Föreningskurser och ansökning av kursstöd

Föreningarna kan också själv ordna kurser. Här finns mer information om när föreningen ska söka kursstöd och vilka kostnader förbundet ersätter.

Föreningarna kan också själv ordna kurser. I så fall svarar föreningen själv för arrangemangen och kostnaderna. Det betyder bland annat att föreningen själv ska boka lärare och lokaler. Förbundet betalar dock kursstöd till föreningarna och kan också ge förslag om kursens innehåll och hur man ordnar en fungerande kurs.

Som stöd till kursplaneringen har förbundet utarbetat tre färdiga temapaket, som kan användas som mallar för att bygga upp lämpliga föreningskurser. Vid sidan om temapaketens innehåll kan kursen behandla också till exempel aktuella intressebevakningsfrågor. Kursens slutliga struktur och innehåll planeras tillsammans med läraren efter föreningens behov.

Gå till de färdiga temapaketen

Om er förening planerar att ordna en kurs, lönar det sig att först kontakta det egna regionkontoret. Regionkontoret kan föreslå en lämplig lärare som också hjälper föreningen att planera en intressant kurs. Föreningarna kan också ordna kurser i samarbete med andra JHL-föreningar inom samma bransch eller i samma område.

Ansökan om kursstöd för kurser som ordnas år 2022

Till följd av coronapandemin uppmanas föreningarna att fästa särskild uppmärksamhet vid att kurser och evenemang ordnas så tryggt och säkert som möjligt.

Föreningen ska då den ordnar sina kurser iaktta myndigheternas gällande instruktioner och regionala restriktioner. Då kurserna genomförs ska föreningarna dessutom iaktta förbundets anvisningar, som är avsedda att säkerställa att föreningarnas kurser och evenemang kan genomföras tryggt och säkert.

Föreningarnas egna kurser är mycket viktiga för medlemmarna, de aktiva och förbundet. Tillsammans ser vi till att kurserna ordnas tryggt och säkert!

Mer information om ansökning av kursstöd

Kursstöd kan ansökas om två gånger per år. För de kursers del som ordnas på vårterminen ska kursstöd ansökas senast 31.1 och för de kursers del som ordnas på höstterminen ska kursstöd ansökas senast 31.5. Kom ihåg att ansöka om kursstöd i tid!

Ansökningarna behandlas och besluten fattas av kursrådgivningen. Besked om beviljat kursstöd ges efter att ansökningstiden har gått ut.

Kursen ska ha minst tio deltagare och bestå av minst sex lektioner (1 lektion = 45 minuter). Om minimiantalet lektioner uppfylls, kan kursen också delas upp på flera dagar.

Kursstödet till JHL-föreningarnas egna kurser är högst 25 euro per JHL-medlem, mot kvitton. Kursstöd betalas för de deltagare som är medlemmar i föreningen eller föreningarna som ordnar kursen. Föreningar kan i regel beviljas kursstöd för en egen kurs per kalenderår. Kursstödet utbetalas när alla nödvändiga dokument och kvitton har skickats till kursrådgivningen inom en månad från kursens avslutningsdatum.

Föreningen betalar själv arvoden och övriga kostnader för användning av en lärare/föreläsare som inte hör till JHL.

Blankett för ansökning av kursstöd för föreningen

Mer information ges av JHL-institutets kursrådgivning per e-post, kurssit@jhl.fi eller tfn, 010 7703 510.