Vägbeskrivning till institutet och praktisk information för kursdeltagare

JHL-insitutet, Sörnäs strandväg 23, Helsingfors

Ankomst till JHL-institutet

Institutet ligger ca 15 minuter från Helsingfors centrum om du tar

• spårvagn nummer 6 och 6T mot Arabia eller 7 och 7M mot Böle, stig av vid Gökgrändens hållplats
  • metron mot Nordsjö eller Mellungsbacka, stig av i Sörnäs
  • bussarna 55, 16 och 16X, som kör från Järnvägstorget direkt till Sörnäs strandväg, Södervik hållplats ligger nästan direkt mittemot JHL-huset
  • Biljettpriser 2018: mobilbiljett 2,20 €, automatbiljett 2,90 €
  • Biljettförsäljningen på spårvagnar slutade 1.2.2018, du måste köpa biljetten förrän du stiger på spårvagnen
  • Du kan köpa biljetter t.ex. med HRT:s mobilapp och från biljettautomater och R-kiosker. Mer information på HRT:s webbplats.

Resan från flygplatsen tar ca 30–40 minuter.

• med flygplatsbussen nummer 615. Bussen avgår från båda terminalerna. Stig av vid Sörnäs metrostation.
  • med närtågen I och P, plattform 1.
  • Biljettpriser: mobilbiljett 4,20 €, automatbiljett (tågbiljett) 5 €, på bussen (chauffören) 5,50 €

JHL-institutet på Google Maps

Egen bil

Det finns goda kollektivtrafikförbindelser till institutet och bara ett begränsat antal parkeringsplatser för gäster. Parkeringsplatser kan inte heller reserveras på förhand. Anmäl dig till receptionen när du kommer till institutet. Vid hotellen finns gott om avgiftsbelagda parkeringsplatser.

Passerkort och praktiska arrangemang under kursen

Vid JHL-institutets reception får du ett gästkort som du ska använda i JHL-huset. Kursdeltagare får också ett resekort som de kan använda i huvudstadsregionens kollektivtrafik. Resekorten är personliga – se till att du inte tappar bort kortet, eftersom vi inte ger ut nya kort istället för borttappade kort. Institutet har också lånecyklar för kursdeltagare.

Vi rekommenderar att kursdeltagarna sparar kvitton för alla själv betalda resekostnader, eftersom de ska bifogas till reseräkningen.

Bagage

Bagageförvaring finns vid både institutet och hotellet.

Måltider

Vid JHL-institutet finns en avgiftsfri kaffeautomat i tredje våningens kaffeutrymme, frukost reserveras inte.

Under kursdagen serveras en mångsidig lunch, eftermiddagskaffe och middag. All mat som serveras är laktosfritt. Det finns också glutenfria alternativ. Även helsingforsbor kan delta i middagen.

Eventuella matallergier ska helst meddelas i god tid före kursen. Du kan uppdatera informationen på Medlemsservice 24h.

Annan viktig information

JHL:s förbundsförsäkring gäller också under kurstiden. Vid sjukdomsfall ska du omedelbart kontakta kursförvaltningen eller din arbetsgivare (lokala kurser).

JHL-institutets lokaler har byggts med tanke på tillgänglighet.

Kursdeltagarna har också tillgång till SilverGyms gym och motionsgymnastik på morgonen och kvällen. SilverGym ligger mycket nära institutet. Du måste visa upp ditt kursdeltagarkort vid disken. Läs mer silvergym.fi.