Tulevan hallituksen pitää korjata työelämää – SAK kokosi tärkeimmät remonttikohteet viiden kohdan listaksi

Seuraavalla hallituskaudella suomalaista työelämää pitää parantaa myös lainsäädännön kautta, JHL:n kattojärjestö SAK vaatii. Muun muassa nollasopimuksia ja alipalkkausta koskeviin lakeihin tarvitaan parannuksia.

JHL:n kattojärjestö SAK haluaa, että alipalkkaus saadaan syytteen alaiseksi rikokseksi. Lisäksi nollatuntisopimusten epäkohdat pitää korjata kunnolla, perusteettomat palkkaerot pitää poistaa, irtisanottujen muutosturvaa on parannettava ja niin kutsutussa alustataloudessa työskentelevien asemaa on parannettava. Lue SAK:n lista työelämään tarvittavista korjauksista.

– Liian pienen palkan maksaminen, muu työehtojen polkeminen ja jopa ihmiskauppa ovat asioita, joita tapahtuu Suomessa jatkuvasti, SAK kertoo uutisessaan.

JHL muistuttaa hallitusohjelmatavoitteissaan, että suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen ja kolmikantaiseen sopimiseen. Siihen kuuluu myös työehtosopimusten noudattaminen.

JHL on pitänyt ahkerasti esillä vaihtelevalla työajalla eli niin kutsutulla nollasopimuksella työskentelevien asiaa. Liitto on myös onnistunut neuvottelemaan nollasopimuksella työskenteleville lainsäädäntöä parempia etuja.

Työelämän lait säädetään eduskunnassa. Sinäkin voit vaikuttaa asiaan äänestämällä vaaleissa ehdokkaita, jotka haluavat parantaa työelämän turvallisuutta ja tasa-arvoa. Katso lista ehdolla olevista JHL:n jäsenistä. Muista myös Vapaiden valtakunnan lista ehdokkaista, jotka tukevat kampanjan tavoitteita.