Työ ja työllisyys uuden hallituksen haaste

Julkisten ja hyvinvointialojen liton JHL:n toimialajohtajan Päivi Niemi-Laineen mielestä seuraavan hallituksen on asetettava Suomelle realistinen ja kunnianhimoinen työllisyystavoite ja arvioitava jokaista päätöstään sen perusteella, miten se edistää työllisyyttä.

Tuottavuuden huono kehitys on viime vuosina syönyt Suomen kilpailukykyä ja elintasoa.
– Tuloksellisuudella ja tuottavuudella on meille suomalaisille suuri merkitys, koska emme kilpaile työn hinnalla. Työntekijöiden ja työnantajien yhteistyöhön perustuva sopimisen malli on olennainen keino kilpailukyvyn parantamisessa. Työmarkkinoilla kannattaa tavoitella laajaa kokonaisratkaisua, jonka oheen liitetään kasvua ja ostovoimaa tukevia valtion toimia sekä kehitetään sosiaaliturvaa, Niemi-Laine sanoo.

JHL:n toimialajohtaja sanoi lauantaina Vaasassa SAK:n vaalitilaisuudessa, että Suomi tarvitsee lisää kasvuhakuisia ja innovatiivisia yrityksiä. Hän lisäsi, että kasvun esteitä on poistettava riittävillä toimenpiteillä. On pidettävä huoli kuitenkin siitä, että sellaisia veronkevennyksiä ei tehdä, jotka heikentävät hyvinvointipalveluja ja siten kansalaisten tasavertaisesta asemaa hyvinvointivaltiossa.

JHL:n toimialajohtaja Päivi Niemi-Laine nosti Vaasassa esiin myös työelämän turvallisuuden.
– Joka päivä Suomessa alkaa ja päättyy noin 450 työsuhdetta. Se on talouskasvun perusta, mutta luo myös turvattomuutta palkansaajien arkeen. Siksi on tärkeää, että ansioturva toimii, hän sanoo.

Niemi-Laine toivoo, että nollatyösopimukset ja pakkoyrittäjyys saadaan kitkettyä pois. Nollatyösopimukset ovat työvoiman orjuuttamissopimuksia. Seuraavalla hallituskaudella onkin säädettävä laki, joka takaa työntekijöille minimitunnit.

Lisätietoja: toimialajohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 7024772