Varhaiskasvatuksen leikkaukset: Säästöjä ei saada, ongelmia sitäkin enemmän

JHL toistaa vaatimimuksensa siitä, että hallituksen kaavailemat varhaiskasvatuksen leikkaukset pitää perua. Liiton mielestä lasten oikeus laadukkaaseen ja yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen on vaakalaudalla. Paitsi että hallitus aikoo rajata lasten oikeutta varhaiskasvatukseen, se haluaa muö ssuurentaa ryhmäkokoja ja siirtää voimia hoivasta byrokratiaan. Lapsia ryhdytään myös jakamaan vanhempien aseman perusteella.

JHL:n mielestä leikattu varhaiskasvatus monien muiden kielteisten seikkojen lisäksi vaarantaa lasten hyvinvoinnin ja turvallisuuden, heikentää hoivan, kasvatuksen ja opetuksen laatua
ja tuo vaatimattomia säästöjä hetkeksi ja isoja menoja myöhemmin sekä haittaa erityisesti naisten osallistumista työelämään.

Sen sijaan laadukas varhaiskasvatus muun muassa kehittää lasten sosiaalisia taitoja, vertaissuhteita ja oppimisvalmiuksia, vähentää tarvetta lastensuojeluun, edistää erityisesti naisten osallistumista työelämään ja tukee työttömien työllistymistä.

Lue tarkemmin: JHL:n näkökulma varhaiskasvatukseen ja siihen kohdistettuihin leikkauksiin