Medlemsförmåner

JHL erbjuder mycket mångsidiga medlemsförmåner. De gäller allt från trygghet i arbetslivet till förmåner på fritiden. Då får tillgång till en förtroendeman som bevakar dina intressen på arbetsplatsen och många utbildningsmöjligheter. Du får ett omfattande försäkringspaket och medlemstidningen helt gratis. Du får rabatt på nästan vad som helst, bland annat kryssningar, hotell, semesterställen, motionstjänster och ljudböcker.

Dina förmåner i arbetslivet

Medlemsavgiften ger dig tillgång till alla de tjänster och förmåner som fackförbundet, arbetslöshetskassan, regionkontoret och föreningen har att erbjuda.

Du får:

• Kollektivavtalet som ditt fackförbund JHL har förhandlat fram. Där har man avtalat om till exempel din lön, dina arbetstider och din semester.
  • Hjälp på arbetsplatsen av din förtroendeman och din förening.
  • Mångsidig utbildning som ditt fackförbund ordnar och ekonomiskt stöd för studier vid öppna yrkeshögskolan.
  • Möjligheten att erhålla gratis rättshjälp och juristhjälp vid problem i arbetslivet.
  • Ditt regionkontors och din förenings hjälp i olika situationer i arbetslivet samt möjlighet att delta i de evenemang och kurser som de ordnar.
  • Skydd vid arbetslöshet.

Utöver förmånerna i arbetslivet får du som medlem möjligheten att dra nytta av många förmåner på fritiden. Genom att utnyttja JHL:s medlemsförmåner sparar du reda pengar.

Nedan presenterar vi JHL:s medlemsförmåner. Varje förmån har instruktioner om hur du får tillgång till förmånen. Har du redan JHL:s mobila medlemskort? Läs om hur du kan ladda ner kortet till din telefon.

Försäkringar

Turvas försäkringar

Resenärsförsäkringen (på finska) omfattar JHL- medlemmar under 70 år. Om du fyller 70 under resan, måste du ha en resenärsförsäkring som du själv har tecknat (på finska) för de av årets resdagar då du är 70 år eller äldre.

Resenärsförsäkringen omfattar också en JHL-medlems under 15-åriga medresande egna barn, egna barnbarn och makans barn. Försäkrade är även under 15-åriga medresande barn som bor i samma hushåll som medlemmen.

Hurudana utgifter täcker försäkringen?

Resenärsförsäkringen ersätter vårdkostnader för sjukdomar som börjar under resan eller olycksfall under resan. Dessutom ersätter försäkringen kostnader som förorsakas av att resan avbokas eller avbryts och kostnader som förorsakas av att man försenar sig från resan.

Resenärsförsäkringen omfattar inte resgods

Resenärsförsäkringen ersätter inte skador som resgodset råkar ut för, så resgodset ska försäkras separat. Det lönar sig att kolla den egna hemförsäkringen eftersom resgodset kanske är försäkrat där.

Försäkringen omfattar förbundets alla medlemmar fram till den dagen då medlemmen fyller 70 år. Olycksfallsförsäkringen för fritiden (på finska) gäller överallt i världen. Försäkringen gäller ändå inte inom tävlingssport eller vid träning för tävlingssport och inte inom sportgrenar eller hobbyer som särskilt nämns i försäkringsvillkoren.

I försäkringen ingår ersättning för bestående skada som olyckan förorsakat men inte ersättning för vårdkostnader som beror på olyckan.

JHL erbjuder också sina medlemmar en försäkring för distansarbete (på finska). Försäkringen gäller på distansarbetsplatsen när du har matpaus, paus eller rör dig normalt inomhus och på distansarbetsplatsens gårdsplan i andra ärenden än distansarbete.

Organisationsförsäkringen innefattar

• resenärsförsäkring
  • resgodsförsäkring
  • reseansvarsförsäkring
  • reserättsskyddsförsäkring

Det betyder till exempel att du och ditt resgods är försäkrade vid utbildningstillfällen och medlemsevenemang som JHL-institutet eller JHL ordnar.

Med en livförsäkring hjälper du din närmaste att klara sig ekonomiskt, om du plötsligt en dag inte längre är bland oss. Din make behöver till exempel inte ensam stå för hela bolånet och alla andra utgifter.

Livförsäkringen Turvassa är en ny livförsäkring som är förmånlig särskilt för JHL-medlemmar:

• endast 6,77 euro/månad (prisexempel år 2021: 30-årig medlem i JHL, ersättningsbelopp 100 000 euro).

Livförsäkringen Turvassa beviljas av LokalTapiola Ömsesidigt Livförsäkringsbolag.

Trygga framtiden för dina närmaste på adressen turva.fi/henkivakuutus (på finska).

Turvas riksomfattande telefonservice 010 195 110 betjänar vardagar kl. 8.00–18.00. Se också turva.fi/yhteystiedot.

Turvas servicetelefon i ersättningsärenden finns på 010 195 108, dit man kan ringa måndag–fredag klockan 9.00–16.00.

Priset för ett samtal till servicenumret är lokalsamtalsavgift i hela landet.

Försäkringsförmåner hos If och Kaleva

Försäkringsbolaget If erbjuder försäkringsförmåner för JHL-medlemmar. Läs mer på Ifs webbplats.

Som medlem i JHL kan du skaffa livförsäkring åt dig själv eller din livskamrat som en individuell försäkring eller åt er båda tillsammans som ett ännu förmånligare parskydd för två personer. I parskyddet räcker det med att den ena av de försäkrade är medlem i JHL.

Exempel: försäkrade är en 30-årig medlem i JHL och hens jämnåriga partner, 100 000 euro livförsäkring som parskydd för två personer, sammanlagt 9,80 euro/månad.

Läs mer på adressen kalevavakuutus.fi/jhl (på finska).

JHL:s semesterorter

Vi erbjuder dig förmånliga semesterorter runtom i Finland och Holiday Clubs semesteraktier på olika håll i Finland.

Datateknik

Hotell och kryssningar

Kryssningar

Som medlem i fackförbundet JHL får du 25 procent rabatt på Tallink-Siljas kryssningar och gratis Club One Silver -medlemskap.

22 timmars kryssningar från Helsingfors och Åbo

Du får 25 procent rabatt i medlemsförmån på 22 h kryssningar med avgång från söndag till torsdag under tiden 2.1–19.6 och 18.8–19.12.2024.

Resan till Tallinn avgår fån Helsingfors och till Stockholm från Åbo. Båtarna avgår på kvällen.

Boka resan med produktkoden TS147768 på adressen https://fi.tallink.com/etsi-matka eller genom att ringa numret 010 804 133. Vänligen observera att det finns ett begränsat antal platser.  Ett ruttspecifikt bränsle- och utsläppspåslag tillkommer på priset.

En dag i Stockholm-kryssningar från Helsingfors

Du får 25 procent rabatt på En dag i Stockholm-kryssningar som avgår från Helsingfors. Rabatten gäller för båtar som avgår från söndag till onsdag under tiden 7.1–22.5 och 18.8 –18.12.2024. Resan startar i Helsingfors och fortsätter via Mariehamn till Stockholm.

Boka resan med produktkoden TS147768 på adressen https://fi.tallink.com/etsi-matka eller genom att ringa numret 010 804 133. Vänligen observera att det finns ett begränsat antal platser. Ett ruttspecifikt bränsle- och utsläppspåslag tillkommer på priset.

Kryssningar och enkelresor från Åland

Du får 25 procent rabatt på kryssningar och enkelresor som avgår från Åland. Rese- och bokningstiderna är desamma som för kryssningar som avgår från Helsingfors eller Åbo.

Boka resan med produktkoden TS147768 på adressen https://fi.tallink.com/etsi-matka eller ring 010 804 133. Vänligen observera att det finns ett begränsat antal platser. Ett ruttspecifikt bränsle- och utsläppspåslag tillkommer på priset.

Gratis Club One Silver -medlemskap.

Som JHL-medlem får du Club One -stamkundsprogrammets förmåner på Silver-nivå gratis. Ange förbundets avtalsförmånsnummer i det rätta fältet (Agency ID) på anslutningsblanketten då du ansluter dig. JHL:s avtalsförmånsnummer är 5596.

Om du redan är One Club -medlem på Bronze-nivå, kan du skicka e-post till adressen erikoisliittymiset@tallinksilja.com, så läggs förmånen till i din information.

Anslut dig som stamkund hos Club One på adressen www.tallinksilja.fi/liity-jaseneksi (på finska). Använd avtalsförmånsnumret: 5596

Fackförbundet JHL:s medlemmar får 20 procent rabatt på nätbutikens dagspris på biljetter för kryssningar och ruttresor. Rabatten gäller både passagerar- och fordonsbiljetter. Rabatten gäller fram till 28.2.2025.

Rabatterna gäller endast i nätbutiken genom att i bokningsskedet ange produktkoden SAK24.

1. Börja bokningen genom att välja rutt, datum, avgångar, passagerare och fordon på bokningsområdet i övre kanten av sidan www.eckeroline.fi.
  2. På följande bokningssida som du får upp ska du söka och välja punkten ”Syötä koodi/Ge kod”.
  3. Skriv produktkoden SAK24 i fältet och klicka ”Syötä.”
  4. Produktkoden laddas och du ser rabattraden i inköpskorgen.
  5. Välj de tilläggstjänster du vill ha och fortsätt bokningen.

Var beredd på att på begäran visa upp ditt gällande medlemskort då du löser ut biljetterna.

Under perioden 10.6–11.8.2024 är rabatten 10 procent.

Se också medlemspriserna (på finska) för mötesresor samt rutt- och kryssningsresor.

Viking Line erbjuder rabatt på fritidsresor för JHL-medlemmar. Förmånen kan vara upp till 20 procent av dagens pris. Berätta att du är medlem i JHL när du bokar resan och ta med dig ditt medlemskort när du betalar biljetterna.

Ruttreseförmånen FVRES är i kraft även när du stiger på båten i Mariehamn, vare sig det är frågan om en båt till Helsingfors eller Åbo. Förmånen är i kraft även på rutten mellan Mariehamn och Stockholm.

Läs mer om förmånerna och produktkoderna:  Viking Line – JHL-förmåner (på finska)

Hotell

Semesterbyn Nallikari i Uleåborg ger JHL:s medlemmar 15 procent rabatt på dagens pris för semesterstugor och Poiju-villor.

Förmånen gäller fram till 7.1.-31.5.2024 & 1.9.-22.12.2024 då du bokar inkvartering för minst två nätter. Du får rabatten när du skriver in kampanjkoden LIITTOETU i samband med din nätbokning och bokar din inkvartering minst sju dygn före ankomst.

Rabatten ges på dagens pris då du betalar vid ankomsten. Rabatten kan inte kombineras med andra rabatter, erbjudanden eller bokningar som gjorts via tredje part. Förmånen gäller inte tilläggstjänster.

För bokningarna gäller normala boknings- och avbokningsvillkor. Det finns ett begränsat antal inkvarteringar till förmånspris. Du ska visa upp ditt medlemskort då du checkar in. Förmånen kan utnyttjas för personliga bokningar.

Bekanta dig med semesterbyn och boka nästa semester på Nallikari.

Strawberry erbjuder JHL:s medlemmar förmånspriser på fritidsinkvartering på Hotel AX. Förbundet deltar i fastighetsverksamheten på Busholmens Hotel AX och Strawberry erbjuder 15 procent rabatt på dagens pris med flexibel frukost.

När du bokar inkvarteringen via webben på www.hotelax.fi med bokningskoden PROJHLAX, får du fram förmånspriset.
Förmånen är i kraft fram till 31.12.2025. Vänligen visa ditt medlemskort i samband med incheckningen vid hotellet.

Hotel AX finns på adressen Medelhavsgatan 18, 00180 Helsingfors. Hotellet är Finlands första konsthotell, huvuddesignern är Stefan Lindfors.

Yyterin virkistyshotelli (på finska) erbjuder JHL:s medlemmar 20 procent rabatt på inkvartering i standardrum och på alla normalprissatta inkvarteringspaket (gäller inte sviter).

Dessutom finns ett specialerbjudande på ett dygns familjepaket: 120 euro/dygn, i vilket ingår ett dygns inkvartering i familjerum (2 vuxna och 2 barn 4–14 år), frukostbuffé och tillgång till spa och gym.

Förmånen gäller fram till 31.5.2024. Obs! Erbjudandet gäller inte vid specialevenemang eller helger.

Bokningen ska göras direkt till hotellet antingen per telefon till numret 02 628 5300 eller per e-post på adressen info@virkistyshotelli.fi. Medlemskap i JHL ska nämnas vid bokningen.

GreenStar-hotellen erbjuder förmånlig inkvartering i Jyväskylä, Joensuu, Lahtis, Vasa och Uleåborg till fast pris för JHL-medlemmar.

Gör din bokning på www.greenstar.fi med bokningskoden SAK. Var beredd på att visa upp ditt medlemskort i receptionen.

Förmånen är i kraft till utgången av 2024.

Sokos Hotels (på finska) erbjuder förbundets medlemmar rabatter på fritidsinkvartering som varierar enligt säsong. Med rabattkoden LIITTOTARJOUS får du 15 procent rabatt på dagens pris med vissa hotell. Bekanta dig med förmånen på Sokos Hotels webbplats (på finska).

Visa upp ditt medlemskort då du checkar in på hotellet.

Du får 15 procent rabatt på inkvarteringar runtom i Norden och Baltikum. Som medlem i JHL får du 15 % rabatt på dagens pris på Strawberry Hotels-kedjans hotell. Rabatten gäller i alla rumsklasser året runt då inkvarteringsdagen är fredag, lördag eller söndag.

Gör bokningen på sidan strawberry.se. Inkvarteringen betalas då du anländer till hotellet. Bokningen kan annulleras utan kostnad fram till kl. 16.00 på ankomstdagen.

Söndag–torsdag, 20 procent rabatt på

• hotellrum
  • semesterlägenheter
  • hel- och halvpensionsmåltider

Fredag–lördag, 10 procent rabatt på

• hotellrum
  • semesterlägenheter
  • hel- och halvpensionsmåltider

Bokningsvillkor:

• De nedsatta priserna gäller endast bokningar som görs via Imatra Spas försäljningstjänst (tfn 0300 870 502 eller myynti@imatrankylpyla.fi).
  • Bokningen ska göras under medlemmens namn, och fackförbundsförmånen ska nämnas i samband med bokningen. Rabatten beviljas ifall minst en av alla som inkvarteras i respektive övernattningsutrymme är medlem i JHL eller hör till förbundets personal.  Detta ska påvisas genom att visa upp medlemskortet då man utnyttjar tjänsterna.
  • Rabatten räknas från normalpriset för dagen och gäller inte Chalet-sviter, Villas-lägenheter, förhandsbetalda rabattpriser, reapriser, semesterpaket eller andra bokningskanaler.
  • Det finns ett begränsat antal platser till rabattpris. Rabatten är inte i kraft under veckorna 8–10, 27–29, 52 eller under särskilda evenemang.
  • För bokningarna gäller normala avbokning- och betalningsvillkor.

Till JHL-medlemmar 50 procents rabatt på dagens pris. Rabatten gäller alla inkvarteringsformer vid Ikalis spa och du får den via nätbutiken ikaalinenspa.fi med koden SNOW24.

Frukost samt fri tillgång till spaavdelningen och gymet ingår i alla bokningar. Bokningar på webben via ikaalinenspa.fi. Erbjudandet gäller endast nya bokningar och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Rabatten kan användas till inkvarteringar fram till 31.3.2024 (exklusive vecka 8, alltså 16.–25.2.2024) så länge rummen räcker till. Max 2 nätter.

Inkvarteringen betalas i samband med bokningen, kan inte avbokas eller bytas. Extra sängar till normalt pris.

Danspaket på Ikaalinen Spa

Nu får du rabatt på två dagars inkvartering tis–tors för två personer, inklusive frukost, tillgång till spaavdelningen och gymet samt biljetter till Tähtitanssit (för två personer).

• Superior1/Superior2-rum 199 e (norm. 388 e), rabatt 49 %
  • Loft WoW 189 e (norm. 348 e), rabatt 46 %
  • Loft Eco 139 e (norm. 268 e), rabatt 48 %
  • Lakeside Suite 299 e (norm. 628 e), rabatt 52 %

Rabatten gäller bara nya bokningar och kan inte kombineras med andra erbjudanden.
Använd koden FERDINANC, antalet rum är begränsat!

Stand up-paket på Ikaalinen Spa

Nu får du rabatt på två dagars inkvartering ons–fre för två personer, inklusive frukost, tillgång till spaavdelningen och gymet samt biljetter till en Stand Up-show (för två personer).

• Superior1/Superior2- rum 199 e (norm. 388 e), rabatt 49 %
  • Loft WoW 189 e (norm. 358 e), rabatt 47 %
  • Loft Eco 139 e (norm. 278 e), rabatt 50 %
  • Lakeside Suite 299 e (norm. 638 e), rabatt 53 %

Använd koden FRENDISTUP, antalet rum är begränsat!

Läs här om dans- och stand up-paketens uppträdande artister (på finska)

The Folks Hotel Konepaja i Helsingfors erbjuder 10 % rabatt på dagens rumspris som inkvarteringsförmån för JHL-medlemmar. Bokningarna ska göras direkt via nätsidan www.folkhotels.fi genom att nämna koden: LIITTOETU. Förmånsprisen gäller fram till 31.12.2024.

Hotellet har totalt 146 hotellrum. The Folks Hotel Konepaja öppnade sina dörrar år 2020 i det historiska Maskinverkstadskvarteret i Vallgård.

I rumspriset ingår bruk av Wellness-avdelningen, där det finns ett högklassigt gym, finsk bastu och ångbastu. På hotellets gård finns parkeringsplatser och laddningspunkter för elbilar, och dessa kan bokas på förhand. Hotellet har också välförsedda möteslokaler och restaurangen Albina ligger i samma byggnad.

Hotell Polku i natursköna Noux naturpark erbjuder JHL:s medlemmar rabatt på inkvarteringar. Vårens erbjudanden gäller fram till 31.5.2024. Höstens erbjudanden mellan 1.10.-30.12.2024.

-20% på alla inkvarteringar. Förmånen gäller inte för lör-sön-inkvarteringar i juni-september, och bokningar för dessa månader accepteras endast per telefon.

KOD för våren: POLKU20K
KOD för hösten: POLKU20S

-35% rabatt när du övernattar minst 2 nätter. Förmånen gäller inte för lör-sön-inkvarteringar i juni-september, och därför tar vi emot bokningar för dessa månader endast per telefon.

KOD för våren: POLKU35K
KOD för hösten: POLKU35S

Boka ditt rum här

Hotell Polku ligger mitt i natursköna Noux naturpark, endast en halv timmes bilfärd från Helsingfors. Hotellet har totalt 17 rum och sviter. Utöver hotellrummen finns det en restaurang, lobby, möteslokaliteter, gym och bastu.

En strandbastu finns vid stranden och en unik kåta som kan bokas separat.

Erbjudandet kan inte kombineras med andra erbjudanden eller utnyttjas för tidigare gjorda bokningar. Erbjudandet är i kraft tills vidare. Vi förbehåller oss rätten till ändringar.

Semesterstöd för JHL-medlemmar

Man kan ansöka om semesterstöd av semesteranordnarna Hyvinvointilomat ry och Löntagarnas välfärd och hälsa PHT rf.

Hyvinvointilomat ry ordnar subventionerade semestrar med full pension. Ansökningen sker på Hyvinvointilomat ry:s webbplats, (på finska). Vem som helst kan ansöka om dessa semesterperioder.

Semesterstöd beviljas på ekonomiska, sociala och hälsomässiga grunder. Hyvinvointilomat poängsätter ansökningarna på basis av de uppgifter som finns i ansökan. Hyvinvointilomat ry väljer ut deltagarna och meddelar de utvalda skriftligen. Ansökan och valbarhet förutsätter inte medlemskap i förbundet.

Social- och hälsovårdsministeriet stöder Hyvinvointilomat med medel från Veikkaus.

Kommande allmänna ansökan om välmåendesemester (Hyvinvointilomat) år 2024

• Ansökningstid: 1–31.3.2024    går det att ansöka om semester för sommarsäsongen 2024
  • Ansökningstid: 1–31.8.2024    går det att ansöka om semester för hösten – julen 2024

Det går att ansöka om semester endast under ansökningstiden. Du kan då ansöka om semester på Hyvinvointilomat rf:s webbplats (på finska). Via den här länken kommer du till Hyvinvointilomat rf:s semesteransökan.

Subventionerade semestrar med full pension omfattar fem dygn. Semester med full pension innefattar frukost, lunch, middag och ett semesterprogram av hög kvalitet. Barnfamiljsperioderna innefattar även kvällsmål.

Inkvarteringen sker i dubbelrum eller vid frågan om familjesemester i familjerum. Under familjesemestrarna ordnas två tvåtimmars guidade barnpassningstillfällen för barn i ålder 3–6 år.

Kostnadsandelen som personen själv står för varierar mellan olika semestermål, 100–130 €/vuxen/ 5 dygn, barn under 16 år semestrar gratis med sin vårdnadshavare. I samband med semester för enföräldersfamiljer ordnas fyra tvåtimmars guidade barnpassningstillfällen för barn i åldern 2–7 år. Subventionerade semestrar ordnas runtom i Finland i semesterbostäder, semesteranläggningar, spahotell och idrottsinstitut.

Fyll i ansökningsblanketten noggrant och ange där de viktigaste uppgifterna om varför du behöver subventionerad semester.

Du ska också ange eventuella hälsorelaterade frågor som semesterstället behöver ta hänsyn till (t.ex. rullstol, rollator, eventuell specialdieter etc).

Beviljande av semester

Subventionerad semester beviljas av ekonomiska, hälsomässiga och sociala skäl. Semesterperioder beviljas i första hand till personer som inte tidigare har fått subventionerad semester.

Vid valen tar man hänsyn till tidpunkterna för tidigare semestrar och hur mycket semester som den sökande har fått. Man kan få beviljad semester högst vart tredje år och högst tre gånger under en tioårsperiod.

Löntagarnas välfärd och hälsa PHT ordnar semesterperioder för vuxna och barnfamiljer.

Familjeperioderna är avsedda för familjer som har barn i lek- eller skolåldern. Avsikten är att hjälpa familjer att öka motionen och tillägna sig sunda vanor i vardagen. Man försöker hitta roliga sätt att röra på sig genom att pröva olika grenar och vara tillsammans.

På kurserna för vuxna försöker man hitta metoder för att acceptera sig själv och erbjuda stöd för förnyade levnadsvanor. Under kursens gång kan du bekanta dig med nya motionsformer, du får information om kost och kan röra på dig under handledning i en naturnära miljö.
Kurserna för vuxna varar totalt en vecka, kurserna är fördelade på tre kortare närperioder.

Perioderna ordnas runtom i Finland. PHT främjar hälsa och välmående med stöd från Veikkaus.

Bekanta dig mer med semesterperioderna. Semesteransökningarna lämnas in via PHT:s webbplats med en elektronisk blankett.

PHT ansvarar för valet av deltagare och arrangemangen under perioderna. Ansökan och valbarhet förutsätter inte medlemskap i förbundet. PHT meddelar de utvalda skriftligen.

Du kan ansöka om stöd från SAL när du deltar i PHT:s semesterperioder. Den egna betalandelen för vuxna är 25 euro per dygn. Du kan erhålla 50 euro i ersättning då du deltar i alla närperioder som hör till kursen  Pysyvään muutoksen. SAL-lomat stöder medlemmarna i FFC:s medlemsförbund.

SAL-lomat ersätter 25 euro för varje deltagare över 6 år vid familjeperioderna.

Övriga inkvarteringserbjudanden

Gratis vandrarhemskort för inrikes inkvartering

Som JHL-medlem kan du beställa ett avgiftsfritt vandrarhemskort för inrikes inkvartering. Med kortet får du 10 procents rabatt på vandrarhems- det vill säga hostellövernattning i Finland. Rabatten är personlig. Bekanta dig med nätverket här: hostellit.fi.

Helsingin Eurohostel erbjuder mellan 1.3–.28.4.2024 30 % rabatt på inkvartering för medlemmar i hostellorganisationens  (Hostellijärjestö) medlemsorganisationer. Rabatten fås även med hostellkort.

Internationellt vandrarhemskort till medlemspris

Du får ett internationellt vandrarhemskort till nedsatt pris. Med korten får du 10 procent rabatt på logi i finländska vandrarhem samt närmare 3500 Hostelling International (HI)-vandrarhem världen över. Du får även andra internationella vandrarhemsförmåner. Du kan köpa ett internationellt vandrarhemskort på webbplatsen www.hostellit.fi (på finska).

Utkujärvi stugor ligger intill sjön Utkujärvi, ca 10 km norrut från Muonio. JHL:s medlemmar och föreningar får rabatt på alla pris.

I Utkujärvi finns 4 gavellägenheter, alla med 2 sovrum, toalett med dusch och ett vardagsrum. I de nyare parhusen finns ett gemensamt vardagsrum och båda lägenheterna har en egen bastu (i det äldre huset är bastun gemensam). I närheten av stugorna finns också en stor huvudbyggnad med sovplats för 4–8 personer och ett storkök.

I området finns båtar, en strandbastu, rökbastu och en kåta. Läs mer: www.utkujarvenmajat.fi (på finska).

JHL-medlemmar kan hyra stugor runtom i Finland till rimligt pris också via Suomen Retkeilyliitto (på finska).

JHL:s medlemmar kan hyra de internationella naturvännernas (Friends on Nature International) stugor till rimligt pris i olika delar av centraleuropa.

NFI har lista över stugor utomlands, dessa kan bokas via Työväen Retkeilyliitto. NFI:s lista och karta över stugorna finns på nätet på NFI:s webbplats.

Bilar och bränsle

Bild: Neste

Fackförbundet JHL:s medlemmar får njuta av förmåner även på Nestes bensinstationer! Du får 2,1 cent rabatt på bensin och diesel. Förmånen gäller vid Nestes servicestationer. Rabatt fås inte vid Neste Truck eller Neste Express-stationer.

I första hand lönar det sig att utnyttja förmånen med Nestes mobilapp.  Om ditt JHL-medlemskort är från tiden före 2023 och du vill ha förmånen i ditt medlemskort, ska du beställa ett nytt medlemskort från mittJHL.

Anvisningar för att utnyttja förmånen

Green Motion (på finska) erbjuder JHL:s medlemmar minst 15 % rabatt på hyrbil vid alla sina verksamhetsställen i Finland. Använd koden JHLAUTO15 vid bokningen.

Elavtal

Kom med i vår gruppkonkurrensutsättning av elavtal. Konkurrensutsättningen görs via plattformen Porukassa.

De som har ett elavtal som gäller tillsvidare eller ett tidsbundet avtal som löper ut 28.2.2024 kan anmäla sig med. Konkurrensutsättningen löper ut den 15 februar 2024 kl. 12.

Du kommer till konkurrensutsättningssidan via webbsidan kilpailuta.porukassa.fi/jhl. Om du förutom elen i ditt hem dessutom vill konkurrensutsätta elen till exempel på din sommarstuga, fyll i en separat anmälningsblankett för varje separat ställe. Ställena där den konkurrensutsatta elen används kan vara var som helst i Finland.

Det pris som uppnås i konkurrensutsättningen meddelas deltagarna. Du binder dig inte till något, utan bestämmer först efter att du fått anbudet om du vill utnyttja det. Om du godkänner erbjudandet sköter elbolaget alla ärenden som gäller överföringen av elavtalet och säger upp ditt gamla elavtal.

Motion, hälsa och välbefinnande

WellO2 erbjuder nu JHL:s medlemmar 20 procent rabatt på hela sortimentet i nätbutiken WellO2.fi. Du får rabatten genom att beställa produkten direkt från WellO2:s nätbutik eller genom att ringa kundbetjäningen på telefonnumret 010 583 7966. Du får rabatten med koden JHL.

WellO2 är en andningsapparat som utvecklats i Finland. Den bygger på en teknologi som förenar andningsmotstånd med effekten av varm ånga. Den är avsedd för att upprätthålla och utveckla andningsfunktionen. Apparaten passar för alla som vill ta hand om sin andning.

Här finns hela erbjudandet (på finska).

Njut av den tropiska stämningen, skäm bort dig själv på spaavdelningen och ha skoj i vattenparken på Flamingo Spa i Vanda. Flamingo Spa är en populär vattenpark och spaanläggning som ligger i köpcentret Jumbo-Flamingo.

Som medlem i JHL får du betydligt billigare inträdesbiljetter när du betalar på plats.

• Spa för vuxna (K-18) 25 €/person
  • Engångsbiljett till vattenparken 10 €/person

Förmånen gäller också din vän eller familjemedlem om ni anländer samtidigt.

Du får rabatten genom att visa upp ett ikraftvarande medlemskort. Förmånen gäller inte under veckorna 8–9, påsken, höstlovsveckorna 42–43 eller julveckorna 52–1. Prisförmånen gäller vardagar från måndag till torsdag 21.08.2023–30.06.2024.

Driim är en finsk träningstjänst på nätet som erbjuder utbildning för såväl människorelationer, karriär, ekonomi och både fysiskt och mentalt välbefinnande. Tränarna hör till Finlands första kedja, till exempel Perttu Pölönen, Anne Kukkohovi, Baba Lybeck, Erkka Westerlund och Sami Jauhojärvi.

Som medlem i Driim får du tillgång till ett nätträningsbibliotek som ständigt utvidgas och som du kan utnyttja oberoende av tid, plats och apparat.

Som JHL-medlem får du tillgång till Driims omfattande nätträningsbibliotek på livstid till halva priset, nu endast 40 euro/år, med koden JHLDRIIM. Medlemskapet gäller i ett år, varefter det förnyas automatiskt om inte medlemskapet avbryts under årets lopp. Läs mer på Driims webbplats (på finska).

Den finländska nätjogatjänsten Yogaia (på finska) erbjuder JHL:s medlemmar lektioner i joga, meditation, muskelstyrka och kroppsvård till medlemspris. Det finns också lektioner för hela familjen.

JHL:s medlemmar får 20 procent rabatt på 12 månaders medlemskap i Yogaia. JHL:s medlemmar kan ta del av alla lektioner till medlemspris, både live och inspelningar. Du kan bekanta dig med tjänsten gratis i 14 dagar!

Det rabatterade priset för det första året är 95,90 euro.  Beställningen är fortlöpande och årsavgiften debiteras för en två veckors beställning ifall inte beställningen avbokas.

Förmånskoden finns i mittJHL. Klicka på Medlemssida i vänstra menyn.

Den finländska näthandeln FitBalance (på finska) erbjuder ett stort utbud motionsredskap, muskelvårdsprodukter och gymapparater med vars hjälp du enkelt och effektivt kan komma igång med träningen, till exempel hemma.

Som medlem i fackförbundet JHL får du 20 % rabatt på alla normalprissatta produkter med koden JHL20. På företagets webbplats finns också olika gratis träningsprogram.

Fackförbundet JHL:s medlemmar får nu 20 procent rabatt på alla Bodymajas analyser av kroppssammansättning. Du kan mäta din kroppssammansättning vid Bodymajas självbetjäningspunkter utan tidsbokning. Analysen görs med högklassig Inbody 770 -apparatur.

Efter mätningen får du en resultatrapport som innehåller cirka 40 olika mätare, såsom muskel-fettdiagnos, fetthalt, halten av skadligt visceralt fett (fettet som lagras runt organen i bukhålan och runt tarmarna) samt skillnaderna i muskulaturen mellan kroppshalvorna. För varje mätvärdes del anges också vad det innebär.

Du utnyttjar medlemsförmånen genom att gå in på adressen www.bodymaja.fi (på finska) och skriva in koden JHL20. Koden matas in i kassan där det står “Paina tästä ja kirjoita kuponkikoodi”. Förmånen gäller tillsvidare och för alla analyspaket och gåvokort. Verksamhetsställena och praktiska anvisningar finns på Bodymajs webbplats (på finska).

Puhti är en tjänst där du kan reda ut hur din kropp mår och vad det lönar sig att fokusera på för att du ska hållas frisk.  Puhti erbjuder hälsogranskningar och olika testpaket bl.a. om vitaminnivåer, järndepåer, kolesterolvärden och blodsocker.

Med koden JHL15 får JHL-medlemmar 15 % rabatt på Puhtis testpaket och undersökningar. Erbjudandet är i kraft fram till 31.12.2024. Förmånen gäller inte presentkort.

Bekanta dig med testpaketet och utnyttja medlemsförmånen (på finska)!

Puhtis populäraste testpaket, Puhti-terveystarkastus innehåller 30 olika mätare som ger dig mångsidig information om hur din kropp mår. I den ingår till exempel en fullständig blodbild, kolesterol, blodsocker, D-vitamin, ferritin, infektionsvärde och mätning av sköldkörtelns, leverns och njurarnas funktion.

Du kan ta testet på många orter runtom i Finland (på finska) utan läkarremiss. Resultatet kommer i lättläst form oftast redan följande vardag i Oma Puhti-tjänsten. Du kan ta med resultatet till exempel till läkaren eller näringsterapeuten.

Läs mer om arbetshälsa och aktivitetstillstånd.

Tandvårdsföretaget Oral Hammaslääkärit erbjuder JHL:s medlemmar rabatt på olika sorters tandvård. JHL:s medlemmar får rabatten genom att bevisa sitt medlemskap i JHL, till exempel genom att visa upp sitt medlemskort (plastkortet eller mobilkortet). Då man är kund hos Oral är det bäst att ange hela JHL:s namn på finska dvs. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto, eftersom förmånen finns på det namnet (inte förkortnignen).

• 50 % :s rabatt på det första vårdbesöket.
    Rabatten beviljas antingen för tandkontroll som utförs av allmänpraktiserande tandläkare eller för borttagning av tandsten som utförs av munhygienist. Notera att rabatten beviljas endast personer som inte är kunder vid Oral från förr.
  • 5 procent rabatt på vårdbesök inom ramen för allmän tandvård.
    Notera att rabatten inte gäller vård som utförs av specialtandläkare, estetisk tandvård, laboratoriekostnader eller andra separata kostnader.

Rabatten räknas alltid på prisen i den gällande prislistan. Den kan inte kombineras med andra eventuella kampanj-, rabatt- eller specialpris. Rabatten gäller inte heller serviceavgifter.

Här finns Orals verksamhetsställen i Finland

Instrumentarium (på finska) erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

• optikerns synkontroll 0 euro (gratis)
  • omfattande synkontroll 35 euro (finns i vissa Instrumentarium-affärer, innefattar ögonbottenfotografering)
  • 25 procent rabatt på normalprissatta kontaktlinser
  • En gratis provning vid kontroll av kontaktlinser och efterkontroll gratis vid bytesprovning.

Nissen (på finska) erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

• 25 procent rabatt på normalprissatta kontaktlinser

Keops (på finska) erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

Rabatter

• 25 procent rabatt på normalprissatta kontaktlinser

Kläder, accessoarer, skönhet, inredning, kalendrar

Rabatt på kalendrar, kontorsmaterial och väskor

Ajasto erbjuder JHL-medlemmar 20 % rabatt i sin nätbutik (på finska). I butiken finns olika kalendrar (även svenskspråkiga och tvåspråkiga), kontorsmaterial, penaler och högklassiga Wenger-väskor, bland annat resväskor, ryggsäckar och datorväskor.

Du får rabatt på allt i varukorgen genom att mata in koden JHL2023 i fältet Lahjakortti. Rabatten gäller fram till 31.3.2024. Du behöver inte spendera någon minimisumma för att få rabatten. Rabattkoden kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Ajasto levererar nätbutikens beställningar gratis inom Finland!

Det finländska företaget Image Wear erbjuder JHL-medlemmarna arbetskläder och -skor till medlemspris. JHL-medlemmar får 15 % rabatt på alla arbetskläder och -skor.

Du behöver en rabattkod. Den finns i mittJHL under Specialerbjudanden för medlemmar.

Visa upp JHL:s medlemskort då du handlar i den fysiska Image Wear-affären.

Företaget framställer arbetskläder för hälsovården, industrin, inkvarterings- och restaurangtjänster samt servicebranschen. Företaget säljer också finländska arbetsskor.

Bekanta dig med produktsortimentet i Image Wears näthandel

Image Wear är ett finländskt familjeföretag som inlett sin verksamhet år 1959.

Kultajousi Oy erbjuder medlemsrabatt på sina produkter. JHL:s medlemskort ger dig betydliga rabatter i Kultajousis och Westerbacks guldsmedsaffärer. Visa upp kortet redan innan du betalar.

Armbandsur 15 procent rabatt
Guldsmycken och guldkedjor 20 procent rabatt
Diamantsmycken  20 procent rabatt
Silversmycken 20 procent rabatt
Bordssilver & silvervaror 20 procent rabatt
Gåvor 20 procent rabatt
Kalevala, Lapponia, Lumoava och RLP Design smycken 15 procent rabatt
Kultaseppä Tarkkanen Design 10 procent rabatt

Rabatten gäller normalprissatta varor. Rabatten dras alltid från Kultajousis rekommenderade pris.

Beställningsarbeten och reparationer från fall till fall.

Dessa medlemsförmåner gäller i alla Kultajousi och Westerback 1897-affärer.

Som medlem i fackförbundet JHL får du 25 procent rabatt på alla normalprissatta produkter i den finländska näthandeln Nobe. Nobe har ett stort utbud av olika hud- och hårvårdsprodukter samt makeup.

Bekanta dig med utbudet på adressen www.nobebeauty.fi (på finska). Du får rabatten med koden JHL25.
Alla beställningar skickas inom ett dygn på vardagar. Beställningar på över 50 euro skickas utan leveranskostnad.

Medlemsrabatten gäller fram till utgången av år 2024.

Mjuk är en handelsplats för begagnade möbler på nätet. Där kan du enkelt och behändigt sälja och köpa begagnade möbler.

Mjuk erbjuder JHL:s medlemmar 15 procents rabatt med koden JHL15.

När du säljer dina möbler via Mjuk kan du på vissa orter få dem avhämtade gratis. Tjänsten finns i Helsingfors, Esbo, Vanda, Tammerfors och Åbo. Avhämtningserbjudandet gäller med koden JHL.

Made in Finland Shop ger JHL:s medlemmar 5 procent rabatt på hela produktutbudet i sin näthandel. Förmånen gäller inte outlet-produkter. Gör din beställning med förmånskoden JHL5 via denna länk, så aktiveras rabatten. Rabatten är i kraft tills vidare.

Made in Finland Shop är ett familjeföretag grundat år 2018 vars mål är att hjälpa finländska företag att strida mot billiga importerade möbler och inredningsprodukter på marknaden. Alla produkter i näthandeln är framställda i Finland. Näthandeln säljer produkter framställda både av små och stora företag. Produkterna är framställda på ett sådant sätt att de håller för långvarigt bruk.

Tidningar, böcker och ljudböcker

Motiivi är en journalistisk fack- och organisationstidning som når såväl beslutsfattare som proffs i olika yrken. Målet är att erbjuda en informativ och tankeväckande tidning som också ger verktyg för proffsen. Tidningen behandlar olika yrken och arbetsplatser inom JHL:s organisationsområde och berättar om aktuellt i arbetslivet och om intressebevakning.

I tidningen finns annonser för kurser, händelser och såväl nya som gamla medlemsförmåner.

Tidningen utkommer ca 7 gånger per år och sänds hem till alla medlemmar. I webbtidningen publiceras dessutom innehåll varje vecka.

Du kan läsa webbtidningen på finska och svenska på adressen motiivilehti.fi. Motiivis e-tidningar från år 2015 framåt finns också på webbplatsen.

Om din familj får flera exemplar av tidningen eller du föredrar att läsa tidningen elektroniskt kan du annullera papperstidningen med blanketten som finns på Motiivis webbplats.

Följ också Motiivi på Facebook och Twitter (på finska)!

Nu kan du prova på BookBeats e- och ljudbokstjänst gratis i i 45 dagar! Under provperioden får du tillgång till BookBeat Basic, med vilken du har obegränsad tillgång till över 700 000 e- och ljudböcker.

Lös in förmånen enkelt på adressen https://www.bookbeat.fi/promocode?koodi=jhl (på finska)

Erbjudandet gäller endast för nya BookBeat-prenumeranter. Då förmånen löper ut fortsätter prenumerationen automatiskt enligt det paket du väljer (från 9,99 euro/månad). Du kan när som helst avsluta din prenumeration på BookBeat.

JHL erbjuder sina medlemmar möjligheten att dyka ner i hundratusentals böckers värld med hjälp av ljud- och e-böckerna på Nextory. Läs och lyssna på så många böcker du vill gratis i 30 dagar, när och var som helst.

Du får tillgång till förmånen så här:

1. Gå in på webbadressen www.nextory.fi/jhl45  (på finska)
  2. Registrera dig genom att använda koden JHL45
  3. Ladda ner Nextory -appen, logga in, njut av det gigantiska bokutbudet!

Erbjudandet gäller nya kunder hos Nextory. Då provperioden löper ut fortsätter prenumerationen automatiskt, priset är från 9,99 euro/månad. Du kan när som helst avsluta din prenumeration på Nextory.

Voima är Finlands största kulturtidskrift till sin upplaga. Tidskriften lyfter fram samhälleliga frågor från såväl Finland som resten av världen, och har kommit ut sedan 1999.

Voima erbjuder JHL:s medlemmar 20 procent rabatt på normalprissatta produkter i Voimas nätbutik. Utöver årsprenumerationen på tidskriften kan du i Voimas nätbutik beställa till exempel litteratur med samhällelig anknytning, kläder och affischer. Beställningar: https://kauppa.voima.fi. Du får rabatten när du skriver in rabattkoden VoimaJHL i nätbutikens kassa.

Tidskrifterna Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta behandlar tuffa världsfrågor och håller dig informerad om aktuella politiska krumbukter.

Tidskriften Le Monde diplomatique utkommer på 18 språk och det finns 29 olika upplagor av den. Finlands Le Monde diplomatique har kommit ut sedan 2007. Till den finska ”Diplos” särdrag hör att den också ger ut den oberoende ryska tidskriften Novaja Gazetas artiklar och innehåller en finskspråkig bokbilaga.

Diplo erbjuder JHL:s medlemmar 20 procents rabatt på abonnemang på nättidningen. Beställningar: https://mondediplo.fi (på finska). Du får rabatten när du skriver in rabattkoden DiploJHL i nätbutikens kassa.

Facktidskriften för storkök och livsmedel Elintarvike ja Terveys erbjuder aktuell information om utvecklingen av kosthålls- och livsmedelsbranschen och tillämpningen av lagstiftning. Tidskriften behandlar livsmedelsföretagens egenkontroll och utvecklingen av den, livsmedelssäkerhet, hygien, livsmedelsteknologi och kvalitetsfrågor. Tidskriften utkommer sex gånger om året. JHL:s medlemmar kan beställa tidningen till halva priset. Du kan välja mellan tidsbunden prenumeration på ett år till priset 27,50 euro eller fortlöpande beställning till priset 25 euro per år. Beställ här: https://www.ymparistojaterveys.fi/tuote/elintarvike-ja-terveys-lehti/ (på finska). Du får medlemsförmånen när du i blanketten fyller i ”Olen JHL:n jäsen” (Jag är JHL-medlem)

Tidskriften Telma ges ut gemensamt av Arbetarskyddsfonden och Arbetarskyddscentralen. Den innehåller artiklar om säkerhet och välbefinnande i arbetet och arbetets omvälvning. Tidningen utkommer fyra gånger per år och kan beställas gratis via länken (på finska).

Fackförbundet JHL:s medlemmar får 30 procent rabatt på alla förlaget Intos normalprissatta böcker i förlagets nätbutik.

Använd kampanjkoden JHL för att få rabatten. Rabatten kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Into Kustannus är ett inhemskt förlag som varit verksamhet sedan 2007. I utbudet finns såväl barnböcker som vetenskapliga böcker, fiktion och historiska verk.

Bekanta dig med utbudet på adressen intokustannus.fi (på finska).

Övriga förmåner

I JHL-SHOPen för medlemmar kan du beställa produkter med förbundets logotyp till dig själv eller som gåva.

Vid JHL-Shop gynnar vi inhemska och etiskt framställda produkter. Som en del av vårt målmedvetna arbete betonar vi också produkter som är ekologiskt hållbara. Vår samarbetspartner Innoflame är ett klimatneutralt företag som förbundit sig att minska sitt klimatavtryck.

Ranua Resort erbjuder JHL-medlemmarna fantastiska förmåner på inkvartering och inträdesbiljetter till djurparken 1.4. – 31.10.2024.

Ranua Resort erbjuder ett fantastiskt urval av inkvarteringsalternativ, restauranger och naturligtvis den välkända arktiska djurparken. Du kan övernatta i någon av semestervillorna som finns i samband med djurparken eller i en Arctic Igloo glasigloo 6 km från djurparken. I samband med bägge inkvarteringsställena finns också campingområden för husvagnar och tält. Campingområdet intill djurparken är öppet året runt!
Läs mer på ranuaresort.com

20 procent rabatt på semestervillor och glasigloor

Du får 20 procent inkvarteringsrabatt på semestervillor och glasigloor då du bokar inkvartering för minst 2 dygn.  Inkvarteringen ska bokas på förhand via Ranua Resorts webbplats store.ranuaresort.com. Välj de rätta dagarna och lägg till kampanjkoden JHLJÄSEN24, så kommer förmånspriset att visas i varukorgen. Försäkra dig om att din inkvartering säkert är minst två dygn lång innan du betalar. Visa upp ditt JHL-medlemskort vid incheckningen.

Frukost, sängkläder, handdukar och slutstädning ingår alltid i priset!

10 procent rabatt på inträdesbiljetter till djurparken

Du får 10 procent rabatt på inträdesbiljetten när du köper dina biljetter från biljettförsäljningen. Förmånen gäller både vuxen-, barn- och familjebiljetter. Visa upp ditt medlemskort när du köper biljetten. Övernattningsgäster kan lösa in inträdesbiljetter till förmånspris också i receptionen. Då gäller biljetten under hela vistelsen.

Rabattvillkor:

Inkvarteringsförmånen får du endast när du bokar och betalar på förhand via Ranua Resorts bokningswebbplats. Förmånen gäller inte bokningar som görs via tredje part och kan inte kombineras med andra erbjudanden. För att kunna utnyttja förmånen ska du boka inkvartering för minst 2 nätter. Inkvarteringen ska betalas i samband med bokningen och du kan avboka gratis fram till 3 dygn före ankomst. Vid en eventuell återbetalning, debiterar betalningstjänsten en  hanteringsavgift.

Medlemsförmånerna gäller 1.4. – 31.10.2024.

Mer information:

Ranua Resort, receptionen, tfn 016 469 2050, reception@ranuaresort.com

JHL:s medlemmar erbjuds nu fem procent rabatt i Staypros näthandel. Rabatten gäller hela nätbutikens utbud, även produkter som redan är nedsatta.

Rabatten är i kraft till utgången av 2024. Du får rabatten med koden JHLFI15 när du klickar Staypros nätbutiken länk (på finska).

Rockway.fi är en finländsk nättjänst för vuxna hobbymusiker. Den erbjuder 15 000 inlärningsvideor om att spela och sjunga i bänd för hobbymusiker på alla nivåer från nybörjare till erfarna musiker.

Som medlem i fackförbundet JHL får du förmånligt tillgång till Rockway.fi. JHL:s medlemsförmån innehåller en en månads gratis prövoperiod, varefter du kan fortsätta studierna med 40 procent rabatt.

Du får tillgång till förmånen på adressen www.rockway.fi/partneri/jhl (på finska).

Som medlem i fackförbundet JHL får du 20 procent rabatt på alla Fredriksons examensmössor. Rabatten gäller också broderingar och förvaringsaskar för mössor.

Du får rabatten från nätbutiken (webbsidan på finska) med koden JHL20.

JHL:s medlemmar och deras familjemedlemmar får 10 procents rabatt på Memor Designs varor och tjänster i anknytning till begravning, dvs. kostnader för arrangemang, kista, urna och bårtäcke.

Förmånen gäller tillsvidare, du får den genom att ange koden JHL2022. Ange koden då du beställer tjänsten. Rabatten räknas på gällande priser i taxan.

Rabatten gäller inte transporter, blommor, lagtjänster, platsen där minnesstunden ordnas eller traktering.

Memor Design är ett riksomfattande företag som ordnar både kyrkliga och okyrkliga begravningar.

Hur blir man medlem i hyresföreningen som fackförbundsmedlem?

Genom att påvisa ditt medlemskap i fackförbundet kan du som fackmedlem ansluta dig till fackmedlemspris 6 euro/år (normalpris 35 euro/år). För studerande, pensionärer och arbetslösa är fackmedlemspriset 5 euro/år.

Om du vill bli fackhyresmedlem, anslut dig enkelt på VKL:s webbplats.

Med medlemsavgiften får du

• Gratis telefonrådgivning från vårt medlemsservicenummer 09 4770 360. Du kan få råd beträffande till exempel hyresgästernas rättigheter, lagen om hyra av bostadslägenhet, god hyressed, lagen
    om samförvaltning i hyreshus (som jämförelse: VKL:s avgiftsbelagda rådgivningsnummer kostar 1,92 euro/minut+lna).
  • Vid behov får du gratis tillgång till advokatens mottagning. 20 minuters rådgivningsbesök med tidbokning 2 gånger i månaden. (Jämför besök för icke-medlem 30 euro.) Uppdrag och skriftliga utlåtanden ingår inte i rådgivningen.
  • Tidningen Asuntomme, 4 nummer per år
  • Medlemsrabatt på nationella Vuokralaispäivät (sv. Hyresgästdagar) och annan utbildning.
  • Elektroniskt nyhetsbrev med aktuella nyheter för hyresgäster.
  • Eventuella övriga medlemsförmåner som Vuokralaiset ry erbjuder sina medlemmar.

Rådgivningsnummer

Allmänt rådgivningsnummer: 0600 915 15, samtalets pris är 1,92 euro/minut.
OBS! Avgiftsfritt servicenummer för medlemmar: 09 4770 360

Rådgivningen omfattar

• Hyresförhållande i bostadsrättslägenhet
  • Hyresförhållande i delägandebostad
  • För Arava- och hyresstödsbostädernas del frågor i anknytning till aravalagstiftningen
  • Frågor som gäller lagen om hyra av bostadslägenhet och lagen om samförvaltning i hyreshus
  • För de fritt finansierade hyreslägenheternas del ges anvisningar om
  • god hyressed och normalt slitage enligt lagen om hyra av bostadslägenhet

Vuokralaiset VKL ry har en stark åsikt om problemlösning, den är representerad i konsumenttvistenämnden

Vuokralaiset VKL ry:s webbplats

Regionala medlemsförmåner

Utöver de medlemsförmåner som gäller alla JHL-medlemmar finns det regionala medlemsförmåner som regionkontoren har förhandlat fram.

Sydvästra Finlands regionala förmåner i Satakunta

JHL-medlemmar i Satakunta kan utnyttja regionala medlemsförmåner. Medlem, utnyttja dina medlemsförmåner! Genom att visa upp ditt JHL-medlemskort får du rabatt på priserna vid de här lokala företagen:

• Lux Day Spa, Isolinnankatu 24, Herttuantori nedre våningen, Björneborg
  • Karhukatsastus (bilbesiktning)
    Herralahti

Puinnintie 12, 28360 Björneborg
    Länsi-Pori
    Eteläväylä 5, 28610 Björneborg
    Ulvila
    Friitalantie 9b, 28400 Ulvsby
  • Kultasepänliike Tallberg Oy, Itäpuisto 5, Björneborg (fråga på ort och ställe, förmånen varierar).
  • Erku Oy, Porin Autolasi, Mäkipuistontie 9 , 28430 Björneborg, 15 procent rabatt på byte av vindruta och reparation av stenskott för 35 euro.