Hyvissä käsissä kotona

"Hyvissä käsissä kotona" on JHL:n sosiaali- ja terveysalojen ammatillinen kärkihanke. Vuonna 2017 painopiste kohdistuu toisen kotona tehtävään hoito- ja hoivatyöhön.

”Hyvissä käsissä kotona”- hankkeella nostamme esiin sekä vanhushuoltoa, mielenterveys- ja päihdetyötä että perheiden parissa tehtävää työtä – erityisesti työhyvinvoinnin, työsuojelun ja työturvallisuuden näkökulmasta.

Hyvissä käsissä -kunniamaininta

JHL etsii työyhteisöjä tai henkilöitä, jotka työllään tekevät hyvää. Liitto haluaa palkita heidät kunniamaininnalla.

Toisin sanoen: tiedätkö sinä sosiaali- tai terveysalalla toimivan henkilön tai tahon, joka ansaitsisi JHL:n Hyvissä käsissä -kunniamaininnan? Ilmianna tämä taho meille! Haluamme palkita hyvän tekijän.

JHL-kysely: Koulutuksen antama osaaminen vastaa vanhuspalvelujen vaatimuksia

Hyvissä käsissä kotona -teemaan liittyen liitto lähetti helmikuussa alan ammattilaisille kyselyn, jolla kartoitettiin alalla työskentelevien tuntoja muun muassa siitä, vastaako koulutus työn vaatimuksia ja minkälaista koulutusta vastaajat kaipasivat ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi.

Tutustu tarkemmin uutiseen: JHL:n kotihoidon ammattilaiset: Koulutuksen antama osaaminen vastaa vanhuspalvelujen vaatimuksia

Vuoden hoitaja 2017

JHL:n Vuoden hoitaja 2017 julkistettiin Terve-Sos -messuilla Helsingissä 4.5.. Tänä vuonna etsintä kohdistettiin hoitajaan, joka tekee työtään toisen kotona. Vuoden hoitajaksi valittiin Katja Ahola Janakkalan Tervakoskelta.

Mitä työpäivääsi kuuluu -kysely

Vuoden alkupuolella kotihoidossa työskenteleviltä on myös kysytty  ”Mitä työpäivääsi kuuluu?”. Kysely lähti vanhustyön ammattialaverkostoille ja tulosten avulla teemme kotihoidon työn näkyväksi. Mitä kaikkea kotihoidon työkenttään kuuluu, siitä on tuloksia luvassa kevään aikana.

Työpaikkakäyntejä yhdistykset ja aluetoimistot tekevät koko vuoden ajan, vaikkakin pääpaino käynneistä kohdistuu syyskaudelle. Työpaikkakäynneillä kysytään sekä edunvalvontaan että työn tekemiseen liittyvistä asioista ja mahdollisista pulmista. Pulmatilanteita pyritään myös ratkaisemaan.

Hyvissä käsissä -kunniamaininta

Myös vuonna 2017 etsitään Hyvissä käsissä -kunniamaininnan arvoisia henkilöitä, työpaikkoja ja projekteja.

Kotona tehtävän työn vaarojen arvionti

Työturvallisuuskeskus on julkaissut lomakeen, jonka avulla voidaa tunnistaa kotihoidon vaaroja.  Toisen kotona tehtävän työn vaarojen tunnistaminen -lomake  valmistui työryhmätyöskentelyn tuloksena ja valmistelussa oli JHL.stä mukana työympäristötoimitsija Tuula Haavasoja.

STM:n uusi ohjeistus turvallisuusriskeistä

Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen -opas auttaa sosiaalihuollon palveluissa toimivia tunnistamaan fyysiseen turvallisuuteen liittyviä riskejä, ehkäisemään niitä ja selviämään ongelmista ja häiriötilanteista. Tutustu oppaaseen Julkarissa, joka on sosiaali- ja terveysministeriön avoin julkaisuarkisto:  Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen -opas

Työpaikkakäynnit 2017

Missä kaikkialla JHL:n Hyvissä käsissä kotona -ammatillisen kärkihankkeen tiimoilta syksyn aikana käydään – katso täältä.

Satakunnan aluetoimisto

Nakkila 5.9 klo 12.30 keinusstoolin yläkerta, Kirkkokatu 7, Nakkila