Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on päätetty

Opetushallitus on päättänyt varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Perusteista tulee nyt kansallinen normi, joka ohjaa varhaiskavatuksen toteuttamista päiväkodeissa, perhepivähoidossa ja muussa varhaiskasvatuksessa.  – Aiemmin varhaiskasvatussuunnitelma ei ollut lakiperusteinen vaikka se olikin laadittu päivähoidossa olleille lapsille lähes sata prosenttisesti – nyt se on, toetaa JHL:n sopimustoimitsijia Minna Pirttijärvi

JHL - varhaiskasvattajien liitto. Pirttijärven mukaan perusteet luovat nyt sisällöllisen jatkumon esi- ja perusopetukseen. Perusteet ovat määräys, jota varhaiskasvatuksen järjestäjät ja toteuttajat ovat suunnitelmia laatiessaan velvollisia noudattamaan. Jokaiselle lapselle tehdään varhaiskasvatussunnitelma. Paikalliset suunnitelmat valmistellaan niin, että ne voidaan ottaa käyttöön ensi vuonna 1. elokuuta lähtien.

Esimiehet koulutetaan uusien perusteiden osalta marras-joulukuun aikana tänä vuonna.

– Alueelliset koulutuksen jatkuvat keväällä 2017. Näihin koulutuksiin voivat osallistua myös varhaiskasvatuksessa työskentelevät työntekijät. Kevään 2017 koulutusten ajankohdat ja paikkakunnat täsmentyvät vielä tämän syksyn aikana, Pirttijärvi toteaa.

Varhaiskasvatussunnitelman perusteet  (Opetushallituksen sivuille)

Opetushallituksen tiedote varhaiskasvatussunnitelman perusteista

Lisätietoja: sopimustoimitsija Minna Pirttjärvi, 0400 885 017