Andra medlemsförmåner

Medlemmar i JHL får rabatt på glasögon, kontaktlinser, solglasögon, arbetskläder och -skor, smycken och klockor och på medlemskap i Vuokralaiset VKL ry.

Gratis träningsprogram för fackförbundets medlemmar

Fackförbundet JHL erbjuder sina medlemmar en serie gratis nättriningsprogram! De kan välja bland sju kurser som alla planerats av ett proffs på välmående. Delta i ett program eller alla, de snabbaste träningsprogrammen blir du klar med på två veckor! Kom med på adressen syketribe.fi (webbsidan är finskspråkig).

Träningsredskap förmånligt för JHL-medlemmar

Den finländska näthandeln FitBalance (webbsidan på finska) erbjuder ett brett utbud träningsredskap, redskap för muskelvård och träningsapparater med vilka du lätt kan träna och motionera effektivt, till exempel hemma.

Som medlem i fackförbundet JHL får du 20 % rabatt på alla normalprissatta produkter med koden JHL20. På företagets webbplats finns också olika gratis träningsprogram.

En femtedel bort från examensmössans pris

Som medlem i fackförbundet JHL får du 20 procents rabatt på alla Fredriksons examensmössor. Rabatten gäller också broderingar och förvaringsaskar för mössor.

Du får rabatten från näthandeln (webbsidan på finska) med koden JHL20.

Rejäl rabatt på elräkningen!

Du sparar hundratals euro under en avtalsperiod på två år om du konkurrensutsätter ditt elavtal tillsammans med andra JHL-medlemmar. Du behöver inte göra annat än delta i konkurrensutsättningen. Du kan delta i konkurrensutsättningen  var du än bor i Finland. Kom med senast den 15 april 2022.

Du kan komma med fastän du redan har ett elavtal för viss tid.

För konkurrensutsättningen står tjänsten porukassa.fi, läs mer om villkoren och kom med! (webbsidan är finskspråkig)

Stiliga och ekologiska möbler förmånligt

Mjuk är en handelsplats för second hand-möbler på nätet. Där kan du enkelt och behändigt sälja och köpa begagnade möbler.

Mjuk erbjuder JHL:s medlemmar 15 procents rabatt med koden JHL15.

Då du säljer dina möbler via Mjuk kan du på vissa orter få dem avhämtade gratis. Tjänsten finns i Helsingfors, Esbo, Vanda, Tammerfors och Åbo. Avhämtningserbjudandet gäller med koden JHL.

Förmånerna är i kraft fram till utgången av år 2022.

Redskap för kontroll av den egna ekonomin – appen ROI

Vill du ha redskap för att ta kontroll över din egen ekonomi, råd för budgetering eller träning i hur du sköter ekonomin. Börja använda appen ROI – Oman talouden valmennus (appen är finskspråkig) Appens pris för JHL-meldemmar är 14,99 euro/tre månader (normalt 19,99 euro).

Ladda ner appen på  ROI:s webbplats. Du får rabatten genom att skriva rabattkoden JHLROI i rabattfältet.

ROI-appen ger dig bland annat tips om hur du gör upp en egen budget för ditt hushåll och hur egen ekonomisk framförhållning minskar stressen. Du får också tips för hur du kommer framåt med din egen ekonomi och tips om placeringar. Du kan också delta i olika kurser och webbinarier.

Tre månaders medlemskap i ROI upphör automatiskt då tre månader löpt ut. Medlemskapet behöver inte sägas upp. Medlemskapet i ROI kan förlängas då tre månader löpt ut genom att köpa en ny period av appen ROI, antingen 3 månader eller 12 månader.

Rabatt på tandvård

Oral Hammaslääkärit erbjuder JHL:s medlemmar rabatt på olika sorters tandvård. JHL:s medlemmar får rabatten genom att bevisa sitt medlemskap i JHL, till exempel genom att visa upp sitt medlemskort (plastkortet eller mobilkortet). Då man är kund hos Oral är det bäst att ange hela JHL:s namn på finska dvs. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto, eftersom förmånen finns på det namnet (inte förkortnignen).

Rabatter:

• 50 % rabatt på det första vårdbesöket.
    Rabatten beviljas antingen för tandkontroll som utförs av allmänpraktiserande tandläkare eller för borttagande av tandsten som utförs av munhygieniset. Du noterar väl att rabatten beviljas endast personer som inte är kunder vid Oral från förr.
  • 5 % rabatt på vårdbesök inom ramen för allmän tandvård.
    Du noterar väl att rabatten inte gäller vård som utförs av specialtandläkare, estetisk tandvård, laboratoriekostnader eller andra separata kostnader.

Rabatten räknas alltid på prisen i den gällande prislistan. Den kan inte kombineras med andra eventuella kampanj-, rabatt- eller specialpris. Rabatten gäller inte heller serviceavgifter.

Här hittar du Orals verksamhetsställen i Finland.

Förmånlig hyrbil för vardag och semester

Green Motion erbjuder JHL:s medlemmar minst 15 % rabatt på hyrbil vid alla sina verksamhetsställen i Finland. Använd koden JHLAUTO15 vid bokningen.

Träning och avkoppling – när det passar dig bäst

Den finländska nätjogatjänsten Yogaia erbjuder JHL:s medlemmar lektioner i joga, meditation, muskelstyrka och kroppsvård till medlemspris. Det finns också lektioner för hela familjen.

JHL:s medlemmar får 20 % rabatt på 12 månaders medlemskap i Yogaia. JHL:s medlemmar kan ta del av alla lektioner till medlemspris – både live och inspelningar. Man kan bekanta sig med tjänsten gratis i 14 dagar!

Det rabatterade priset för det första året är 95,90 euro.  Beställningen är fortlöpande och årsavgiften debiteras för en två veckors beställning ifall inte beställningen avbokas.

Yogaia erbjuder över 100 nya lektioner på finska och engelska varje vecka. Man kan delta med hjälp av dator, surfplatta eller telefon.

Plocka upp inlösningskoden på medlemssidan Specialerbjudanden för medlemmar (logga in med dina inloggningskoder till mittJHL). Om du aldrig förr har loggat in i mittJHL, läs först inloggningsbeskrivningen.

Rabatt på glasögon, kontaktlinser och solglasögon för hela familjen

Instrumentariums rabatter

Instrumentarium, erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

• optikerns synkontroll 0 euro (gratis)
  • omfattande synkontroll 35 euro (finns i vissa Instrumentarium-affärer, innefattar ögonbottenfotografering)
  • -25% på normalprissatta kontaktlinser
  • En gratis provning vid kontroll av kontaktlinser och efterkontroll gratis vid bytesprovning.

Nissens rabatter

Nissen, erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

Rabatter

Keops rabatter

Keops, erbjuder JHL-medlemmarna kännbara rabatter på glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Du får rabatten genom att visa upp JHL:s medlemskort.

Rabatter

Arbetskläder och -skor

Image Wear

Det finländska företaget Image Wear erbjuder JHL-medlemmarna arbetskläder och -skor till medlemspris. JHL-medlemmar får 15 % rabatt på alla arbetskläder och -skor.

Du behöver en rabattkod för att handla i nätaffären. Du hittar den på medlemssidorna. Du kommer dit via mittJHL.

Visa upp ditt medlemskort då du handlar i en Image Wear-affär, så får du rabatten.

Företaget framställer arbetskläder för hälsovården, industrin, inkvarterings- och restaurangtjänster och servicebranschen. Företaget säljer också finländska arbetsskor.

Bekanta dig med produkterna i Image Wears nätbutik.

Image Wear är ett finländskt familjeföretag som inlett sin verksamhet år 1959.

Rabatt på begravningskostnader

Kynttilöitä ja kuivunut kasvi pöydällä.

JHL:s medlemmar och deras familjemedlemmar får 10 procents rabatt hos Memor Design (webbsidan på finska) på varor och tjänster i anknytning till begravning, dvs. kostnader för arrangemang, kista, urna och bårtäcke.

Förmånen gäller tillsvidare, du får den genom att ange koden JHL2022. Ange koden då du beställer tjänsten. Rabatten räknas på gällande priser i taxan.

Rabatten gäller inte transporter, blommor, lagtjänster, platsen där minnesstunden ordnas eller traktering.

Memor Design är ett riksomfattande företag som ordnar både kyrkliga och okyrkliga begravningar.

Medlemsrabatt på armbandsur och smycken

Kultajousi och Westerback

Kultajousi Oy erbjuder medlemsrabatt på sina produkter. JHL:s medlemskort ger dig betydliga rabatter i Kultajousis och Westerbacks guldsmedsaffärer. Visa upp kortet redan innan du betalar.

Beställningsarbeten och reparationer från fall till fall.

Rabatten gäller produkter med ordinarie pris. Rabatten dras alltid från Kultajousis rekommenderade pris.

Armbandsur- 15%
Guldsmycken och guldkedjor- 20 %
Diamantsmycken – 20 %
Silversmycken – 20 %
Bordssilver & silvervaror – 20 %
Gåvor – 20 %
Kalevala, Lapponia, Lumoava och RLP Design smycken – 15 %
Kultaseppä Tarkkanen Design – 10 %
Beställningsarbeten och reparationer från fall till fall.

Denna medlemsförmåner gäller i alla Kultajousi och Westerback 1897 affärer www.kultajousi.fi och www.westerback.fi

E- och ljudböcker gratis

Förlängd gratisperiod på BookBeat

Nu kan du prova på BookBeats e- och ljudbokstjänst gratis i 40 dagar! Under provperioden får du tillgång till BookBeat Premiun, med vilken du har obegränsad tillgång till över 300 000 e- och ljudböcker.

Lös in förmånen på adressen https://www.bookbeat.fi/jhl40.

Erbjudandet gäller endast för nya BookBeat-prenumeranter.

Då förmånen löper ut fortsätter prenumerationen automatiskt enligt det paket du väljer (från 9,99 euro/månad). Du kan när som helst avsluta din prenumeration på BookBeat.

Tidningar till medlemsförmånspris eller gratis

Tidskriften Elintarvice ja Terveys till halva priset för JHL-medlemmar

Facktidskriften för storkök och livsmedel Elintarvike ja Terveys erbjuder aktuell information om utvecklingen av kosthålls- och livmedelsbranschen och tillämpningen av lagstiftning.

Tidskriften behandlar livsmedelsföretagens egenkontroll och utvecklingen av den, livsmedelssäkerhet, hygien, livsmedelsteknologi och kvalitetsfrågor. Tidskriften utkommer med sex nummer per år. JHL:s medlemmar kan prenumerera på tidningen som medlemsförmån till halva priset: tidsbunden årsprenumeration 27,50 euro eller fortlöpande prenumeration för 25 euro. Prenumerera här

Tidskriftsförmån vid prenumeration av löntagartidskrifter

JHL:s medlemmar får 10 euro rabatt i året på prenumerationsavgiften för löntagartidskrifter.

Också din förening kan bevilja stöd för prenumeration på löntagartidskrifter. Fråga din egen förening om stöd.

Berätta att du medlem i facket då du beställer tidningen. Nämn också din förenings kontaktuppgifter, om föreningen ger dig tidskriftsbidrag.

Löntagartidskrifter:

Demokraatti, Helsingfors
Kansan Tahto, Uleåborg
Kansan Uutiset Viikkolehti, Helsingfors
Tiedonantaja, Helsingfors
Viikko Pohjois-Karjala, Joensuu
Arbetarbladet, Helsingfors
Ny Tid, Helsingfors

Medlemskap i hyresgästföreningen Vuokralaiset VKL

Hur blir man medlem i hyresföreningen som fackförbundsmedlem?

Genom att påvisa ditt medlemskap i fackförbundet kan du som fackmedlem ansluta dig till fackmedlemspris 5 €/år (normalpris 35 €/år).

Om du vill bli fackhyresmedlem, ring VKL:s medlemsservicenummer 09 4770 360 och nämn att du är JHL-medlem. Så lätt är det att ansluta sig.

Med medlemsavgiften får du

• Gratis telefonrådgivning från vårt medlemsservicenummer 09 4770 360. Man kan få råd beträffande till exempel hyresgästernas rättigheter, lagen om hyra av bostadslägenhet, god hyressed, lagen
  • om samförvaltning i hyreshus (som jämförelse: VKL:s avgiftsbelagda rådgivningsnummer kostar 1,92 €/minut+lna).
  • Vid behov får du gratis tillgång till advokatens mottagning. 20 minuters rådgivningsbesök med tidbokning 2 gånger i månaden. (Jämför besök för icke-medlem 30 euro.) Uppdrag och skriftliga utlåtanden ingår inte i rådgivningen.
  • Tidningen Asutomme, 4 nummer per år
  • Medlemsrabatt på nationella Vuokralaispäivät (sv. Hyresgästdagar) och annan utbildning.
  • Elektroniskt nyhetsbrev med aktuella nyheter för hyresgäster.
  • Eventuella övriga medlemsförmåner som Vuokralaiset ry erbjuder sina medlemmar.

Råd i hyresfrågor

Allmänt rådgivningsnummer: 0600 915 15, samtalets pris är 1,92 euro/minut.
OBS! Avgiftsfritt servicenummer för medlemmar: 09 4770 360

Rådgivningen omfattar

• Hyresförhållande i bostadsrättslägenhet
  • Hyresförhållande i delägandebostad