Välinehuoltajana ammattikorkeakoulussa

Katri Kanerva-Kivinen kirjoittaa, millaista työtä välinehuoltajat tekevät oppilaitoksessa, jossa opiskellaan terveydenhuoltoon liittyville aloille. Työhön liittyy välineiden ja laitteiden huoltoa ja välinehuollon esittelyä opiskelijoille.

Katri Kanerva-Kivinen toimii välinehuoltajana Turun ammattikorkeakoulussa

Toimin Turun ammattikorkeakoulussa välinehuoltajana. Välinehuoltajan työ oppilaitoksessa on aika erilaista verrattuna sairaaloiden tai terveyskeskusten välinehuoltoon.  Olemme terveys- ja hyvinvointiyksikkö. Oppilaitoksessamme opiskelee noin 2000 opiskelijaa.

Meitä on kaksi välinehuoltajaa ja hoidamme välinehuollon lisäksi hoitotarvikevarastoa.
Oppilaitoksessamme on kaksi erillistä välinehuollon tilaa. Isompi välinehuolto palvelee lähinnä hoitotyön opetusta ja suun terveydenhuollon opetusta. Pienemmässä välinehuollossa huollamme laboratorio-opetuksesta tulevaa tavaraa.

Suurin käyttäjäryhmämme on suun terveydenhuollon koulutus. Suuhygienistiopiskelijat pitävät asiakasvastaanottoa kahtena päivänä viikossa. Turun kaupungin terveystoimella on kaksi suuhygienistiä vuokrapaikoilla täällä korkeakoulun tiloissa ja myös he ostavat välinehuollon palvelut meiltä.

Huollamme myös sairaanhoidon opetuksessa käytetyt välineet atuloista leikkauskoreihin. Ero sairaalamaailmaan tuleekin juuri tässä hyvin esille, sillä nämä hoitotyön instrumentit eivät ole ”oikeasti” likaisia. Opiskelijamme hoitavat tai ”leikkaavat” ainoastaan nukkeja. Huollamme ja pakkaamme kuitenkin kaikki käytössä olleet tarvikkeet välinehuollon prosesseja noudattaen. Kun tuotteet ovat käyneet välinehuollon prosessin läpi, opiskelijat oppivat tarkastelemaan pakkauksia ja niissä olevia merkintöjä. Myös oikean aseptisen avaustavan opetteleminen mahdollistuu.

Pakkaamme ja puhdistamme paljon myös muuta hoitotyöhän liittyvää tarviketta. Monesti pakkauksia on vain avattu ja tuotteita tarkasteltu, jolloin ne päätyvät meille uudelleen pakattaviksi.

Hoitotyön sijaan laboratoriossa ollaan tekemisissä oikean veren ja virtsan kanssa. Bioanalytiikan opiskelijat ottavat näytteitä toisistaan ja välillä henkilökunnastakin.

Laboratorion välinehuolto koostuu enimmäkseen lasitavaran pesusta. Tiskiin tulee kerralla suuria määriä erilaista lasitavaraa, mittapulloa, mittalasia, dekkoja, värjäysmaljoja ym. Lisäksi huollamme sentrifuugeja ja analysaattoreiden astioita. Huolehdimme myös erityisjätteiden poiskuljetuksesta luokkatiloista.

Työhömme kuuluu myös välinehuollon esittelyn pitäminen aloittaville opiskelijaryhmille. Välinehuoltomme on avoinna eli sinne voi poiketa niin opiskelijoita kuin opettajiakin.

Työ koulumaailmassa on mielenkiintoista ja haastavaa päivien erilaisuuden vuoksi, harvoin on kahta samanlaista päivää.

Katri Kanerva-Kivinen
Turun ammattikorkeakoulun välinehuoltaja