Välinehuolto

Välinehuollon perinteisiin tehtäviin kuuluvat välineiden puhdistus, desinfiointi, kuivaus, tarkistaminen, pakkaaminen ja sterilointi. Työpisteet sijaitsevat sairaaloiden tai terveyskeskusten välinehuollossa, laboratorioissa tai hammashoidossa.

JHL ammattina välinehuoltoVälinehuollon työpaikkoja ovat muun muassa välinehuoltokeskukset ja laboratoriot, terveyskeskukset ja poliklinikat, sairaaloiden teho-, dialyysi-, synnytys-, leikkaus- ja anestesiaosastot ja hammashoitolat.

Työhön liittyviä vaatimuksia ovat muun muassa hyvät käden hienomotoriset taidot ja hyvä käsien ihon terveys sekä hyvä fyysinen ja henkinen terveys.

Koulutus

Välinehuollon ammatillinen koulutus on toisen asteen tutkinto. Tällä hetkellä suoritetaan välinehuollon ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Elokuun alusta 2018 alkaa välinehuollon perustutkinto, joka sisältää  lain mukaan ”laaja-alaista ja erikoistuneempaa osaamista”. Perustutkinto on ollut koulutuskokeilussa vuodesta 2014. Tutustu perustutkinnon perusteisiin (OPH:n sivuilla).

Asiaa välinehuollosta

Antiikin kreikkalainen lääkäri Hippokrates korosti puhtautta ja varoitti koskettamasta likaisia haavoja. Tänä päivänä puhtautta korostetaan antiikin aikojakin enemmän.  Väineiden on oltava puhtaita ja turvallisia ja työskentelyolojen asianmukaisia.  Tutustu oheisiin artikkeleihin. Niissä välinehuollon ammattilaiset kirjoittavat työstään, ja millaisiin asioihin työssä täytyy erityisesti kiinnittää huomiota.

Ammatillisen koulutuksen linkkejä

Opetushallitus, ammatillinen koulutus