Hoppa till innehållet
Fackförbundet JHL
  • Logga in i mittJHL
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
    • Suomi
    • English
  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Startsida
  • Aktuellt
    • Vägande skäl – Dags att handla
    • Avtalsrörelsen
      • Förhandlingsterminologi
    • Kurs- och evenemangskalender
  • Arbete
    • Kollektivavtal
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för välfärdssektorn VÄLKA
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn AKTA
      • Kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen
    • Vanliga frågor om arbetslivet
    • Arbetarskydd och arbetshälsa
  • Medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsförmåner
      • Semesterorter
    • Vad är medlemstjänsten mittJHL?
    • Arbetslöshetskassan
  • Delta
    • Kurs- och evenemangskalender
    • 1001 yrken – Yrkesbranscher
    • Invandrare
    • Unga och studerande
    • JHL utbildar
  • Föreningar och aktiva
    • Föreningsverksamhet
    • Stadgar, instruktioner, dokumentmallar
    • Hjälpmedel för föreningsverksamheten
    • För förtroendemän
    • För arbetarskyddsfullmäktiga
    • Arbetskonflikter och stridsåtgärder
      • Frågor och svar om övertidsförbud och förbud mot att byta skift
      • Vanliga frågor om strejker
      • Konfliktstermer
    • Föreningarnas egna kurser och JHL:s stöd
  • Om JHL
    • Kontaktuppgifter
      • Kontakta JHL:s medlemsservice
      • Personalens kontaktuppgifter
    • JHL:s materialbank
    • Arbetslivsinfotillfällen för läroinrättningar
    • Till löneräknaren
  1. Hem
  2. Nyheter
  3. Trakasserier eller inte? – En ny handbok ger redskap och anvisningar för att identifiera och hantera trakasserier och osakligt beteende på arbetsplatsen

Trakasserier eller inte? – En ny handbok ger redskap och anvisningar för att identifiera och hantera trakasserier och osakligt beteende på arbetsplatsen

18.2.2022

Att förhindra trakasserier och annat osakligt bemötande är en gemensam fråga för hela arbetsgemenskapen – såväl arbetsgivare som arbetstagare. Var går gränsen för trakasserier och osakligt beteende?

Svaret på bland annat denna fråga hittar du i publikationen Förebyggande och hantering av osakligt bemötande på arbetsplatsen, som har publicerats av Arbetarskyddscentralen.

JHL har deltagit i utarbetandet av en handbok som bland annat erbjuder anvisningar för att förebygga osakligt bemötande och ta tag i det tidigt när det förekommer.

– Problem finns på alla arbetsplatser. Skillnaderna finns i hur man löser problemen, summerar JHL:s sakkunnig i arbetslivsfrågor Tuula Haavasoja, som har deltagit i utarbetandet av handboken.

Syftet med den nya handboken är att stöda arbetsplatserna i att förebygga, hantera och identifiera osakligt bemötande och diskriminering.

Handboken innehåller anvisningar för situationer där det har förekommit osakligt bemötande, och behandlar i synnerhet hur arbetsgivaren ska handla för att reda ut och eliminera osakligt beteende.

I publikationen definieras centrala begrepp och beskrivs principer för professionellt arbetsbeteende.

Det är bra att utarbeta anvisningarna för varje arbetsplats i samarbete med personalen.  Anvisningarna ska gälla för alla i arbetsgemenskapen och vara en viktig del av introduktionen för nya personalmedlemmar. När svåra situationer uppstår är det bra att ha utarbetat bland annat följande:

  • regler för professionellt arbetsbeteende
  • principer för hantering av oenighet och konflikter
  • principer för att ge respons
  • anvisningar för situationer där det har förekommit trakasserier, osakligt bemötande eller diskriminering
  • anvisningar för arbetsgemenskapsmedling.

I publikationen finns också information om principerna för övervakning av osakligt bemötande. Handboken tar upp exempel på situationer som kan anses vara osakligt bemötande, men också exempel på situationer som inte fyller kriterierna. Handboken fungerar som stöd när arbetstagaren eller chefen ska bedöma om ett upplevt beteende uppfyller kriterierna för osakligt bemötande.

Publikationen riktar sig till ledningen på arbetsplatser, chefer, dem som handhar personalfrågor, arbetarskyddets medlare, förtroendemän och arbetstagare, och kan även användas av företagshälsovård och läroinstitutioner.

Du kan ladda ner guiden avgiftsfritt på Arbetarskyddscentralens webbplats.

Skip latest articles

Senaste artiklarna

  • #VägandeSkäl-demonstrationerna fortsätter runtom i Finland – så här syns JHL under den inkommande veckan
  • Beslutsfattarbrev 3/2023
  • Avtalsresultat för personliga assistenter – den långa tvisten är slut
  • Berätta för oss hur de reformer som regeringen vill pressa igenom påverkar ditt liv
  • Fackförbundet JHL inleder VägandeSkäl-demonstrationer – Nu är det dags att kämpa för arbetslivet
  • JHL: Regeringen sågar på finländarnas framtidsgren

Dela denna sida

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share by E-mail
  • Share on WhatsApp
  • Share on Telegram

Kom med i vårt starka lag

Bli medlem
Fackförbundet JHL

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL
Gatuadress: Sörnäs strandväg 23, 00500 HELSINGFORS
Postadress: PB 101, 00531 HELSINGFORS

Kontaktuppgifter
Regionkontoren

Webbplatsens innehåll

  • Startsida
  • Aktuellt
  • Medlemskap
  • Delta
  • Föreningar och aktiva
  • Om JHL

Snabblänkar

  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
  • Suomi
  • English

Följ oss

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

© 2023 Fackförbundet JHL
  • Information om cookies