Hoppa till innehållet
Fackförbundet JHL
  • mittJHL
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
    • Suomi
    • English
  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Aktuellt
    • Kurs- och evenemangskalender
  • Arbete
    • Kollektivavtal
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för välfärdssektorn VÄLKA
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn AKTA
      • Kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen
    • 1001 yrken – Yrkesbranscher
    • Vanliga frågor om arbetslivet
    • Arbetarskydd och arbetshälsa
    • Reformen av AN-tjänsterna
    • Arbetslöshetskassan
  • Medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsavgift
    • Vad är medlemstjänsten mittJHL?
    • Medlemsförmåner
      • Semesterorter
    • JHL utbildar
    • Delta i förbundets verksamhet
    • Unga och studerande
    • Invandrare
    • JHL-shop
  • Föreningar och aktiva
    • Föreningsverksamhet
    • Stadgar, instruktioner, dokumentmallar
    • Hjälpmedel för föreningsverksamheten
    • För förtroendemän
    • För arbetarskyddsfullmäktiga
    • Arbetskonflikter och stridsåtgärder
      • Frågor och svar om övertidsförbud och förbud mot att byta skift
      • Konfliktstermer
    • Föreningarnas egna kurser och JHL:s stöd
  • Om JHL
    • Kontaktuppgifter
      • Kontakta JHL:s medlemsservice
      • Personalens kontaktuppgifter
    • JHL:s materialbank
    • JHL påverkar
      • Påverkan för ett bättre arbetsliv
      • Spetsprojekt
    • Arbetslivsinfotillfällen för läroinrättningar
    • Till löneräknaren
  1. Hem
  2. Nyheter
  3. Trakasserier eller inte? – En ny handbok ger redskap och anvisningar för att identifiera och hantera trakasserier och osakligt beteende på arbetsplatsen

Trakasserier eller inte? – En ny handbok ger redskap och anvisningar för att identifiera och hantera trakasserier och osakligt beteende på arbetsplatsen

18.2.2022

Att förhindra trakasserier och annat osakligt bemötande är en gemensam fråga för hela arbetsgemenskapen – såväl arbetsgivare som arbetstagare. Var går gränsen för trakasserier och osakligt beteende?

Svaret på bland annat denna fråga hittar du i publikationen Förebyggande och hantering av osakligt bemötande på arbetsplatsen, som har publicerats av Arbetarskyddscentralen.

JHL har deltagit i utarbetandet av en handbok som bland annat erbjuder anvisningar för att förebygga osakligt bemötande och ta tag i det tidigt när det förekommer.

– Problem finns på alla arbetsplatser. Skillnaderna finns i hur man löser problemen, summerar JHL:s sakkunnig i arbetslivsfrågor Tuula Haavasoja, som har deltagit i utarbetandet av handboken.

Syftet med den nya handboken är att stöda arbetsplatserna i att förebygga, hantera och identifiera osakligt bemötande och diskriminering.

Handboken innehåller anvisningar för situationer där det har förekommit osakligt bemötande, och behandlar i synnerhet hur arbetsgivaren ska handla för att reda ut och eliminera osakligt beteende.

I publikationen definieras centrala begrepp och beskrivs principer för professionellt arbetsbeteende.

Det är bra att utarbeta anvisningarna för varje arbetsplats i samarbete med personalen.  Anvisningarna ska gälla för alla i arbetsgemenskapen och vara en viktig del av introduktionen för nya personalmedlemmar. När svåra situationer uppstår är det bra att ha utarbetat bland annat följande:

  • regler för professionellt arbetsbeteende
  • principer för hantering av oenighet och konflikter
  • principer för att ge respons
  • anvisningar för situationer där det har förekommit trakasserier, osakligt bemötande eller diskriminering
  • anvisningar för arbetsgemenskapsmedling.

I publikationen finns också information om principerna för övervakning av osakligt bemötande. Handboken tar upp exempel på situationer som kan anses vara osakligt bemötande, men också exempel på situationer som inte fyller kriterierna. Handboken fungerar som stöd när arbetstagaren eller chefen ska bedöma om ett upplevt beteende uppfyller kriterierna för osakligt bemötande.

Publikationen riktar sig till ledningen på arbetsplatser, chefer, dem som handhar personalfrågor, arbetarskyddets medlare, förtroendemän och arbetstagare, och kan även användas av företagshälsovård och läroinstitutioner.

Du kan ladda ner guiden avgiftsfritt på Arbetarskyddscentralens webbplats.

Skip latest articles

Latest articles

  • JHL-medlem, blev du bjuden till slottsbalen? JHL stöder dig i kostnaderna
  • Kilometerersättningen sjunker nästa år, samtidigt stiger inrikes dagtraktamentet
  • Kom och lyssna den 25 november: Så syns diskriminering och osakligt bemötande i ditt yrke
  • Vad skulle ett avtalslöst läge innebära för proffs inom den privata småbarnspedagogiken? JHL ordnar webbinarium den 13 november
  • Kyrkan får en samarbetslag från och med årsskiftet – ändringen förbättrar arbetstagarnas förhandlingsposition
  • Extra beslutsfattarbrev november 2025

Dela denna sida

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share by E-mail
  • Share on WhatsApp
  • Share on Telegram

Kom med i vårt starka lag

Bli medlem
Fackförbundet JHL

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL
Gatuadress: Sörnäs strandväg 23, 00500 HELSINGFORS
Postadress: PB 101, 00531 HELSINGFORS

Kontaktuppgifter
Regionkontoren

Webbplatsens innehåll

  • Startsida
  • Aktuellt
  • Medlemskap
  • Delta i förbundets verksamhet
  • Föreningar och aktiva
  • Om JHL

Snabblänkar

  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
  • Suomi
  • English

Följ oss

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok

© 2025 Fackförbundet JHL
  • Information om cookies