Toppatakkeja hellesäällä, kiinalaisten rahoittama jättisilta ja kymmeniä innokkaita aktiiveja – tältä näytti JHL:n työmatka Mosambikiin

JHL matkasi kesä–heinäkuun vaihteessa Mosambikiin tutustumaan paikallisen ammattiliitto SINAFP:n työhön. Matkalta jäi talteen käytännön kokemuksia jäsenten kohtaamisesta – ja iso nippu kuvia päiväntasaajan eteläpuolelta.

Vilkas Maputo: Kimppakyytejä ja kaupankäyntiä

Mosambikin pääkaupunki Maputo on miljoonakaupunki. Iso osa kaupunkialueen väestöstä asuu lähiöissä, esimerkiksi Katembessa, jonne pääsee lauttakyydillä.

Liiton voima: innokkaat aktiivit!

Mosambikin julkisen alan ammattiliitto SINAFP:llä on kova työ, jotta liitolle saadaan virallinen neuvotteluasema. Liittoaktiivien kouluttaminen on tärkeää. JHL:n Susanna Haapalainen pääsi kouluttamaan paikallisia aktiiveja. Paikaksi valikoitui Mosambikin ammattiliittojen keskusjärjestö OTM:n päämaja. OTM:n ja SINAFP:n välit eivät ole aivan niin mutkattomat kuin esimerkiksi SAK:n ja JHL:n. Monen ammattiliittoaktiivin mielestä keskusjärjestö kuuntelee liiaksi hallituksen toiveita.

Liiton toimisto löytyy asuintalosta

SINAFP saa tukea muiltakin kuin JHL:ltä. Tärkeitä yhteistyökumppaineita ovat muun muassa kv-kattojärjestö PSI sekä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK.

Eliazario Maússe, PSI:n projektikoordinaattori Tichaona Fambisa ja SASK:n Eteläisen Afrikan aluekoordinaattori Simião Simbine.

Rapistunut sairaala, monipuolisia tutkimusvälineitä ja rutkasti ryhmäkuvia

Matkan aikana JHL pääsi käymään myös parilla mosambikilaisella työpaikalla. Ensimmäinen vierailu suuntasi maan suurimpaan sairaalaan Maputossa. Ikävä kyllä osastot jäivät näkemättä. JHL pääsi tutustumaan myös Mosambikin tekniseen tutkimuskeskukseen. Joka paikassa otettiin vierailun päätteeksi ryhmäkuva.

Perjantai päätteeksi sadan hengen työntekijätapaaminen

Matola on pääkaupunki Maputon suurin lähiö. Paikalliset kuntatyöntekijät ovat potentiaalisia SINAFP:n jäseniä. Liiton edustajat kävivät puhumassa ammattiyhdistysliikkeestä ja sen tärkeydestä. Kuulijoita oli niin paljon, että paikaksi piti valita teatterin auditoria. Perjantaisena iltapäivänä kokoontumiseen saapui satakunta henkeä.