Hoppa till innehållet
Fackförbundet JHL
  • mittJHL
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
    • Suomi
    • English
  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Startsida
  • Aktuellt
    • Avtalsrörelsen
      • Förhandlingsterminologi
    • Reformen av AN-tjänsterna 2024
    • Kurs- och evenemangskalender
  • Arbete
    • Kollektivavtal
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för välfärdssektorn VÄLKA
      • Allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn AKTA
      • Kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen
    • 1001 yrken – Yrkesbranscher
    • Vanliga frågor om arbetslivet
    • Arbetarskydd och arbetshälsa
    • Arbetslöshetskassan
  • Medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsavgift
    • Vad är medlemstjänsten mittJHL?
    • Medlemsförmåner
      • Semesterorter
    • JHL utbildar
    • Delta
    • Unga och studerande
    • Invandrare
    • JHL-shop
  • Föreningar och aktiva
    • Föreningsverksamhet
    • Stadgar, instruktioner, dokumentmallar
    • Hjälpmedel för föreningsverksamheten
    • För förtroendemän
    • För arbetarskyddsfullmäktiga
    • Arbetskonflikter och stridsåtgärder
      • Frågor och svar om övertidsförbud och förbud mot att byta skift
      • Konfliktstermer
    • Föreningarnas egna kurser och JHL:s stöd
  • Om JHL
    • Kontaktuppgifter
      • Kontakta JHL:s medlemsservice
      • Personalens kontaktuppgifter
    • JHL:s materialbank
    • JHL påverkar
      • Påverkan för ett bättre arbetsliv
      • Spetsprojekt
    • Arbetslivsinfotillfällen för läroinrättningar
    • Till löneräknaren
  1. Hem
  2. Blogg
  3. Kortsiktiga beslut upprätthåller inte välfärdsstaten

Kortsiktiga beslut upprätthåller inte välfärdsstaten

13.6.2019

Vårt land har fått en ny regering och en ny politisk inriktning. Välfärdsstaten har inte glömts bort i det kommande regeringsprogrammet, skriver JHL:s chef för samhällspåverkan Vesa Mauriala i sitt blogginlägg.

Jag är lättad över att resultatet av regeringsförhandlingarna verkar medföra att utvecklingen av välfärdstjänster nu åter står i centrum för beslutsfattandet.

Utvecklingen av social- och hälsovårdstjänsterna följer samma ordning som i JHL:s målsättningar: den offentliga sektorn anordnar tjänsterna och är huvudsaklig serviceproducent – den privata och tredje sektorn kompletterar paletten med sitt eget kunnande.

Regeringen har också beslutat att den bindande minimidimensioneringen av vårdpersonalen vid vårdenheter som ger dygnet runt-vård ska vara 0,7. Målet är utmanande bland annat beträffande tillgången till personal, så beslutet kommer att genomföras etappvis. Personalens arbetsfördelning fastställs på ett tydligare sätt bland annat beträffande stödtjänsterna. Det är viktigt att proffs inom olika branscher utför det arbete som deras utbildning och deras kunnande överensstämmer med.

I samband med social- och hälsovårdsreformen undersöks också behoven av ändring i lagen om offentliga upphandlingar och skyldigheten att i större utsträckning använda kvalitetskriterier vid köp av tjänster utökas. JHL:s mål var höjande av gränsen för upphandling med anknutna enheter till 20 % i enlighet med EU:s riktlinje. Denna fråga utreds i samband med social- och hälsovårdsprojektet. Målet behandlades länge i förhandlingarna om regeringsprogrammet och det verkade redan framskrida, men resultatet blev i slutändan att frågan kommer att utredas. Det finns också en skrivelse i regeringsprogrammet om att ansvaret för offentliga upphandlingar ska utökas.

 Det är glädjande att arbetslivet och arbetstagarnas ställning utvecklas på många sätt. Programmet lovar förbättring för dem som arbetar med visstidsanställningar och med varierande arbetstid. Regeringen vill förändra arbetskraftspolitiken i samma riktning som i de övriga nordiska länderna – det vill säga med hjälp av aktivare tjänster. Samtidigt avstår man från piskan, det vill säga aktiveringsmodellens nedskärningsautomat.

Beträffande kommunernas situation kommer en helhetsbedömning att göras under inkommande höst. Även om de tillfälliga nedskärningarna i statsandelarna upphör är många kommuner i en trängd ekonomisk situation. Överföringen av social- och hälsovårdstjänsterna till större produktionsenheter underlättar delvis situationen. Utredning av införandet av en landskapsskatt för att trygga servicen utreds i brådskande ordning.

Vid sidan av många goda målsättningar innehåller regeringsprogrammet ett direkt löfte till det fackliga fältets aktörer om stärkande av förtroendet och respekt för avtalssamhället. I programmet konstateras uttryckligen att regeringen ser till att skydda den svagare parten på arbetsmarknaden – det vill säga arbetstagaren.

 De senaste åren har varit svåra för dem som försvarat den offentliga servicen. Diskussionen har i stor utsträckning styrts av samhällsekonomernas synpunkter och många politiker har adapterat deras talesätt. Konkurrenskraften, nedskärningar i servicen och statsekonomin i stort har stått i centrum av de politiska diskussionerna.

I diskussioner beträffande statsekonomin löner det sig ändå att komma ihåg att samhällsekonomin inte kan bedömas på samma sätt som ett företags eller ett privathushålls ekonomi. I företagen granskas ekonomin kvartalsvis och vi medborgare kontrollerar kanske vår budget varje månad i samband med lönebetalningen.

 Pengar som investeras i välfärdstjänster är inte enbart investeringar i nuläget – deras inverkningar sträcker sig långt in i framtiden. Det är viktigt att minnas, särskilt då vi diskuterar statsbudgeten.

Nedskärningarna eller satsningarna till exempel inom utbildningen eller mentalvårdstjänsterna har inverkningar på lång sikt. De har betydelse till exempel för hur många av en viss årgång som drabbas av utslagningen eller invalidpensionering. De här inverkningarna belastar i sin tur statsbudgeten i det långa loppet.

Långsiktig jämvikt i statsfinanserna är ett viktigt mål, men viktiga beslut får inte fattas kortsiktigt.

**

P.S. Här kan du läsa en längre JHL-analys av regeringsprogrammet.
JHL:s syn på de centrala frågorna i regeringsprogrammet/

Här tar vi upp de centrala frågorna ur våra medlemmars och fackrörelsens perspektiv.

Vesa Mauriala

Vesa Mauriala on yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö JHL:n yhteiskuntavaikuttamisen ja kansainvälisen edunvalvonnan toimialueella. Aiemmin hän on mm. toiminut Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtajana. Mauriala on koulutukseltaan filosofian tohtori. Vapaa-aikaan kuuluu kunnallispolitiikka Hyvinkäällä sekä vastapainona tälle kalastus, kissat ja lukeminen.

Visa mer från författaren (25)

Dela denna sida

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share by E-mail
  • Share on WhatsApp
  • Share on Telegram

Kom med i vårt starka lag

Bli medlem
Fackförbundet JHL

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL
Gatuadress: Sörnäs strandväg 23, 00500 HELSINGFORS
Postadress: PB 101, 00531 HELSINGFORS

Kontaktuppgifter
Regionkontoren

Webbplatsens innehåll

  • Startsida
  • Aktuellt
  • Medlemskap
  • Delta
  • Föreningar och aktiva
  • Om JHL

Snabblänkar

  • Bli medlem
  • Kontaktuppgifter
  • Arbetslöshetskassan
  • Suomi
  • English

Följ oss

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok

© 2025 Fackförbundet JHL
  • Information om cookies