Gå till innehållet

JHL – ett varumärke

– John Burstein

En del moderna filosofer som ”tänker utanför lådan” har konstaterat att Platons dialoger är långrandiga. Där saknas dialogens sanna element, med andra ord det nya och det överraskande. Om parterna enbart är statister satta att illustrera en på förhand given poäng, är det egentligen ingen dialog alls.

JHL och vår svenska systerorganisation Kommunal har däremot påbörjat ett samarbete och ett besöksutbyte för att få till stånd en dialog i ordets sanna bemärkelse. Täta kontakter mellan dessa två stora förbund har varit vardagsmat i tiotals år, och på senare tid har vi som jobbar med kommunikation upplevt att också vi behöver ett sådant internationellt bollplank, där vi kan fokusera på konkreta frågor i mindre grupper.

På agendan hade vi senast frågan om marknadsföringens roll i värvningen av nya medlemmar till facket. En grupp på fem personer från JHL:s kommunikationsverksamhet steg upp mycket tidigt en torsdagsmorgon i slutet av januari för att flyga till Stockholm och träffa några av våra kolleger vid Kommunals kommunikationsavdelning.

Vädret i Stockholm var precis lika tröstlöst tråkigt som i Helsingfors. Foto JHL

Skulle det bli en dag av informationsutbyte – vackert så – eller skulle vi dessutom skapa något nytt och oförutsett, kanske inte genast men efter en mognadsprocess?

Bortsett från ett vimmel av detaljinformation reflekterade jag över två saker.

Först och främst gäller alltjämt den gamla regeln om att vi i Finland i första hand ser till vårt närområde, när vi eftersträvar vidgade vyer i form av internationellt samarbete. Svenskarna åker däremot direkt till USA, när de ute efter nya idéer. Det gäller också ett traditionellt socialdemokratiskt fackförbund så som Kommunal.

Jag slogs också av det väldigt systematiska sättet att närma sig frågan om organisationens varumärke. Åtminstone jag har hittills närmast förknippat varumärket (eller ”brand” som vi ofta säger i vårt land) med grafisk profil, men hos Kommunal genomsyrar varumärket hela organisationen.

JHL:s och Kommunals seminariedeltagare gör sig startklara. I förgrunden Kommunals faktor Anna Lundströmer, som berättade om arbetet med en ny grafisk profil. Foto JHL

I princip finns det ingen aktivitet som inte på något sätt regleras av varumärket. Det betyder att allt från hur telefonväxeln tar emot samtal till hur ombudsmän och andra anställda genomför telefonsamtal och annan kommunikation med medlemmar ska följa ett visst mönster som är i linje med det genomtänkta varumärket.

Paradoxalt går en långt genomförd enhetlighet hand i hand med system som är starkt anpassade efter enskilda medlemmar. Sålunda kommer Kommunal i sommar att helt förnya sin webbtjänst så att den blir personaliserad efter brukarens yrke. En brukare som är intresserad av ett visst yrke har troligen själv just detta yrke, vilket webbplatsen minns, och därefter börjar den anpassa sig efter brukarens preferenser varje gång han eller hon kommer in på sajten.

Även smarttelefoner och tillhörande appar gör det möjligt att komma människor in på livet på ett sätt som påminner om småstaden där alla känner alla. Kommunals centrala budskap i senaste riksdagsval var ”Välj välfärden – Byt regering”, vilket Kommunal verkade för bland annat genom att ringa upp eller knacka dörr hos närmare 200 000 svenskar. I det sammanhanget fungerade en mobilapp som ett hjälpmedel för den enskilde ombudsmannen eller aktive när det gällde att genomföra samtalet, men samtidigt hade kampanjledningen full kontroll över de enskilda kampanjarbetarnas aktivitet och geoposition.

Diskussionerna i workshoppen för sociala medier var så intensiva och intressanta att man glömde bort klockan. Bland annat berättade Kommunal och hur de använder sociala medier i medlemsservicen, och JHL presenterade sin Palmiakampanj. Foto JHL

Ännu ett exempel på utnyttjande av modern informationsteknologi gäller lanseringen av ett riktat nyhetsbrev, där medlemmarna inte enbart mottar information, utan också uppmanas agera på ett eller annat sätt. Grundtanken är att facket inte är en serviceorganisation som finns till för att betjäna medlemmarna, utan att medlemmarna via facket ska betjäna sig själva.

Var blev dialogen? Till skillnad från JHL har Kommunal de tre senaste åren lyckats öka sitt medlemsantal, och man har mycket höga ambitioner för de kommande åren. Endast en slipad organisation kan klara av något sådant. Frågan är om det snäppet mera anarkistiska finländska folket kan eller ens vill vara så välorganiserat. Finns det en styrka i det elementet av oregerlighet som vi har i vårt land? Hjälper eller stjälper det våra egna ansträngningar att växa? Här behöver vi definitivt en intern dialog.

Jätä kommentti