Yksityiselle sote-alalle palautettava työrauha konkreettisilla parannuksilla, epäkohtien myllytys julkisuudessa vain hätäensiapua

JHL on kutsunut Esperi Caren, Attendon, Mehiläisen ja Touhulan johdon keskustelemaan. Tavoitteena on löytää ratkaisuja sote-palveluissa paljastuneisiin epäkohtiin. Touhula-päiväkotien ja JHL:n johto tapaavat perjantaina 8.2.2019.

– Epäkohdat yksityisissä palvelulaitoksissa on nyt tuotu julkiseen keskusteluun. Pelkkä arvostelu ja epäkohtien esiin nostaminen eivät edistä mitään, joten haluamme käynnistää aidon kehittämisen yhteistyössä yksityisten palveluntuottajien johdon ja työntekijöiden kanssa, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine summaa tilannetta.

– Ongelmien esiin nostaminen voi olla korkeintaan hätäensiapua. Hoito, hoiva ja työntekijöiden asema voi kehittyä ja kohentua ainoastaan sillä, että sovitaan yhdessä konkreettisista keinoista ja toimista. Kauniit korulauseet ja hyvä tahtotila eivät nyt riitä.

Suurimpia sote-alan ongelmia ovat kuntien liian vähäinen rahoitus ja alan henkilöstön liian pieni määrä. Tämä koskee yhtä lailla vanhus-, vammais-, mielenterveys- ja varhaiskasvatuspalveluita. Kunnilla on halu järjestää palvelut mahdollisimman hyvin, mutta maan hallituksen tekemät leikkaukset ovat ajaneet kunnat tekemään hankintaratkaisunsa liiaksi eurojen voimalla.

– Yksityisten hoiva- ja päiväkotien liiketoimintaideana on tuottaa voittoa omistajilleen. Mikäli tässä yhtälössä ei kiinnitetä riittävästi huomiota myös palvelujen laatuun, kohdistuvat säästöt liian helposti henkilöstön määrään ja työn teettämisen tapoihin.

– Vaadimme lakiin määräykset sekä laatukriteereistä että minimihoitajamitoituksesta. Maan hallituksen on kiireesti järjestettävä kunnille riittävät taloudelliset resurssit hankkia laadukasta ja ihmisarvoista palvelua kuntalaisilleen.

Työntekijät yksityisissä hoiva- ja hoitolaitoksissa tekevät työtä jaksamisensa äärirajoilla. Mediamyllytys ei ainakaan helpota kiirepainetta ja stressin tunnetta.

– Työpaikoille on nyt saatava työrauha. Epäkohtiin on pureuduttava yhteistyössä henkilöstön ja yritysjohdon kanssa. JHL on valmis laajaan yhteistyöhön alan työolojen parantamiseksi, neuvottelupäällikkö Mari Keturi sanoo.

Lisätietoja:
– puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772