Tule mukaan tekemään maailmanennätystä! Reilun kaupan kahvitauko tarvitsee juuri sinua

JHL pääsee toukokuussa tavoittelemaan maailmanennätystä. Reilun kaupan kahvitauolla halutaan tänä vuonna saada mukaan puoli miljoonaa ihmistä.

Suomella on toukokuussa ainutlaatuinen tilaisuus napata maailmanennätys ruotsalaisilta. Reilun kaupan kahvitauko järjestetään 9. toukokuuta ja siitä halutaan tehdä maailman suurin.

Nykyinen ennätys tehtiin viime vuonna Ruotsissa, kun kahvitaukoon osallistui 350 000 ihmistä. Suomalaiset ovat maailman kovinta kahvinjuojakansaa, joten kahvitteluennätyksen tavoittelu sujuu helposti.

JHL kannustaa jäseniään ja yhdistyksiään lähtemään mukaan kahvitaukoon! Osallistumiseen tarvitaan vain mahdollisimman suuri porukka ja kahvia tai muita Reilun kaupan tuotteita. Ilmoittaudu mukaan!

Tauot ovat pitkälti ay-liikkeen ansiota.

Suomalaisille kahvitauko kesken työpäivän on miltei itsestäänselvyys. Tauot ovat pitkälti ay-liikkeen ansiota: työaikalaki ei tunne kahvitaukoja vaan niistä sovitaan työehtosopimuksissa.

JHL:n neuvottelupäällikkö Mari Keturi muistuttaa Reilu-lehden haastattelussa, että tauko auttaa jaksamaan työssä.

– Palautuminen työpäivän sisällä on tärkeää. Kahvitauoilla on iso merkitys myös työpaikan
hengen luomisessa.

Lue lisää kahvitauoista Reilu-lehdestä, joka jaetaan Motiivi-lehden liitteenä huhtikuussa.

Tule mukaan Reilun kaupan kahvitaukoon 9.5.

JHL haluaa edistää Reilun kaupan tuotteiden ja ympäristösertifioitujen tuotteiden käyttöä JHL:n organisaatiossa ja yhdistyksissä. Esimerkiksi JHL-talossa nautitaan Reilun kaupan kahvia.

Reiluun kauppaan kuuluvat kahvin pienviljelijät muodostavat yhdessä kahviosuuskuntia. He saavat myymästään Reilun kaupan kahvista aina vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavaa Reilun kaupan lisää. Reilu kauppa tukee viljelijöiden toimeentuloa ja turvaa satoa korjaavien työntekijöiden oikeuksia.