Gå till innehållet

JHL:s representantskap samlas: Förbundets ekonomi och ett antal intressanta motioner behandlas

Vilket är JHL:s ekonomiska tillstånd och hur stor är medlemsavgiften år 2019? Dessa frågor besvaras idag och imorgon när JHL:s representantskap sammanträder i Vanda. Bland annat ska drygt tjugo motioner behandlas.

JHL:s representantskaps höstmöte har inletts i Vanda. Representantskapet beslutar vid sitt två dagar långa möte bland annat om verksamhetsplanen och budgeten för inkommande år. Mötet beslutar också om medlemsavgifterna för nästa år.

Representantskapets ordförande Sirkka-Liisa Kähärä gick i sitt öppningstal hårt ut mot Finlands sittande regering.

– Välfärdsstaten håller med god fart på att omvandlas till en välgörenhetsstat där arbetstagaren får vara nöjd över ett tillräckligt antal arbetstimmar och eventuellt regelbundna löneinkomster.

Hon frågade också representantskapet om det nu är dags att ändra kurs.

– Det finns tillräckligt med exempel på regeringens åtgärder för att knäcka fackförbundens verksamhet. Därför vill jag fråga er, räcker det nu? Skulle det vara dags för förändringar? Alla vi här i salen har förändringens nycklar i händerna.

Representantskapet utövar den högsta beslutande makten i förbundet. Representantskapet har 120 ledamöter. I vanliga fall sammanträder representantskapet två gånger per år. I år har representantskapet sammanträtt oftare eftersom representantskapet behandlar förhandlingsresultaten beträffande de viktigaste arbets- och tjänstekollektivavtalen.

Du kan följa med mötets resultat via webbplatsen, tidningen Motiivis nättidning och förbundets kanaler för sociala media. Stämningar från mötet uppdateras flitigt, särskilt på JHL:s Twitterkonto under hashtagen #jhledustajisto.