöpande och årsavgiften debiteras för en två veckors beställning ifall inte beställningen avbokas.

Yogaia erbjuder över 100 nya lektioner på finska och engelska varje vecka. Man kan delta med hjälp av dator, surfplatta eller telefon.

Koden du behöver finns på medlemssidan Specialerbjudanden för medlemmar (logga in med dina inloggningskoder till mittJHL). Om du aldrig förr har loggat in i mittJHL, läs först inloggningsbeskrivningen.

Rabatt på glasögon, kontaktlinser och solglasögon för hela familjen

Instrumentariums rabatter

Instrumentarium, erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

• optikerns synkontroll 0 euro (gratis)
  • omfattande synkontroll 35 euro (finns i vissa Instrumentarium-affärer, innefattar ögonbottenfotografering)
  • – 20 % på normalprissatta solglasögon
  • – 25% på normalprissatta kontaktlinser
  • En gratis provning vid kontroll av kontaktlinser och efterkontroll gratis vid bytesprovning.

Nissens rabatter

Nissen, erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

Rabatter

• – 20 % på normalprissatta solglasögon
  • – 25% på normalprissatta kontaktlinser

Keops rabatter

Keops, erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

Rabatter

• -20 % på normalprissatta solglasögon
  • -25% på normalprissatta kontaktlinser

Arbetskläder och -skor

Image Wear

Det finländska företaget Image Wear erbjuder JHL-medlemmarna arbetskläder och -skor till medlemspris.  JHL-medlemmar får 15 % rabatt på alla arbetskläder och -skor.

Den rabattkod som du behöver finns på medlemssidan Specialerbjudanden för medlemmar . Du kommer också till sidan via mittJHL genom att klicka på Medlemssida i vänstra menyn.

Visa upp JHL:s medlemskort då du handlar i den fysiska Image Wear-affären för att få rabatten.

Företaget framställer arbetskläder för hälsovården, industrin, inkvarterings- och restaurangtjänster samt servicebranschen. Företaget säljer också finländska arbetsskor.

Bekanta dig med produktsortimentet i Image Wears näthandel

Image Wear är ett finländskt familjeföretag som inlett sin verksamhet år 1959.

Rabatt på begravningskostnader

Kynttilöitä ja kuivunut kasvi pöydällä.

Memor design ger ger JHL:s medlemmar och deras familjemedlemmar 10 procents rabatt på varor och tjänster i anknytning till begravning, dvs. kostnader för arrangemang, kista, urna och bårtäcke.

Förmånen gäller tillsvidare, du får den genom att ange koden JHL2022. Ange koden då du beställer tjänsten. Rabatten räknas på gällande priser i taxan.

Rabatten gäller inte transporter, blommor, lagtjänster, platsen där minnesstunden ordnas eller traktering.

Memor Design är ett riksomfattande företag som ordnar både kyrkliga och okyrkliga begravningar.

Medlemsrabatt på armbandsur och smycken

Kultajousi och Westerback

Kultajousi Oy erbjuder medlemsrabatt på sina produkter. JHL:s medlemskort ger dig betydliga rabatter i Kultajousis och Westerbacks guldsmedsaffärer. Visa upp kortet redan innan du betalar.

Beställningsarbeten och reparationer från fall till fall.

Rabatten gäller produkter med ordinarie pris. Rabatten dras alltid från Kultajousis rekommenderade pris.

Armbandsur – 15%
Guldsmycken och guldkedjor – 20 %
Diamantsmycken – 20 %
Silversmycken – 20 %
Bordssilver & silvervaror – 20 %
Gåvor – 20 %
Kalevala, Lapponia, Lumoava och RLP smycken – 15 %
Kultaseppä Tarkkanen Design – 10 %
Beställningsarbeten och reparationer från fall till fall.

Denna medlemsförmåner gäller i alla Kultajousi och Westerback 1897 affärer www.kultajousi.fi och www.westerback.fi

Tidningen Motiivi erbjuder känslor och fakta

Motiivi är en journalistisk fack- och organisationstidning som når såväl beslutsfattare som proffs i olika yrken. Målet är att erbjuda en informativ och tankeväckande tidning som också ger verktyg för proffsen. Tidningen behandlar olika yrken och arbetsplatser inom JHL:s organisationsområde och berättar om aktuellt i arbetslivet och om intressebevakning.

I tidningen finns annonser för kurser, händelser och såväl nya som gamla medlemsförmåner.

Tidningen utkommer 7 gånger per år och sänds hem till alla medlemmar. I webbtidningen publiceras dessutom innehåll varje vecka.

Du kan läsa webbtidningen på finska och svenska på adressen motiivilehti.fi. Motiivis e-tidningar från år 2015 framåt finns också på webbplatsen.

Om din familj får flera exemplar av tidningen eller du föredrar att läsa tidningen elektroniskt kan du annullera papperstidningen med blanketten som finns på Motiivis webbplats.

Följ också Motiivi på Facebook och Twitter (på finska).

E- och ljudböcker gratis

Förlängd gratisperiod på BookBeat

Pröva BookBeats e-böcker och ljudböcker gratis i 40 dagar. Under provperioden får du tillgång till BookBeat Premiun, med vilken du har obegränsad tillgång till över 300 000 e- och ljudböcker.

Lös in förmånen på adressen  https://www.bookbeat.fi/jhl40.

Erbjudandet gäller endast för nya BookBeat-prenumeranter.

Då förmånen löper ut fortsätter prenumerationen automatiskt enligt det paket du väljer (från 9,99 euro/månad). Du kan när som helst avsluta din prenumeration på BookBeat.

Nextory gratis i 45 dagar

Ihminen kuuntelee äänikirjaa kuuloikkeistaan, teksti mainostaa Nextoryn palvelua ja JHL:n jäsenhintaa.

JHL erbjuder sina medlemmar möjligheten att dyka ner i hundratusentals böckers värld med hjälp av ljud- och e-böckerna på Nextory. Läs och lyssna på så många böcker du vill gratis i 45 dagar, när och var som helst!

Du får tillgång till förmånen så här:

1. Gå in på webbadressen www.nextory.fi/jhl45  (på finska)
  2. Registrera dig genom att använda koden JHL45
  3. Ladda ner Nextory -appen, logga in, njut av det gigantiska bokutbudet!

Erbjudandet gäller nya kunder hos Nextory. Då provperioden löper ut fortsätter prenumerationen automatiskt, priset är från 9,99 euro/månad. Du kan när som helst avsluta din prenumeration på Nextory.

Tidningar till medlemsförmånspris eller gratis

Facktidskriften för storkök och livsmedel Elintarvike ja Terveys erbjuder aktuell information om utvecklingen inom kosthålls- och livmedelsbranschen och tillämpningen av lagstiftning.

Tidskriften behandlar livsmedelsföretagens egenkontroll och utvecklingen av den, livsmedelssäkerhet, hygien, livsmedelsteknologi och kvalitetsfrågor. Tidskriften utkommer sex gånger om året. JHL:s medlemmar kan beställa tidningen till förmånspris: halva priset. Du kan välja mellan tidsbunden prenumeration på ett år till priset 27,50 euro eller fortlöpande beställning till priset 25 euro per år. Beställ här: https://www.ymparistojaterveys.fi/tuote/elintarvike-ja-terveys-lehti/. Du får medlemsförmånen när du i blanketten fyller i ”Olen JHL:n jäsen” (Jag är JHL-medlem)

Tidningen Telma

Tidningen Telma ges ut gemensamt av Arbetarskyddsfonden och Arbetarskyddscentralen. Den innehåller artiklar om säkerhet och välbefinnande i arbetet och arbetets omvälvning. Tidningen utkommer fyra gånger per år och kan beställas gratis via länken nedan.

Tidskriftsförmån vid prenumeration av löntagartidskrifter

JHL:s medlemmar får 10 euro rabatt per år på prenumerationsavgiften för löntagartidskrifter.

Också din förening kan bevilja stöd för prenumeration på löntagartidskrifter. Fråga din egen förening om stöd.

Berätta att du är medlem i facket då du beställer tidningen. Nämn också din förenings kontaktuppgifter, om föreningen ger dig tidskriftsbidrag.

Löntagartidskrifter:

Demokraatti, Helsingfors
Kansan Tahto, Uleåborg
Kansan Uutiset Viikkolehti, Helsingfors
Tiedonantaja, Helsingfors
Viikko Pohjois-Karjala, Joensuu
Arbetarbladet, Helsingfors
Ny Tid, Helsingfors

Medlemskap i hyresgästföreningen Vuokralaiset VKL

Hur blir man medlem i hyresföreningen som fackförbundsmedlem?

Genom att påvisa ditt medlemskap i fackförbundet kan du som fackmedlem ansluta dig till fackmedlemspris 5 €/år (normalpris 35 €/år).

Om du vill bli fackhyresmedlem, ring VKL:s medlemsservicenummer 09 4770 360 och nämn att du är JHL-medlem. Så lätt är det att ansluta sig.

Med medlemsavgiften får du

• Gratis telefonrådgivning på medlemsservicenummer 09 4770 360. Man kan få råd beträffande till exempel hyresgästernas rättigheter, lagen om hyra av bostadslägenhet, god hyressed, lagen
  • om samförvaltning i hyreshus (som jämförelse: VKL:s avgiftsbelagda rådgivningsnummer kostar 1,92 €/minut+lna).
  • Vid behov får du gratis tillgång till advokatens mottagning. 20 minuters rådgivningsbesök med tidbokning 2 gånger i månaden. (Jämför besök för icke-medlem 30 euro.) Uppdrag och skriftliga utlåtanden ingår inte i rådgivningen.
  • Tidningen Asutomme, 4 nummer per år
  • Medlemsrabatt på nationella Vuokralaispäivät (sv. Hyresgästdagar) och annan utbildning.
  • Elektroniskt nyhetsbrev med aktuella nyheter för hyresgäster.
  • Eventuella övriga medlemsförmåner som Vuokralaiset ry erbjuder sina medlemmar.

Rådgivningsnummer

Allmänt rådgivningsnummer: 0600 915 15, samtalets pris är 1,92 euro/minut.
OBS! Avgiftsfritt servicenummer för medlemmar: 09 4770 360

Rådgivningen omfattar

• Hyresförhållande i bostadsrättslägenhet
  • Hyresförhållande i delägandebostad
  • För Arava- och hyresstödsbostädernas del frågor i anknytning till aravalagstiftningen
  • Frågor som gäller lagen om hyra av bostadslägenhet och lagen om samförvaltning i hyreshus
  • För de fritt finansierade hyreslägenheternas del ges anvisningar om
  • god hyressed och normalt slitage enligt lagen om hyra av bostadslägenhet

Vuokralaiset VKL ry har en stark åsikt om problemlösning, den är representerad i konsumenttvistenämnden

Vuokralaiset VKL ry:s webbplats

Medlemskalendern är en gratis beställningsprodukt

Förbundet ger ut en behändig medlemskalender i fickstorlek. Kalendern är gratis och du beställer den via mittJHL.

Kalendern postas tillsammans med novembernumret av tidningen Motiivi. Du får kalendern om du före utgången av september anger i mittJHL att du vill beställa den.  Om du i dina medlemsuppgifter kryssat för att du vill ha kalendern, får du den gratis också i fortsättningen. Du behöver således inte beställa den på nytt varje år.

Om du inte i fortsättningen längre behöver kalendern, kan du meddela också detta i mittJHL. Samtidigt lönar det sig att kontrollera att dina kontaktuppgifter och informationen om din yrkesbransch är korrekt i förbundets register.

Om du glömde att beställa kalendern, kan du höra dig för om den vid ditt eget regionkontor eller hos medlemsservicen.

Så här beställer du JHL:s kalender för år 2023

Du kan beställa kalendern via e-tjänsten mittJHL. Kalendern är gratis.

Om du inte ännu har loggat in i mittJHL, bekanta dig först med tjänsten och läs inloggningsanvisningen.

Gör så här: Logga in i mittJHL. Klicka på Produkter och beställningar i menyn till vänster.

Om du loggar in via mobiltelefon, tryck på de tre vågräta linjerna uppe till höger. Du får fram en meny.

Välj Produkter och beställningar.

Då du en gång gjort din beställning, fortsätter den automatiskt i framtiden.

Genom att göra medlemskalendern till beställningsprodukt minskar förbundet sin papperskonsumtion samt kostnaderna för framställning, leverans och återvinning av kalendern. När endast de personer som verkligen behöver kalendern beställer den, sparar vi också dyrbara naturresurser.

Logga in i e-tjänsten mittJHL och försäkra dig om att få kalendern också kommande år!