OBS. Bästa stjärnproffs! Säkerhet är allt i allo för oss, därför skjuts Yrkesforum framåt med ett år på grund av coronavirusepidemin. Den nya tidpunkten är 29–30 oktober 2021. Du kommer ändå att ha möjlighet att ta del av festyran redan i höst på vår virtuella förfest. Förfesten ordnas den 23 oktober 2020 på adressen jhl.fi. Vi informerar om klockslag och program så fort som möjligt.

JHL ordnar ett historiskt megaevenemang och du är inbjuden!

Kom med på Yrkesforum, JHL:s största medlemsevenemang. Lyssna till fantastiska talare och delta i en fin kvällsgala. Och dessutom: du får träffa en stor skara andra stjärnproffs från din egen bransch!

Anmäl dig med till Yrkesforum som ordnas 29–30.10.2021 i Tammerforshuset. De 1 000 snabbaste JHL-medlemmarna får delta, oberoende av boningsort! Om du inte ännu är medlem, anslut dig till fackförbundet JHL, som bevakar dina intressen.

Den nya tidpunkten är 29-30.10.2021 men förfesten ordnas 23.10.2020!

I samband med Yrkesforum erbjuder JHL sina samarbetspartners möjlighet att reservera en egen utställningspunkt, där man kan presentera sina produkter och tjänster. Försäljningen av utställningspunkter handhas av Globex Oy, kontaktperson är Jarmjo Siekkinen, tfn 040 595 0106, jarmo.siekkinen@globex.fi.

Obs! Om evenemanget inte kan ordnas, återbetalas deltagaravgiften.

Stjärnor som deltar: Tarja Halonen, Anna Puu, Perttu Pölönen…

Yrkesforum erbjuder toppföreläsningar i två dagars tid. Evenemanget koncentrerar sig på framtidens arbetsliv och ger nya perspektiv på välmående i arbetet.

Evenemangets teman valdes ut på basis av en medlemsenkät.

Fredag 29.10.2021

På fredag föreläser bland annat uppfinnaren och företagaren Perttu Pölönen samt experten på arbetshälsa Marja-Liisa Manka. Också president Tarja Halonen förser evenemanget med stjärnglans!

President Tarja Halonen håller tal till yrkesproffsen. Kom med och lyssna!

JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine och branschchefer Teija Asara-Laaksonen och Håkan Ekström kommer också att träffa stjärnproffsen i Tammerforshuset.

På fredag kväll ordnas en fantastisk kvällsgala för alla Stjärnproffs. Stjärnor i fyra olika kategorier kommer att belönas under kvällsgalan. Tipsa oss om stjärnor på din arbetsplats med hjälp av blanketten nere på sidan!

Utöver prisutdelningen består programmet av en smaklig middag. Förutom det goda sällskapet bidrar också kvällens DJ till att hålla stämningen på topp. Tammerfors stads hälsningar framförs av borgmästare Lauri Lyly.

Fredagkvällens program kulminerar i ett oförglömligt musikframträdande, då ingen mindre än Anna Puu, en Finlands klarast lysande stjärnor, intar scenen.

Fredagens program är gemensamt för alla. Programmet genomförs på finska men simultantolkas till svenska.

Perttu Pölönen

Uppfinnare, kompositör och talare. Han har vunnit den största vetenskapstävlingen för unga i Europa. Pölönens bok Tulevaisuuden lukujärjestys ges ut i december 2019.

Marja-Liisa Manka

Expert på arbetshälsa som arbetat som professor i arbetshälsa vid Tammerfors universitet och skrivit faktaböcker. Hon har föresläst  bland annat vid JHL:s vårdfestival.

Päivi Niemi-Laine

JHL:s ordförande sedan år 2016 och mamma till två barn. Värdesätter välfärdstjänster och ett rättvist arbetsliv. Också jämställdhet och rättvisa ligger henne nära om hjärtat.

Anna Puu

Hör till Finlands klaraste lysande popstjärnor. Hon gav ut sitt nyaste album Nälkäinen sydän år 2018. Anna Puu uppträder på stjärnproffsens kvällsgala. Dans, fart och härlig stämning utlovas!

Simo Frangén

Yrkesforums konferencier är känd som komiker, manusförfattare och konferencier. Frangén är mest känd som en av medlemmarna i gruppen Alivaltiosihteeri.

Stråkkvartetten Terapia q

cof_vivi

Öppningsfestens stjärngrupp. Kvartettens medlemmar är anställda vid Tampere Filharmonia och förenas av kärleken till kammarmusik. Kvartetten spelar frimodigt, med glimten i ögat. I kvartetten spelar Lotta Laaksonen och Istvan Szalay, violin, Anne Korhonen, altviolin och Maija Juuti, cello.

Lauri Lyly

Tammerfors borgmästare, stadsstyrelseordförande och stadsfullmäktig. Har tidigare varit ordförande för FFC och Elektrikerförbundet. Lyly anser att hållbar utveckling måste ske på bred front. Den ska beakta skälig lön, klimatförändringen och arbetsförhållandena.

Lördag 30.10.2021

Förmiddag

Programmet under lördag förmiddag är gemensamt för alla. Programmet genomförs på finska men simultantolkas till svenska

Showdansgruppen Sisters in Sync uppträder.

JHL:s branschchef Teija Asara-Laaksonen håller ett öppningsanförande.

Paneldebatt under rubriken Työura elämän kokonaisuudessa. Paneldeltagare: Tapani Kiminkinen, läkare, faktaboksförfattare; Kari Kanala, präst; Miia Malvela, projektet Liikkuva nainen; Kaisa Paajanen, arbetslivsexpert, Keva; Anne Ranta, arbetsmiljöombud, JHL. Panelbebatten förs på finska men simultantolkas till svenska.

Eftermiddag

På lördag eftermiddag ordnas helt svenskspråkigt program. Höjdpunkten på lördag eftermiddag är Lars Losvik som kommer att hålla ett anförande under rubriken ”Att nå dina mål – utan att bli utbränd”.

Under lördag eftermiddag ordnas också en stor svensk paneldebatt med rubriken: Ändras mitt arbete? I debatten deltar JHL:s branschchef Håkan Ekström, Heidi Åkerfelt, huvudförtroendeman i Raseborgs stad och Hans Rosenberg, huvudförtroendeman vid Kårkulla samkommun.

Lars Losvik

Lars Losvik är utbildad i vuxenpedagogik och ledarskap vid Helsingfors universitet och är en av Nordens mest uppskattade föreläsare.

Håkan Ekström

JHL:s branschchef sedan år 2016 med lång erfarenhet av facklig förhandlingsverksamhet. Gillar också att fiska och spela schack.

Asara-Laaksonen

Sisters in Sync

Showdansgruppen Sisters in Sync består av vuxna damer. De framför ett fartfyllt dansnummer till tonerna av bland annat Abba.

Kari Kanala

Kari Kanala, kyrkoherde i Paulus församling i Helsigfors Människa, man och präst – i den ordningen. Mitt livsmotto är ”Övervinn det onda med det goda”.

Tapani Kiminkinen

Tapani Kiminkinen är läkare och faktaboksförfattare. Han jobbar vid Saarijärvi hälsocentral. Kiminkinen är också känd som ”läkaren från landet”.

Miia Malvela

Utvecklingschef för programmet ”Liikkuva aikuinen” klargör på vilket sätt motion är en mångsidig men underutnyttjad metod för att upprätthålla arbetsförmågan.

Kaisa Paajanen

Arbetslivsexpert vid Keva som producerar tjänster för strategiskt ledarskap inom arbetsförmågan. Kaisa är skicklig särskilt på karriärtänkande och utveckling av praxis i anslutning till det.

Hans Rosenberg

Hans Rosenberg är huvudförtroendeman och arbetarskyddsombud vid Kårkulla samommun. Han kämpar för rättvisa löner och korrekta tolkningar av avtal.

Heidi Åkerfelt

Heidi Åkerfelt är huvudförtroendeman vid Raseborgs stad. Hon anser att personalen är kommunens ansikte utåt och hoppas därför att arbetsgivarna skulle lägga större fokus på att de anställda mår bra.

Välkommen att tillsammans skapa ett Yrkesforum vi sent kommer att glömma! Anmäl dig!

Fredag 29.10.2021

Sorsapuistosali

• Stråkkvartetten Terapia q

• Välkomsthälsning. Konferencier Simo Frangén

• Tal av JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine

• President Tarja Halonen

• Hur växa till en människa som mår bra?

• Arbetsklädmode

• Kirsti Lonka

• Framtidens läseordning

Lördag 30.10.2021 förmiddag

Sorsapuistosali

Lördag 30.10.2021 eftermiddag

Ohjelma ruotsiksi, Riffi-sali

• Att nå dina mål – utan att bli utbränd!

• Eftermiddagskaffe

• Panel: Ändras mitt arbete?

• Avslutning

Resor, inkvartering och pris

Fackförbundet JHL erbjuder sina medlemmar två dagars stjärnföreläsningar, inkvartering och måltider till ett mycket förmånligt pris. Dessutom är deltagarna försäkrade vid evenemanget inom ramen för förbundsförsäkringen.

Du får program, inkvartering och måltider för en hundring.

Två dagars program med inkvartering kostar 100 euro per person. Inkvarteringen sker i dubbelrum. Om du vill bo i enkelrum är evenemangets pris 200 euro

Endagsprogram med övernattning i Tammerfors kostar 50 euro. Om du inte behöver inkvartering är priset 30 euro.

Tipsa om stjärnproffset i din bransch!

Ditt fackförbund JHL söker arbetstagare och föreningar av stjärnklass. Vi efterlyser nu Stjärnor i fyra kategorier.

Tipsa oss om stjärnor på din arbetsplats senast den 23.8.2020 antingen med blanketten nedan eller per post.

Prisen delas ut vid Stjärnproffsens virtuella förfest, fredagen den 23.10.2020.

Vi söker:

Stjärnproffs – ett gediget proffs på din arbetsplats.
en Stigande stjärna – en person som gått med i facket nyligen men som kommer att nå stor berömmelse.
en Stjärnkollega – en person som visat prov på gott arbetskamratskap och god yrkeskunskap. Utan hen skulle arbetsplatsen kännas tristare.
en Stjärnförening – en JHL-förening med aktiv yrkesrelaterad verksamhet.
Berättelsen har kraft

Vi vill ha tungt vägande motiveringar och berörande historier om varför just den person eller förening som du föreslår är stjärnstoff. Motiveringen och berättelsen har stor betydelse i det skedet då juryn väljer vem som belönas.

Vi publicerar de bästa motiveringarna och berättelserna i tidningen Motiivi, på JHL:s webbplats och på sociala medier.

Prisjuryn består av arbetstagare vid JHL.

Känner du en person eller förening som du anser är ett Stjärnproffs, en Stigande stjärna, en Stjärnkollega eller en Stjärnförening? Ge oss ditt förslag senast den 23.8.2020. Ära och berömmelse delas ut vid Stjärnproffsensvirtuella förfest 23.10.2020.

Du kan också anmäla per post

Ange i brevet

• till vilken kategori stjärnan hör
  • stjärnans namn, yrke, arbetsort, arbetsplats, telefonnummer eller e-postadress
  • motiveringar eller berättelse. Varför ska denna person eller förening belönas?
  • ditt eget namn och dina kontaktuppgifter

Skicka brevet till adressen:
JHL-Stjärnproffs/Organisationsavdelningen
PB 101, 00531 Helsingfors

Ett överraskningspris kommer att lottas ut bland alla dem lämnar in tips. Lottdragningen sker 24.8.2020 Vi kontaktar vinnaren personligen.

Så här hittar du fram

JHL uppmuntrar stjärnproffsen att anlända med kollektivtrafik, så att evenemanget blir så miljövänligt som möjligt. Det finns goda tågförbindelser till Tammerfors från många håll i Finland. Tidtabeller och biljettpris finns på VR:s webbplats.

Det finns också många bussförbindelser till Tammerfors. Busstationen finns på promenadavstånd från evenemangsplatsen. Kontrollera tidtabellerna på Matkahuoltos webbplats.

Det går lätt att röra sig till fots eller med kollektivtrafikens bussar i Tammerfors. Kontrollera rutter och tidtabeller i Tammerfors reittiopas. Du kan köpa en- eller tvådagarsbiljett från järnvägsstationens R-kiosk eller från Matkahuolto vid busstationen. Du kan också ladda ner en app i din telefon och köpa biljetten med den. För att kunna köpa mobilbiljett behöver du ett resekort.

Vi rekommenderar att föreningarna ordnar samåkning eller busstransport eller ersätter medlemmarnas resekostnader. Förbundet betalar inte resekostnadsersättningar.

Yrkesforum ordnas i Tammerforshuset. Evenemangsplatsen är Nordens största kultur- och kongresscenter. Läget är perfekt. På baksidan av huset öppnar sig Sorsapuisto och en promenad till centrum av Tammerfors tar bara en kvart.

Samarbetspartner