JHL-medlem, hur borde ditt fackförbund förändras? Säg det högt!

JHL påverkar direkt det finländska arbetslivet. I JHL är det representantskapet som utövar den högsta beslutandemakten.

Du kan bli representantskapsledamot om du ställer upp i valet som ordnas i februari 2022. I representantskapet får du din röst hörd oberoende om du till yrket är busschaufför eller närvårdare eller om du talar Närpesdialekt eller somali.

JHL:s val ordnas 7.2–1.3.2022. Skriv upp dagarna och låt din röst bli hörd!

Vilken är din ton?

Du som är medlem, ställ upp som kandidat i valet, om du så är studerande, arbetstagare, arbetslös, personlig assistent, busschaufför, närvårdare, skogshuggare, kvinna, man, icke-binär, invandrare eller urfinsk. I JHL:s representantskap får du din röst hörd, oberoende om ditt tonfall är krävande, roligt, försonligt eller snällt.

Kandidatnomineringen börjar 1.10. Mer information om hur du ställer upp som kandidat kommer inom de närmaste veckorna.

Vad tycker du? Säg det högt!

Vilken är din åsikt om följande påståenden?  I representantskapet kan du påverka till exempel dessa frågor:

• JHL ska driva på fyra dagars arbetsvecka i Finland.
  • Närvårdarna borde i förhandlingarna få bättre semesterersättning.
  • Metrochaufförerna borde garanteras fler wc-pauser.
  • Måltidsbuden borde få ett eget kollektivavtal och de borde bli medlemmar i JHL.
  • JHL borde öppna ett konto på Tiktok.
  • JHL borde fördubbla sina medlemmar under 35 år.
  • JHL borde erbjuda minst hälften av sina kurser också på engelska.

Prata högt om valet

Du som kandiderar, häng upp din valreklam på ett dörrhandtag på arbetsplatsen, gör din röst hörd på affischer på arbetsplatsens väggar och dela din valreklam på sociala medier. Du hittar allt material du behöver för JHL:s val 2022 här!

Låt din ton synas på nätet och sociala medier!

Valet är på kommande, låt det synas och höras – och ställ upp! Alla profilomslag på sociala medier pryds av en kock mot rosa bakgrund.

Ladda profilomslagen på dina sociala medier!

Bakgrundsbilder för videosamtal och andra behov

Pigga upp dina videosamtal och -möten och visa upp de många tonerna i JHL:s val!

Valets logotyp på bilder

I JHL:s val får alla toner komma fram. Också valets logotyp som tagits fram för marknadsföringen finns i många olika färger!  Ladda ner din egen och lägg till din egen ton på bilden! Du kan också ladda en vit version mot genomskinlig bakgrund. Se exempelbilden nedan.

Vit symbol mot genomskinlig bakgrund

Traditionella tryckalster (Ladda här, skriv ut ditt eget material)

Brevmall med vallogotyp

Ladda en brevmall (en sida) med en genomskinlig vallogotyp mot röd bakgrund i övre och nedre kanten.

Hitta den rätta tonen!

Kandidaterna i valet fastställs i januari 2022. Se en tjuvtitt på hur du gör din egen röst hörd som kandidat!

Så här gör du din röst hörd!

Hur ska du göra för att ställa upp som kandidat? Vem kan rösta in just mig i representantskapet? När löper tiden för kandidatnominering ut? Varför behöver jag en förening? Vilken är min ton? Alla svar finns i denna anvisning, dvs. JHL:s valordning.