Varhaiskasvatuslaki pitää avata ja alan henkilöstörakenne palauttaa ennalleen

Nykymuotoinen laki rikkoo toimivan varhaiskasvatusmallin. Lisäksi se uhkaa tuoda alalle samaan aikaan massatyöttömyyttä ja huutavan pula osaavista ammattilaisista.

Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenne pitää palauttaa muotoon, jossa se oli ennen uutta ja epäonnistunutta lakiuudistusta. Viime vuonna voimaan tullut laki uhkaa varsinkin ammattitaitoisten lastenhoitajien työpaikkoja.

– Nykymuodossaan laki johtaisi siihen, että hoitajien töitä katoaisi vuoteen 2030 mennessä lähes 8 000 henkilötyövuoden edestä. Nykyinen varhaiskasvatuslaki arvostaa vain yliopistokoulutettuja varhaiskasvatuksen opettajien koulutusta. Muiden alan ammattilaisten osaaminen jää täysin varjoon, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kritisoi.

Jos varhaiskasvatuslaki jää voimaan nykymuodossaan, pitää koko ala nimetä äkillisen rakennemuutoksen toimialaksi. Silloin alalla työskentelevien täydennyskoulutukseen pitää löytyä riittävä rahoitus.

– 2000-luvulla äkillisen rakennemuutoksen aloiksi on listattu lähinnä miesvaltaisia aloja. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemalta listalta löytyy muun muassa ICT-alaa, puolustusvoimia ja paperitehtaita. Äkillisen rakennemuutoksen tukea tarvitaan, kun esimerkiksi tehdas sulkee ja alueelta katoaa äkkiä paljon työpaikkoja. Valtiovallan pitää toimia myös nyt, kun tuhansia lastenhoitajina työskenteleviä naisia on jäämässä tyhjän päälle, Niemi-Laine vaatii.

JHL ymmärtää, että nykyisessä työelämässä vaaditaan jatkuvaa osaamisen ja koulutuksen kehittämistä. Mahdollisuus koulutukseen ei saa riippua siitä, mikä on työntekijän koulutustausta tai tulotaso.

– Aikuiskoulutustukea on uudistettava niin, että koulutuksen ja työn voi yhdistää nykyistä joustavammin. Esimerkiksi voisi opiskella 20–40 prosenttia joustavasti työn ohessa useamman vuoden ja hyödyntää uuden teknologian tuomia mahdollisuuksia, JHL-opiston rehtori Anne Karjalainen ehdottaa.

Valitettavasti lastenhoitajien täydennyskoulutukseen ei ole varattu rahaa. Noin 15 miljoonan euron rahoituksella saataisiin 1 000 paikkaa täydennyskoulutukseen vuosille 2019–2023.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772