Gå till innehållet

JHL deltar i de personliga assistenternas parad

Tisdagen den 11 juni ordnas de personliga assistenternas parad i Helsingfors. Med paraden vill man lyfta fram de personliga assistenternas ansvar och viktiga arbete samt de hjälpbehövandes rätt till ett självständigt liv. I paraden deltar både personliga assistenter och de hjälpbehövande som assistenterna jobbar för. Också JHL deltar i paraden.

I Finland ordnas för första gången en parad för och med personliga assistenter för att fira systemet för personlig assistans. Paraden startar tisdagen den 11 juni kl. 14 från Narinkens torg i Kampen i Helsingfors och avslutas vid riksdagshuset. JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine och huvudförtroendeman Tiitta Suomalainen kommer att hålla tal.

JHL deltar i paraden. JHL är avtalspart i kollektivavtalet för personliga assistenter. JHL vill i samband med paraden lyfta fram de personliga assistenterna, deras yrkeskunskap och ansvarsfulla jobb.

De personliga assistenterna gör ett viktigt arbete. Med sitt engagemang och kunnande möjliggör de ett självständigt liv för handikappade.

Vid paraden råder nolltolerans för rasism, diskriminering, hatprat, våld och all slags mobbning.