JHL-medlem, hur borde ditt fackförbund förändras? Säg det högt!

JHL påverkar direkt det finländska arbetslivet. I JHL är det representantskapet som utövar den högsta beslutandemakten.

Det nya representantskapet väljs med val som ordnas 7.2–1.3.2022. Skriv upp dagarna och gör din röst hörd!

I representantskapet hörs alla röster, om det så är en busschaufför eller närvårdare som talar och om språket är Nykarlebydialekt eller somali.

Kandidatnomineringen har löpt ut och snart kommer vi att meddela hur många som ställer upp i valet! Kandidaterna bekräftas i januari 2022, då centralvalnämnden fastställer kandidaturerna! Då öppnar fackförbundet JHL:s valkompass och du kan i grunden gå igenom kandidaternas tonfall!

JHL:s valkvällar i januari-februari, vi ses på nätet!

Du som är medlem i fackförbundet JHL, kolla din e-post! Senast i början av år 2022 får du en inbjudan till ett tillfälle där kandidaterna i din region presenterar sig.

På JHL:s valkvällar har du en strålande chans att ställa frågor till JHL:s ledning, som är på plats! Komikern och manuskriptförfattaren Joonas Nordman kommer också att figurera.

Valkvällarnas datum

• Onsdagen den 26 januari Inre Finland (ordnas på distans)
  • Fredagen den 28 januari Österbotten (ordnas på distans)
  • Onsdagen den 2 februari Uleåborg/Kajana (ordnas på distans)
  • Torsdagen den 3 februari Lappland (ordnas på distans)
  • Onsdagen den 9 februari Östra Finland (ordnas på distans)
  • Torsdagen den 10 februari Sydöstra Finland (ordnas på distans)
  • Tisdagen den 15 februari Södra Finland (ordnas på distans)
  • Torsdagen den 17 februari Satakunta (ordnas på distans)
  • Fredagen den 18 februari Egentliga Finland (ordnas på distans)

Notera att arrangemangen kan förändras snabbt beroende på coronaläget.

Vad tycker du? Säg det högt!

Vill du att din kandidat ska ta upp till exempel de här frågorna?

• Barnskötarna borde i förhandlingarna få bättre lönehöjningar.
  • Metrochaufförerna borde garanteras fler wc-pauser.
  • Måltidsbuden borde få ett eget kollektivavtal och de borde bli medlemmar i JHL.
  • Kommunerna och välfärdsområdena ska producera tjänsterna med skattemedel.
  • JHL borde öppna ett konto på Tiktok.
  • JHL borde ordna fler medlemsevenemang.
  • JHL borde fördubbla sina medlemmar under 35 år.
  • JHL borde erbjuda minst hälften av sina kurser också på engelska.
  • Cykelpendling borde understödas mer än tjänsteåkande med bil.

JHL:s val ordnas 7.2–1.3.2022. Skriv upp dagarna och gör din röst hörd!

Gör din röst hörd!

Du som kandiderar, häng upp din valreklam på ett dörrhandtag på arbetsplatsen, gör din röst hörd på affischer på arbetsplatsens väggar och dela din valreklam på sociala medier. Du hittar allt material du behöver för JHL:s val 2022 här!

Låt din ton synas på nätet och sociala medier: Ladda profilomslagen på dina sociala medier!

Valet närmar sig, låt det synas och höras!

Ladda profilomslagen på dina sociala medier!

Visa din ton på Facebook!

Du kan lägga ett valmotiv på din profilbild på Facebook och visa att du kandiderar i JHL:s val. På grund av de världsomfattande problemen med Facebooks profilbildsmotivverktyg får du motivet på ett lite ovanligare sätt, men det är inte svårt!

Motivet finns i två färger: pink och blått. Båda färgerna har en egen länk. De finns här, klicka på länken med den färg du gillar mest:

Länken för dig till webbsidan Twibbonize, där du enkelt kan göra en trevlig valprofilbild. Här finns instruktioner på svenska.

Den färdiga bilden med motivet kan se ut till exempel så här!

Hitta den rätta tonen!

Kandidaterna i valet fastställs i januari 2022. Se en tjuvtitt på hur du gör din egen röst hörd som kandidat!

Traditionella tryckalster (Ladda här, skriv ut ditt eget material)

Den kan skriva in ditt kandidatnummer och ett kort meddelande på dörrhandtagsskylten.

Toppenutbildning för kandidater!

Är du uppställd som kandidat i JHL:s representantskapsval? Kom med på kurs, där du får tips för valarbetet och om hur du påverkar i representantskapet och lär dig hur ditt fackförbund stöder kandidaterna. Kursen ordnas på svenska den 13 januari (sista anmälningsdag 12 januari) och alla kandidater är välkomna med!

Bakgrundsbilder för videosamtal och andra behov

Pigga upp dina videosamtal och -möten och visa upp de många tonerna i JHL:s val!

Valets logotyp på bilder

I JHL:s val får alla toner komma fram. Också valets logotyp som tagits fram för marknadsföringen finns i många olika färger!  Ladda ner din egen och lägg till din egen ton på bilden! Du kan också ladda en vit version mot genomskinlig bakgrund. Se exempelbilden nedan.

Vit symbol mot genomskinlig bakgrund

Vallogotypen för PowerPoint -presentationer

Låt din publik komma i valstämning. Här finns ett PowerPointbotten med vallogotypen.

Brevmall med vallogotyp

Ladda en brevmall (en sida) med en genomskinlig vallogotyp mot röd bakgrund i övre och nedre kanten.

Så här gör du din röst hörd!

När löper röstningstiden ut? Vem kan rösta in just mig i representantskapet? När är resultatet klart? Alla svar finns i denna anvisning, dvs. JHL:s valordning.

Kan jag göra min röst hörd överallt i Finland?

Fackförbundet JHL täcker hela Finland och det finns många regionkontor också! I JHL:s val har vi gjort det enkelt: Valdistrikten är indelade på samma sätt som regionkontoren. Här ser du antalet ledamöter som väljs in i representantskapet från de olika valdistrikten.

Anslut dig till den bästa skaran!

JHL är det bästa fackförbundet för välfärdsområdena i Finland. Våra medlemmar har otaliga yrkesbeteckningar, fackförbundet JHL försvarar oförtrutet allas intressen.