Kosthåll och rengöring

Fackförbundet JHL är här för dig om du arbetar med mat eller städning vid ett daghem, en skola eller ett sjukhus, eller i andra storkök. På rengöringssidan är livsviktiga JHL:are också till exempel tvätteripersonal. Utan dem skulle inga sjukhus eller hälsocentraler skulle hållas igång. Det finns otaliga yrkesbeteckningar inom både kosthålls- och rengöringsbranschen, och ni är alla välkomna med och utveckla ert arbete.

Lär känna dina kollegor

Stjärnproffsen inom kosthåll och rengöring har ett eget diskussionsforum på webben. För närvarande är yrkesforumet enbart på finska. Yrkesforumet är ett praktiskt och enkelt sätt att hålla kontakt med andra som arbetar inom samma bransch.

Du kan delta enligt ditt eget intresse och schema. Verksamheten är informell och flexibel.

Forumet är en bra plats att diskutera ditt arbetes goda och sämre sidor, dela erfarenheter, få kamratstöd, få tips om hur arbetsfrågor sköts på andra ställen och utveckla din egen bransch tillsammans med andra. Du kan också bara följa diskussionen på sidorna.

Forumen behandlar och utvecklar aktuella frågor gällande din bransch och ökar informationsgången mellan förbundets medlemmar och JHL.

Du behöver ingen tidigare erfarenhet för att delta i forumet. Det räcker att du är intresserad av att utveckla ditt arbete tillsammans med andra!

Kosthållsbranschen

Kosthållsbranschens proffs arbetar bland annat i kommuners, välfärdsområdens och kommunala aktiebolags kök (skolor, sjukhus, daghem), i församlingars matsalar och i vård-, omsorgs- och rehabiliteringsanstalters kök. De tillreder trygg, närande och ansvarsfull mat varje dag. Specialdieter är en stor del av deras sakkunskap. Vanliga yrkesbeteckningar är kosthållsarbetare, kock, kokerska, kock i storhushåll, måltidstjänstansvarig, kombinationsanställd, kosthållschef och värdinna.

Rengöringsbranschen

Rengöringsbranschens proffs arbetar till exempel i kommuners, välfärdsområdens och kommunala aktiebolags (skolor, sjukhus, daghem), församlingars, tvätteriers och serviceboendens lokaler. De tar yrkesmässigt hand om rengöring och hygien. Vanliga yrkesbeteckningar inom branschen är anstaltsvårdare, städare, sjukhusbiträde, textilvårdare, lokalvårdare, sjukhusstädare, kombinationsanställd, städarbetsledare och maskintvättare.