JHL:s medlemsförmåner

JHL:s medlemsförmåner sträcker sig från trygghet i arbetslivet till rabatter på fritiden och försäkringar! Som medlem i fackförbundet får du rättvis lön och andra anställningsvillkor, tillgång till en förtroendeman på arbetsplatsen och rättshjälp om du råkar ut för problem med din anställning. Dessutom är du också trygg om du drabbas av arbetslöshet.

Som medlem i JHL får du bländande förmåner: stöd, trygghet, information och fritidsförmåner.

JHL är fackförbundet som dagligen arbetar för rättvisa anställningsvillkor. Bli medlem. På det sättet försäkrar du dig om att du får:

• rättvis lön för ditt arbete och goda anställningsvillkor
  • stöd och hjälp i arbetslivets konflikter
  • utkomst om du drabbas av arbetslöshet
  • otaliga förmåner som har ett värde i pengar.

En medlemsavgift ger dig tillgång till alla tjänster och förmåner som fackförbundet, a-kassan, regionkontoret och föreningen har att erbjuda.

Bli medlem i JHL!

JHL-förmånerna i pengar som A4-affisch

JHL:s medlemsförmåner i ett nötskal

Förmåner i arbetslivet

• JHL förhandlar om nästan hundra kollektivavtal för anställda inom bland annat kommunsektorn, statssektorn och de privata välfärdsbranscherna.
  • Som medlem i fackförbundet får du alltid hjälp av förtroendemannen på din arbetsplats.
  • Regionkontoren och föreningarna hjälper och betjänar sina medlemmar i olika situationer i arbetslivet och ordnar kurser och annan verksamhet.

Läs mer om det stöd som JHL erbjuder i arbetslivet:

Fackförbundets tjänster

Förmåner på fritiden

• JHL har försäkrat sina medlemmar. Medlemsförsäkringen omfattar reseförsäkring för resor på fritiden och olycksfallsförsäkring för bestående men. Ditt medlemskort är också ditt försäkringskort.
  • Som medlem får du tidningen Motiivi per post 8 gånger om året.
  • JHL stöder ditt välmående och din rekreation med mångsidiga medlemsförmåner på fritiden.

Läs mer om medlemsförmånerna på fritiden:

Medlemsförmåner på fritiden

Håll medlemskapet i skick

• Under avdelningen Håll medlemskapet i skick hittar du information om bland annat hur du ska göra om du drabbas av förändringar i livet som påverkar ditt medlemskap. Där finns information om bland annat medlemskortet.

Håll medlemskapet i skick

10 + 1 orsaker att höra till JHL

1 Lön som du kan leva på och rättvisa anställningsvillkor

Ingen lever på luft. Genom att höra till facket försäkrar du dig om att få rejäl ersättning för ditt arbete. Samtidigt ser du till dina övriga anställningsvillkor. Tack vare dem har du till exempel möjlighet att ta ut semester.

JHL:s viktigaste uppgift är att förhandla om medlemmarnas anställningsvillkor. I arbets- och tjänstekollektivavtalen ingår bestämmelser om till exempel:

• lön
  • arbetstid
  • rätt till sjukledighet och semester
  • rätt till lön för sjukdomstid
  • ett flertal andra villkor för ork och trivsel i arbetet.

Bekanta dig med kollektivavtalen.

Fackförbundets tjänster

2 Förtroendemannen står på din sida

Fick du inget övertidstillägg? Fick du ett för långt skift i arbetsskiftsförteckningen?

På din arbetsplats finns JHL:s egen förtroendeman eller huvudförtroendeman. Hen ser till att arbetsplatsen följer arbetslivets spelregler. Du kan vända dig till förtroendemannen i alla vardagliga situationer.

Läs mer om förtroendemannaverksamheten.

3 A-kassan ger trygghet

Vem som helst kan drabbas av arbetslöshet. I JHL faller du inte på bar backe.

Som medlem i fackförbundet hör du till arbetslöshetskassan. JHL:s arbetslöshetskassa A-kassan betalar inkomstrelaterad dagpenning, rörlighetsunderstöd och alterneringsersättning. Den inkomstrelaterade dagpenningen är betydligt större än grunddagpenningen.

Medlemsavgiften i JHL och arbetslöshetskassan är 1,38 % för yrkesarbetande medlemmar och den är avdragsgill i beskattningen.

Läs mer om JHL:s arbetslöshetskassa.

4 Gratis för studerande

Studier är värdefullt arbete. I JHL behöver du inte klara dig ensam ens under studietiden, för fackförbundet stöder dig redan under studietiden.

JHL:s medlemsavgift för studerande är jämna noll euro. JHL:s studerandeverksamhet är öppen för alla. Vi ordnar evenemang på olika orter, året runt.

Läs mer om studerandemedlemskap.

5 Stöd och trygghet för unga

Arbetslivet har förändrats i grunden. Fasta anställningar blir allt mer sällsynta och särskilt unga förväntas klara av nästan vilka uppgifter som helst. Karriären blir som ett pussel bestående av olika arbeten på olika platser. Ibland studerar man och mellan varven reser man kanske jorden runt.

JHL är det bästa fackförbundet för unga. Fackförbundet för stjärnproffs kämpar hela tiden för att arbetsmarknaden ska vara rättvis för de unga. JHL har till exempel länge jobbat för att noggrannare bestämmelser i avtal med varierande arbetstid.

JHL:s riksomfattande ungdomsverksamhet är riktad till alla under 30-åriga medlemmar. JHL ordnar varje år många riksomfattande evenemang för unga.

Bekanta dig med verksamheten för unga.

6 Information och utbildning

Hur påverkar den nya lagändringen dina rättigheter? Hur tar du pauser i arbetet? Hur ska du göra för att bli förtroendeman eller arbetarskyddsfullmäktig?

JHL-medlemmarna får tillgång till Finlands mångsidigaste utbud av arbetslivsutbildning! Fackförbundet ordnar kurser på olika håll i landet.

Du får lära dig nytt om ork i arbetet, jobbet som förtroendeman, arbetarskydd och föreningsverksamhet. Du får också höra det senaste inom alla våra branscher. Kurser ordnas på finska, svenska och engelska!

Information om kurserna finns här.

Som medlem i JHL får du också hem tidskriften Motiivi, en tidning av god kvalitet som alltid är högaktuell.

Motiivi är en informativ och tankeväckande tidning som också ger verktyg för proffsen. Tidningen behandlar olika yrken och arbetsplatser inom JHL:s organisationsområde och berättar om aktualiteter i arbetslivet och om dina egna intressen. Tidningen utkommer åtta gånger per år och sänds hem till alla medlemmar.

Bekanta dig med tidningen Motiivi.

7 Gratis rättshjälp

JHL:s medlemmar får ersättningar på upp till 10 000 euro OTA POIS OTA POIS

Det är ett exempel på en rättslig vinst från de senaste åren, som uppnåtts med hjälp av påverkan från JHL. Ibland lyckas man inte lösa problemen på arbetsplatsen. I sådana fall kan JHL:s medlemmar ansöka om gratis rättshjälp och juristtjänster hos fackförbundet.

Läs mer om rättshjälpen.

8 Förmånliga fritidsaktiviteter

Varför betala mer för fritidsaktiviteter?

JHL erbjuder kommersiella förmåner och medlemsförmåner på fritiden. Också de lokala JHL-föreningarna och regionkontoren kan ha sina egna förmåner.

• Som JHL-medlem kan du reservera stugor och Holiday Club semesteraktier runtom i Finland.
  • Du får kryssningar och resor, hotell- och badsemestrar till förmånspris.
  • Teboil ger dig rabatt på bensin, dieselolja, gasol, smörjmedel och biltvätt.
  • Du får dessutom rabatt i många klock- och smyckesaffärer samt på tidningsprenumerationer.

Läs mer om JHL:s medlemsförmåner på fritiden.

9 Försäkringsskydd på fritiden

JHL:s medlemmar är försäkrade hos Ömsesidiga Försäkringsbolaget Turva.

Försäkringen erbjuder dig ett mångsidigt skydd på resor och fritiden. Då du är medlem i JHL får du också försäkringar från försäkringsbolaget If  till kraftigt rabatterat pris.

Ditt medlemskort är ditt resenärsförsäkringskort. Bekanta dig med försäkringsvillkoren och de förmåner som Turva erbjuder på:

Bekanta dig med försäkringsskyddet på Turvas webbplats (på finska).

10 Din förening – ditt hem

JHL har över 500 föreningar runtom i Finland. Din förening är ditt hem i fackförbundet!

Då du ansluter dig som medlem i JHL, ansluter du dig till en lokal förening. Som medlem i föreningen kan du vara med och besluta om hurudan verksamhet föreningen ordnar och framföra förslag på hur arbetslivet och branschens kollektivavtal kan förbättras.

JHL:s nio regionkontor runtom i landet hjälper och betjänar dig!

Bekanta dig med föreningarna!

+ 1 Arbetarskyddet ger dig trygghet

Dålig skyddsutrustning. Arbetsplatsmobbning. Överbelastning.

På jobbet möts du av många faror – både fysiska och mentala. Arbetarskyddsfullmäktige är din trygghet på jobbet. Hen främjar arbetstagarnas hälsa och ork i arbetet. Till det hör bland annat:

• trygg arbetsmiljö
  • sunda arbetstider
  • företagshälsovård
  • ork i arbetet.

Arbetarskyddsfullmäktigen representerar alla arbetstagare i frågor som gäller arbetarskydd och arbetshälsa. Som JHL-medlem får du förstklassig utbildning i uppdraget som arbetarskyddsfullmäktig.

Bekanta dig med arbetarskyddsfullmäktige.